نمایش «نتهای خاکستری» به نویسندگی و کارگردانی اصغر محمدی از 8 تا 12 آبان به مدت پنج شب در فرهنگسرای امام خمینی(ره) زنجان به روی صحنه میروn.
زهره میرعیسی خانی- نمایش «نتهای
خاکستری» به نویسندگی و کارگردانی اصغر محمدی از 8 تا 12 آبان به مدت پنج شب در فرهنگسرای
امام خمینی(ره) زنجان به روی صحنه میرود.
اصغر محمدی، کارگردان این
نمایش اظهار کرد: نمایش «نتهای خاکستری»، نمایشی بیکلام و در سبک «میم درام» است که
به صورت کارگاهی و طی تمرینات مستمر یکساله نهایی و آماده اجرا شده است.
وی در خصوص ویژگیهای تئاتر «میم
درام» گفت: «میم درام» گونهای از تئاتر است که در آن داستان بیشتر از طریق حرکات بدن
بازیگران و میمیک صورت روایت شده و در این سبک نمایش، بازیگران به جای دیالوگ گفتن
با حرکات بدن و صورت خود داستان را پیش میبرند و با تماشاچی ارتباط برقرار میکنند.
این کارگردان تئاتر درباره محتوای
نمایش «نتهای خاکستری» خاطر نشان کرد: این نمایش روایتی از محدودیتهای جامعه مدرن
و ماشینی برای رشد و پویایی انسانهای هنرمند و نیز عرضه هنر متعالی است.
محمدی گفت: آهنگسازی نمایش نتهای
خاکستری را «کیارش میرمحمدرضایی» از موزیسینهای زبده استان بر عهده داشته و بازیگرانی
چون نسرین محمدی، محمود میناخانی، رعنا محمدی، ولی عباسی، مسعود پاکتی، آنیتا قربانی،
زهرا انصاری، رباب عبادی، نسترن صفری، حسین پیری نژاد، رباب نجفی، محمدحسین پیرینژاد،
جعفر کاظمی و محمدسبحان نجفی در این نمایش به ایفای نقش پرداختهاند.
وی با اشاره به اینکه نمایش نت
خاکستری در واقع از زبان نوازه ویولونی است که برای ارتباط برقرار کردن با اقشار
جامعه خود با مشکلات عدیدهای روبهرو است، گفت: البته این موضوع اصلی این نمایش نیست
و این نمایش در محور اصلی مسائل اجتماعی روز و اتفاقاتی که در جامعه میافتد را به
تصویر میکشد که از آنجایی که کار به موضوع موسیقی و آدمهای که در یک جامعه در
حال زندگی هستند و هر کدام میتوانند نماد
یک نتی باشند از همین رو اسم «نت خاکستری» را برای این کار انتخاب کردیم.
وی در خصوص مشکلات تئاتر استان
ادامه داد: یک پنجم نظارتهایی که بر کارهای هنری انجام میشود، از هنرمند این
عرصه حمایت نمیشود. از آنجایی که کار تئاتر، کار زمانبر و سختی است افرادی که
وارد کار تئاتر میشوند، حداقل باید دغدغه مالی نداشته باشند.
این کارگردان خاطرنشان کرد: اکثر
افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، در شاخههای غیر مرتبط شاغل هستند و بسیار
زمان کمی برای آماده سازی نمایش و به روی صحنه بردن آن دارند و این کیفیت کارها را
پایین میآورد.
محمدی افزود: تئاتر استان در
حال افول است و از روزهایی که تئاتر استان در سطح کشور مطرح بود، فاصله گرفته است و
قریب ده سال است که تئاتر استان دربخش اصلی جشنواره فجر ورود پیدا نکرده است و این
عدم حمایتها و این برنامهگیها باعث شده است که تئاتر استان افت کند.
وی خاطرنشان کرد: در بحث تئاتر
بیشتر سلیقهای و جزیرهای عمل میشود و در واقع متولی اصلی آن مشخص نیست و نمیتوان
گفت که متولی اصلی آن کیست و این بودجههایی که پراکنده پخش میشود کمکی برای
تولید کارنمیکند و همین مسائل باعث میشود که تئاتر در استان از کیفیت چندانی
برخوردار نباشد.
این کارگردان با اشاره به
اینکه بحث نویسندگی واقعا مقدس است، افزود: در حوزه تئاتر ما نویسنده به آن معنا و
مفهوم حرفهایش نداریم و اگر کسی کاری برای اجرا آماده میکند بیشتر از روی علاقه
است و اینکه ما نویسنده حرفهای داشته باشیم و به این مساله در استان بها داده شود،
هنوز این اتفاق نیفتاده و برخی مواقع نویسنده در مرحله آخر کارها قرار میگیرد در
حالی که باید شرایط برعکس باشد چرا که پدید آورنده هر اثری نویسنده آن است. در این
چند سال با توجه به سیاستهایی که در زمینه اتخاذ شده است مخصوصا جشنوارههای
استانی که به متنهای بومی بها میدهند موجب شده است که در این زمینه کارهای
خوبی انجام شود. کار هر چه قدر هم خوب
باشد ولی اولیت در این جشنوارهها متنهای بومی است که این موجب شده است که افرادی
که در این زمینه کار میکنند دغدغه نوشتن پیدا کنند و خودشان در نوشتن آن سهیم
باشند و سالهای قبل به این شکل بود که یک فرد از متن هایی که قبلا استفاده شده بهره
میبرد و این کار در گذشته توسط چند گروه بهتر در سطح کشور به بهترین نحو به اجرا
در آمده بود ولی در این چند سال یک پویش و حرکت خوبی در این راستا شکل گرفته است
که افراد دارند کم کم خود را با این شرایط وفق میدهند و به دنبال این هستند که
نمایشنامه خود را هم خود تولید کنند و در این زمینه باید حمایتهای خاصی از
نویسندگان این حوزه صورت گیرد.