کد خبر: 1328
1398/07/28 - 8:19


استاندار زنجان در ششمین جلسه ستاد هماهنگی مدیریت شهری با رد انتصاب شهردار زنجان به سمت معاون عمرانی خود گفت:

شایعه بود

فتح‌اله حقیقی: به دلیل دیپلماسی نزدیک استانداری و شهرداری، شهردار منطقه 4 را به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی برگزیدم

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- استاندار زنجان در ششمین جلسه ستاد هماهنگی مدیریت شهری با بیان اینکه به هیچ عنوان مطالبی با محتوای «شهرداران، معاون استاندار می‌شوند» را قبول ندارم انتصاب شهردار زنجان به سمت معاون عمرانی استاندار را رد کرد و آن را شایعه‌ای بیش ندانست.

فتح‌اله حقیقی در این نشست که چهارشنبه هفته قبل در سالن جلسات تصفیه‌خانه فاضلاب شهر زنجان برگزار شد، با اشاره به اهمیت اقدامات مدیریت شهری در توسعه شهر زنجان عنوان کرد: اگر مدیریت شهری به صورت عملیاتی وارد میدان نمی‌شد بسیاری از فعالیت‌های عمرانی و زیباسازی شهر از جمله پروژه کف‌سازی بازار که در حفظ آثار تاریخی و فرهنگی و توسعه شهر نقش مهمی ایفا می‌کند، مدنظر قرار نمی‌گرفت.

حقیقی با تاکید بر اینکه با برگزاری جلسات و نوشتن‌ها، اهداف واقعی و اصلی مدیریت شهری تحقق نمی‌یابد، حضور میدانی در فرآیند اجرای پروژه را یکی از اولویت‌های اصلی مسئولان و مدیران اجرایی اعلام و از اقدام شرکت آب و فاضلاب شهری به دلیل برگزاری ششمین جلسه ستاد هماهنگی مدیریت شهری استان در محل تصفیه‌خانه فاضلاب شهر زنجان و فرصت بازدید مسئولان از این مجموعه تشکر کرد.

اجرای پروژه‌های شهری و زیست ‌محیطی از محل منابع مربوط به فروش پسماندهای روی

استاندار زنجان با بیان اینکه پساب‌های تولیدی به هیچ عنوان بی‌سود نیست، عنوان کرد: مسئولان و برنامه‌ریزان باید از این فرصت نهایت بهره را برده و برای یافتن راهکار و استفاده صنعتی از این پساب‌ها از نظرات اساتید و صاحبنظران دانشگاهی نهایت بهره را ببرند.

این مسؤل ضمن تاکید بر لزوم رفع مشکل آب‌های سطحی و بالا آمدن این آب‌ها که برای ساکنان برخی مناطق زنجان از جمله خیابان صدرا مسائلی را ایجاد کرده است، ادامه داد: برای ما مسئولان، ایراد است که حتی ساکنان یک خانه از این مشکل رنج ببرند. باید همه دست به دست هم دیهم و برای خدمت به مردم گام برداریم.

حقیقی ورود شبکه تصفیه فاضلاب در بافت‌های ناکارآمد شهر زنجان را از مهم‌ترین اقدامات شرکت آبفا دانست که باید از سوی مسئولان جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه ترغیب مردم برای همراهی شرکت آبفا در پروژه ساماندهی و توسعه شبکه تصفیه فاضلاب شهری یکی از موارد مدنظر و مهم است که باید مورد توجه مسئولان ذیربط باشد، پیشنهاد کرد: به نظر می‌رسد اجرای سه تا چهار پروژه زیست‌محیطی و شهری از محل فروش پسماندهای سرب و روی می‌تواند یکی از راهکارها برای توسعه شهر باشد. این مهم یکی از سیاست‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است.

استاندار زنجان اضافه کرد: اختصاص منبع مالی به پروژه‌هایی که مراحل پایانی ساخت خود را سپری می‌کنند، پروژه کف‌سازی بازار و سایر پروژه‌های مربوط به حوزه بهداشت و درمان می‌توانند از گزینه‌های مدنظر برای تخصیص اعتبار از محل فروش پسماندهای روی باشد.

تکذیب

حقیقی با بیان اینکه به هیچ عنوان مطالبی با محتوای «شهرداران، معاون استاندار می‌شوند» را قبول ندارم با رد انتصاب شهردار زنجان به سمت معاون عمرانی استاندار گفت: این مطلب شایعه‌ای بیش نیست، به شخصه معتقدم مدیر هر اداره‌ای باید در همان دستگاه ابقاء شود.

استاندار زنجان با تاکید بر اینکه معتقدم مدیر عملیاتی خارج از استانداری می‌تواند به بنده در توسعه استان کمک فراوانی کند، تاکید کرد: معاون عمرانی فعلی استاندار زنجان با اقتدار تمام، کارش را ادامه می‌دهد و هیچ برنامه‌ای برای تودیع وی وجود ندارد.

وی با اشاره به انتصاب شهردار سابق منطقه 4 به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری زنجان تصریح کرد: استعداد و جدیت این خانم سبب شد تا ما به عنوان یکی از نیروهای لایق، دلسوز و کارآمد وی را در استانداری به کار گیریم. پیش از انتخاب ایشان بررسی‌های فراوانی انجام گرفت، به این نتیجه رسیدیم که شهرداری به عنوان تنها اداره‌ای که به لحاظ دیپلماسی نزدیک به استانداری است وی می‌تواند در این سمت کمک مطلوبی به نیل اهداف‌مان کند.

