کد خبر: 12357
1403/05/01 - 8:48


صدای زنجان از وضعیت این روزهای بازار گوشت قرمز در استان زنجان گزارش می‌دهد؛

مافیای قرمز

مدیرعامل تعاونی چوبداران زنجان: با مافیا مواجهیم! برخی از مسئولان فعلی همانند مسئولان قبلی صدای ما را نمی‌خواهند بشنوند!/معاون اقتصادی استاندار زنجان: تا یک ماه آتی بازار گوشت گوسفندی زنجان ساماندهی می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: چند ماهی است نابسامانی در بازار گوشت قرمز منجر به گلایه خانوارهای زنجان شده است. شهروندان می‌پرسند؛ چرا در زنجان که یکی از قطب‌های تولید گوشت گوسفندی کشور محسوب می‌شود باید گوشت درجه یک گوسفندی را بالای 800 هزار تومان تهیه کنند؟ 

چند ماهی است که قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی به بیش از 600 هزار تومان رسیده است که بر اساس مرغوبیت این نرخ می‌تواند متفاوت باشد. قصاب‌ها می‌گویند این مورد به افزایش نرخ ارز برمی‌گردد اما تعدادی از چوبداران می‌گویند که نقش مخرب برخی از قصابی‌ها در نابسامانی بازار گوشت قرمز را نباید دست کم گرفت! آن‌ها مدعی‌اند که حتی برخی از مسئولان نیز از گرانی‌ها در بازار گوشت قرمز و نرخ‌های خودسرانه زیاد بدشان نمی‌آید!

چوبداران از طولانی شدن پروسه «ساماندهی چوبداران» در استان زنجان که ظاهرا برای نخستین بار در کشور در حال اجراست، گله دارند و می‌گویند: چرا برخی دوست ندارند مقصر نابسامانی بازار گوشت قرمز مشخص شود؟

قرجه‌لو، مدیرعامل تعاونی چوبداران زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به تاکیدات استانداری زنجان برای پروانه‌دار و مجوزدار کردن چوبداری عنوان می‌کند: با توجه به اینکه از این پس قرار شده هرگونه معامله دام سبک و خروج آن از استان زنجان با مجوز باشد، تعدادی از چوبداران جهت اخذ پروانه کسب اقدام کردند و برخی نیز ترجیح دادند پیگیر اخذ مجوز نشوند.

قرجه‌لو با اشاره به روند ثبت‌نام و مباحث مالیاتی جهت صدور پروانه کسب اضافه می‌کند: با مهلت داده شده برای کسب مجوز چوبداری در استان زنجان حدود 80 نفر موفق به ثبت‌نام شدند. به شخصه موافق شناسنامه‌دار شدن چوبداران هستم چرا که معتقدم گپ‌های مربوط به چرخه تولید، توزیع و در نهایت مصرف گوشت قرمز مشخص و شفاف باشد. امیدوارم پروسه صدور مجوز در استان زنجان در اسرع وقت به پایان برسد و عوامل گرانی گوشت قرمز (گوشت گوسفندی) مشخص شود.

«قیمت»؛ چالش اصلی بازار مصرف گوشت قرمز

حسین محمدی، معاون اقتصادی استاندار زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: در گوشت قرمز با دو مقوله گوشت گوساله و گوشت گوسفندی مواجهیم. در دام سبک (گوشت گوسفندی) جزو قطب‌های تولیدی کشور محسوب می‌شویم و تقریبا 700 الی 800 راس دام سبک از استان خارج می‌شود، معمولا دام سبک استان زنجان به استان‌های همجوار نظیر البرز و تهران انتقال داده می‌شود.

محمدی نیاز مصرف داخل استان زنجان را روزانه در حدود 100 راس دانسته و «قیمت» را چالش اصلی بازار مصرف عنوان کرده و می‌گوید: جهت بررسی موضوع مقرر شد تا واسطه‌ها تحت عنوان «چوبداران» که معمولا گوسفند را از دامپروری‌های کوچک و خرد خریداری و به استان‌های همجوار نظیر تهران و قم و غیره منتقل می‌کنند، را ساماندهی کنیم تا خرید گوشت دام سبک در استان زنجان در مقایسه با سایر استان‌ها، تا حدودی به قیمت پائین صورت گیرد.

 ساماندهی چوبداران برای نخستین بار در کشور در استان زنجان اجرایی می‌شود

معاون اقتصادی استاندار زنجان ادامه می‌دهد: در بررسی‌ها به این مهم رسیدیم که هیچ یک از چوبداران دارای مجوز نیستند. از آنجایی که طبق قانون هرگونه فعالیت اقتصادی باید از ارگان رسمی دارای مجوز باشد، از بهمن ماه سال 1402 اخطارهای لازم به چوبداران داده شد که طبق آن به چوبداران فرصت داده شد تا نوروز 1403 نسبت به اخذ جواز کسب چوبداری اقدام کنند. چوبداران شب عید 1403 اعلام کردند که به موقع نتوانسته‌اند نسبت به اخذ این مجوز اقدام کنند از این رو خواستار تمدید فرصت مذکور شدند و به این ترتیب برای یک ماه (تا پایان فروردین ماه 1403) تمدید شد.

