کد خبر: 1340
1398/08/07 - 23:17


صدای زنجان موضوع تلف شدن ماهی‌های رودخانه قمچقای شهرستان ایجرود را بررسی می‌کند

تراژدی ماهی‌ها

فرماندار ایجرود: تأثیر شیرابه‌ زباله‌ کارخانه‌های اطراف مردود است/ مدیر دفتر رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای زنجان: زندگی در مانداب، علت مرگ ماهی‌هاست/ مدیر حوزه ریاست جهاد کشاورزی: تلفات مربوط به دو هفته گذشته بوده و جدید نیست/ یک مسئول در اداره کل حفاظت محیط زیست استان: با کسی تعارف نداریم

پایگاه خبری صدای زنجان

سوژه مردمی


لیلا محمدی- به دنبال درخواست اهالی ایجرود مبنی بر پیگیری تلف شدن تعدادی از ماهی‌های بومی رودخانه قمچقای، فرمانداری، مسؤلان اداره کل حفاظت محیط زیست، سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به حضور در منطقه و انجام نمونه‌برداری‌های لازم از آب و ماهی‌های تلف شده و ارسال آن به آزمایشگاه تاکید کردند برای سلامتی مردم و حفظ محیط طبیعی و حیات وحش مراتب را با جدیت پیگیری می‌کنند.

فرماندار ایجرود در این رابطه در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه هرگونه اظهارنظر درباره مرگ ماهی‌های رودخانه قمچقای باید بر اساس نتایج نمونه‌برداری‌های انجام گرفته از سوی حفاظت محیط زیست و دامپزشکی باشد، تاکید کرد: تلفات معدود بوده و در محدوده مشخصی از رودخانه روی داده است و مربوط به کل رودخانه قمچقای نیست.

علت مرگ ماهی‌ها نه پساب‌ کارخانه‌هاست و نه عناصر سنگین

باب‌اله فتحی احتمال وجود عناصر سنگین در آب رودخانه قمچقای و تاثیر آن در مرگ ماهی‌ها را به شدت رد کرد و ادامه داد: نفوذ شیرابه‌ زباله‌ و پساب‌ کارخانه‌های اطراف به رودخانه قمچقای نیز از سوی مسؤلان منتفی اعلام شده است، در حال حاضر ماهی‌ها و قورباغه‌های رودخانه که در مجاورت کارخانه‌ها قرار دارند، زنده هستند.

فتحی با بیان اینکه افزایش غلظت نمک در تلفات ماهی‌های بومی منطقه ممکن است آثار فراوانی داشته باشد، اضافه کرد: کاهش بارندگی‌ها و گرمای تابستان سبب شد تا رودخانه قمچقای که از رودخانه‌های فصلی ایجرود محسوب می‌شود کم آب شود در نتیجه ماهی‌ها برای ادامه بقای خود در چاله‌های آب ماندند که به تدریج با تبدیل این چاله‌ها به مانداب (گندآب) احتمال مرگ آن‌ها بالا رفت. البته این مهم در حد فرضیه است و برای نظر علمی و کارشناسی شده باید منتظر نتایج بررسی‌ها باشیم.

زندگی در مانداب، مرگ ماهی‌ها را رقم زد

مدیر دفتر روخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای زنجان نیز با تائید اظهارات فرماندار ایجرود مبنی بر مرگ ماهی‌ها بر اثر زندگی در مانداب عنوان کرد: البته برخی از روستائیان نیز لاشه دام‌های تلف شده خود را در رودخانه رها می‌کنند که ممکن است این آلودگی به ماهی‌ها نیز منتقل شده باشد.

«ثاقب عزیزخانی» اضافه کرد: اگر این فرضیه درست هم باشد امکان آلودگی به انسان وجود ندارد و هیچ خطری سلامتی اهالی را تهدید نمی‌کند. از سویی دیگر قمچقای از رودخانه‌های فصلی است و در حال حاضر جریان ندارد در نتیجه نمی‌تواند منتقل‌کننده آلودگی باشد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان هم با بیان اینکه در حوزه حیات وحش با کسی تعارف نداریم در پاسخ به مرگ چند قطعه کبوتر چاهی در اطراف رودخانه قمچقای به همراه ماهی‌ها به صدای زنجان گفت: این موضوع را با حساسیت پیگیری کردیم نمونه‌برداری‌های مربوطه توسط کارشناسان انجام گرفته و برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه ارسال شد.

«پرویز رستمی» با اشاره به مرگ تعداد زیادی از کبوترهای چاهی منطقه قمچقای در سال 88 ابراز کرد: طی بررسی‌ها مشخص شد این کبوترها در اثر مصرف کود شیمیایی و سموم کشاورزی تلف شده بودند.

تلفات ماهی‌ها مربوط به محدوده 5 کیلومتری رودخانه است نه کل آن

مدیر حوزه ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان نیز با اشاره به ارسال نمونه‌های انجام گرفته و ارسال آن به تهران بررسی آن به لحاظ سم‌شناسی و غیره عنوان کرد: تلفات ماهی‌ها و تعدادی کبوتر چاهی مربوط به دو هفته قبل بوده است.

محمود صیادبورانی وجود عناصر سنگین و نفوذ شیرابه‌ زباله کارخانه‌های اطراف رودخانه قمچقای در تلفات ماهی‌ها را از احتمال‌های نخست اداره کل حفاظت محیط زیست اعلام کرد و گفت: این موضوع پس از بررسی‌های دقیق صراحتا رد شد.

صیادبورانی با بیان اینکه تلفات ماهی‌ها مربوط به پنج کیلومتر از رودخانه بوده است، ادامه داد: این تلفات در بالاتر و پایئن‌تر از این محدود پنج کیلومتری مشاهده نشد که احتمال آن کاهش سطح آب و خشک شدن تدریجی رودخانه و در نهایت زندگی ماهی‌ها در مانداب‌های باقی مانده ناشی از خشک شدن این رودخانه فصلی بوده است.

این مسؤل تصریح کرد: وقتی بارندگی کاهش یابد مانداب‌ یا چاله‌های آب ایجاد می‌شود که ماهی در آن زندگی می‌کند وقتی تعداد ماهی‌ها زیاد شد با افزایش تراکم این موجودات زنده احتمال آلودگی افزایش می‌یابد که منجر به تلفات آن‌ها می‌شود.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمرگ ماهی هافرماندار ایجرودرود قمچقای
sedayezanjannews.ir/nx1340


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»