توسعه فاضلاب شهری در قالب برنامه هشت ساله

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان نیز در این جلسه با اشاره به موقعیت شهرستان زنجان عنوان کرد: تصفیه‌خانه فاضلاب زنجان در منطقه جنوب غربی و در پنج کیلومتری شهر زنجان واقع شده است. مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان زنجان از سال 87 با ظرفیت 125 هزار نفر به بهره‌برداری رسید اما با توجه به نیازهای افق طرح، مطالعاتی برای ارتقا مدول اول و احداث مدول دوم به عمل آمد.

علیرضا جزء‌قاسمی با اشاره به برنامه توسعه فاضلاب شهری در بازه زمانی هشت ساله از عدم اجرای سیستم در بافت‌های ناکارآمد خبر داد و عدم توجه مردم به اهمیت این طرح و همکاری نکردن آنان با مجریان پروژه جهت نیل به اهداف را از مشکلات این دستگاه اعلام کرد و گفت: البته با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذیربط در تلاشیم با ارائه مشوق‌هایی به مردم، شهروندان را در راستای تحقق اهداف پروژه با خود همراه کنیم.

جزء‌قاسمی اضافه کرد: جمعیت تحت‌پوشش طرح ارتقا مدول اول که از سال 96 آغاز شده در انتهای طرح، 190 هزار و با دبی 35 هزار مترمکعب در شبانه‌روز است.

وی همچنین جمعیت تحت‌پوشش مدول دو پس از احداث را 410 هزار نفر و با دبی 75 هزار مترمکعب در شبانه‌روز اعلام کرد.

جزء‌قاسمی با اشاره به فرآیند تصفیه مدول یک ابراز کرد: فرآیند تصفیه فاضلاب به صورت لجن فعال متعارف روشی است که تمام فرآیندهای آن به طور همزمان در مخزن‌های جداگانه انجام می‌گیرد و پساب آن پس از گندزدایی به روش کلرزنی از چرخه تصفیه خارج می‌شود. لجن به دست آمده طی این فرآیند پس از هضم هوازی و تغلیظ وارد واحد خشک‌کن مکانیکی از نوع بلت‌فیلتر شده و کیک لجن پس از آبگیری به خارج تصفیه‌خانه حمل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در مورد فرآیند تصفیه مدول دو نیز تصریح کرد: پروسه مدول توسعه تصفیه‌خانه فاضلاب شهر زنجان بر مبنای استفاده از فرآیند SBR با ورودی پیوسته فاضلاب در نظر گرفته شده است. رآکتور SBR نیز نوعی رآکتور ناپیوسته است که در آن جریان فاضلاب به طور متناوب وارد آن شده و پس از انجام عملیات تصفیه، فاضلاب تصفیه‌ و در مدت زمان معینی از رآکتور خارج می‌شود.

این مسؤل اعتبار هزینه‌ شده تا پایان سال 97 را 528 میلیارد و 185 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: میزان اعتبار سال جاری 143 میلیارد و 500 میلیون ریال بود که از این میزان 29 میلیارد ریال تخصیص یافته است. اعتبار واقعی موردنیاز برای اتمام طرح تکمیل شبکه طبق موافقتنامه، دو هزار و 400 میلیارد ریال است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان پیشرفت فیزیکی کل طرح را 62 درصد اعلام کرد و با تشریح اقدامات انجام گرفته در حوزه فاضلاب جمع‌آوری شده و تعداد مشترکان فاضلاب به توسعه شبکه جمع‌آوری فاضلاب در شهر زنجان به روش فایناس جاری اشاره کرد و گفت: شرکت ته‌تیس مسئولیت اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب به میزان 41 کیلومتر در اقطار 400، 315، 250 و 200 میلیمتر و نصب 6 هزار رشته انشعاب فاضلاب را در مناطق اراضی، مصلی، پایین‌کوه، انصاریه، شهریار، منظریه، بهارستان، نیکسازان و زعفرانیه را بر عهده دارد که تا پایان امسال به طول 9 کیلومتر در شهرک‌های بهارستان، شهریار، لاله، زعفرانیه و بخشی از منظریه اجرا می‌شود.

جزء‌قاسمی مبلغ قرارداد را 300 میلیارد ریال اعلام کرد که از این میزان 91 میلیارد ریال به شرکت ته‌تیس به عنوان فایناسور پرداخت شده است.

وی روش کم‌هزینه برای دفع بهداشتی فاضلاب، کاهش آلودگی رودخانه‌ها، کانال‌ها و سایر منابع آب سطحی و زیرزمینی، استفاده از فاضلاب تصفیه‌شده در صنایع، حذف زباله‌های زیستی و حفاظت از محیط‌زیست و نیل به توسعه پایدار و بالا بردن استانداردهای زندگی را از اهداف این طرح دانست.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناستاندار زنجانمعاون عمرانی استاندار زنجانعلیرضا جزء‌قاسمی
sedayezanjannews.ir/nx1328


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»