کد خبر: 13081
1403/07/24 - 9:23


صدای زنجان از مشکلات فعالان اقتصادی در تامین سرمایه در گردش واحدها با توجه به تورم گزارش می‌دهد؛

نفس‌ ضعیفِ تولید

فعالان اقتصادی: باید به تولید کمک کنیم تا اقتصاد، نفسی بکشد/مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان: پرداخت 430 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی استان زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان زنجان معتقدند؛ برای مهار تورم، باید سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی تأمین شده و منابع مالی و نقدینگی موردنیاز تولیدکنندگان در اختیار آنها قرار گیرد.

 بر اساس ارزیابی‌های به‌عمل‌آمده توسط منابع رسمی کشور، امروزه مشکل کمبود سرمایه در گردش، بزرگترین مشکل واحد‌های تولیدی است بنحوی که وزیر صمت نیز به شورای پول و اعتبار در مورد کمبود نقدینگی واحد‌های تولیدی هشدار داده و اعلام کرده است که مشکل کمبود نقدینگی واحد‌ها تولیدی حاد شده اگرچه ممکن است برخی مشکلات مدیریتی در بنگاه‌ها وجود داشته باشد، اما پدیده‌ای که این روز‌ها به‌شدت بنگاه‌ها را رنج می‌دهد، بی‌توجهی به نیاز‌های سرمایه در گردش آنها ازسوی نهاد‌های پولی است.

آن طور که اغلب فعالان اقتصادی استان زنجان به صدای زنجان اعلام می‌کنند: بی میلی بانک‌ها به پرداخت وام به بنگاه‌هایی غیر از بنگاه‌های تحت مالکیت خود، نبود کفایت سرمایه بانک‌ها و باز پرداخت نشدن وام‌ها توسط بدهکاران بزرگ، عرصه را برای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی از طریق نظام بانکی تنگ‌تر کرده است.

یک فعال اقتصادی به صدای زنجان می‌گوید: مشکل اصلی؛ گلوگاه‌های تولید است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تأمین سرمایه در گردش به‌موقع برای تولیدکننده است؛ اگر واقعاً می‌خواهیم جلوی تورم را بگیریم، باید به تولید کمک کنیم تا اقتصاد کشور، نفسی بکشد.

به اعتقاد این فعال اقتصادی؛ در حقیقت در حال حاضر تمرکز اصلی روی کنترل نقدینگی شده و چوب این وضعیت را تولید می‌خورد و نتیجه‌اش این می‌شود که نقدینگی را کنترل کردیم، ولی بازهم تورم را داریم؛ یعنی تورم ناشی از نقدینگی نیست و تورم ناشی از گلوگاه‌های تولید در کشور است.

پرداخت 430 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی استان زنجان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: در سال جاری بالغ بر 430 میلیارد تومان تسهیلات بانکی از منابع تسهیلات تبصره 18 به واحدهای تولیدی استان پرداخت شده است.

به گفته مجید گلشنی؛ 47 واحد تولیدی از منابع تسهیلات تبصره 18 در سال های 1402 و 1403 بهره مند شده اند که بخشی از این تسهیلات به عنوان سرمایه در گردش و بخشی دیگر برای تکمیل طرح های نیمه تمام استان پرداخت شده است.

مدیرکل صمت استان اضافه می‌کند: با پرداخت این تسهیلات امکان استمرار تولید و حفظ اشتغال 2500 نفر ایجاد شده و زمینه اشتغال 250 نفر جدید فراهم گردیده است.

بنا بر اعلام مسئولان صمت استان زنجان؛ این تسهیلات در راستای سند راهبردی بخش صنعت استان و توسعه زنجیره های ارزش پرداخت شده است و استان زنجان در زمینه جذب اعتبارات ، جزء استان های پیشرو در سطح کشور می باشد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانتولیدکنندهفعالان اقتصادیسرمایه
sedayezanjannews.ir/nx13081


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»