کد خبر: 12377
1403/05/02 - 16:0


در جلسه شورای شهر زنجان مطرح شد:

رد لایحه کمک شهرداری به امامزاده سید ابراهیم (ع)

شهردار زنجان: شهرداری به لحاظ قانونی وظیفه‌ای در مورد محوطه‌سازی ندارد، اما با توجه به اینکه متولی این کار را نکردد، شهرداری آن را انجام می‌دهد

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: جلسه رسمی و علنی شورای شهر زنجان دیروز سه‌شنبه دوم مردادماه 1403 با حضور اعضای شورای شهر، شهردار و معاونان وی در محل سالن جلسات شورای شهر زنجان برگزار شد و در این جلسه تعدادی از دستورالعمل‌های بررسی شده در کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر تایید شده بود، در صحن علنی بررسی و رد یا تایید شد.

در ابتدای این جلسه افزایش نرخ سرویس مدارس که به لحاظ قانونی بر عهده شورای شهر زنجان گذاشته شده بود، بررسی شد و افزایش 35.5 درصدی آن برای سال تحصیلی جدید تایید شد، همچنین لایحه احداث و تجهیز ساختمان بحران شهرداری زنجان واقع در جنب پارک بانوان از دستور جلسه خارج و منوط به بازدید از این مجموعه شد.

همچنین یکی دیگر از مصوبات این جلسه کمک 90 میلیون تومانی شهرداری به انجمن ام.اس زنجان بود که منصور مرادلو رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر زنجان در دفاع از این لایحه با قدردانی از اقدامات این مجموعه اظهار کرد: این موسسه توانسته است بیش از یک هزار بیمار را در استان زنجان تحت پوشش خود قرار دهد که یک موضوع ارزشمند است.

مرادلو با اشاره به اینکه قرار بود سال گذشته کمکی از سوی شهرداری زنجان به این مجموعه شود که میسر نشد، افزود: امسال این رقم برای کمک به فعالیت این مجموعه خیریه‌ در نظر گرفته شده است.

دفن ایمن؛ از طریق لندفیل میسر است

همچنین در بخش دیگری از این جلسه لایحه انجام مطالعات طرح تفصیلی لندفیل پسماند شهری در محل دفن پسماند مرکز مهتر مورد بررسی قرار گرفت. جلال کرمی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر زنجان در توضیح این لایحه با اشاره به اینکه آخرین مرحله از تفکیک، حمل و دفن زباله، مرحله لندفیل است، اظهار کرد: به خاطر اینکه از مشکلات زیست محیطی، شیرابه، سموم و گازهای گلخانه‌ای در امان باشیم، باید لندفیل احداث شود.

وی با اشاره به اینکه مرحله تفکیک در داخل شهر و همچنین تفکیک در مقصد در سایت مهتر انجام می‌شود، بیان کرد: تفکیک زباله به صورت اصولی از الزامات دفن زباله به صورت بهداشتی است به همین منظور چند شرکتی برنامه ارائه دادند که یک شرکت که دارای کیفیت بود طرح مطالعاتی خود را انجام خواهد داد.

مدیریت طرح بهروب در زنجان تغییر کرد

علیرضا فیروزفر شهردار زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ما در کشور به لحاظ داشتن مدفن استاندارد زباله مشکل داریم، اظهار کرد: خوشبختانه سال قبل مطالعات جامع شهر زنجان مصوب و خروجی آن منتهی به احداث مدفن زباله شهری در زنجان شد.

وی با اشاره به اینکه احداث مدفن زباله شهری کار عظیمی است، بیان کرد: این موضوع کار تخصصی است و مبنای خاصی دارد.

شهردار زنجان با اشاره به اینکه مذاکرات انجام شد و در نهایت با یک شرح خدمات مناسب با گروه منتخب به نتیجه رسیدیم، عنوان کرد: در مدفن زباله شهری بُعد مطالعاتی از مکان‌یابی شروع می‌شود که این مکان‌یابی در طرح جامع مشخص بود.

وی با اشاره به اینکه سعی شده الزمات جهانی و توصیه نشریه داخلی در این طرح دیده شود، گفت: المان‌های موثر در عملکرد موفق یک لندفیل در نظر گرفته شود.

فیروزفر با اشاره به اینکه تفکیک در مبدا برای شهر زنجان هم در نظر گرفته شده است، بیان کرد: طرح بهروب مدتی در شهر فعالیت دارد که تغییراتی در مدیریت بهروب رخ داده و امیدواریم شاهد رشد عضویت در طرح بهروب باشیم.

مخالفت هیات تطبیق شهرستان با واگذاری مغازه به استاد نورانی

همچنین در ادامه رای مخالف شورای تطبیق شهرستان زنجان مبنی بر عدم موافقت با واگذاری یک باب مغازه از مغازه‌های طبقه دوم ساختمان ارگ سبزه‌میدان مطرح شد که فیروزفر شهردار زنجان به این موضوع واکنش نشان داد و با تاکید بر استثنا بودن کمک به جمال نورانی برای برگزاری نمایشگاهی از آثار هنری خود اظهار کرد: این فرد بدون چشم‌داشتی اقدام به ماکت‌سازی از اماکن شهری کرده که اگر شهرداری می‌خواست آن کار را انجام دهد باید هزینه زیادی را انجام می‌دهد.

