کد خبر: 12442
1403/05/10 - 8:51


معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان؛

کاهش 30 درصدی جمعیت دامی استان زنجان

محمدعلی صادقی: جبران کاهش جمعیت دامی یک الی 2 سال زمان نیاز دارد

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: سیاست‌گذاری نادرست در تخصیص نهاده دام سبب شد تا اغلب دامداری‌های کوچک استان زنجان با کاهش جمعیت دامی مواجه شوند به طوری که جبران این زیان تا 2 الی 3 سال زمان نیاز دارد.

در سال‌های گذشته جمعیت دام مولد به دلیل برخی از سیاست‌های ملی به‌طور چشمگیری کاهش یافت در واقع پس از ایجاد سامانه بازارگاه برای دامداران کوچک که تعداد آنها هم در کشور بسیار زیاد است، سهمیه نهاده در نظر گرفته نشد و یا سهمیه‌ای که اختصاص گرفت به اندازه‌ای کم بود که تنها برای حداکثر 10 الی 12 روز کفایت می‌کرد و دامداران مجبور بودند خوراک را از بازار سیاه تهیه کنند؛ اتفاقی که سبب شد این دامدارها دست به کشتار دام بزنند.

 البته در سال جاری به این دلیل که قیمت خوراک دام آزاد و یارانه‌ای با وفور خوراک به هم نزدیک شده این مشکل از بین رفته است.

محمدعلی صادقی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به خشکسالی‌های پی در پی در سال‌های 1399 و 1400 اظهار کرد: علاوه بر خشکسالی، در سال 1401 موضوع هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد که در راستای آن با حذف ارز 4200 تومانی و یارانه‌دار نهاده‌های دامی مواجه شدیم. همین امر سبب بالا رفتن هزینه‌های تولید تا 6 برابر شد. از سویی دیگر عمده دامداران استان زنجان را دامداران روستایی تشکیل می‌دهند که اغلب دارای دام سبک هستند.

صادقی ادامه داد: افزایش هزینه‌ها به دلایل نامبرده سبب شد تا دامداران روستایی آسیب دیده و به علت عدم توانایی در تامین هزینه‌ها به ناچار دام پرورشی را به بازار عرضه کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان به اقدامات سازمان متبوع با هدف جلوگیری از عرضه دام‌های پرورشی مازاد و حتی مولد روستائیان به بازار اشاره و اضافه کرد: متاسفانه توزیع نهاده جهاد کشاورزی نیز نتوانست این وضعیت را کنترل کند و متاسفانه با کاهش شدید جمعیت دامی استان زنجان مواجه شدیم به طوری که 25 الی 30 درصد دام استان در سال 1401 کاهش یافت.

این مسئول با بیان اینکه در صورتی که اتفاقات ناگوار رخ ندهد؛ جبران کاهش جمعیت دامی استان زنجان یک الی 2 سال زمان نیاز دارد، اضافه کرد: در صورت تحقق این امر، تولید به تدریج مطلوب شده و قیمت متعادل می‌شود، البته نباید انتظار داشته باشیم که قیمت دام سبک به قیمت سال‌های 1400 و 1401 که رقم پائینی بود، بازگردد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانجمعیت دامیجهاد کشاورزیتولیدات دامی
sedayezanjannews.ir/nx12442


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»