کد خبر: 1315
1398/07/17 - 9:24


در جلسه دیروز شورای شهر

کمک مالی به پیاده‌روی اربعین رأی نیاورد

جلسه رسمی و علنی شورای شهر زنجان با حضور همه 9 نفر از اعضای شورای شهر در غیاب شهردار برگزار شد.

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- جلسه رسمی و علنی شورای شهر زنجان با حضور همه 9 نفر از اعضای شورای شهر در غیاب شهردار برگزار شد.

غیبت شهردار در این جلسه بهانه‌ای شد تا برای سومین بار مصوبه «برون‌سپاری امور حفظ و نگهداری فضای سبز مناطق چهارگانه شهرداری» از دستور کار خارج شده و طرح آن به جلسه دیگر شورای شهر موکول شود.

دستور کار دیگر شورای شهر مربوط به نحوه هزینه‌کرد شهرداری برای مراسم اربعین بود که به دلیل مخالفت اکثریت اعضا از دستور کار خارج شد.

دستور کار نحوه هزینه‌کرد شهرداری برای مراسم پیاده‌روی اربعین به میزان ۳۹۵ میلیون تومان با موافقت دویران، حمیدی، خدایی و افشارچی و نیز مخالفت پنج نفر دیگر از اعضای شورای شهر به تصویب نرسید و مقرر شد نحوه هزینه‌کرد این میزان از بودجه شهرداری به روش دیگری انجام شود.

شرح هزینه‌کرد از این قرار بود که 100 میلیون تومان برای 200 نفر پرسنل شهرداری که برای بار اول اعزام می‌شوند، 100 میلیون تومان برای موکب مرز خسروی مشترک با ارتش جهت خرید اقلام غذایی، 70 میلیون تومان برای موکب قتیل‌العبرات در کربلا، 50 میلیون تومان برای موکب خاتم‌الاصیا در نجف، 30 میلیون تومان برای موکب الزهرا در نجف، 20 میلیون تومان برای موکب مستقر در کربلا، 15 میلیون تومان برای موکب احباب‌الامام رضا (ع) هیئت رزمندگان اسلام و 10 میلیون تومان نیز برای حمایت از برنامه‌های کمیته اربعین کودکان و نوجوانان تبلیغات اسلامی بود.

این مصوبه از سوی سجاد خدایی، رئیس کمیسیون فرهنگی شهرداری ارائه شده بود ولی بر نحوه هزینه‌کرد نظرات متفاوتی از سوی اعضا مطرح شد چرا که احمد نصیری معتقد بود این پول باید در اختیار ستاد اربعین قرار داده شود چرا که این پول متعلق به مردم زنجان بوده و طبق نظر شورا این میزان در نظر گرفته شده است و شهردار تنها مجری هزینه این بودجه هست.

شهرداری مستقلاً موکب بزند شورا هم نظارت کند

وی در پیشنهادی عنوان کرد اگر طبق نظر ستاد اربعین شهرداری باید موکب بزند خود شخصاً اقدام به زدن این موکب کرده و هزینه را مستقیماً انجام داده و شورای شهر نیز نظارت لازم را داشته و گزارش هزینه کرد نیز ارائه شود.

این عضو شورا در پایان خاطرنشان کرد: اگر شهرداری به دلیل کمبود وقت امکان دایر کردن این موکب را ندارد هزینه مصوب شده باید توسط ستاد اربعین انجام شود چون اقدامات آن‌ها منسجم و قانونی است.  

همه موکب‌های زنجان در یک منطقه و به صورت متمرکز خدمات ارائه کنند

اسماعیل دویران، عضو دیگر شورای شهر زنجان معتقد است باید تمامی موکب‌های استان در یک منطقه مستقر شده و خدمات به صورت واحد به زائران ارائه شود چرا که این کار از پراکندگی فعالیت‌ها و موازی‌کاری جلوگیری می‌کند این موضوع در شهرهای دیگر همانند اردبیل و اصفهان اجرایی شده است.