محمدی با بیان اینکه موضوع ساماندهی چوبداران برای نخستین بار در کشور در استان زنجان اجرایی می‌شد، اضافه می‌کند: ثبت درخواست اخذ مجوز از سامانه درگاه مجوزها نیازمند تائید نهادهای مشخص است، مشکلی که وجود داشت، ایراد دانشگاه علوم پزشکی به فعالیت چوبداری (محل نگهداری و غیره) بود از این رو تائیدیه نهایی را صادر نمی‌کرد و تقریبا تا پایان فروردین ماه 1403 نتوانستیم برای حتی یک نفر پروانه کسب چوبداری صادر کنیم.

معاون اقتصادی استاندار زنجان با اشاره به تشکیل جلسات مستمر برای حل موضوع مذکور عنوان می‌کند: نهایتا مشکل مربوط به صدور جواز کسب چوبداری اوایل خردادماه امسال حل شد و بیش از 20 فقره مجوز صادر شده که همچنان ادامه دارد. با توجه به مصادف شدن خرداد با عید سعید قربان؛ هرگونه خروج دام منوط به اخذ مجوز چوبداری شد. عملا یک ماه است که خروج دام سبک (و نه دام سنگین) از استان زنجان محدود شده است. با توجه به اینکه هم اکنون در فصل چرای دام سبک قرار داریم و مراتع تقریبا پربهره هستند، نگرانی در خصوص نگهداری محل دام نداشته و نداریم و همان‌طور که گفته شد صدور جواز کسب چوبداری بدون هیچ مشکلی در حال اجراست.

محمدی همچنین پروانه‌دار شدن چوبداران زنجان را گام مهمی در «عرضه بهداشتی دام سبک»، «کنترل عرضه و تقاضای گوشت قرمز»، «مدیریت مصرف گوشت قرمز» دانسته و اضافه می‌کند: بر این اساس چوبداران اجازه نخواهد داشت بدون در نظر گرفتن نیاز مصرف گوشت دام سبک استان، دام را از استان خارج کند. با توجه به شناسنامه‌دار شدن چوبداران؛ هر چوبدار بر اساس میزان تقاضای استان زنجان سهمیه موردنیاز استان را تامین و مابقی را اجازه خواهند یافت تا از استان خارج کنند؛ موضوع سهمیه چوبداران ظرف یک الی 2 هفته آتی تعیین می‌شود.

میانگین قیمت گوشت قرمز گوسفندی 550 هزار تومان است 

نه بالای 700 هزار تومان!

قرجه‌لو، مدیرعامل تعاونی چوبداران زنجان با اشاره به چرخه معیوب گوشت قرمز در استان زنجان می‌گوید: به طور مثال گوسفند 60 کیلویی به قیمت 13 میلیون و 800 هزار تومان خریداری می‌شود، گوشت خالص به‌دست آمده آن 27 کیلو است. قیمت آلایش آن نیز در حدود یک میلیون و 500 هزار تومان می‌شود. اگر قیمت مربوط به آلایش را از قیمت کلی کم کنیم عدد به دست آمده 12 میلیون و 300 هزار تومان می‌شود که با تقسیم بر گوشت خالص بدست آمده قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی 456 هزار تومان می‌شود.

در حضور مسئولان استانی به صورت جزء به جزء قیمت هر بخش از دام کشتار شده را محاسبه و اعلام شد که هر یک کیلو گوشت گوسفندی حدود 550 تومان است این در حالی است که گوشت گوسفند به نرخ 700 هزار تومان به بالا عرضه می‌شود. ضمن اینکه دام کشتار شده در زنجان که حتی درجه یک هم نیست به اسم گوشت اعلا به فروش می‌رسد! متاسفانه برخی از قصابی‌های شهر گوشت دام سبک سن‌دار و پیر را به اسم گوسفند نر عرضه می‌کنند.

وقتی هم به این قصاب‌ها ایراد می‌گیریم می‌گویند دام جثه‌اش کوچک است پس بره است! در حالی که در استان زنجان منطقه‌ای به اسم طارم (شهرستان طارم) وجود دارد که جثه دام‌های تولیدی آن کوچک است. دام سن‌دار و غیرجوان را اگر اسمش مافیا نیست پس چیست؟

