کد خبر: 1232
1398/06/07 - 8:56


عضو شورای شهر زنجان در پاسخ به سوال صدای زنجان درباره زمان نصب روشنایی و علائم ترافیکی در محور زینبیه غربی:

وضعیت محور زینبیه مشخص نیست

از آنجایی که چند ماه از بازگشایی خیابان زینبیه شهر زنجان پس از دو دهه می‌گذرد ولی همچنان با مشکلاتی از قبیل نبود روشنایی و علائم ترافیکی در این محور به ویژه در زینبیه غربی مواجهیم که سبب نارضایتی شهروندان شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- 26 تیرماه امسال بود که پروژه خیابان زینبیه غربی و شرقی پس از گذشت 20 سال از آغاز به کار آن با حضور مقامات استانی با ۱۸۰ میلیارد ریال هزینه در دو محور و با تملک ۸۴ پلاک بازگشایی شد و در نهایت پرونده این پروژه مهم چندین ساله شهر زنجان نیز به نام شهردار فعلی ثبت خورد.

از آنجایی که چند ماه از بازگشایی خیابان زینبیه شهر زنجان پس از دو دهه می‌گذرد ولی همچنان با مشکلاتی از قبیل نبود روشنایی و علائم ترافیکی در این محور به ویژه در زینبیه غربی مواجهیم که سبب نارضایتی شهروندان شده است.

اسماعیل دویران، عضو شورای شهر زنجان ضمن تأیید مشکل نبود روشنایی و علائم ترافیکی در ضلع شمالی محور زینبیه غربی عنوان کرد: در حال حاضر روشنایی محور از طریق تیرهای چراغ برق قدیمی محور جنوبی تأمین می‌شود که کافی نیست.

وی با بیان این‌که در زمینه تأمین روشنایی این محور جلساتی در دو ماه گذشته با اداره برق برگزار شده است، گفت: نظر شورا بر این بود که برای تأمین روشنایی در این محور از تیرهای چراغ برق بتنی استفاده نشده و به جای آن از چراغ برق‌های دکوراتیو استفاده شود تا زیباسازی بصری نیز در این محور داشته باشیم.

یک میلیارد تومان به حساب اداره برق واریز کردیم

این عضو شورای شهر زنجان با اشاره به این‌که تصمیم اداره برق، برق‌رسانی زمینی به این محور است، تصریح کرد: مختصات برق‌رسانی زمینی با هوایی کاملاً متفاوت بوده از همین رو اجرایی کردن آن زمانبر است.

وی با تأکید بر این‌که به منظور تأمین روشنایی زینبیه غربی تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری و اداره برق منعقد شده است، یادآور شد: تأمین روشنایی محور زینبیه غربی در حدود یک میلیارد تومان هزینه در بر دارد که تاکنون 700 میلیون تومان آن از سوی شهرداری به حساب اداره برق واریز شده است و 300 میلیون تومان دیگر نیز واریز می‌شود.

دویران با بیان این‌که شهرداری یک ملک برای استقرار تجهیزات و تأسیسات برق، به این اداره در محور زینبیه غربی واگذار کرده است، افزود: نمی‌توان زمان دقیقی برای اتمام آن و تأمین روشنایی محور مذکور مشخص کرد چرا که انتقال تاسیسات و غیره زمان‌بر است.

ردیف بودجه برای خرید تابلوهای ترافیکی برای زینبیه غربی پیش‌بینی شد

این عضو شورای شهر در واکنش به نبود علائم ترافیکی در محور زینبیه غربی، دلیل آن را مشکل در ردیف بودجه مربوطه و نیز خرید ابزارهای ترافیکی دانست و بیان کرد: ردیف بودجه آن در منطقه سه شهرداری در حال تأمین است و به محض برطرف شدن مشکل، خرید علائم ترافیکی انجام می‌شود.

عضو كميته فنی بررسی طرح‌های تفصيلی شهری در ادامه با بیان این‌که آیا قرار است این محور صرفاً تا خیابان مطهری باشد یا خیر، افزود: هر چند در نقشه طرح تفصیلی و جامع شهر زنجان این محور از زینبیه شرقی تا زینبیه غربی و در ادامه به میدان استقلال منتهی می‌شود ولی در حال حاضر این محور تا خیابان مطهری بازگشایی شده و در بودجه امسال شهرداری برنامه‌ای برای این موضوع در نظر گرفته نشده است.

طبق طرح تفصیلی امتداد زینبیه غربی تا بلوار استقلال باید بازگشایی شود

وی با بیان این‌که امتداد زینبیه غربی باید از معبر مقابل تا میدان استقلال ادامه داشته باشد، خاطرنشان کرد: از آنجایی که در نقشه‌های طرح تفصیلی، عرض خیابان زیاد تعریض نمی‌شود به همین دلیل شهرداری در تلاش است تا معبر مذکور را از طریق کمیسیون ماده 5 از 12 متری به 16 متر افزایش دهد.