وی با بیان این‌که به غیر 200 پرسنلی که از سوی شهرداری اعزام می‌شوند مابقی کمک‌ها به صورت ارسال کالا باشد، خاطرنشان کرد: این کالاها ایرانی و از تولیدات زنجان خریداری و به موکب‌ها ارسال شود.

عضو شورای شهر زنجان با اشاره به این‌که طبق گفته پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان یک میلیون غذا برای زائران در مرز در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: طبق آمار عمدتاً کسانی که از زنجان به سمت مهران می‌روند، اما این‌که حالا شهرداری را موظف کرده‌اند در خسروی موکب بزند نمی‌دانم چه توجیهی دارد.

رحمان احمدی، دیگر عضو شورای شهر زنجان در اظهارنظری عنوان کرد سال گذشته نیز همین میزان بودجه برای مراسم اربعین درنظرگرفته بود از همین رو شهرداری باید گزارشی از چگونگی هزینه‌کرد به شورا ارائه کند.

وی با اشاره به این‌که شهردار در پاسخ عنوان کرد سال گذشته برای هر پرسنل اعزامی شهرداری 500 هزار تومان اختصاص داده شد در کنار آن برای 50 میلیون برای موکب‌ها و 150 میلیون تومان نیز برای ستاد عتبات دادند، یادآور شد: بنده پیشنهاد می‌کنم 395 میلیون تومان امسال در اختیار شهرداری داده تا خود اقدام به دایر کردن موکب کند.

به جای دستگاه‌های متولی، شهرداری میدان‌دار مراسم اربعین است

امامعلی دادخواه، عضو شورای شهر زنجان نیز عنوان کرد: آن طور که پیداست در ستاد اربعین به جای احساس مسئولیت دستگاه‌های ذی‌ربط  شهرداری میدان‌دار است از همین رو ستاد اربعین باید میزان کمک‌های ارائه شده از سوی هر نهاد را مشخصاً اعلام کند تا اگر کمک‌های شهرداری قابل توجه بود خود جداگانه موکب دایر کند.

مسعود مرادخانی دیگر عضو شورای شهر نیز به موازی‌کاری بین نهادهای مختلف در ارائه خدمات به زائران اشاره داشته و یادآور شد: به منظور جلوگیری از هدر رفت بودجه اعتبارات نهادهای مختلف به صورت متمرکز و از طریق یک سازمان مدیریت شود.

کاظم افشارچی نیز به بهره‌گیری از ظرفیت سمن‌ها در انجام فعالیت‌های فرهنگی به ویژه مراسم اربعین اشاره کرد و گفت: این اعتبارات باید به سمن‌های به نام و نیز جدید واگذار شده تا با دایر کردن موکب برنامه‌های مد نظر شهرداری را پیش برده و به زائران خدمات ارائه کنند.

بنا به تصمیم ستاد اربعین کمک شهرداری به مراسم اربعین مالی نیست

کلانتری، معاون مالی و اقتصادی شهرداری زنجان نیز در واکنش اظهارات اعضای شورا در توضیحی به آخرین تصمیم ستاد اربعین استانی و شهرستانی در مورد هزینه‌کرد برای مراسم اربعین افزود: برای شهرداری زنجان دو مصوبه در نظر گرفته شده است که یکی از آن‌ها خدمات‌رسانی از طریق ارسال ماشین‌آلات و نیروهای خدماتی، سرویس‌های بهداشتی سیار، مخزن زباله و غیره است.

وی به دومین مصوبه ستاد اربعین مختص شهرداری زنجان اشاره کرد و گفت: مشارکت در تأمین غذا به تعداد 3 تا 5 هزار پرس برای موکبی که در مرز خسروی مستقر شده است این کمک به صورت تهیه اقلام بوده و پولی پرداخت نمی‌کنیم.

در جلسه علنی گذشته شورای شهر اعضا بر نارضایتی شهروندان از کنده‌کاری‌های انجام شده در سطح شهر اشاره داشته و از عدم حضور مسئولان شرکت آب و فاضلاب زنجان در صحن علنی شورا برخلاف دعوت مکرر، برای پاسخگویی به سوالات مطرح در این حوزه گله‌مند بودند از همین رو در جلسه دیروز شورای شهر علیرضا جزء‌قاسمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب زنجان حضور یافته و به سوالات اعضای شورا پاسخ گفت.