مصوبه موزه شهر زنجان 1.5 سال است خاک می‌خورد

وی با اشاره به اینکه باید قدردان این هنرمند باشیم و از وی حمایت کنیم که حجت‌الاسلام مجتهدی یکی از اعضای شورای شهر زنجان خواستار ایجاد محلی دائمی برای به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان زنجانی شد که شهردار زنجان نسبت به این موضوع نیز واکنش نشان داد و گفت مصوبه احداث موزه شهر در تهران در یک سال و نیم گذشته در وزارت راه و شهرسازی بایکوت باقی مانده است و افزود: با وجود انجام چند مکاتبه این مصوبه در تهران متوقف مانده و ما از این بابت گلایه داریم که اگر متوقف نمی‌شد، شاید عملیات فیزیکی پروژه هم جلو رفته بود.

وی خاطر نشان کرد: اگر طرح مورد تایید قرار می‌گرفت شهرداری زنجان برای برنامه‌های فرهنگی این چنین معطل نمی‌شد.

 لایحه کمک به امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان و حاشیه‌های آن

یکی از دستورالعمل‌های دیگر این جلسه شورای شهر زنجان بحث کمک به محوطه‌سازی امامزاده سید ابراهیم (ع) بود که شورای تطبیق شهرستان آن را رد کرده بود و طبق مکاتبات، آن را خارج را از وظایف شهرداری اعلام کرده بود که موجب واکنش شهردار و اعضای شورای شهر زنجان شد.

علیرضا فیروزفر در واکنش به این موضوع با اشاره به اینکه شهرداری به لحاظ قانونی وظیفه‌ای در مورد محوطه‌سازی ندارد، اظهار کرد: اما با توجه به اینکه متولیان امر این کار را نکردند با تصمیم اعضای شورای شهر قرار شد، کمک کنیم محوطه‌سازی امامزاده زنجان توسط شهرداری زنجان انجام شود.

وی با قدردانی از پیگیری مجدانه مدیر اجرایی امامزاده و اینکه این پیگیری‌ها تاثیرگذار بود، تا به صورت قانونی نسبت به این موضوع اقدام شود، گفت: دستورالعملی تهیه شد تا طبق مصوبه شورای امکان مشارکت در چنین امکانی را داشته باشیم.

فیروزفر با اشاره به اینکه برای این دستورالعمل لایحه در نظر گرفته شد که هیچئ مشکل قانونی نیز نداشت، اما هئیت طبیق آن را رد کرد که امیدواریم امامزاده سید ابراهیم (ع) ما را می‌بخشد، گفت: چرا مصوبه‌ای که برای شهر خودمان است باید رد شود.

 اصرار برای یک تخلف؟

این لایحه با اصرار اعضای شورای شهر زنجان برای اجرا مواجه بود و منصور مرادلو و حسین حمزه‌لوپاک اعضای شورای شهر زنجان به عنوان موافق این طرح صحبت کردند و به حمایت از امامزادگان در شهر همدان توسط شورا و شهرداری همدان به استناد سفر اخیر خود به این شهر اشاره کردند.

منصور مرادلو با اشاره به اینکه این محل عمومی، گردشگردی و زیارتی است، گفت: چنین برخوردی با مصوبه شورای شهر زنجان در هیئت تطبیق جای تاسف دارد.

حسین حمزه‌لوپاک عضو شورای شهر زنجان از رایزنی با شهردار منطقه برای به نتیجه رسیدن این مصوبه خبر داد و با اشاره به اینکه شورا و شهرداری زنجان موارد قانونی برای این مصوبه دارد، تاکید کرد: بهتر بود قبل از تصمیم‌گیری مذاکره و توضیحی در مورد محل قانونی این مصوبه داده می‌شد تا به نظر نرسد ما در مورد این مصوبه احساسی تصمیم گرفته و آنها احساسی رد کرده‌اند.

این در حالی بود که این موصوبه در روزهای نخست نیز واکنش‌های خاص خود را داشت و مورد انتقاد برخی از منتقدان نیز بود و صدای زنجان نیز در قالب یک پی‌نوشت نسبت به تصویب این مصوبه نوشته شود، «ضمن تشکر از نگاه فراگیر اعضای شورای شهر نسبت به موضوع انجام کارهای عمرانی در شهر زنجان ، انتظار می رود در این زمینه نباید هزینه کرد برای دستگاه‌های دولتی به ویژه دستگاه‌های توانمندی چون اوقاف استان زنجان با داشتن درآمد بالا (به ویژه از شهر موقوفی قیدار) باشد بلکه در امورات فرهنگی باید نگاه به حمایت از مجموعه‌های شهری باشد که امکان تامین مالی برای آنها وجود ندارد، در حقیقیت باید اعضای شورای شهر عنایت داشته باشند، چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است!»

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانتخلفامامزادهموزه شهر
sedayezanjannews.ir/nx12377


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»