کد خبر: 1252
1398/06/16 - 9:52


صدای زنجان پای درد دل چاپخانه‌داران استان می‌نشیند

حال صنعت چاپ خوش نیست

در حال حاضر به نظر می‌رسد که حال صنعت چاپ در ایران و به تبع آن در زنجان چندان خوب نباشد، مشکلات مربوط به کاغذ یکی از اهم مشکلات این حوزه است. علاوه بر آن بسیاری از چاپخانه‌داران از مالیات بر ارزش افزوده نیز گله دارند

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- نامگذاري روز 11 شهريورماه به‌عنوان روز ملي صنعت چاپ در تقویم ایرانیان در سال 1382 و با تلاش‌ اسدالله جامي (مدير كل وقت دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) انجام شد. در آن زمان اهالی صنعت چاپ به شوراي فرهنگ عمومي درخواست‌ دادند و توضيحات بسياري براي لزوم ورود اين روز در تقويم مطرح کردند تا در نهايت اين شورا به اين جمع‌بندي رسيد كه روز ملي صنعت چاپ به رسميت شناخته شود و این‌گونه 11 شهریورماه به‌عنوان روز ملی صنعت چاپ در تقویم نامگذاری شد.

اما  در حال حاضر به نظر می‌رسد که حال صنعت چاپ در ایران و به تبع آن در زنجان چندان خوب نباشد، مشکلات مربوط به کاغذ یکی از اهم مشکلات  این حوزه است. علاوه بر آن بسیاری از چاپخانه‌داران از مالیات بر ارزش افزوده نیز گله دارند.

فرا رسیدن این روز و دیدار معاون سیاسی امنیتی استانداری زنجان با این اهالی این صنف موجب شد که روزنامه صدای زنجان  پای درد و دل برخی از چاپخانه‌داران استان بنشیند و مشکلات آنها را بررسی کند.

 در این خصوص، امید امینی، مالک چاپ امید با اشاره به اینکه یکی از مشکلات چاپ، قیمت کاغذ است، گفت: از سال گذشته در خصوص کاغذ شدیدا افزایش قیمت داشتیم و قیمت در حدود 6 برابر شده است و کاغذ بندی که  بین 60 تا 70 هزار تومان خریداری می‌شد اکنون حدود 650 تا  700 هزارتومان شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه این باعث شد که مشتری‌ها از قیمت‌ها شوکه شوند و قدرت خرید پایین بیاید و سفارشات کم شده و چاپخانه برای اینکه از پس هزینه‌ها بربیاید در اولین مرحله، دست به تعدیل نیرو و کاهش هزینه‌های جانبی بزند و تعدیل کردن نیرو خود یک سری مشکلات برای چاپخانه و یک سری برای جامعه دارد که از مشکلاتی که مربوط به چاپخانه هست این است که باید حقوق کارگری در این جا کار می‌کند را حساب و کتاب کند که این خود یک پروسه است و اگر نتواند این مسئله را دوستانه حل کند یک سری پرونده را در اداره کار ایجاد می‌کند و در نتیجه کارگری که نیمی از عمر خود را در چاپخانه مشغول به کار بوده در این شرایط که کار به سختی پیدا می‌شود، از کار بی کار می‌شود و صاحب کار هم باید دنبال پرونده و دادگاه و دادگاه کشی و غیره بیافتد.

این فعال در عرصه چاپ، با اشاره به اینکه در قسمت بسته‌بندی هم مقوای کیلویی، 2500 تا 3 هزار تومان به 28 هزار تومان رسیده و این افزایش قیمت موجب شد تا قیمت بسته‌بندی به شدت بالا برود به طوری که برخی از کارخانه‌داران از بسته‌بندی محصولات خود سر باز می‌زنند چرا که هزینه پایینی آن‌ها را به شدت افزایش می‌دهد و برای آنها به صرفه نیست.

