کد خبر: 1318
1398/07/21 - 9:52


صدای زنجان ادعای پایین بودن کیفیت لاستیک‌های سهمیه‌ای را بررسی می‌کند

سهمیه بی‌کیفیت

رئیس اتحادیه لاستیک‌فروشان زنجان: لاستیک‌های تولید سال‌های گذشته کیفیت بالاتری نسبت به تولید فعلی دارند

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- اوایل امسال پس از اعتراض و اعتصاب رانندگان خودروهای سنگين به خاطر كمبود لاستيک و عدم حمايت‌های دولتی، دولت به توزيع لاستيک‌ با نرخ دولتی و بهای پايين‌تر از نرخ بازار پرداخت و در حال حاضر پس از گذشت چند ماه رانندگان از پایین بودن کیفیت لاستیک‌های سهمیه‌ای گلایه داشته و عنوان می‌کنند عمر لاستیک‌های سهمیه‌ای بسیار پایین تر از لاستیک‌هایی است که در گذشته خریداری می‌کردند چرا که عمر آنان به بیش از 10 سال نیز می‌رسید.

سال قبل بازار تایر به دلیل سیاست‌های ارزی کشور دچار افت تولید شد به طوری که تولیدكنندگان این صنعت در حوزه تامین مواد اولیه را با مشكل جدی مواجه کرد، بدین ترتیب با توجه به بالا رفتن نرخ ارز و نبود ثبات در این بخش، بحران در بازار لاستیک به عنوان یكی از پر مصرف‌ترین لوازم خودرو استارت خورد و همین موضوع سبب نارضایتی خریدار و فروشنده شد با این بی‌نظمی‌های به وجود آمده در بازار شرایطی به وجود آمد که خریداران از بالا رفتن بی‌حساب و کتاب قیمت شاکی باشند و فروشنده از ركود بازار،  گله‌مند!

هم اکنون به واسطه افزایش قیمت محصولات وارداتی، حجم قابل توجهی از تقاضای بازار از طریق لاستیک‌های داخلی تأمین می‌شود در این بین به دلیل افزایش تولید کارخانجات داخلی و عرضه مستقیم آن به بازار بدون رعایت موارد فنی صدای اعتراضی رانندگان را مبنی بر کیفیت پایین لاستیک‌های سهمیه‌ای درآورده است و برخی از پایین بودن وزن لاستیک فعلی در خودروهای سنگین نسبت به لاستیک‌های دو سال پیش خبر می‌دهند.

سازمان استاندارد بر کیفیت لاستیک سهمیه‌ای ورود کند

موضوعی که محمدرضا محمدی، رئيس اتحاديه لاستيک فروشان زنجان نظر متفاوتی درباره آن دارد و در واکنش به کیفیت پایین لاستیک‌های سهمیه‌ای توزیع شده این‌گونه عنوان کرد: شاید حق با برخی رانندگان باشد چرا که ما نیز در مواردی مشاهده کردیم ولی بررسی کیفیت لاستیک بر عهده سازمان استاندارد بوده و آنان باید بگویند که آیا لاستیک‌هایی که در بین رانندگان توزیع می‌شود دارای کیفیت و استانداردهای لازم است یا خیر.

به گفته این مسئول به لحاظ فنی لاستیک‌ باید پس از تولید بین 6 ماه تا یک سال در انبار و محل تاریک و خنک نگهداری شود تا موادی نظیر چسب، کائوچو و غیره جذب لاستیک شده و مقاومت آن را بالا ببرد، در حال حاضر به دلیل وضعیت بحرانی لاستیک، تایرها بلافاصله پس از تولید از محل کارخانه جهت ارسال به مقاصد مصرف بارگیری می‌شوند و فردا صبح نیز زیر ماشین رانندگان است، ضروری است رسیدگی‌هایی مربوط به این مشکل نیز از سوی مسئولان امر انجام شود.

محمدی می‌گوید: متاسفانه اکثر رانندگان به دنبال خرید لاستیک‌های تازه‌اند و حتی تاریخ تولید آن را پرس‌و‌جو می‌کنند در حالی که لاستیک اصلاً تاریخ انقضا نداشته و تاریخ تولید صرفاً قید می‌شود.

لاستیک تولید سال‌های گذشته کیفیت بالاتری نسبت به تولید فعلی دارند

به گفته این مسئول تاریخ انقضا برای لاستیک‌های تولید داخل پنج سال و لاستیک‌های وارداتی تا 10 سال است، به هر میزان که از تاریخ تولید لاستیک گذشته باشد به همان اندازه کیفیت لاستیک بیشتر می‌شود از همین رو لاستیک تولید 2017 به مراتب کیفیت بالاتری نسبت به 2019 دارد چرا که موارد فنی به طور کامل رعایت شده است.

