کد خبر: 12346
1403/04/30 - 16:52


با معرفی برترین‌ها انجام شد؛

پایان دومین آفرین‌واره بین‌المللی «راوی عشق»

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان: تاسیس موسسات خیریه و فعالیت آنها در زنجان نمادی از شعور حسینی است/شهردار زنجان: هنرمندان عظمت عزاداری‌های حسینی را ثبت و ماندگار می‌کنند/معاون مدیرکل فرهنگی وزارت امور خارجه ایران: دنیا تشنه شناخت معارف و مبانی اسلام و شیعه است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: دومین آفرین‌واره «راوی عشق» در زنجان با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. رئیس دومین آفرین‌واره بین‌المللی فیلم و عکس راوی عشق و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در آیین اختتامیه این آفرین‌واره بر معرفی شور حسینی در کنار شعور آن در استان تاکید کرد و رضا نوریان، معاون مدیرکل فرهنگی وزارت امور خارجه ایران گفت: سال‌های طولانی اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی در بسیاری از کشورها در جریان بوده ولی اکنون دنیا تشنه شناخت معارف شیعه است.

دومین آفرین‌واره «راوی عشق» در زنجان با حضور بیش از ۱۰۰ هنرمند عکاس و فیلمساز در زنجان در دو بخش فیلم و عکس با محوریت محرم در زنجان و در برگیری مراسم یوم العباس، یوم الزینب، تعزیه رجعین و ارمغانخانه به صورت اردویی برگزار شد.

در این آفرین‌واره در بخش فیلم با حضور ۱۰ فیلم‌ساز ملی و در بخش عکس با حضور ۱۰ عکاس خارجی و ۳۰ عکاس ملی و بیش از ۵۰ عکاس بومی برگزار شد.

فرزاد ولی مقدم دبیر اجرایی دومین آفرین‌واره بین‌المللی «راوی عشق» در زنجان در این زمینه با اشاره به اینکه این رویداد فرهنگی و هنری با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلام حسینیه اعظم، زینبیه اعظم، شهرداری زنجان و دیگر نهادها و هیأت حسینی در دهه اول محرم توسط مؤسسه فرهنگی نورالانوار زنجان برگزار شد، افزود: این آفرین‌واره با توجه به جایگاه زنجان به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی اجرایی شد.

مجال برای برگزاری آفرین‌واره بسیار کم بود

در این مراسم اصغر حاج علی اکبری و رئیس دومین آفرین‌واره بین‌المللی فیلم و عکس راوی عشق و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه به دلیل حوادث ماه‌های اخیر در کشور مجال برگزاری این آفرین‌واره بسیار کم بود، اظهار داشت: ولی با همراهی  وزارت فرهنگ، وزارت کشور و پشتیبانی‌های به موقع استانداری زنجان و رسانه‌های استان، حسینیه اعظم و زینبیه اعظم زنجان و شهرداری و همه عوامل دیگر این آفرینواره در شرایط مناسبی برگزار شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به شهرت زنجان به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی عنوان کرد: شور این شهر همان صحنه‌هایی است که در طول ماه محرم در عزاداری‌ها دیده شد و شعور هم حضور خیرین و نیکو خصالانی است که در موسسات خیریه مثل مهرانه فعال هستند.

هنرمندان هستند که عظمت عزاداری‌های حسینی را ثبت و ماندگار می‌کنند

شهردار زنجان نیز در آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم و عکس «راوی عشق» با اشاره به اینکه این ایام از سال قمری، شهر زنجان حال و هوای خاص به خود را دارد، بیان کرد: امسال میزبان هنرمندانی هستیم که از شهرها و کشورهای دیگر هستند و افتخار می‌کنیم که در خدمت این عکاسان هستیم.

علیرضا فیروزفر با بیان اینکه در ایام محرم اتفاقات فرهنگی و مذهبی بسیاری در زنجان روی می‌دهد که در نوع خود بی‌نظیر است، تصریح کرد: برای نمونه یوم‌العباس و یوم‌الزینب در دنیا بی‌نظیر بوده که این رویدادها بدون حضور کسانی که آن را ثبت کنند دیده نخواهد شد. 

وی افزود: این مراسم‌ برگزار می‌شود ولی ثبت این وقایع و به تصویر کشیدن و انتشار آن است که آن‌ها را در ذهن‌ها ماندگار می‌کند که رسالت اصلی عکاسان است.

شهردار زنجان با بیان اینکه حتی برای کسانی در درون همین مراسم هستند هم دیدن این رویداد عظیم از قاب تصویر بسیار تأثیرگذار است، تاکید کرد: اگر از پنجره خارج از آن برنامه نگاه کنیم، ارزش و اهمیت آن بیشتر نمایان می‌شود که این همان کاری است که عکاسان و فیلم‌سازان انجام می‌دهند.

