کد خبر: 1230
1398/06/05 - 11:54


وزیر کشور در آیین اختتامیه جشنواره شهید رجایی در زنجان:

همه رفتنی هستیم الا نظام

باید برای تقویت نهادها و ایجاد اعتماد به این نهادها کاری کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

وزیر کشور گفت: سرمایه دولت‌ها اعتماد ملت است و سرمایه اجتماعی بالاترین سرمایه دولت‌ها و حاکمیت‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی پیش از ظهر دیروز در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره شهید رجایی در زنجان، اظهار کرد: اگر بین دولت و ملت رابطه نبود، دولت موفق نشده و بی‌اعتمادی ایجاد شده و این باعث شکست در کار می‌شود؛ اگر توانسته‌ایم بعد از انقلاب، آن ‌را حفظ کنیم، اعتماد متقابل بین دولت و ملت بود و این به خاطر مشروعیت دولت‌ها بوده و این نکته مهمی است.

وی تصریح کرد: اگر به تبلیغات رسانه‌های خارجی توجه کنیم، خواهیم دید که هر ایرادی که از نهادهای حاکمیتی سر بزند، رسانه‌ها در تبلیغات به جای اینکه ضعف‌‌ها را به افراد منتسب کنند به نهادها منتسب خواهند کرد و عنوان می‌کنند دولت، مجلس و یا نهادهای دیگر این‌گونه هستند و دلیل این امر آن است که مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب شکل گرفتن و مقبولیت و مشروعیت این نهاد‌ها است.

این مسئول ادامه داد: پس در این شرایط اگر مشکلات را به نهادی ارتباط دهیم، اساس اعتماد و امید مردم را نسبت به نهادهای حاکمیتی خدشه‌دار کرده‌ایم و وقتی این اتفاق رخ دهد مردم امید خود را از دست می‌دهند. باید به این موارد دقت کنیم و اگر مشکلی است نباید به نهادی مرتبط کنیم، بلکه باید به دنبال اصلاح بوده تا هر روز اعتماد بیشتر و عمیق‌‌تر شود.

وزیر کشور با بیان اینکه متاسفانه در برخی موارد در تخریب‌ها همه مشکلات را به همه چیز تعمیم داده و به خاطر منافع فردی و یا مخالفت با فردی، به دنبال تخریب همه چیز هستند که این کار درست نیست، افزود: تقاضایم از همه این است که باید بدانیم همه ما رفتنی هستیم، اما این نظام پابرجا است. مردم پای حکومت و نظام، شهید داده و مقاومت کرده‌اند و این نظام باید به اهداف خود برسد، پس باید برای تقویت نهادها و ایجاد اعتماد به این نهادها کاری کنیم. اگر این امر محقق شود، مردم اعتماد می‌کنند و این خود، گام بزرگی به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه دشمن انتظار داشت چهل سالگی انقلاب را نبینیم، اظهار کرد: تحریم‌ها بسیار شدید است؛ هر نوع خدمت و کالا را برای ما ممنوع کرد‌ه‌اند. ما در درگیری بسیار بزرگی هستیم‌؛ البته نگذاشتیم آسیب جدی به کشور وارد شود؛ چراکه بزرگ‌ترین عنصر قدرت ما در کشور، مردم هستند؛ این مردم هستند که اگر سختی می‌بینند تحمل می‌کنند. این مردم هستند که به رهبری اعتماد دارند و به دولت پایبندند و دولت را یاری می‌کنند. اگر نگاه این‌گونه باشد که پیوند دولت و ملت را افزایش دهیم، قطعا موفق خواهیم. در غیر این صورت مشکل پیش خواهد آمد.

رحمانی‌فضلی خاطرنشان‌کرد: در این ایام که گرد هم می‌آییم، باید هدف‌مان این باشد که در یک سال گذشته چقدر پیوند دولت و ملت را افزایش داده‌ایم. این‌ها جزو شاخص‌ها به‌شمار می‌آید. شاخص ارزیابی، میزان اعتماد مردم به دولت حاکمه است، پس باید بدانیم هدف این است نهاد در یک سال بر رضایت‌مندی و اعتماد مردم بیفزاید و اگر این رابطه سست شود کشور آسیب خواهد دید. به‌خصوص در نظام دینی، اساس مردم است و باید این نکته مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مفهوم دولت در ایران فراز و فرودهای زیادی داشته، به‌طوری‌ که قبل‌تر دولت به‌عنوان نهاد مبتنی بر آرای مردم نبوده و هیئت حاکمه به‌صورت مستقل و بدون نظارت کار کرده و مردم امیدی به این هیئت حاکمه نداشتند، افزود: این هیئت هم فاقد مشروعیت و نیز فاقد محبوبیت بود. این امر موجب شکاف عظیم بین دولت و ملت بود و این در برهه‌هایی خود را نشان می‌داد.

