کد خبر: 13021
1403/07/17 - 15:16


صدای زنجان از آغاز هفدهمین جشنواره ملی آش ایرانی به میزبانی زنجان گزارش می‌دهد؛

اوجاق نیم سوزجشنواره آش

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی:امیدواریم دولت پزشکیان بیش از گذشته از ظرفیت گردشگری، صنایع دستی و فرهنگ کشور استفاده کند و وفاق و همدلی را به کشور برگرداند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: در حالی هفدهمین جشنواره ملی آش ایرانی و هجدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در استان زنجان کار خود را آغاز کرده است که باید حرکت رو به جلو و روند بهبودی داشته باشد، با توجه به پایین بودن استقبال مردمی،از کیفیت برگزاری آن کاسته شده و در روزهای نخست خود نشان داد چندان موفق نبوده و ایرادات و انتقادات زیادی به آن وارد است.

آئین افتتاحیه هفدهمین جشنواره ملی آش ایرانی و هجدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در استان زنجان عصر روز دوشنبه 15 مهرماه 1403 در حالی برگزار شد که به نظر می‌رسد با توجه به سبقه طولانی و شهرتش نتوانسته چندان به اهداف خود دست یابد!

عدم اطلاع‌رسانی برگزاری جشنواره آش

یکی از ضعف‌های این جشنواره که در روز نخست به چشم می‌خورد «عدم اطلاع‌رسانی مناسب» این جشنواره بوده است همین موضوع موجب شد تا اوجاق جشنواره آش به عنوان برترین و شاخص‌ترین جشنواره استان زنجان و بزرگترین جشنواره با محوریت غذا در کشور گرم نشود و این جشنواره در روز نخست با استقبال نه چندان پرشور و حرارت از سوی بازدیدکنندگان مواجه باشد، بنا به مشاهدات عینی خبرنگار صدای زنجان بیشتر بازدیدکنندگان به صورت اتفاقی از برگزاری آن مطلع شده ویا از خویشاوندان صاحبان غرفه ها بودند و افراد کمی با اطلاع قبلی و با توجه به اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته در فضای مجازی و بسترهای محیط شهری از برگزاری این جشنواره مطلع شدند.

اطلاع‌رسانی در مورد برگزاری افتتاحیه جشنواره به نحوی بود که در مراسم آغازین یک ردیف از مسئولان پر شده بود و بیشتر ردیف‌های بعدی خالی بوده و در ردیف‌های بعدی با تعداد انگشت‌شماری از افراد که به نظر می‌رسید به صورت اتفاقی از این برنامه مطلع شدند، حضور داشتند، در این بین عدم حضور مسئولان رده بالای کشوری از وزارت میراث فرهنگی و همچنین مسئولان استانی و حتی شهردار زنجان به عنوان صاحبان اصلی مراسم موید آن است که این جشنواره در سال‌جاری جدی گرفته نشده و دستخوش بی‌توجهی بوده که همین امر موجب افت شدید کیفیت آن شده است.

 کج سلیقه‌گی برگزارکنندگان جشنواره

در حالی که سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در نشست خبری اخیر خود در 15 مهرماه 1403 از پخت ۶۰ نوع آش در جشنواره ملی آش ایرانی و حضور شرکت‌کنندگانی از سه کشور لبنان، پاکستان، افغانستان خبر داده بود اما در روز نخست تنها آشپز پاکستانی در جشنواره حضور داشته و خبری از نمایندگان دو کشور دیگر نیست، از سوی دیگر تعداد بالای غرفه‌های خالی و یا چیده نشده در روز نخست جشنواره آش به محض ورود و بازدید از سالن‌ها به شدت به چشم می‌خورد و حکایت از بی‌برنامگی و کج سلیقه‌گی برگزارکنندگان این برنامه دارد.

 زنجان باید از معبر به مقصد گردشگری تبدیل شود

یحیی رحمتی مبدع و بنیانگذار جشنواره ملی آش ایرانی زنجان، در این برنامه از خاطرات خود در ادوار مختلف جشنواره آش گفته و اضافه می‌کند: این جشنواره هفدهمین سال خود را طی می‌کند که می‌توان گفت به یک بلوغ و بالندگی رسیده است.