عذرخواهی مدیرعامل آب و فاضلاب از مردم بابت کنده‌کاری‌ معابر

این مسئول در ابتدا ضمن عذرخواهی از شهروندان بابت کنده‌کاری‌های انجام شده در سطح شهر برای اصلاح شبکه فاضلاب تصریح کرد: برنامه مدون هشت ساله برای اصلاح شبکه فاضلاب درنظر گرفته شده است که تاکنون سه سال از این زمان را سپری کردیم و در حال حاضر 55 درصد مشترکان به شبکه آب و فاضلاب متصل شده‌اند و 82 هزار واحد در شهر زنجان از این امر بهره‌مند هستند.

وی به حساسیت‌های شورا و شهرداری بر حفاری‌ها و عدم ارائه مجوز در این بخش اشاره کرد و گفت: در برخی موارد حساس آب و فاضلاب مجبور به کنده‌کاری است ولی به دلیل عدم ارائه مجوز از سوی شهرداری با مشکل مواجه می‌شویم.

به گفته این مسئول اصلاح زیرساخت‌های شبکه فاضلاب نیازمند همکاری دیگر نهادها همانند شهرداری است.

وی با بیان این‌که ترمیم کنده‌کاری‌های اصلاح شبکه فاضلاب بخشی بر عهده پیمانکار شرکت آب و فاضلاب و مناطقی بر عهده شهرداری است، خاطرنشان کرد: تمامی حفاری‌های سال 97 تا شهریور ماه امسال مرمت شد و سعی می‌کنیم تا پایان فصل کاری مابقی مرمت‌ها را نیز انجام دهیم.

این مسئول با بیان این‌که در شهرهای دیگر هزینه‌ای برای اجرای شبکه فاضلاب دریافت نمی‌شود ولی در شهر زنجان این امر وجود نداشته و هزینه اخذ می‌شود، خاطرنشان کرد: در اصلاح شبکه فاضلاب  زنجان نسبت به میانگین کشوری عقب‌تر بود ولی در حاضر حاضر این میزان جبران شده و با استفاده از اعتبارات ملی و نیز داخلی توانستیم اصلاح شبکه را به میزان قابل قبولی در مناطق تعیین شده انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری زنجان در پاسخ به سوال حمیدی در این زمینه که آب شرب کدام مناطق از سد تهم و یا چاه تأمین می‌شود، گفت: 80 درصد  آب شرب مناطق شهر به صورت مختلط هم از آب چاه و هم از سد تهم تأمین می‌شود.

مشکلی در کیفیت آب زنجان نداریم

وی در توضیح کیفیت آب شرب شهر زنجان با وجود صنایع آلاینده همانند سرب و روی افزود: در جوار پسماندهای این صنایع چاه‌های مشاهده  شرکت آب و فاضلاب وجود دارد و ماهانه کیفیت آب و فلزات سنگین پایش می‌شود و از همین رو تاکنون هیچ مشکلی در کیفیت آب مشاهده نشده است.

احمد نصیری در سؤال خود به وجود بوی نامطبوع فاضلاب شهری در زنجانرود و مشکلات ایجاد شده برای اهالی منطقه و باغداران به دلیل رهاسازی فاضلاب صنایع آلاینده همانند راشاکاسپین به این رودخانه اشاره کرد که جزءقاسمی در پاسخ عنوان کرد: شرکت آب و فاضلاب زنجان یک شرکت غیردولتی بوده و وظیفه‌ای در قبال فاضلاب ایجاد شده از صنایع ندارد و صرفاً در تلاش برای ایجاد تأسیساتی برای فاضلاب شهری و انسانی است.