وی با اشاره به اینکه  چاپخانه با مشتری‌اش دارد می‌چرخد و اگر بنا باشد که هر مشتری‌ای به دلیل افزایش قیمت کاغذ از ارائه سفارش خود منصرف شود عملا چیزی دست چاپخانه را نمی‌گیرد‌، گفت: این یکی از معضلات اقتصادی چاپ است و اگر رویه به همین شکل ادامه پیدا کند چاپخانه‌ها تا یک سال دیگر بیشتر دوام نخواهند آورد.

امینی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات این عرصه به مالیات این چاپخانه‌ها مربوط است و اداره مالیات ما را موظف کرده است که مبالغ ارزش افزوده هر سه ماه چاپخانه‌ها را به اداره مالیات پرداخت کنیم، حال آنکه مشمول بودن چاپخانه به ارزش افزوده خود پروسه‌ای دارد چرا که بالغ بر 85 تا 90 درصد هزینه ما را کاغذ و مواد مصرفی‌اش تشکیل می‌دهد و کاغذی که من از تهران به مبلغ حدود یک میلیون تومان می‌خرم از این مبلغ، بالغ بر 90 هزار تومان برای ارزش افزوده پرداخت می‌شود و یک بار فروشنده‌ای که  کاغذ را عرضه می‌کند آن 90 هزار تومان را پرداخت کرده و دوباره یک 90 هزار تومان من دارم پرداخت می‌کنم و این وسط مصرف‌کننده است که دارد ضرر می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود که پلکانی قیمت کاغذ  بالا برود .

وی در این خصوص ادامه داد: از طرفی من با ادارات و بیمارستان‌هایی کار می‌کنم که هر چند مدت یک بار هزینه‌های سفارشات خود را پرداخت می‌کنند و هنوز بودجه ندارند تا هزینه‌ای به من بدهند، اما سر فصل که می‌شود، اداره مالیات من را موظف می‌کند باید ارزش افزوده آن را پرداخت کنم در حالی که من هیچ هزینه‌ای تا آن زمان دریافت نکرده‌ام. در حالی که این ادارات هم ادارت دولتی هستند و همجنس خود اداره دارایی محسوب می‌شوند.

وی افزود: از طرفی دیگر اداره برق آمده است عنوان کرده است که من از این ماه دیگر فیش کاغذی نمی‌خواهم صادر کنم و به صورت پیامک فیش‌ها را صادر می‌کنم، در این شرایط، چاپ فیش کاغذی شاید یک ماه یک چاپخانه‌ای را  سر پا نگه می‌داشت اما اداره برق  این کار را نمی‌کند. امروز هر اداره‌ای یک کیوسک به اسم کپی و تکثیر در اداره خود دارد که وظیفه کپی فرم و تکثیر آن را به عهده دارد که پیش از این، کپی‌ها در ادارات انجام نمی‌شد و این موارد در چاپخانه‌ها تکثیر می‌شد و تحت عنوان فرم اداری در ادارات توزیع می‌شد که  امروز دیگر این مورد هم در چاپخانه‌ها صورت نمی‌گیرد و ادارات با دستگاه کپی خود، هر برگه را پانصد تا هزار تومان کپی می‌کنند و 500 تومان کپی، هزار برگش می‌شود 500 هزار تومان و امروز چاپخانه همان هزار برگ را 170 هزار تومان می‌زند که ادارات این وسط همین نان را هم از چاپخانه بریده‌اند. با اینکه این هزینه در چاپخانه ارزان‌تر  تمام می‌شود و متاسفانه کسی نیست که این موارد را پیگیری کند و  به هر کسی هم می‌گوییم، در جواب می‌گوید که من این دستگاه کار را برای سهولت کار مردم در اینجا قرار داده‌ام تا کار مردم سریع‌تر راه بیافتد.