فیروزفر با اشاره به اینکه این ذهن برنامه‌ریز و خلاق یک عکاس است که تعیین می‌کند در لحظه چه تصویری برای کدام مخاطب خلق و ثبت کند، اظهار کرد: عکاس است که می‌تواند پیامش را منتقل کند.این هنرمندان هستند که عظمت عزاداری‌های حسینی را ثبت و ماندگار می‌کنند.

سال‌های طولانی اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی در بسیاری از کشورها در جریان بود

رضا نوریان، معاون مدیرکل فرهنگی وزارت امور خارجه ایران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه با وجود اینکه سال‌های طولانی و دهه‌ها اسلام هراسی و شیعه‌هراسی در بسیاری از کشورها در جریان بوده ولی الان دنیا تشنه شناخت معارف و مبانی اسلام و شیعه است، عنوان کرد: نمونه شاخص و اخیر این موضوع برگزاری مراسم‌های عزاداری در نقاط مختلف دنیا است که خیلی جدید و با عظمت بوده و حاکی از عطش دنیا برای شناخت مبانی اسلام و فرهنگ حسینی است.

این مسئول با بیان اینکه برگزاری آفرین‌واره فیلم و عکس«راوی عشق»  هم در همین راستا است، گفت: چون این آفرین‌واره بعد بین‌المللی پیدا کرده است، امیدواریم بخش بین‌الملل این رویداد هر سال پر رنگ‌تر شود و از همه کشورها و همسایه‌های دور و نزدیک و مسلمان و غیرمسلمان به اینجا بیایند و واقعیت این مراسم بی‌نظیر را به دنیا مخابره کنند.

معاون مدیرکل فرهنگی وزارت امور خارجه ایران در ادامه با اشاره به جنایات اسرائیل چیز جدیدی نیست ولی در این مدت حتی در میان کشورهای غربی بی آبرو شده که به دلیل تأثیر فیلم و عکس از جنایات این رژیم، توسط اصحاب رسانه، خبرنگاران و هنرمندان است، بیان کرد: همین موضوع اهمیت عکاسان را نشان می‌دهد.

وی افزود: کاری که در این آفرین‌واره انجام می‌شود بسیار کار بزرگی است.

نوریان با اشاره به اینکه در حوزه دیپلماسی عمومی وزارت خارجه در مورد تصویر ایران در خارج از کشور کار می‌کنیم، تصریح کرد: متأسفانه تصویری که از ایران توسط معاندان درست کرده اند خیلی بی انصافی است. همین کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم برای اصلاح این تصویر در دنیا است که می‌توانیم نسبت به فرهنگ‌سازی اقدام کنیم.

احمد مقیمی مشاور امور فرهنگی و اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه با قرائت پیام وزیر فرهنگ به آفری‌نواره بین‌المللی فیلم و عکس «راوی عشق» گفت: هنر، بهترین زبان تبیین ایدئولوژی‌ها است.

مشاور امور فرهنگی و اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آفرین‌واره بین المللی فیلم و عکس«راوی عشق»  هم مصداق بارز جهاد تبیین است.

برگزیدگان آفرین‎واره «راوی عشق» مشخص شدند

به گزارش صدای زنجان، با برگزاری آینن اختامیه این دور از آفرین‎واره برگزیدگان بخش فیلم و عکس معرفی شدند.

در بخش فیلم دومین آفرین‌واره  بین المللی فیلم و عکس «راوی عشق» اثر «یاحسین » از مرتضی آقاجانی از زنجان رتبه نخست را کسب کرد و   اثر « نظر به نذر » از محمدکدخدازاده  از استان قم در رتبه دوم قرار گرفت. اثر «پیرغلام» از سیدحمید کرمانی از زنجان  نیز در این بخش رد جایگاه سوم قرار گرفت.

همچنین در بخش فیلم مهسا باقری برای فیلم «زن و محرم» از زنجان، داور علائی برای فیلم «زینب» از اردبیل و حسین نجفی برای فیلم «خادم» از استان زنجان شایسته تقدیر شناخته شدند.

برگزیدگان بخش عکس دومین آفرین‌واره بین المللی فیلم و عکس «راوی عشق» نیز در بخش (عکس موبایلی) زینب کریمی، میثم یعقوبی، معصومه عبدی، جاوید خدمتی، مهسا باقری، قدیر وقاری، سکینه محمدی، بهرام بیات، بابک کنعانی و امیرحسین تاران برگزیده شناخته شدند.

در بخش عکاسی حرفه ای نیز ساسان جوادنیا از گیلان، عادل عزیزی از استان مرکزی و آرین بهمنی از زنجان شایسته تقدیر شدند و فرامرز عامل بردبار از خراسان رضوی رتبه نخست را کسب کرد، حسین جلیل خانی از زنجان دوم شد و امین رحمانی از قزوین در جایگاه سوم ایستاد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانآفرین‎واره«راوی عشق»فرهنگ
sedayezanjannews.ir/nx12346


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»