کد خبر: 1317
1398/07/20 - 8:41


گلایه زنان کارآفرین استان در هم‌اندیشی با مشاور هیئت مدیره انجمن زنان کارآفرین کشور:

تبعیض جنسیتی

مشاور هیئت مدیره انجمن زنان کارآفرین کشور اعلام کرد: تبعیض جنسیتی، ازدواج‌های اجباری و همسران معتاد باید به صورت جدی در قالب نشست‌های تخصصی از سوی انجمن و مسئولان ذی‌ربط کشور پیگیری شود.

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- مشاور هیئت مدیره انجمن زنان کارآفرین کشور در نشست با بانوان کارآفرین استان با تاکید بر اینکه به تفکیک مشاغل زنان و مردان به ویژه در بخش مدیریت اعتقادی نداریم، اعلام کرد: چالش‌های مطرح شده از سوی بانوان حاضر در نشست از جمله تبعیض جنسیتی، ازدواج‌های اجباری و همسران معتاد و غیره باید به صورت جدی در قالب نشست‌های تخصصی از سوی انجمن و مسئولان ذی‌ربط کشور پیگیری شود.

فخرالسادات محتشمی‌پور چهارشنبه هفته گذشته در نشست هم‌اندیشی زنان کارآفرین که با هدف بررسی فرصت‌ها و چالش‌های عرصه کارآفرینی زنان در سالن جلسات انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان برگزار شد، ضمن ارائه تاریخچه‌ای از این انجمن اظهار کرد: انجمن زنان کارآفرین به منظور اشاعه فرهنگ کارآفرینی در جامعه زنان ایرانی به همت تعدادی از زنان کارآفرین و صاحب کسب و کار شکل گرفت و در اسفندماه سال 83 در وزارت کار و امور اجتماعی و در خرداد 84 در وزارت کشور به ثبت رسید.

محتشمی‌پور اضافه کرد: مؤسسان و اعضای انجمن ضمن برخورداری از تجارب مؤثر در فرآیند کارآفرینی و طی مسیر ایجاد و توسعه کسب و کار جدید در تعامل و هم‌اتندیشی با یکدیگر، ضرورت حرکت جمعی در این راه را حس کرده و بر آن شدند تا نسبت به تشکیل تشکلی حرفه‌ای اقدام کنند. معتقدیم این انجمن می‌تواند ضمن ارتقای ظرفیت مدیریت کارآفرینان، زمینه ایجاد پیوند با سایر عناصر مؤثر در کارآفرینی از جمله دولت، سازمان‌های غیردولتی مرتبط، نهادهای عمومی نظیر بانک‌ها و دانشگاه‌ها را فراهم کند.

 اهداف انجمن زنان کارآفرین

محتشمی‌پور ترویج و توسعه کارآفرینی، کمک به بهبود و اصلاح سیاست‌های حمایتی از زنان کارآفرین، نهادینه ساختن فعالیت‌های آموزشی پژوهشی مشاوره‌ای و ترویجی در زمینه کارآفرینی، کمک به ایجاد شبکه‌های اطلاعاتی و ارتباطی میان زنان کارآفرین در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی و کمک به سازمان‌دهی فعالیت‌های مرتبط با کارآفرینی را از جمله اهداف انجمن زنان کارآفرین اعلام کرد.

این مسئول با اشاره به فعالیت‌های انجمن زنان کارآفرین در قالب ساختار و تشکیلات تعریف‌شده عنوان کرد: برگزاری همایش‌های سالانه کارآفرینی زنان، انجام پروژه های پژوهشی، آموزشی و ترویجی، برگزاری نمایشگاه های تخصصی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای اعضا و سایر افراد، ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه کارآفرینی فردی و گروهی داخل و بیرون انجمن، بازدید از کسب و کارهای اعضا، انجام سفرهای استانی از جمله این فعالیت‌هاست.