دویران در واکنش به برخی اظهارنظرها در زمینه ختم شدن امتداد زینبیه غربی به خیابان پرترافیکی همانند مطهری و بروز گره‌های ترافیکی در این محور تصریح کرد: فعلاً بازگشایی محور زینبیه تا خیابان مطهری انجام شده و برای ادامه کار برآوردهای اولیه، نقشه‌های اجرایی و تملکات هنوز به طور دقیق مشخص نشده است.

بازگشایی ادامه زینبیه غربی تا بلوار استقلال در شورای پنجم بعید است

وی با تأکید بر این‌که ادامه پروژه و امتداد آن تا میدان استقلال کار زمانبری است، افزود: حجم تملکات برای بازگشایی محور زیاد بوده و اجرایی شدن آن در شورای پنجم بعید به نظر می‌رسد چون در طول دو سال با توجه به حجم کار امکان‌پذیر نیست.

عضو كميته فنی بررسی طرح‌های تفصيلی شهری در پاسخ به این سوال که چه تضمینی برای انجام پروژه‌های در دوره‌های آینده شورای شهر وجود دارد، اظهار داشت: چون بازگشایی این محور در نقشه‌های طرح تفصیلی شهر زنجان وجود دارد، نمی‌شود از آن چشم‌پوشی کرد.

تملکات محور زینبیه 16 سال زمان برد

وی در ادامه تملکات صورت گرفته برای بازگشایی محور زینبیه را در سطح وسیعی دانست و گفت: تملکات محور زینبیه از سال 80 در حال انجام بوده و تعداد آن قابل توجه است و 16 سال به طول انجامیده است.

دویران با اشاره به این‌که آغاز فعالیت جدی بر بازگشایی محور مذکور از 4 سال پیش بود، خاطرنشان کرد: پیگیری‌های مستمر و جدی در 4 سال گذشته منجر به این شد که بتوانیم بازگشایی محور را تا این مرحله به پیش ببریم تا جایی که تملکات انجام شده در طول 12 سال با تملکات 4 سال گذشته برابری می‌کند.

وی با بیان این‌که حجم تملکات برای بازگشایی ادامه محور زینبیه غربی تا میدان استقلال قابل توجه نیست، بیان کرد: در مجموع در بافت مرکزی شهر زنجان رینگی با مختصات 17 شهریور تا بلوار آزادی و از سوی دیگر از چهارراه امیرکبیر به سمت جهاد و سه راه امجدیه وجود داشت ولی با ایجاد پیاده‌راه و مسدود شدن این محور رینگ شکسته شد و برای ترمیم نیاز به جایگزین داشتیم.

این عضو شورای شهر با تأکید بر این‌که یکی از محورهای  جایگزین برای ترمیم رینگ مربوطه، خیابان زینبیه است که نقش مکمل را ایفا می‌کند، بیان کرد: در حال حاضر غیر از زمان اوج ترافیک در حدود 5 دقیقه طول می‌کشد تا از میدان آزادی به چهارراه امیرکبیر برویم در حالی که پیش از بازگشایی محور زینبیه این مسیر در 18 دقیقه سپری می‌شد.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر رینگ زینبیه غربی و شرقی و هفت‌ تیر در ترددها نقش اساسی و سازنده‌ای را به عنوان مکمل ایفا می‌کند و مشکلی در این بخش نداریم، ابراز کرد: در حال حاضر علت متوقف شدن بازگشایی ادامه محور زینبیه غربی عملکرد خیابان مطهری است چرا که بار ترافیکی را از محور زینبیه گرفته و به جاهای دیگر انتقال می‌دهد.

هزینه تملکات ادامه محور زینبیه غربی تا بلوار استقلال قابل توجه نیست

این عضو شورا با بیان این مطلب که به لحاظ هزینه‌ای، تعداد تملکات برای بازگشایی محور زینبیه غربی به سمت بلوار استقلال قابل قیاس با مابقی پروژه نیست، اظهار داشت: قرارگیری ادامه مسیر از خیابان مطهری تا بلوار استقلال در منطقه کم برخوردار ادامه تملکات را راحت‌تر می‌کند چون نهایت قیمت ملک متری 3 میلیون تومان است ولی الان در زینبیه غربی و شرقی این میزان به 20 تا 30 میلیون در هر متر رسیده است.

وی در پایان یکی از مشکلات بازگشایی ادامه محور زینبیه غربی به سمت بلوار استقلال را کوچک بودن قطعات نیاز به تملک دانست و تصریح کرد: در این شرایط یا کل ملک باید خریداری شود یا این‌که با ملک دیگر جایگزین شود که همین چالش‌هایی را ایجاد می‌کند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمحور زینبیه زنجانشهرداری زنجانشورای شهر زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1232


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»