یحیی رحمتی با بیان اینکه نخستین دوره این جشنواره در سال 1384 در زنجان آغاز شده بود، اضافه می‌کند: این رخداد در فضای باز گاوازنگ برگزار شد که شروع بسیار خوبی هم داشت.

مدیرکل اسبق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان زنجان با تاکید بر اینکه آش با این فلسفه انتخاب شد که جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ ایرانیان دارد، گفت: آش به معنی خلاصه تمامی غذاها است چرا که محل پخت غذا آشپزخانه و فردی که غذا می‌پزد را آشپز می‌خوانند.

وی همچنین به جایگاه ویژه غذا در آیین‌ها و اعتقادات ایرانی‌ها اشاره کرده و ادامه می‌دهد: میراث فرهنگی در آن سال‌ها برنامه‌های مختلفی برگزار کرد اما آش پایه و فلسفه قوی‌تری داشت و همین موضوع زمینه استمرار این جشنواره را فراهم کرده است.

رحمتی با اشاره به اینکه جشنواره ملی آش ایرانی در گذر زمان، افت و خیزهایی زیادی داشته است اما همچنان برپا بوده و هفدهمین سال خود را تجربه می‌کند، عنوان می‌کند: در مدت ۱۷ سال مشاوره‌های لازم را برای برگزاری هرچه بهتر این رخداد ارائه کرده‌ام چرا که این جشنواره را چون فرزندم دوست دارم

وی جشنواره ملی آش ایرانی زنجان با اشاره به اینکه زنجان باید از معبر به مقصد گردشگری تبدیل شود، خاطر نشان می‌کند: یکی از این راه‌ها برگزاری جشنواره‌ها است.

استفاده از ظرفیت‌ها جشنواره‌ها برای توسعه استان زنجان

سید مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دیگر سخنران این مراسم نیز با بیان اینکه تفاوت‌های فرهنگی همدلی، وفاق و صلح را ایجاد می‌کند، می‌گوید: امیدواریم دولت پزشکیان بیش از گذشته از ظرفیت گردشگری، صنایع دستی و فرهنگ کشور به خوبی استفاده کند و وفاق و همدلی را به کشور برگرداند.

وی با اشاره به قدمت جشنواره ملی آش ایران عنوان می‌کند: جشنواره‌هایی می‌توانند در درازمدت فعالیت کنند که به درستی بر پایه بومی آن جامعه بنا شده باشند.

فاطمی با بیان اینکه درخصوص چگونگی استفاده از ظرفیت‌ها جشنواره‌ها برای توسعه استان زنجان گفت: شعار دولت ایجاد وفاق و صلح و دوستی است که این مهم را با تمام وجود پیگیری می‌شود.

صدرنشینی زنجان در برگزاری رویدادهای ملی و بین‌المللی!

داریوش نادری نیز در این مراسم با بیان اینکه زنجان در صدر برگزار کنندگان رویدادهای ملی و بین المللی است، اضافه کرد: زنجان به عنوان شهر رویدادها معرفی شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان زنجان گفت: برگزاری این نوع جشنواره و نمایشگاه‌ها به رشد صنعت گردشگری که به عنوان صنعت پاک شناخته می‌شود، کمک می‌کند.

وی بیان کرد: در این دوره از نمایشگاه صنایع دستی ۱۵۵ غرفه با ۲۰۰ هنرمند از سراسر کشور حضور دارند.

هفدهمین جشنواره ملی آش ایرانی و هجدهمین دوره نمایشگاه صنایع دستی به میزبانی زنجان از روز ۱۶ مهرماه در محل نمایشگاه بین المللی کاسپین زنجان آغاز و تا 20 مهرماه ادامه دارد اما امید می‌رود با برنامه‌ریزی بهتر و رفع نواقص و ایرادات بتواند همچنان به عنوان یک جشنواره با کیفیت در استان زنجان و کشور شناخته شود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانجشنواره آشنمایشگاه صنایع دستیمقصد گردشگری
sedayezanjannews.ir/nx13021


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»