وی با بیان این‌که فاضلاب صنعتی به هیچ وجه نمی‌تواند وارد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری و انسانی شود چرا که دستگاه‌های خاص خود را نیاز دارد، افزود: در مورد شرکت‌هایی نظیر راشا کاسپین طبق قانون خودشان باید تأسیساتی برای جمع‌آوری فاضلاب‌های خروجی و تصفیه آن‌ها ایجاد کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب زنجان با تأکید بر این‌که راشاکاسپین تأسیسات تصفیه فاضلاب خروجی را ایجاد کرده است ولی بهره‌برداری درستی از آن ندارد، بیان کرد: در مورد بوی نامطبوع منطقه، نهادهای نظارتی نیز ورود کردند از همین رو در حال حاضر در تصفیه‌خانه فاضلاب شهر زنجان هیچ مشکلی نداریم و استانداردهای آن بیش از میزانی است که محیط زیست تعیین کرده است.

راشاکاسپین بسیار آلاینده است

به گفته این مسئول پساب خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب شهری برای صنایع گروه الف و ب به جز صنایع حساس دارویی و غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: موضوع راشا کاسپین نیز توسط محیط زیست در حال پیگیری است که امیدواریم این شرکت را مجبور به رعایت استانداردها کند چرا که بسیار آلاینده است.

وی با تأکید بر این‌که می‌توان از پساب در راشاکاسپین استفاده کرد چرا که برگشت آب خروجی به چرخه تولید یکی از رویکردهای اساسی این شرکت است، تصریح کرد: در حال حاضر در شهر زنجان 11 میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده و وارد زنجانرود می‌شود که می‌تواند در صنایع و یا آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد.

جزء ‌قاسمی با بیان این‌که در شهرهای دیگر پساب صنایع مجدد به چرخه تولید بازگردانده می‌شود، افزود: متأسفانه در زنجان شرکتی که در حیاط خود از چاه آب استفاده می‌کند به طور یقین رغبتی برای استفاده از آب فاضلاب تصفیه شده ندارد.

اصلاح شبکه فاضلاب اسلام‌آباد و بی‌سیم در سال 1400

این مسئول در پاسخ به سوال دویران در زمینه اجرا نشدن اصلاح شبکه فاضلاب در مناطق محروم نظیر بی‌سیم و اسلام‌آباد نیز گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تکمیل اصلاح شبکه فاضلاب اسلام آباد  تا سال 99 انجام و برای بی‌سیم نیز سال 1400 هدفگذاری شده است.

وی در پایان به اختصاص بودجه یک میلیارد تومانی برای حذف قبوض کاغذی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر اطلاعات 70 درصد مشترکان جمع‌آوری شده است.

ضرورت ایجاد شهر دوستدار کودک/ وضعیت نابسامان تابلوهای راهنمای مسیر

حمیدرضا حمیدی، رئیس شورای شهر زنجان نیز در نطق پیش از دستور خود ضمن اشاره به روز جهانی کودک بر ضرورت تأمین نیازهای این قشر در محیط شهری و نیز ایجاد شهر دوستدار کودک تأکید کرد و افزود: در شهر دوستدار کودک خواسته‌های این قشر در اولویت قرار گرفته و کودکان در آن احساس امنیت و آرامش می‌کنند.

و در ادامه ضمن تشکر از شهرداری بابت اصلاح تابلوهای کوچه‌های فاقد نام شهدا در کمترین زمان از وضعیت نابسامان تابلوهای راهنمای مسیر در شهر ابراز نارضایتی کرد و گفت: امسال بیش از یک میلیارد تومان برای بهسازی این تابلوها بودجه اختصاص داده شده است.

وی با بیان این‌که طبق مکاتبات انجام شده شهرداری باید گزارشی از اقدامات خود در این زمینه را به شورا ارائه می‌داد ولی با گذشت 15 روز هنوز هیچ گزارشی ارائه نشده است، خاطرنشان کرد: در فاز نخست اطراف پل‌ها تابلوهای راهنمای مسیر نصب شود.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشورای شهر زنجانپیاده روی اربعینبرون سپاری
sedayezanjannews.ir/nx1315


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»