قرجه‌لو با بیان اینکه طبق اعلام مسئولان ذیربط میزان درصد سود فروش گوشت قصابی‌ها باید 8 درصد در نظر گرفته شود، اضافه می‌کند: مسئولان باید توجه داشته باشند که قیمت نهایی دام کشتارشده که به دست قصابی‌ها می‌رسد چقدر است؟ به نظرم کشتارگاه‌ها طبق قانون پیش می‌روند اما اگر قصابی‌ها هم این گوشت را که به قیمت منطقی و تاکید شده خریداری می‌کنند با احتساب درصد سود، متوسط نرخ نهایی گوشت گوسفندی برای مصرف کننده 550 هزار تومان می‌شود. البته برخی از قصابی‌ها می‌گویند گوشت را گران خریده‌اند پس باید گران هم بفروشند. در این موقع باید بازرسان وارد شوند. چه کسی به این دسته از قصاب‌ها گفته که گوشت را گران بخرند؟ متاسفانه تا به امروز در این زمینه شفاف سازی هم نشده است. البته من در جلسات ابهامات مربوطه را اعلام کرده‌ام اما پس از آن دیگر حتی به جلسات مربوط به تنظم بازار گوشت قرمز هم دعوت نمی‌شوم!

مدیرعامل تعاونی چوبداران زنجان اضافه می‌کند: البته این مورد فقط به مسئولان فعلی نیست، حتی مسئولان قبلی هم علاقه‌ای به بهبود بازار گوشت قرمز نداشتند! مثلا من پیشنهاد دادم که میدان دام به چوبداران سپرده شود و شهرداری هم قبول کرد که اجازه آن را دریافت کند. مسئولان ارشد وقت استان هم پذیرفتند اما تعدادی از مدیران میانی استان گفتند که هرگز اجازه چنین کاری را نمی‌دهند!

حسین محمدی هم بدون اشاره به ادعای مافیایی بودن چرخه توزیع گوشت قرمز در زنجان؛ اقدام نامتعارف برخی از قصابی‌های استان زنجان جهت افزایش حاشیه سود را صراحتا تائید کرده و آن را ناشی از کاهش میزان فروش قصابی‌ها به دنبال کاهش مصرف خانوارهای زنجانی نسبت به سال‌های قبل اعلام می‌کند.

معاون اقتصادی استاندار زنجان می‌گوید: به علت کاهش میزان فروش نسبت به گذشته، فعالیت قصابی‌ها توجیهی نداشته و سودشان کاهش یافته است، از این جهت قیمت را پائین نمی‌آوردند.

معاون اقتصادی استاندار زنجان در خصوص قیمت گوشت دام سبک به صدای زنجان می‌گوید: در رابطه با گوشت قرمز (دام سبک)؛ اصلی‌ترین چالش «خروج بخشی از دام‌ها» از استان زنجان بود. در چرخه تولید تا مصرف گوشت؛ واسطه‌های متعددی نظیر چوبدار، دلالان حاضر در میدان احشام، کشتارگاه و قصاب وجود دارد. طبق بررسی‌ها در استان زنجان از حدود 200 جواز مربوط به قصابی استان زنجان نزدیک به 30 مورد از آن‌ها عرضه کننده گوشت گوسفند هستند.

محمدی از تدوین برنامه ویژه برای قصابی‌های عرضه کننده گوشت دام سبک خبر داده و می‌گوید: تقریبا وضعیت زنجان به لحاظ مدیریت شبکه تولید، توزیع و مصرف گوشت دام سبک مطلوب است. تصور می‌کنم تا یک ماه آتی بازار گوشت دام سبک استان زنجان را مدیریت کنیم. البته من هم قبول دارم که هر کیلو گوشت گوسفندی باید در حدود 550 هزار الی 600 هزار تومان باشد.

محمدی همچنین به وضعیت تولید، توزیع و مصرف گوشت دام سنگین در استان زنجان نیز اشاره کرده و می‌گوید: در این زمینه استان زنجان واردکننده محسوب می‌شود، متاسفانه در سال‌های گذشته دام‌های پرواری گوساله فروخته شده چرا که دامداری‌ها توجیه اقتصادی برای فعالیت نداشتند. از این رو کل تمرکز ما این بود که ابتدای امسال تسهیلات حوزه کشاورزی به بخش پرورش گوساله اختصاص یابد.

محمدی اضافه می‌کند: برای تنظیم بازار گوشت گوساله استان زنجان از شرکت‌های معتبر دارای گوشت وارداتی استفاده کرده به طوری که روزانه 10 تن گوشت به قیمت پائین در بازار استان عرضه می‌شود. هم اکنون گوشت گوسفندی 335 تا 380 هزار تومان تنظیم بازاری عرضه می‌شود اما چون عمده ذائقه مردم استان زنجان خرید گوشت قرمز از قصابی‌ها است، کشش بازار برای ورود گوشت وارداتی به میزان بالای 10 تن وجود ندارد. البته در حوزه گوشت گوساله ( تنظیم بازار) توسط فروشگاه‌های زنجیزه‌ای رفاه، اتکا و غیره برنامه‌های لازم تدوین شده است.

پیگیری‌های صدای زنجان جهت گفت‌وگو با رئیس اتحادیه قصابان زنجان به چایی نرسید.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانگوشت قرمزقصابیتوزیع و مصرف گوشت
sedayezanjannews.ir/nx12357


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»