کد خبر: 12264
1403/04/19 - 8:4


صدای زنجان وضعیت تاسیس خانه‌داستان را بررسی می‌کند:

خانه کاغذی

یکی از موسسان خانه داستان زنجان: ایده تاسیس خانه داستان در سال ۸۶ کلید خورد اما ظاهرا به علت دید بده بستانی و نبود دید حمایتی نسبت به فرهنگ و ادب تا کنون بلاتکلیف مانده است/شهرداری زنجان: اکنون شهرداری فضایی ندارد که بخواهد در اختیار اماکن فرهنگی همچون خانه داستان قرار دهد

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ فاطمه شمشیرگر: هرچند که ایده تاسیس خانه داستان از سال 1386 داده شده اما تاکنون به نتیجه قطعی نرسیده است. یکی از اعضای موسس خانه داستان وجود دید بده‌بستانی و تجاری؛ و نبود دید حمایتی نسبت به فرهنگ و هنر را عاملی اثرگذار بر اختصاص نیافتن مکانی هرچند کوچک برای تاسیس اماکن فرهنگی همچون خانه‌داستان می‌داند.

داستان که در فارسی تحت عنوان قصه، حکایت و روایت نیز در میان مردم عام شهرت یافته است، مجموعه‌ای از وقایع و حوادثی است که گاهی اوقات حقیقی اما اغلب اوقات زایده تخیلات و افکار بشری است. قدمت نقل داستان به هزاران سال پیش باز می‌گردد. از آن زمان تاکنون این سبک هنری در میان عوام جای خود را باز کرده است. داستان‌خوانی آثار مفید فراوانی را بر جای خواهد گذاشت. از جمله اثرات مفید داستان می‌توان به افزایش قوه تخیل، افزایش توان یادگیری، بهبود حافظه، بهبود مهارت‌های ارتباطی، آشنایی با فرهنگ‌های مختلف آموزش، بهبود مهارت‌های همدلی، بهبود مهارت‌های شنیداری، آموزش فضیلت‌های اخلاقی و موارد دیگر اشاره کرد.

اما پرداختن دقیق‌تر و جامع‌تر به این قالب هنری پرطرفدار و کهن و آموزش نحوه صحیح داستان‌نویسی، تاسیس موسسه فرهنگی خاصی با عنوان خانه داستان را می‌طلبد.

 خانه داستان در حقیقت موسسه فرهنگی است که در زمینه برپایی کارگاه‌های داستان‌نویسی و دوره‌های آموزشی در این خصوص فعالیت دارد. این مکان محلی مناسب برای تجمع داستان‌نویسان و اهالی فرهنگ و ادب است.

خانه داستان استان زنجان چندین سال است که در دست پیگیری علاقمندان به این وادی قرار گرفته است. این اقدام هنری که اکنون در مرحله اخذ مجوز قرار دارد، نیازمند به وجود مکان فرهنگی است تا به این منظور اختصاص یابد.

 اما بنا به گفته سلمان کریمی، یکی از اعضای موسس خانه داستان استان زنجان تجارب گذشته نشان داده که وجود دید اقتصادی و تجاری و نبود دید حمایتی از فرهنگ و ادب مانع از اختصاص دادن اماکنی مناسب برای پرداختن به این امور فرهنگی شده است.

تاسیس خانه داستان چندین سال در دست پیگیری است

یک نسخه از اساسنامه امضا شده به ارشاد فرستاده شده است 

سلمان کریمی، یکی از اعضای موسس خانه داستان استان زنجان با بیان اینکه خانه داستان در شرف تاسیس است افزود: چندین سال است که اساسنامه خانه داستان آماده شده است. تاسیس این مکان فرهنگی سه سال است که در دست پیگیری است.

وی ادامه داد: برخی از اعضای موسسه خانه داستان اصالتاً زنجانی اما اکنون ساکن دیگر شهرهای کشور هستند به همین جهت جمع آوری امضای آنها زمان برده است.

