کد خبر: 12320
1403/04/27 - 7:45


همزمان با 11 محرم و یوم‌الزینب(س) در پایتخت شور و شعور حسینی؛

زنجانی‌ها برای تسلی دل زینب(س) می‌آیند

حضور عکاسان خارجی و داخلی برای پوشش دسته زینبیه اعظم زنجان/اعمال محدودیت‌های ترافیکی در خیابان‌های منتهی به زینبیه اعظم زنجان /ادارات زنجان در یوم‌الزینب ساعت ۱۱ تعطیل است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: شهر زنجان به دلیل برگزاری دو دسته عظیم حسینیه و زینبیه اعظم با عنوان پایتخت شور و شعور حسینی شناخته شده است، در سال‌جاری نیز پس از برگزاری باشکوه دسته حسینیه اعظم زنجان در روز هشتم محرم مصادف با ۲۴ تیرماه، همانند سنوات گذشته دسته زینبیه اعظم زنجان در روز یازدهم محرم مصادف با ۲۷ تیرماه در یوم‌الزینب برگزار می‌شود.

بنا به گفته قدیمی‌های و تاریخ شفاهی این شهر در روزگار گذشته باغچه‌ای درون کهن دژ زنجان قرار داشته و صاحب باغچه تصمیم می‌گیرد قسمتی از آن را به تکیه‌ای تبدیل کرده و نام آن را زینبیه می‌نهد و از این رو محلی که باغچه در آن قرار داشت از آن زمان تاکنون به محله زینبیه معروف می‌شود. تا زمانی که صاحب باغ زنده بود هر ساله در ایام محرم و صفر به مدت دو ماه محل مذکور را سیاه‌پوش می‌کرده و مراسم عزاداری و سوگواری سالار شهیدان در آن محل برگزار می‌شد. وی در زمان حیات خود وصیت می‌کند پس از وفاتش، مراسم عزاداری را همه ساله برگزار و هزینه آن را از عایدی باغچه تامین نمایند.

صاحب باغ اگر چه دیگر نیست ولی پس از وی این محل به عنوان مکانی برای عزای حضرت زینب (س) تبدیل می‌شود، بنا به گفته اعضای هیئت امنای زینبیه این محل سه بار تجدید بنا شده است، بار اول به سال 1092 هجری قمری با تیر چوبی احداث می‌شود، بار دوم بانویی به نام زینب خانم هزینه تبدیل آن را به مسجد متقبل می شود که به سال 1292 انجام می‌شود و بار سوم در سال 1395 هجری قمری مطابق با سال 1354 شمسی به همت مردم زنجان و عاشقان اهل بیت این مسجد تجدید بنا شده است.

برگزاری 12 شب عزا در زینبیه اعظم زنجان

عباس محمدی رئیس هیئت امنای زینبیه اعظم زنجان در مورد برنامه‌های برگزار شده و در پیش‌روی این مجموعه به صدای زنجان اظهار کرد: اعلان عزای زینبیه اعظم زنجان در آخرین دوشنبه منتهی به محرم الحرام برگزار شد.

رئیس هیئت امنای زینبیه اعظم زنجان با اشاره به اینکه 12 شب از شب نخست محرم تا شب دوازدهم در زینبیه اعظم مراسم عزاداری با حضور خواهران و برادران برگزار  می‌شود، عنوان کرد: در 11 محرم سال‌جاری همانند هر سال دسته عظیم معروف به یوم‌الزینب از ساعت ۱۵ با مداحی در زینبیه اعظم آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه دومین سوگواره «راوی عشق» با حضور عکاسان داخلی و خارجی نیز در حال برگزاری است، عنوان کرد: بیش از 15 عکاس از کشورهای عراق، لبنان، سوریه، آذربایجان و غیره در این رویداد فرهنگی شرکت می‌کنند و پوشش تصویری دسته عزاداری زینبیه و حسینیه اعظم زنجان را انجام می‌دهند.

محمدی به احسان غذا در روز دسته عزاداری زینبیه نیز اشاره کرد و گفت: پس از دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان توزیع گوشت تبرک نیز برای نقاط مختلف شهر انجام خواهد شد.

وی با اشاره به حضور سه سخنران ویژه در این ایام در زینبیه اعظم زنجان عنوان کرد: حجت‌الاسلام منتظری رئیس دیوان عالی، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و حجت‌الاسلام فرجی برحق رئیس کل دادگستری استان زنجان در این ایام سخنرانی داشتند.