مشاور هیئت مدیره انجمن زنان کارآفرین کشور همچنین شناسایی زنان کارآفرین در سراسر کشور، تهیه بانک اطلاعاتی از زنان کارآفرین (اطلس زنان کارآفرین)، مستندسازی فعالیت‌های کارآفرینی (تهیه کتاب و فیلم)، ایجاد شبکه زنان کارآفرین، ایجاد فضای تبادل و اشتراک‌گذاری تجربیات کارآفرینی، بررسی چالش‌ها و فرصت‌های کارآفرینی و مستندسازی آن‌ها، الگوسازی در حوزه‌های مختلف کارآفرینی و معرفی الگوها در رویدادهای ویژه کارآفرینی و معرفی آنها به عنوان منشور، ترویج فرهنگ کارآفرینی از طریق رویدادهای مختلف مناسبتی و استفاده از مدیا در تبلیغات و اطلاع رسانی در فضای حقیقی و مجازی را از دیگر فعالیتهای انجمن زنان کارآفرین در قالب ساختار و تشکیلات تعریف شده دانست.

این مسئول با اشاره به ساخت 5 فیلم در حوزه کسب و کار زنان در زمینه صنعت، کشاورزی و غیره تصریح کرد: یک مورد از این فیلم‌ها مربوط به بانوی کارآفرین زنجانی، «سارا شاهوردی» بوده که در عرصه کشاورزی و تولید سیب‌زمینی بنفش اقدامات شاخصی انجام داده است.

وی با اشاره به سطح وسیع فعالیت‌های انجمن زنان کارآفرین نیز افزود: این انجمن فعالیت‌های خود را در قالب کمیته‌ها اعم از پژوهش، آموزش و مشاوره عالی، عضویت، شعب و نمایندگی و کارگروه‌های صنعت و تجارت، کشاورزی و محیط زیست، صنایع دستی و گردشگری، آی تی و کارآفرینی اجتماعی و امور مربوط به روابط عمومی، بین‌الملل و اجرایی عملیاتی می‌کند.

مشاور هیئت مدیره انجمن زنان کارآفرین کشور این مجموعه را واسط نهادهای مدنی میان مردم و دولت اعلام کرد و گفت: یکی از وظایف مهم و ماموریت‌های ویژه نهادهای مدنی و سازمان‌های غیردولتی ایفای نقش واسط میان مردم و دولت، بخش خصوصی و نهادهای عمومی است. به عبارت دیگر مسئولیت رساندن صداهایی که شنیده نمی‌شود به کسانی که مسئولیت شنیدن و دیدن مسائل و مشکلات و چاره‌جویی برای آنها را دارند.

محتشمی‌پور با اشاره به ظرفیت‌های فراهم شده با تشکیل انجمن زنان کارآفرین ابراز کرد: این انجمن به دلیل قدرت لابی‌گری بالا و تجربه مطالبه‌گری، برخورداری از وجهه لازم برای ایجاد ارتباط با بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری، برخورداری از توان و اعتبار لازم برای ایجاد با نهادها و مراکز دولتی، غیردولتی، عمومی و بخش خصوصی می‌تواند نقش واسط را به خوبی ایفا کند.

وی ادامه داد: با توجه به مطالب ارائه شده دولت نباید با نهادهای مدنی رقابت کند بلکه باید با تسهیل‌گری شرایط را جهت ایجاد ارتباط با لایه‌های مختلف جامعه را برای انجمن زنان کارآفرین فراهم کند.

فرصت‌ها و چالش‌ها

توجه به بحث بوم‌گردی در حوزه روستا، نگاه جدی و عمیق به ظرفیت‌های مواد معدنی در استان به ویژه سنگ آهن و مس، توجه به پتانسیل‌های حوزه گردشگری، بهره‌مندی از ظرفیت نهادهای مدنی و خیریه‌های به‌نام مستقر در استان، برپایی نمایشگاه‌، استفاده از ظرفیت فضای مجازی و تبدیل تحریم به فرصت از طریق توجه به اصول بازاریابی از جمله فرصت‌های پیش‌روی بانوان برای حضور در عرصه کارآفرینی بود که از سوی حضار مطرح شد.

تبعیض جنسیتی، ازدواج‌های اجباری، همسران معتاد در برخی از مناطق استان، مشکل تامین مواد اولیه و عدم بودجه برای پروژه‌های پژوهشی نیز از جمله چالش‌های پیش روی بانوان کارآفرین در حوزه فعالیت‌های اجتماعی و صنعتی بود.

مدیرعامل انجمن زنان کارآفرین استان نیز در این نشست با تاکید بر این‌که معمولا زنان کارآفرین انرژی بیشتری برای معرفی توانمندی خود در سطح جامعه صرف می‌کنند، تصریح کرد: می‌توان گفت در بسیاری از موارد توانمندی بانوان کمتر مورد توجه قرار گرفته است. البته انجمن می‌تواند با ایجاد ارتباط دوسویه با بانوان کارآفرین مسیر را برای رشد و پیشرفت این تلاشگران هموار کند.