کریمی با بیان اینکه خانه داستان در مرحله اخذ مجوز به سر می‌برد، عنوان کرد: یک نسخه از اساسنامه امضا شده به ارشاد فرستاده شده است اکنون در خانه کتاب است و چنانچه تایید شد، مراحل ثبت آن انجام خواهد شد.

ایده تاسیس خانه داستان در سال ۸۶ کلید خورد

وی با بیان اینکه جمع داستان‌نویسی زنجان از اواخر دهه ۷۰ شکل گرفت، افزود: در آن زمان انجمنی که فقط مختص به داستان باشد، نبود. اما در دهه ۸۰ انجمن ادبی اشراق نیز تاسیس شد. این انجمن هم داستان و هم شعر را در بر می‌گرفت. اما این انجمن نیز به شکل تخصصی برای داستان نبود و عمده فعالیت آن حول محور شعر انجام می‌شد. اشعاری که در این انجمن بود اشعار فارسی، ترکی، شعر نو و شعر کلاسیک بود. این بود که در سال ۸۶ این ایده ایجاد شد که خانه داستان تاسیس شود.

علت ردصلاحیت شدن اساسنامه گذشته، سخت‌گیری‌هایی امنیتی بود!

کریمی با اشاره به اینکه در آن زمان اساسنامه‌ای تنظیم شد اما همان موقع ردصلاحیت شد، ادعا کرد: علت ردصلاحیت شدن اساسنامه، سخت‌گیری‌هایی بود که به لحاظ امنیتی صورت گرفته بود. اما اساسنامه‌ای که اکنون آماده شده است شباهت‌های زیادی به اساسنامه خانه هنرمندان دارد.

وی با بیان اینکه اکنون دیگر جمع داستان‌نویسان نظیر دهه ۸۰ نیست و تعداد آنها افزایش چشمگیر داشته است، تاکید کرد؛ اکنون تعداد علاقمندان به داستان به ۱۰۰ نفر می‌رسد اما این ۱۰۰ نفر انسجام خاصی ندارند. به همین دلیل است که داستان زنجان به جایی نرسیده است.

خانه داستان داستان‌نویسان را انسجام می‌بخشد

کریمی ادامه داد: به منظور انسجام بخشیدن به این جمع داستان‌نویسان، ایده تاسیس انجمن یا موسسه‌ای مستقل مطرح شد که اعضای هیئت موسسه آن هم ۱۱ نفر می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه در استان زنجان اماکن مختلفی است که می‌تواند برای تاسیس اماکن فرهنگی اختصاص دهند، تصریح کرد؛ وجود دید اقتصادی، دید بده بستانی و دید تجاری میان برخی از مسئولین مربوطه و نبود دید حمایتی در آنها نسبت به فرهنگ و هنر مانع از اختصاص دادن مکانی برای پرداختن به امور فرهنگی می‌شود.

اکنون شهرداری فضایی ندارد که بخواهد در اختیار اماکن فرهنگی 

همچون خانه داستان قرار دهد

 اما غلامرضا نظری، مدیر روابط عمومی شهرداری زنجان گفت: اکنون شهرداری فضایی ندارد که بخواهد در اختیار اماکن فرهنگی همچون خانه داستان قرار دهد.

مدیر روابط عمومی شهرداری زنجان با بیان اینکه قاعدتاً پروژه خانه داستان باید در سازمان فرهنگی مطرح شود افزود: سازمان خود هیئت مدیره و شورای سازمان دارد. البته با هرجا که بخواهیم مشارکت کنیم و جایی در اختیار آنها قرار دهیم، حتماً می‌بایست مصوبه شورای شهر وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه مجتمع پیشنهادی از سوی اعضای موسسه خانه داستان که در پارک اندیشه واقع در خیابان جاوید قرار گرفته است، مدت‌ها پیش در اختیار سازمان ورزش و جوانان قرار داده شده است، تکرار کرد: با این اوصاف شهرداری زنجان واقعاً فضایی ندارد که بخواهد در اختیار اماکن فرهنگی همچون خانه داستان قرار دهد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانخانه داستاناماکن فرهنگیداستان‌نویسان
sedayezanjannews.ir/nx12264


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»