وی در واکنش به این موضوع که توزیع لاستیک‌های بی‌کیفیت که نکات فنی در آن رعایت نشده خود سبب وارد آمدن خسارت به راننده می‌شود چرا که در کمترین زمان مجبور به تعویض آن است، گفت: در وضعیت کنونی چاره‌ای جز توزیع لاستیک نداریم هر چند این مشکل ناشی از عدم نظارت لازم بر کارخانه‌‌ها تولید لاستیک است، چرا لاستیک‌های خارجی توزیع شده مشکل کیفیت ندارد؟

محمدی با تأکید بر این‌که کارخانه‌جات تولید لاستیک با وجود دریافت ارز دولتی، قیمت محصولات تولیدی خود را افزایش داده‌اند، افزود: عدم نظارت لازم از سوی مرکز بر کارخانجات تولید لاستیک سبب به وجود آمدن مشکلات فعلی شده است.

این مسئول ضمن توصیه به رانندگان برای توجه به نکات مهم در خرید لاستیک عنوان کرد: کیفیت لاستیک‌های تولید روز پایین‌تر بوده و رانندگان می‌توانند لاستیک‌های با تاریخ تولید سال‌های قبل را خریداری کنند چرا که لاستیک تولید پنج سال شاید به مراتب کیفیت بهتری نسبت به تولید امسال داشته باشد از سوی دیگر تاریخ  قید شده در لاستیک‌ها زمان تولید است نه تاریخ انقضا.

توزیع قطره‌چکانی لاستیک به بازار برای بالا بردن قیمت

رئیس اتحادیه لاستیک‌فروشان زنجان با اشاره به این‌که متأسفانه توزیع مناسبی از سوی لاستیک‌فروشان انجام نمی‌شود، گفت: برای بالا بردن قیمت لاستیک در بازار، کارخانه‌‌ها به صورت قطره‌چکانی محصولات تولیدی خود را به بازار عرضه می‌کنند چرا که تزریق بیش از نیاز کالا به بازار سبب کاهش قیمت محصول می‌شود.

وی با اشاره به این‌که برخی از تولیدکنندگان لاستیک همانند ایران تایر که نیمه دولتی است با افزایش تولید و عرضه آن سبب شده قیمت این لاستیک  در بازار آزاد زیر قیمت تعاونی باشد، تصریح کرد: مشتری به جای خرید این لاستیک از بازار آزاد ترجیح می‌دهد در صف لاستیک‌های سهمیه‌ای بماند.

محمدی در واکنش به اظهارنظر رانندگان در مورد عدم کیفیت لاستیک‌های ایرانی، کیفیت لاستیک‌های داخلی را بهتر از نوع چینی دانست و یادآور شد: مشخص نبودن قیمت‌ها و بالا بودن حاشیه سود ممکن است برخی از فروشندگان تایر به رانندگان توصیه کنند که لاستیک چینی بخرند که در این رابطه رانندگان باید هوشیار باشند.

وی با بیان این‌که اگر اصول فنی در تولید لاستیک‌های تولید داخل رعایت شود کیفیت به مراتب بهتری نسبت به تایر خارجی دارند، خاطرنشان کرد: برای اعلام نظر دقیق در مورد کیفیت لاستیک‌های ایرانی باید موسسه استانداری وارد میدان شده و با ارزیابی لاستیک‌های تولیدی امسال با سال گذشته تفاوت کیفیت را بیان کند.

این مسئول با تأکید بر این‌که نبود کیفیت لاستیک‌های ایرانی را تأیید نمی‌کنم، بیان کرد: عده‌ای از رانندگان خودروهای سنگین عنوان می‌کردند که با وزن کردن لاستیک‌های کامیون تولید فعلی با دو سال پیش تفاوت 16 کیلوگرمی را مشاهده کردند چرا که  وزن لاستیک‌های تولید فعلی از گذشته کمتر است.

تقاضای کاذب در بازار لاستیک سهمیه‌ای

وی با بیان این‌که کمبود و تفاوت قیمت لاستیک سهمیه‌ای با بازار آزاد منجر به تقاضاهای کاذب شده است، یادآور شد: شاید برخی از رانندگان نیازی به لاستیک نداشته باشند ولی با وجود عرضه سهمیه‌ای، نیاز چند سال آینده را از الان تأمین می‌کنند از همین رو اگر دولت عرضه سهمیه‌ای لاستیک را قطع کند به طور یقین خرید لاستیک از بازار آزاد با کاهش چندین برابری مواجه می‌شود.