امینی خاطرنشان کرد: مشکل دیگری که وجود دارد این است که یک سری کارپردازها  کارهای خود را با یک سری از دفتر فنی‌ها‌ که کپی و تکثیر انجام می‌دهند، هماهنگ می‌کنند و  این کارپردازها چون  با ادارات رابطه دارند، ادرات کارهای خود را به این دفاتر فنی می‌دهند و چاپخانه را کنار گذاشته‌اند.

 وی افزود:  به نظر من اگر مسائل به همین رویه پیش برود از  22 چاپخانه‌ای که در استان زنجان موجود است  به جرات  نصفشان تا سر سال  تعطیل می‌شوند چرا که از پس هزینه‌های خود برنمی‌آیند .

این چاپخانه دار با اشاره به اینکه اداره مالیات برای من و همکارانم اعلام کرده است که از بابت سال‌های 89 و 90 و 91 باید جریمه ارزش افزوده پرداخت کنیم، افزود: برای  خود من این جریمه حدود 130 میلیون تومان است  در حالی که یک فقره فاکتور وجود ندارد که چاپخانه ما  ارزش افزوده‌ای در این سال‌ها از مشتری دریافت کرده باشد ضمن اینکه  قبول دارم که من هیچ ثبت‌نام اینترنتی برای ارزش افزوده نکرده‌ام ولی ریالی هم از مردم بابت ارزش افزوده دریافت نکرده‌ام در حالی که شخصی هست که در این سامانه ثبت‌نام نکرده است ولی این ارزش افزوده را از مردم گرفته است و فاکتور  در ادارات و  دست مردم دارد و پول دارایی را پرداخت نکرده است که این شخص در واقع بایستی این هزینه را پرداخت کند نه منی که این هزینه را از مردم دریافت نکرده‌ام.  دارایی موظف است که یک جلسه اختصاصی برای چاپخانه‌ها در این زمینه بگذارد و آنها را نسبت به اینکه در این سامانه ثبت‌نام کنند توجیه کند چرا که شاید افراد در این زمینه آگاهی کافی نداشته باشند و یا در زمینه ثبت‌نام  با مشکل مواجه باشند ولی هیچ کاری در این زمینه صورت نگرفته است و تنها جریمه اینکه در این سامانه ثبت‌نام نکرده‌ایم را دریافت می‌کند.

وی افزود: از طرف دیگر ما افزایش حامل‌های انرژی را داریم و هزینه برق‌مان هر ماه در حال افزایش است و این به جز سایر هزینه‌های مربوط به مواد مصرفی مرکب و الکل است که پرداخت می‌کنیم.

امینی با اشاره به اینکه 22 سال است که در این زمینه سابقه کار دارد، افزود: من خودم عاشق این کار بودم و جوانی‌ام را پای این کار گذاشتم، در حال حاضر و این شرایط نامناسب به حدی از این کار زده شده‌ام که تنها تلاش می‌کنم که این دو سالی که تا بازنشستگی‌ام مانده است را سپری کنم تا باز نشسته شوم و از این حرفه بیرون بکشم چرا که در حال حاضر تولید پاسخگو نیست و تنها دلالی است که می‌تواند در‌آمدزا باشد .

 در ادامه سهیل قلعه، مالک چاپ سپهر با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما، این است که گواهی ارزش افزوده باید به صورت فصلی پرداخت شود در حالی که بسیاری از مشتریان ما که غالبا یا ارگان‌های دولتی هستند و یا بیمارستان‌ها که این هزینه را پرداخت نمی‌کنند و اداره داریی کاری به این موضوع ندارد، افزود: در حال حاضر گواهی ارزش افزوده را صادر نمی‌کنند و ما در جواب می‌گوییم که هر دو ارگان دولتی هستید پول را از این ارگان و یا بیمارستان اخذ کنید، قبول نمی‌کنند.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلاتی که در حال حاضر ما را به شدت اذیت می‌کند نبود کاغذ است. کاغذ وجود دارد ولی گران است و این کاغذهایی که تعاونی می‌دهند  قطعشان کوچک است و فقط قطع «آ چهار »و «آ سه » است که قطع کمتر به درد چاپخانه‌ها می‌خورد و  چاپخانه‌ها نیاز به کاغذ‌های بزرگ‌تر دارند.

