کد خبر: 12596
1403/05/28 - 8:21


صدای زنجان وعده حدود ۵ سال پیش مسئولان در تبدیل فرودگاه مسافربری زنجان به «مسافربری_ باری» را بررسی می‌کند؛

پرواز وعده‌ها

مدیر فرودگاه زنجان: در این چند سال سرمایه گذاران مختلفی برای تبدیل فرودگاه زنجان از «مسافربری» به «مسافربری_ باری» آمدند اما حمل و نقل هوایی محصولات در مقایسه با حمل زمینی مقرون به صرفه نبود که پای کار باشند

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/  لیلا محمدی: حدود ۵ سال پیش فرودگاه زنجان به دنبال علاقه‌مندی بخش خصوصی برای تجارت هوایی ضمن اعلام آمادگی برای استقرار کاربوترمینال در این مکان از تخفیف‌های ویژه به فعالان اقتصادی و تجار خبر داد؛ خبری که تا به امروز در حد وعده بوده است.

برای حمل و نقل هوایی کالاهای تجاری که ماهیت کاملاً تجاری دارند و توسط سازمان‌های تجاری خصوصی و یا بین‌المللی بین کشورهای مختلف جابجا می‌شوند. از روش کارگو استفاده می‌شود. این روش ماهیتی کاملاً تجاری دارد و تنها برای کالاهایی در حجم وسیع از آن استفاده می‌شود.

محمد قاسمی_ مدیر وقت فرودگاه زنجان سال ۱۳۹۹ با اشاره به درخواست‌های بخش خصوصی برای فعالیت شرکت «کارگو بار» در فرودگاه زنجان و برگزاری جلسات مربوط به مسئولان ذیربط ملی و استانی اعلام کرد: فرودگاه از فعالیت این شرکت در فرودگاه زنجان استقبال می‌کند حتی رایزنی‌های مربوط با مدیرعامل سازمان هواپیمایی کشوری این زمینه صورت گرفته است چرا که معتقدیم استقرار کاربوترمینال در فرودگاه علاوه بر توسعه اقتصادی استان زمینه را برای فرصت‌های شکل‌گیری کارآفرینی برای مردم فراهم کند.

وی ادامه داد: اگر پروازها صرفا مسافری باشد در درازمدت به دلیل تعداد پائین مسافر ممکن است پروازها کنسل شود از این رو تصمیم داریم از ظرفیت شرکت‌های هواپیمایی که پرواز ترکیبی (مسافری و باری) را انجام می‌دهند بهره‌مند شویم.

اما بنا بر گفته مسئولان فعلی فرودگاه زنجان وعده حدود ۵ سال پیش برای تبدیل فرودگاه زنجان از مسافربری به مسافربری _باری محقق شدنی نیست.

محمدجواد یگانه مدیر فرودگاه زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به وعده تبدیل فرودگاه زنجان از «مسافربری» به «مسافربری_باری» عنوان کرد: موضوع مذکور شاید به حدود ۱۰ سال قبل برگردد تا جایی که اطلاع دارم حدود ۳ سرمایه‌گذار نیز اعلام آمادگی کردند و قرار هم بوده که تقریبا بعد از اینکه ۳۰ درصد سرمایه گذاری با توان مالی سرمایه گذار صورت گرفت مابقی آن از محل تسهیلات اعطایی تامین شود اما با توجه به اینکه باید تجهیزات کافی برای پشتیبانی امور وجود داشته باشد طبیعتاً نیاز به سرمایه‌گذاری با حجم بالاست که ظاهراً سرمایه گذاران علاقمند توان مالی مورد نیاز را نداشتند.

یگانه در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر «با توجه به پایدار بودن مشکلات فرودگاه زنجان در بخش مسافربری؛ برقراری پروازهای باری در این فرودگاه در حد رویا است» ابراز کرد: نه تنها زنجان بلکه اغلب استانهای کشور حتی استانهایی با بیش از ۷۹ پرواز در یکروز نیز در این خصوص مشکلاتی دارند.

مدیر فرودگاه زنجان تفکر اقتصادی_ درآمدزایی و اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم را از برنامه‌های اصلی و مهم مسئولان فرودگاه کشور از جمله زنجان دانست و اضافه کرد: تبدیل فرودگاه زنجان از مسافربری به مسافربری _باری قطعا یکی از ایده‌ها در راستای بهبود وضعیت اقتصادی هم فرودگاه و هم مجموعه استان زنجان است به ویژه اینکه فرودگاه زنجان در مجاورت منطقه ویژه اقتصادی واقع شده است.

مدیر فرودگاه زنجان همچنین با اشاره به هزینه حمل و نقل به صورت زمینی (جاده‌ای) و هوایی اضافه کرد: هزینه حمل در صادرات و واردات در حمل و نقل هوایی ۱۰ برابر بیشتر از زمینی است در نتیجه به جز محصولات کشاورزی نظیر گوشت_ محصولاتی که باید به صورت تازه خوری مصرف شوند یا گل های تزئینی بیشتر فعالان اقتصادی ترجیح می‌دهند محصولاتی نظیر سرامیک سیمان کاشی و غیره را به صورت زمینی وارد یا صادر کنند چرا که مقرون به صرفه است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانپروازفرودگاهمسافربری
sedayezanjannews.ir/nx12596


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»