کد خبر: 1231
1398/06/07 - 8:53


طی سال آینده محقق می‌شود

10 درصد؛ سهم دانشجویان خارجی از جمعیت دانشجویی دانشگاه علوم پایه

یکی از اقداماتی که از سال 96 شروع شد و در سال 97 به بار نشست، جذب اولین دوره مستقل دانشجویان دکترا است که امیدواریم با پیگیری‌هایی که صورت می‌گیرد، این دوره را مجددا داشته باشیم.

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی خانی- نشست خبری رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه با اصحاب رسانه برگزار شد و بابک کریمی در این نشست با اشاره به عمده دستاوردهای دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه در سال گذشته، اظهار کرد: یکی از اقداماتی که از سال 96 شروع شد و در سال 97 به بار نشست، جذب اولین دوره مستقل دانشجویان دکترا  است که امیدواریم با پیگیری‌هایی که صورت می‌گیرد، این دوره را مجددا داشته باشیم.

وی با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در جهت بین المللی سازی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، گفت: دانشگاه تحصیلات تکمیلی، دوره مستقیم دکترا را که به صورت مستقیم از لیسانس به دکتری است، برعهده داشت که یک سال این طرح را اجرایی کرد و امیدواریم برای سالهای آتی این طرح را ادامه داده و میزان دانشجویان را افزایش دهیم  و بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده قرار است طی ۱۰ سال آینده، ۱۰ درصد جمعیت دانشجویی این دانشگاه را دانشجویان خارجی تشکیل دهند.

رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده در حوزه آموزش و پژوهش طی امسال، افزود: سال گذشته بودجه پژوهشی در حوزه گرنت‌های پژوهشی 100 درصد افزایش یافت و امسال هم با وجود اینکه بودجه‌های دانشجویی خیلی تحت فشار بود با این وجود قرار است حدود 15 تا 20 درصد این گرنتها افزایش پیدا کند.

این مسئول در رابطه با جذب دانشجوی بین‌المللی نیز اظهار کرد: پارسال تیمی را به کردستان عراق برای جذب دانشجوی بین‌المللی اعزام کرده‌ بودیم که با توجه به رایزنی‌های انجام شده، دانشجویان انتخابی و پذیرفته شده در دانشگاه علوم‌پایه زنجان تحصیل کنند. حدود 5 دانشجو از کشور افغانستان که دارای بورس تحصیلی ICTP ایتالیا هستند، از مهرماه امسال در دانشگاه علوم‌پایه مشغول به تحصیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان تنها دانشگاه حوزه علوم پایه درسطح  کشور است، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه، گسترش علوم پایه در کشور به عنوان یکی از محورهای اساسی توسعه مد نظر قرار گرفته است که از همین رو در این زمینه این دانشگاه اقدامات متعددی را انجام داده است که از آن جمله می توان به بازنگری در دروس و سرفصل های دوره‌های تحصیلات تکمیلی اشاره کرد. 

این مسئول خاطرنشان کرد: بنا بود که دوره ریاضیات مالی با همکاری دانشگاه اکول پلی تکنیک فرانسه در دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان برگزار شود که در حال حاضر رایزنی‌ها برای برگزاری این دوره‌های مشترک در حال انجام است. ضمن اینکه بیان این نکته خالی از لطف نیست که سال گذشته محققان و اعضای هیئت علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان توانستند رتبه نخست پژوهش های بنیادی جشنواره خوارزمی و همچنین رتبه دوم جشنواره جوان خوارزمی را از آن خود کنند.

وی اظهار کرد: همه دانشکده‌های این دانشگاه، تحقیقات و پروژه‌هایی را در حوزه‌های کاربردی و مرزهای دانشی انجام می‌دهند و بخشی از اعضای هیئت علمی دانشگاه در  زمینه  توسعه مرزهای دانش فعال هستند و عده‌ای دیگر علاوه بر فعالیت در مرزهای دانش، بر مسائل تقاضامحور که در سطح جامعه در جریان است پیشگام هستند.

کریمی در رابطه با اقدامات انجام شده و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی در دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان، خاطرنشان کرد: دو دستگاه میکروسکوپ پیشرفته، کانفوکار و لایه‌نازک در این دانشگاه ساخته شده است و نیز پروژه‌های متعدد عملیاتی در دانشکده علوم زمین و علوم زیستی در بحث شخصی‌سازی دارو، ژن درمانی (دانشکده علوم زیستی)، حوزه‌های برق آب و مواد شیمیایی (دانشکده فیزیک)، مطالعه زلزله و زلزله‌خیزی در سطح کشور (دانشکده علوم زمین)، حوزه‌های مختلف ریاضیات، فین‌تک، ریاضیات کاربردی و ریاضیات مالی در دانشکده ریاضی در دست اجرا است.

رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان تصریح کرد: ۹ نفر از اعضای هیئت علمی این دانشگاه در فهرست فدراسیون سرآمدان علمی ایران قرار دارند و با توجه به اینکه دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان ۱۱۳ عضو هیئت علمی دارد، وجود این ۹ نفر جایگاه و رتبه بالایی را برای این دانشگاه ایجاد کرده است.

وی با اشاره به فعال شدن خانه علم در این دانشگاه، افزود: این خانه با وجود  فعالیت در چند سال اول تاسیس، متاسفانه فعالیت قابل توجهی نداشت ولی از سال گذشته به منظور همگانی سازی علم در سطح جامعه فعالیت هایش پر رنگ شده است که امید است سال آینده نیز این فعالیت ها پررنگ و پررنگ‌تر شود.

کریمی با اشاره به اینکه متاسفانه اقبال عمومی رشته های علوم پایه در چند سال گذشته رو به کاهش است، افزود: با همکاری آموزش و پرورش طی ۲ سال گذشته تعداد کثیری از دانش آموزان در قالب خانه علم برای بازدید و دیدن آزمایشگاه‌های این دانشگاه در دانشگاه تحصیلات تکمیلی حضور پیدا کردند که این موضوع در جای خود می تواند موجب علاقه مندی دانش آموزان به علوم پایه و گرایش آنها به این سمت شود.

رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با تاکید بر لزوم آموزش و فرهنگ سازی مناسب برای ترغیب دانش آموزان به رشته های  علوم پایه، گفت:  برای گرایش جوانان به سمت رشته های علوم پایه باید مسئولین به مسائلی نظیر تامین زیر ساخت‌ها برای به کارگیری و تامین معشیت دانش آموختگان رشته‌های علوم پایه، حمایت از آموزش و پژوهش در دانشگاهها توجه داشته باشند. همچنین راه اندازی نمایشگاه‌ها و موزه های علم از موارد فرهنگی است که در این زمینه می تواند موثر واقع شود.

رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با اشاره به اجرای طرح‌های عمرانی در این دانشگاه، اظهار کرد: احداث ساختمان دانشکده علوم زمین با هفت هزار مترمربع زیربنا طی سه سال گذشته از جمله طرح های عمده عمرانی دانشگاه طی سال گذشته بود که قرار است در هفته جاری با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به بهره برداری برسد.  در کنار آن همچنین احداث ساختمان دانشکده علوم زیستی از دیگر طرح‌های در دست اجرا است که تاکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

کریمی اظهار کرد: مرکز رشد فناوری های علوم نوین دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با ۲ هزار و ۵۵۰ متر مربع زیربنا از دیگر طرح های عمرانی بود که تیرماه امسال با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.

وی افزود: یکی از مواردی که در سال 97 در هئیت امنای این دانشگاه مصوب شد  افزایش مقرری ارزی مربوط به فرصتهای مطالعاتی اساتید و دانشجویان بود که در ابتدای امر این طرح با رویکرد دو برابری اجرا شد ولی با به وجود آمدن مشکلات ارزی و افزایش قیمت ارز، این امر با مشکل رو به رو شد که که در این زمینه دانشگاه تلاش کرد تا با استفاده از پتانسل قانونی که دارد مشکلات را تا حدودی حل کند و در این راستا یک طرح دو فوریتی در این زمینه در جهت ساماندهی این شرایط در هیئت امنا به تصویب رسید.

 این مسئول با اشاره به اینکه مسئولین و دولتمردان باید به مسئله فرصت مطالعاتی اساتید و دانشجویان توجه داشته باشند، خاطرنشان کرد: توجه نکردن به این مسئله می تواند مشکلات بزرگتری را ایجاد کند چرا که این مسئله می تواند زمینه فرار مغزها را در سطح کشور مهیاتر کند.

وی با اشاره به اینکه اساتید در این زمینه توانسته‌اند با فراهم کردن شرایط موفق تر عمل کنند، افزود: اما در مورد دانشجویان باید اذعان کرد که عمده هزینه مربوط به اقامت این دانشجویان  توسط وزارت علوم تامین می شود اما عمده مشکل این دانشجویان در زمینه تامین بلیت مربوط به این سفر مطالعاتی است که در این زمینه دانشگاه علوم پایه با حمایت از این دانشجویان در زمینه تامین بلیت مسافرتی تا سقف 10 میلیون کمک رسان این قشر از دانشجویان است و بالغ بر 9 نفر از دانشجویان این دانشگاه تاکنون از این کمک بهره برده‌اند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاندانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجانبابک کریمیرئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1231


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»