این مسئول تصریح ‌کرد: بعد از پیروزی انقلاب، یکی از مهم‌ترین اقدامات امام راحل، مقبولیت و مشروعیت بخشیدن به هیئت حاکمه بود و از رابطه یک طرفه به رابطه دوسویه تبدیل شد و مردم انتخاب‌گر شدند و این بسیار حائز اهمیت است.

وزیر کشور در ادامه خاطرنشان کرد: دنیا در رقابت توسعه تمدنی است. در همه حوزه‌ها شاهد پیشرفت هستیم و چه بخواهیم، چه نخواهیم در مدار رقابت در دنیا قرار داریم چون ما ادعا کرده‌ایم که حکومت ما حکومت مناسبی برای پاسخ‌گویی به نیازهای مردم مبتنی با آموزه‌های دینی است که باید این را به همه ثابت کنیم تا الگوی خوبی باشیم و همه این‌ها مستلزم فکر، کار، تلاش و برنامه‌ریزی کنیم.

افزایش کیفیت پروژه‌های اجرایی در استان زنجان

استاندار زنجان نیز در این آیین گفت: برخلاف کمیت، کیفیت پروژه‌های اجرایی در استان افزایش یافته است.

فتح‌اله حقیقی با بیان اینکه امسال کشور شرایط سختی را تجربه می‌کند و وقتی از توفیقات دولت صحبت می‌شود، باید شرایط را در نظر گرفت، اظهار کرد: تعداد پروژه‌های افتتاحی امسال در استان زنجان ۸۰ پروژه خواهد بود که 4040 میلیارد تومان ارزش این پروژه‌ها بوده و این در حالی است که در سال گذشته در هفته دولت ۷۳۷ پروژه به بهره‌برداری رسیده و امسال تعداد پروژه‌ها ۵۰۷ مورد است که از نظر تعداد ۳۱ درصد کاهش دارد.

وی با بیان اینکه اعتبار پروژه‌های سال گذشته جاری دولت در استان زنجان ۳۷۸ میلیارد تومان بوده است، گفت: این اعتبار امسال بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده که نشان از افزایش ۲.۸ برابری دارد که نشان می‌دهد همان‌قدر که کمیت پروژه‌ها کاهش یافته اما کیفیت بهبود یافته است. همچنین تعداد بیمه‌شدگان اجباری در سال گذشته ۱۰۹ و 184 نفر بوده که امسال به بیش از ۱۱۲ هزار نفر افزایش یافته و 5000 نفر نیز بازنشسته شده‌اند و این یعنی ایجاد اشتغال جدید ایجاد شده است.

حقیقی با بیان اینکه تعداد بیمه بیکاری در سال گذشته ۳۱۱۰ نفر بوده و امسال فقط ۷۲ نفر افزایش یافته که نشان از فعال بودن واحد تولیدی استان است، ادامه داد: خوشبختانه در طی دو سال اخیر، واحد تعطیل شده جدید نداریم و واحدهای تولیدی جدید به چرخه وارد شده و علاوه ‌بر آن تعدادی از واحدهایی که در سال‌های قبل تعطیل شده بودند، به چرخه تولید بازگشتند.

وی با اشاره به اقدامات خود در استان، افزود: سیاست‌هایی که در دولت تعهد کرده بودم را انجام داده‌ام و حضور در بین اقشار مختلف مردم و رسیدگی به مشکلات آنان، جزو وظایف مسئولان بود و باید توجه داشت که تکریم به معنی دیدار با مردم نیست.

این مسئول با اشاره به اقدامات مدیریتی انجام شده در استان، تصریح کرد: علاوه بر پرتال استانداری، پرتالی در استان ایجاد و نقشه راه همه دستگاه‌ها در آن ثبت شده و برای عموم قابل مشاهده است؛ همچنین اخیرا نظرات مردم نسبت به مدیران نیز در این پرتال ثبت می‌شود.

