کد خبر: 1314
1398/07/17 - 9:22


رئیس کل دادگستری استان اعلام کرد:

کاهش 2 تا 30 درصدی جرائم

فرمانده انتظامی استان: پرچم مقابله با مفاسد اقتصادی برافراشته است

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- رئیس کل دادگستری استان در نشست مشترک قضایی و انتظامی از سیر نزولی بسیاری از جرائم در نیمسال نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: در مجموع میزان جرائم در شش ماهه سال جاری با کاهش 2 تا 30 درصدی مواجه بوده که از تعامل سازنده بین نیروی انتظامی و دستگاه قضائی حکایت دارد.

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی‌نیارکی در این مراسم که دیروز در سالن آمفی‌تئاتر دادگستری به مناسبت گرامیداشت هفته نیروی انتظامی برگزار شد، نیروی انتظامی را مظهر اقتدار جمهوری اسلامی دانست و این هفته را به تک‌تک پیام‌آوران نظم، امنیت و آرامش تبریک گفت.

حجت‌الاسلام صادقی‌نیارکی با بیان اینکه لباس، رفتار ظاهری و عمل پلیس بر مبنای ارزش‌های اسلامی است، عنوان کرد: مردم آن چه را که نشانه‌ای از تقوا باشد باید در نیروی انتظامی مشاهده کنند.

این مسئول با یادآوری وظیفه خطیر و مهم نیروی انتظامی در پاسداری از ارزش‌ها تصریح کرد: پیشگیری از جرم و عدم تکرار آن یکی از فلسفه‌های مجازات در اندیشه اسلام است که نیروی انتظامی و قوه قضائیه می‌توانند در کنار یکدیگر برای تحقق آن مؤثر واقع شوند.

کاهش چشم‌گیر جرائم

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به سیر نزولی قابل توجه میزان جرائم در شش ماهه نخست سال جاری عنوان کرد: در بسیاری از جرائم در شش ماهه سال جاری با کاهش 2 تا 30 درصدی مواجه بوده که از تعامل سازنده بین نیروی انتظامی و دستگاه قضائی حکایت دارد.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی در صف اول مبارزه با جرایم قرار دارد در نتیجه دستگاه قضا نیز باید برای موفقیت این مجموعه و ایجاد انگیزه در بین نیروها حامی و پشتیبان خوبی باشد، اضافه کرد: معتقدیم در بسیاری از موارد با برخورد قضایی نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود، به نظر می‌رسد همگانی کردن نهاد امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند بهترین راهکار باشد، نیروی انتظامی به عنوان پرچمدار می‌تواند در این مورد نقش اساسی داشته باشد.

حجت‌الاسلام صادقی‌نیارکی با اشاره به سهمیه استان برای اعزام نیروی پلیس به استان‌های مرزی در آستانه اربعین حسینی به منظور تامین امنیت زائران گفت: امیدواریم حضور 200 پلیس از زنجان در استان‌های مرزی برای تامین امنیت زائران حسینی مورد قبول خداوند قرار گیرد.

وی با اشاره به بازدیدهای انجام گرفته از مرکز پلیس فتا افزود: دفاع باید متناسب با حمله باشد، با توجه به پیچیدگی، مافیایی و شبکه‌ای بودن جرم‌هایی نظیر موادمخدر، مفاسد اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی ضروری است تا روش برخورد با آن نیز کاملا سازمان‌یافته و به شکل مدرن باشد.

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به حجم کلاهبرداری‌ها و سرقت‌های اینترنتی ابراز کرد: نحوه برخورد قوه قضائیه و پلیس باید کاملا متفاوت و هم‌راستا و متناسب با تکنولوژی و دانش روز باشد، اگر در این زمینه غفلت کنیم قافیه را باخته‌ایم.

نقش پلیس در تحقق اهداف حقوق شهروندی

دادستان زنجان نیز در این نشست نیروی انتظامی را فداکاران و مدافعان حقوق شهروندان دانست و گفت: ماموریت نیروی انتظامی با ماموریتی که این نیرو در دهه‌های قبل داشته، کاملا متفاوت است. در دهه‌های قبل فعالیت‌های این نیرو صرفا جنبه فیزیکی داشت چرا که عرصه فضای مجازی در کار نبود و مبحثی به نام حقوق شهروندی مطرح نبود.

