کد خبر: 12656
1403/06/03 - 8:43


مسئول کانون عکس زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان از چالش‌های عکاسان می‌گوید؛

برای هنرمندان پشت لنز

بهرام بیات: کانون عکس زنجان نیازمند فضا و اتاق در فرهنگسرا است تا عکاسان از سردرگمی خارج شوند

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: آیین راه‌اندازی کانون عکس انجمن سینمای جوان زنجان، سه‌شنبه 30 مردادماه و به بهانه روز عکاس با برگزاری کارگاه نگاهی به تاریخ عکاسی ایران توسط یحیی رحمتی، راه‌اندازی شد. به همین مناسبت مسئول کانون عکس زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان از برنامه‌های این کانون می‌گوید.

بهرام بیات مسئول و مؤسس کانون عکس زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه عکاسی یکی از حرفه‌هایی است که نیاز به قرار گرفتن فرد در اجتماع دارد، اظهار کرد: یکی از راه‌های در اجتماع قرار گرفتن این قشر در جامعه تشکیل گروه‌ها، انجمن‌ها و کانون‌ها است تا هنرمندان بتوانند از تجربیات هم‌دیگر استفاده کنند.

مسئول و مؤسس کانون عکس زنجان با بیان اینکه یکی از این تشکل‌ها، کانون عکس انجمن سینمای جوان است، عنوان کرد: سالیان سال است این کانون در استان‌های مختلف دایر بوده و تشکیل شده است به نحوی که در برخی از استان‌ها از 20 سال پیش فعال است و به همین دلیل در استان تصمیم گرفته شد، با مذاکرات از طریق مرکز، کانون عکس زنجان راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به برخی از اهداف تشکیل این کانون ادامه داد: یکی از کارهایی که قرار است در این کانون انجام شود، برگزاری نشست‌ها به منظور نقد و بررسی عکس هنرمندان بزرگ دنیا است.

 کانون عکس زنجان در تلاش برای ایجاد نگاه حرفه‌ای در استان

بیات با بیان اینکه نقد و بررسی آثار عکاسان زنجان نیز انجام خواهد شد، اضافه کرد: این اقدام برای کمک به هنرمندان برای ایجاد نگاه حرفه‌ای و توجه به عکاسی توسط هنرمندان زنجانی انجام می‌شود.

مسئول کانون عکس زنجان با اشاره به اینکه تشکیل کمیته‌های مختلف برای انجام فعالیت‌های تخصصی‌تر در کانون مورد توجه و تاکید است، ادامه داد: یکی از اهداف ما این است که یک عکاس از زنجان برای شرکت در کارگاه‌های تخصصی در شهرهای دیگر حضور پیدا نکند و به جای اینکه عکاسان زنجانی عازم سفر آموزشی شوند، اساتید را به زنجان دعوت کنیم تا همه علاقه‌مندان بتوانند از این دوره استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: این دوره‌های آموزشی در ژانرهای مختلف فاین آرت، مستند اجتماعی، عکاسی خیابانی و خبری به صورت جداگانه برگزار خواهد شد تا جامعیت در زمینه آموزش‌ها وجود داشته باشد.

 برگزاری کارگاه‌های عکاسی شهری در زنجان

بیات با بیان اینکه برگزاری کارگاه‌های عکاسی شهری نیز مورد تاکید است، خاطر نشان کرد: به صورت دوره‌ای حداقل یک یا دو کارگاه شهری برگزار و از محل‌های مختلف شهر و استان عکاسی می‌شود تا هم آثار عکاسان استان تجمیع شده و نقد و بررسی شود و هم بانک اطلاعاتی خوبی از اماکن استان زنجان داشته باشیم.

موسس کانون عکس زنجان با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه عکس سال نیز اتفاقی است که در تعدادی از استان‌ها در حال انجام است، ادامه داد: تلاش داریم در زنجان هم این نمایشگاه به این شیوه برگزار شود.

وی با بیان اینکه در صورت برگزاری این نمایشگاه فراخوانی داده می‌شود تا آثار برگزیده نمایشگاه عکسی را به نمایش گذاشته شود، بیان کرد: این موضوع می‌تواند انگیزه‌ای برای افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، شود.

بیات با اشاره به اینکه زنجان عکاسان خوب زیادی دارد اما همیشه یک تعدادی از این هنرمندان در جشنواره‌ها مشارکت داشته و افتخارآفرینی می‌کنند، گفت: در نظر داریم آموزش‌های لازم ارائه شود تا نحوه انتخاب عکس و حضور در جشنواره‌ها را به عکاسان بیاموزیم.

موسس کانون عکس زنجان تاکید کرد: در مجموع رویکرد این کانون نخبه پروری در حوزه هنر عکس است.

 انتظار حمایت از سوی اداره کل ارشاد استان را داریم

بیات با اشاره به اینکه این کانون نوپا بوده و نیازمند حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است، تصریح کرد: فعالیت این کانون نتیجه و ثمره مثبت فراوانی دارد که تنها از طریق توسعه فعالیت‌ها میسر است.

مسئول کانون عکس زنجان با بیان اینکه برای نمونه انجمن سینمای جوان در تهران سازمان مستقلی دارد ولی همیشه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کنار خود دارد، حتی تغییر مدیران آن نیز در اختیار آن است، اضافه کرد: انتظار می‌رود اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز این رویه را در پیش گرفته و ما را در برگزاری برنامه‌ها و کارگاه‌ها یاری کند.

وی با اشاره به اینکه کانون عکس زنجان نیازمند فضا و اتاق در فرهنگ‌سرا است تا عکاسان از سردرگمی در مراجعات خود خارج شوند، تصریح کرد: کانون هم‌اکنون مستاجر انجمن سینمای جوان است که خود این مجموعه نیز بدون شک برنامه‌هایی دارد فضای خود را در ایام مختلف سال نیاز دارد.

کانون عکس زنجان نیازمند زیرساختی و فضای فیزیکی است

بیات با اشاره به اینکه کانون عکس زنجان نیازمند زیرساختی و فضای فیزیکی است، ادامه داد: امید داریم در برگزاری کارگاه‌های تخصصی نیاز به حمایت داریم تا اقدامات تخصصی در حوزه عکس در استان زنجان رخ دهد.

مسئول کانون عکس زنجان با اشاره به اینکه این مجموعه به تازگی کار خود را آغاز کرده است و راه طولانی در پیش دارد، تصریح کرد: پس از عضوگیری، مجمع آن برگزار خواهد شد تا هیئت رئیسه برای این کانون انتخاب شود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانعکاسیفرهنگسرادوربین
sedayezanjannews.ir/nx12656


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»