وی با اشاره به اینکه یک هزار نفر انتظامات برای برگزاری دسته زینبیه اعظم زنجان در نظر گرفته شده است، که از این تعداد 800 نفر آقا و 200 نفر خانم هستند، بیان کرد: در راستای جمع‌آوری نذورات مردم نیز 50 چادر ثابت و 50 اکیپ سیار در نظر گرفته شده است.

آغاز حرکت دسته زینبیه اعظم زنجان از ساعت 16

فرزاد ولی مقدم مدیر روابط عمومی زینبیه اعظم زنجان نیز در این زمینه اظهار کرد: به رسم هر سال مراسم دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان در روز  27 تیرماه، ۱۱ محرم از ساعت ۱۶ آغاز می‌شود.

وی ابراز کرد: مسیر حرکت این دسته از مقابل زینبیه اعظم زنجان به سمت خیابان شهدا، چهارراه امیرکبیر، سبزه‌میدان، چهارراه انقلاب و در نهایت امامزاده سید ابراهیم (ع) است.

وی عنوان کرد: مرکز عرضه احشام برای قربانی نیز در خیابان زینبیه مستقر شده است است.

مدیر روابط عمومی زینبیه اعظم زنجان به فعالیت دارالشفا اشاره کرد و گفت: این مرکز در راستای خدمات‌رسانی به مردم شریف زنجان آماده است.

تکرار دوباره تجربه سوگواره «راوی عشق»

همچنین در راستای ثبت عزاداری‌های حسینی دومین آفرین‌واره «راوی عشق» به همت زینبیه اعظم زنجان و با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، حسینیه اعظم، شهرداری و غیره در حال برگزاری است.

فرید احدیان دبیر آفرین‌واره «راوی عشق» و مدیر امور فرهنگی زینبیه اعظم، گفت: آفرین‌واره بین‌المللی فیلم و عکس راوی عشق با حضور بیش از ۱۰۰ هنرمند عکاس و فیلمساز در زنجان برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این آفرین‌واره امسال در دو بخش فیلم و عکس با محوریت محرم در زنجان و دربرگیری مراسم یوم العباس، یوم الزینب، تعزیه رجعین و ارمغانخانه به صورت اردویی برگزار می‌شود.

دبیر آفرین‌واره راوی عشق با اشاره به اینکه بخش‌های آفرین‌واره در فیلم و عکس شامل فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای در قالب مستند و داستانی و بخش عکس شامل عکس حرفه‌ای با دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای و پویش مردمی(عکاسی با تلفن همراه) است، ادامه داد: موضوعات آفرین‌واره شامل دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان (یوم العباس ۸محرم)، دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان(یوم الزینب ۱۱محرم)، قربانگاه، نذورات، کودکان حسینی در دسته‌های عزاداری، حسینیه‌ها و روضه‌های خانگی، تعزیه‌های ارمغانخانه و سجاس‌رود، نماز ظهر عاشورا ، شیرخوارگان و غیره است.

کاهش ساعات کاری ادارات استان زنجان در یوم‌الزینب

به منظور مدیریت ترافیک و همچنین ایجاد بستر برای بهره‌مندی از عزاداری‌های یوم‌الزینب همه ساله استانداری زنجان نسبت به کاهش ساعات کاری ادارات استان زنجان در این ایام می‌کند، در سال جاری نیز معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار زنجان با اعلام این خبر گفت: در راستای بهره‌مندی کارکنان دستگاه‌های اجرایی از دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان، پایان ساعات کاری ادارات در این روزها تغییر کرده است.

مرتضی شهامی افزود: با عنایت به برگزاری دسته عزاداری زینبیه اعظم در روز یازدهم محرم امروز چهارشنبه ۲۷ تیر نیز ساعت کاری ادارات تا ۱۱ خواهد بود.

محدودیت‌های ترافیکی یوم‌الزینب در زنجان

به گزارش صدای زنجان؛ بنا بر اعلام مسئولین ذیربط؛ در این روز تردد و توقف همه خودروها در خیابان‌های منتهی به مسیر اصلی حرکت دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان شامل خیابان‌ها از  مقابل زینبیه اعظم زنجان به سمت خیابان شهدا، چهارراه امیرکبیر، سبزه‌میدان، چهارراه انقلاب و در نهایت امامزاده سید ابراهیم (ع) مسدود خواهد شد،  علاوه بر خودرو، تردد موتورسیکلت و دوچرخه نیز در زمان حرکت این دسته عظیم حسینی در مسیرهای اعلامی ممنوع است و شهروندان می‌توانند از خیابان های مجاور به عنوان مسیر جایگزین استفاده کنند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمحدودیت ترافیکییوم‌الزینبادارات
sedayezanjannews.ir/nx12320


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»