زهرا فتحی با بیان اینکه ما زنان با وجود تمامی ضعف‌ها محکم ایستاده‌ایم و با امید به تحقق اهداف‌مان خود را سر پا نگه داشته‌ایم، ادامه داد: بانوان برای نیل به اهداف باید از ظرفیت‌های مشاوره، حضور در دوره‌های کسب تجربه، حضور در محافل رسمی مثل صداوسیما بهره‌مند شوند تا اهداف‌شان محقق شود.

فتحی با اشاره به فعالیت‌های انجمن زنان کارآفرین استان در حوزه آسیب‌های اجتماعی بانوان ابراز کرد: متاسفانه در یکی از روستاهای زنجان جمعیت قالب مردان به استعمال موادمخدر اعتیاد یافته‌اند و همین امر سبب شده تا زنان و دختران دچار افسردگی‌های حاد شوند، وجود پدیده اعتیاد و ردوبدل شدن آزادانه و بدون ترس موادمخدر در خیابان‌ها و کوچه‌ها در کنار شیوع کودک‌همسری سبب شده تا زنان و دختران در معرض آسیب‌های روانی قرار گیرند. در این حوزه اقدامات اجتماعی از سوی انجمن صورت گرفته که همچنان ادامه دارد.

زینب نوری، رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون زنجان و مدیرعامل شرکت تعاونی تلاش بانوان نیز در این نشست تبعیض جنسیتی را یکی از چالش‌های مهم اعلام کرد و گفت: در حوزه کارآفرینی و کسب و کار بانوان مدام با تبعیض جنسیتی مواجهیم این در حالی است که زنان در پرداخت مالیات با مردان هیچ تفاوتی ندارند.

دیلمی، یکی دیگر از کارآفرینان فعال در حوزه صنایع شیمی با اشاره به قدرت رقابت‌پذیری بسیاری از کالاهای داخلی با کتالاهای خارجی، توجه به اصول بازاریابی را کلیدواژه ورود موفق به بازار جهانی دانست که باید مدنظر کارآفرینان قرار گیرد.

وی کارآفرینی را مساوی با واژه ارزش‌آفرینی اعلام کرد و گفت: اگر تمامی برنامه‌ریزی‌ها منجر به ارزش‌آفرینی شود کشور مسیر توسعه را پیش خواهد گرفت.

سارا شاهوردی، مؤسس و مدیرعامل بنگاه موتورسیکلت از روستای بزین و کارآفرین کشاورزی با اشاره به ازدواج‌های تحمیلی بر دختران روستایش گفت: از سال 80 مشغول فعالیت و تلاش هستم و تا به الان نه سر وقت غذا خوردم و نه سروقت خوابیدم. فقط به هدفم فکر می‌کنم به راه‌های دشواری که چقدر آسان حل کردم، ضررهایم را به حساب تجربه می‌گذارم، نهایت استفاده را کردم، به آسایش رسیده‌ام اما به آرامش نرسیده‌ام. معتقدم وقتی به آرامش و آسایش واقعی می‌رسم که به هدفم یعنی اوج موفقیت برسم و ثابت کنم که یک زن می‌تواند با تمام سختی‌ها به جایی برسد و این سختی‌ها آدم را می‌سازد. احساس می‌کنم تمامی دختران روستا سارا (خودم) هستند، دوست دارم برایشان سنگ‌تمام بگذارم، من برای حضور موفق آنان در جامعه تلاش می‌کنم.

تولید سیب‌زمینی بنفش توسط بانوی کارآفرین خدابنده‌ای

شاهوردی در مورد یکی از تولیدات خود در بخش کشاورزی نیز گفت: بذر سیب‌زمینی بنفش را از کشور اسکاتلند و از طریق بندر امام خمینی(ره) وارد می‌کنم و پس از تولید آن را در بازار تهران به فروش می‌رسانم، قیمت آن 3 برابر قیمت سیب‌زمینی فعلی است. این سیب زمینی حتی زمانی که کاملا پخته شده و به صورت پوره در می آید رنگ بنفش خود را حفظ می‌کند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبانوان کارآفرین زنجانفخرالسادات محتشمی‌پورتبعیض جنسیتی،
sedayezanjannews.ir/nx1317


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»