وی در ادامه گفت: مجمع مشورتی جوانان در استان برگزار شد که در آن ۶۰۰ نفر شرکت کرده و ۹۲ نفر کاندیدا و در نهایت ۱۲ نفر از بین آنان انتخاب شدند و این انتخاب به‌گونه‌ای بود که خود جوانان هیئت نظارت و انتخاب ایجاد کردند و پس از انتخاب مشاوران جوان، این جوانان در همه جلسات بنا به تخصص، حضور دارند.

نماینده عالی دولت در استان خاطرنشان کرد: بانوان و جوانان حاضر در دستگاه‌ها تحت آموزش قرار می‌گیرند و خوشبخاته مدیرانی که تغییر کرده و جایگزین شده‌اند، جوان شده و در حال حاضر ۵۱ خانم انتخاب شده‌اند که کمترین حد رئیس گروه است و مابقی ادارات نیز متعهد به این کار هستند.

ایجاد رقابت بین دستگاه‌ها، زمینه‌ساز بهبود ارائه خدمات است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هم گفت: جشنواره شهید رجایی بین دستگاه‌ها رقابت ایجاد می‌کند.

شهرام طهماسبی اظهار کرد: هدف از ارزیابی عملکرد که اغلب با تقدیر از تلاشگران این حوزه برگزار می‌شود، نهادینه کردن فرهنگ سازمانی و ارتقا و بهبود عملکرد، ترویج خدمت‌رسانی، تقویت روحیه همکاری و پرهیز از انفرادی کار کردن افراد است.

این مسئول ادامه داد: افزایش نظم نظام اداری، اجرای انضباط اداری، انضباط اجتماعی، بهبود هزینه‌کرد منابع مالی و غیره، از دیگر اهداف نظام ارزیابی است.

وی با اشاره به فواید ایجاد رقابت بین دستگاه‌های اجرایی، افزود: با بروز رقابت بین دستگاه‌ها، رقابت در حوزه عملکرد به‌وجود می‌آید که نتیجه این امر بهبود ارائه خدمات به ارباب‌رجوع است.

طهماسبی با بیان اینکه ارزیابی که صورت گرفته بخش کوچکی از نظام ارزیابی اداری کشور است، تصریح کرد: بایستی در این ارزیابی اجرای مواردی از قبیل مدیریت، نیروی انسانی، برنامه‌ها و غیره در یک بسته مورد بررسی قرار گیرد تا ویژگی نظام اداری مشخص شده و در بین دستگاه‌ها با ایجاد انگیزه رقابت ایجاد شود و باید توجه داشت که پایش به صورت کامل ممکن نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یادآور شد: در حال حاضر جشنواره شهید رجایی مطلعی برای پیشبرد اهداف است که این ارزیابی با شاخص‌های تعریف ‌شده انجام می‌شود و از آنجایی‌ که هیچ کاری بدون نقص نیست، امیدواریم نتیجه و بازخورد خوبی از آن داشته باشیم.

وی با اشاره به شاخص‌های ارزیابی، عنوان کرد: شاخص‌های ارزیابی در دو بخش عمومی و اختصاصی بوده که توسعه دولت الکترونیک، شفافیت مالی، سلامت اداری، استقرار مدیریت عملکرد، از جمله شاخص‌های بخش ارزیابی عمومی است؛ علاوه ‌بر آن مسائل مربوط به اقتصاد مقاومتی با شاخص‌هایی از قبیل میزان جذب منابع ملی به استان، عملکرد دستگاه در سیاست شورای برنامه‌ریزی و میزان کارکرد و متمایل کردن دستگاه به حضور سرمایه‌گذاران به استان نیز در ارزیابی دخیل است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر نمی‌توان به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پایش کامل ارزیابی عملکرد داشته باشیم ولی اگر این مهم به طور کامل اتفاق بیافتد، کارمندان مسلط‌تر کار انجام داده و مردم خدمات بهتری دریافت می‌کنند.

در پایان این جشنواره از شرکت  آب منطقه‌ای زنجان، شرکت توزیع نیروی برق زنجان، بانک مسکن، دانشگاه علوم‌پزشکی، اداره‌کل بهزیستی استان، آموزش فنی و حرفه‌ای زنجان، اداره‌کل امور اقتصاد و دارایی، بانک ملت، شرکت برق منطقه‌ای و سازمان جهادکشاورزی استان زنجان به عنوان دستگاه‌های برتر در بخش‌های مختلف تجلیل به عمل آمد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانوزیر کشورجشنواره شهید رجایی زنجانعبدالرضا رحمانی‌فضلی
sedayezanjannews.ir/nx1230


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»