حجت‌الاسلام محسن کرمی دفاع از حقوق شهروندی در کنار حفظ امنیت مردم را از تکالیف پلیس دانست و برگزاری سالانه مراسم پیاده‌روی اربعین با حجم انتقال گسترده در گلوگاه‌های مختلف در بازه زمانی 15 روزه با کمترین حواشی را یکی از تلاش‌های ستودنی نیروی انتظامی اعلام کرد.

حجت‌الاسلام کرمی با بیان اینکه نقش حکومت دینی در ارائه خدمت رسانی به مردم توسط پلیس انجام می‌شود، تصریح کرد: این اظهارات به این معنی نیست که کم و کاستی وجود ندارد اما دست‌اندرکاران همواره در تلاشند تا با نهایت احساس مسئولیتی برنامه‌های خود را عملی کنند.

این مسئول ضمن تاکید بر لزوم تعامل نیروی انتظامی و دستگاه قضا ابراز امیدواری کرد تا نتایج این نمایش اقتدارها زنجان را به یکی از استان‌های نمونه کشور تبدیل کند.

پیشگیری از وقوع جرم؛ از اهداف اصلی پلیس

سردار رحیم جهانبخش نیز در این نشست ضمن قدردانی از قوه قضائیه و همکاران پلیس خود در تحقق اهداف نیروی انتظامی اظهار کرد: اجرای قوانین مجلس شورای اسلامی، ارتباط خدماتی و از جنس امنیتی با دستگاه‌های اجرایی نشان از ارتباط مطلوب و دوسویه نیروی انتظامی با دستگاه مقننه و مجریه دارد. علاوه بر آن نیروی انتظامی با قوه قضائیه اهداف راهبردی بلاانقطاع دارد.

سردار جهانبخش با اشاره به تعامل سازنده نیروی انتظامی با قوای مقننه، مجریه و قضائیه در حوزه توسعه زیرساخت‌های امنیتی ادامه داد: نیروی انتظامی استان در شورای تامین در کنار مسئولان نظامی و قضایی و اجرایی به مسئولیت خطیر خود در ایجاد امنیت و حرکت در مسیر عدالت‌محوری و پیشگیری از وقوع جرم عمل می‌کند.

این مسئول با تاکید بر اینکه قوه قضائیه و نیروی انتظامی جدای از هم نیستند، وجود اختلاف نظر بین این دو مجموعه ذا امری طبیعی دانست و تصریح کرد: این اختلاف‌نظرها نیز در شناسایی نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت در راستای خدمت به مردم بسیار مؤثر بوده است.

پرچم برافراشته مبارزه با فساد اقتصادی

وی مبارزه با فساد را از منویات مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: مسئولان در گذشته نیز برای مبارزه با فساد تلاش‌های قابل قبولی داشتند اما حضور حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضائیه در زنجان و گفت‌وگو با مردم سبب شد تا پرچم مبارزه با فساد بالاتر برود.

سردار جهانبخش با اشاره به تشکیل پلیس امنیت اقتصادی و استقرار نیروها در گمرکات سراسر کشور ابراز کرد: پلیس در راستای خدمت به مردم در پیشگیری از جرائم و مقابله با ایجاد فضاهایی که می‌تواند برای مردم ناخوشایند باشند همواره تمام قد در صحنه حاضر است.

فرمانده انتظامی استان با اشاره به درخواست‌های مردم از این مجموعه نیز افزود: برخورد با مزاحمت‌های خیابانی، اعتیاد و هنجارشکنان عفاف و حجاب را به ترتیب سه درخواست مردم از پلیس برای پیگیری‌های لازم بوده است.

سردار جهانبخش ادامه داد: لازم به ذکر است مطالب منتشره مربوط به رتبه پنجم زنجان به لحاظ تعداد بانوان معتاد به هیچ عنوان صحت ندارد. موضوع ورود پلیس به بحث مقابله با هنجارشکنان عفاف و حجاب نیز از سوی تمامی اقشار جامعه از دانشگاهیان، بازاریان، کسبه و کشاورزتان و غیره مطرح شده است. پلیس نیز به دلیل مطالبات مردم این 3 موضوع را پیگیری می‌کند.

در پایان مسئولان دستگاه قضایی با اهدای لوح تقدیر به فرمانده انتظامی استان و سایر فرماندهان این مجموعه از تلاش‌های پلیس در حفظ امنیت و آرامش و نظم عمومی تقدیر و تشکر کردند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانهفته نیروی انتظامیحجت‌الاسلام صادقی‌نیارکیسردار رحیم جهانبخش
sedayezanjannews.ir/nx1314


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»