این فعال عرصه چاپ، خاطرنشان کرد: از طرف دیگر مشکلاتی  نظیر بیمه وجود دارد که در حال حاضر حکمی برای من آمده است که باید 20 میلیون تومان از بابت سختی کار بیمه کارگرم پرداخت بکنم و من که دنبال این موضوع بودم گفتم چرا این موضوع را آن موقع اعلام نکردید که حقوق کارگر حدود 200 هزار تومان بود و در حال حاضر که حقوق حدود 2 میلیون تومان است ولی هیچ جواب قانع‌کننده‌ای به من ندادند.

قلعه خاطرنشان کرد: اداره دارایی اگر بتواند با آوردن کارشناس خبره و رسیدگی به موضوع مالیات بر ارزش افزوده این صنف، کاری در راستای حل این مشکلات انجام ددهد بخشی از مشکلات این صنف برطرف می‌شود. از طرفی  برطرف کردن مشکل کاغذ نیز باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه یک سری از کاغذهای تعاونی را به مدارس داده‌اند، افزود: هر روز از سوی مدارس با من تماس می‌گیرند که آیا کاغذ تعاونی می‌خرید یا خیر؟  که به نظر می‌رسد اگر در این تقسیم بندی‌ها، چاپخانه‌ها در الویت باشند شاید بخشی از این مشکلات برطرف شود .

معاون امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، ابراهیم قاسمی با اشاره به اینکه وظیفه فرهنگ و ارشاد در زمینه مشکلات چاپخانه‌داران تنها پیگیری مسائل مربوط به آنها است، گفت: در زمینه مشکل مالیات بر ارزش افزوده به هر طریق قوانینی وجود دارد که بایستی در این زمینه پیگیری‌هایی انجام بدهیم و با توجه به وجود این قوانین و اینکه  این اداره نمی‌تواند فراتر از قوانین عمل کند این موضوع را بررسی خواهیم کرد و جلسه‌ای با امور مالیاتی تشکیل خواهیم داد تا ضمن دعوت از چاپخانه‌داران و مطرح کردن مشکلات آنان، در این زمینه ببینیم می‌توان کاری کرد یا خیر؟

وی افزود: در زمینه کاغذ نیز بایستی با اداره صنعت و معدن و تجارت وارد مذاکره شویم تا بتوانیم نسبت به تهیه کاغذ این چاپخانه‌ها اقدامی انجام دهیم و  در این زمینه مسلما اداره صنعت و معدن و تجارت نیز توضیحاتی دارد که باید با تشکیل یک نشست و صحبت کردن با هر دوطرف، به صورت رو در رو به مشکلات این قشر پرداخت و راهکار آن در زمینه تهیه کاغذ را ارائه داد.

قاسمی خاطرنشان کرد: ممکن است در برخی از قسمت‌ها نارسایی‌هایی در سیستم وجود داشته باشد که مسلما با نشست‌های که با معاون سیاسی استانداری خواهیم داشت در این زمینه مشکلات را بررسی خواهیم کرد تا در حق کسی اجحافی صورت نگیرد .

این مسئول با اشاره به اینکه چندی پیش اهالی این صنف با  مدیر کل فرهنگ و ارشاد به مذاکره نشستند و همچنین معاون سیاسی استانداری در راستای این نشست با اهالی این صنف نشست دیگری داشته‌اند، گفت: همچنان پیگیر مشکلات این صنف هستیم و امیدواریم که بتوانیم با پیگیری‌هایی که صورت می‌گیرد باری را از دوش  اهالی این صنف برداریم .

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانصنعت چاپامید امینیابراهیم قاسمی
sedayezanjannews.ir/nx1252


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»