به گفته این مسئول در حال حاضر قیمت لاستیک سهمیه‌ای پژو و سمند با بازار آزاد یکسان بوده و در برخی برندها همانند ایران تایر قیمت بازار آزاد پایین‌تر از نرخ قیمت مصوب است.

محمدی با تأکید بر این‌که در حال حاضر فقط لاستیک‌های پراید، نیسان و پیکان در بازار آزاد بالاتر از نرخ مصوب دولتی است، گفت: عامل اصلی این افزایش قیمت نیز به دلیل توزیع قطره‌چکانی کارخانجات تولید داخل است تا قیمت همچنان بالا بماند.

لاستیک مورد نیاز دو سال آینده در مغازه‌ها دپو شده است

رئیس اتحادیه لاستیک فروشان زنجان مدعی است به قدری لاستیک کامیون توزیع شده است که تایر مورد نیاز برای دو سال آینده در انبار و مغازه‌های لاستیک‌فروشان وجود دارد چرا که طبق آمار راهداری حدود چهار هزار خودرو سنگین در زنجان وجود دارد از سوی دیگر تاکنون 24 هزار حلقه لاستیک توزیع شده و 2400 حلقه نیز در مغازه‌ها دپو شده است و خریدار نیست چون تفاوت قیمتی بین سهمیه‌ای و بازار آزاد نیست.

 وی به تعداد عامل‌های فعال توزیع لاستیک ویژه اتومبیل‌های سبک و سنگین در مرکز شهر زنجان اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر حدوداً 6 عامل توزیع لاستیک‌های ایرانی و حدود 12 عامل توزیع لاستیک‌های خارجی در زنجان فعالیت دارند و توزیع لاستیک‌های سهمیه‌ای نیز از طریق آن‌ها انجام می‌شود.

توزیع لاستیک سهمیه‌ای به صورت هفته‌ای و ماهانه

به گفته رئیس اتحادیه لاستیک‌فروشان زنجان در حال حاضر توزیع لاستیک‌های سهمیه‌ای به صورت روزانه انجام نمی‌شود بلکه هفته‌ای و ماهانه بوده و برخی از برندها همانند ایران تایر توزیع زیادی دارند ولی برندهایی مانند یزد تایر و بارز که خصوصی‌ هستند سهمیه لاستیک کم و در طولانی مدت عرضه می‌کنند چرا که نظارتی بر این کارخانجات نیست.

وی با اشاره به این‌که این کارخانجات بهانه‌های مختلفی برای عرضه پایین لاستیک ارائه می‌کنند، خاطرنشان کرد: نبود مواد اولیه و واردات از جمله مهم‌ترین دلایل این واحدهاست در صورتی که اگر بخواهند می‌توانند قیمت در بازار را متعادل کنند.

محمدی با تأکید بر این‌که پیش از این کارخانجات به دلیل قیمت پایین لاستیک، محصول تولیدی خود را به صورت اقساطی و با قبول چک به مشتری ارائه می‌دادند، گفت: برای جلوگیری از این موضوع عرضه لاستیک به بازار را به صورت قطره‌چکانی انجام می‌دهند تا قیمت را بالا نگه‌ دارند و فروش‌شان نقدی باشد .

این مسئول در بیان وضعیت فعلی قیمت لاستیک در بازار نسبت به اوایل سال تصریح کرد: در حال حاضر قیمت لاستیک در بازار آزاد نسبت به چند ماه گذشته کاهش داشته است ولی در کارخانه‌جات افزایش داشته است چرا که مجوز افزایش 22 درصدی را اخذ کرده بودند.

توزیع 24 هزار و 536 حلقه لاستیک سهمیه‌ای در زنجان

به گفته عبدالحسین علی اکبری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای زنجان از ابتدای اجرای توزیع سهمیه‌ای لاستیک تاکنون 24 هزار و 536 حلقه لاستیک سنگین سهمیه‌ای بین 25 عامل فروش  در شهرستان‌های زنجان، ابهر، خرمدره و قیدار توزیع شده است.

وی با اشاره به این‌که لاستیک‌های توزیع شده در بین ناوگان اتوبوس از برندهای مطرح بوده و به طور یقین از کیفیت لازم نیز برخوردار هستند و برای دیگر ناوگان نیز دو لاستیک با برندهای معتبر و با کیفیت بیشتر را در طرح سهمیه‌ای ارائه می‌کنیم.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانلاستیک سهمیه ایکیفیت لاستیکتایر خودرو
sedayezanjannews.ir/nx1318


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»