کد خبر: 1353
1398/08/17 - 14:40


پاسخ مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی به عدم اجرای قانون جامع حمایت از معلولان در زمینه مناسب‌سازی:

گزارش کنید

محمدرضا شهبازی، مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی گفت: به طور یقین الزام قانونی برای اجرایی شدن این قانون و ملزم بودن دستگاه‌هایی همانند شهرداری به منظور رعایت مناسب‌سازی در حمل و نقل عمومی برای استفاده معلولان وجود دارد ولی پیگیری‌های لازم برای اجرایی شدن این موارد باید از سوی ستاد هماهنگی و نظارت بر مناسب‌سازی انجام شود

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- محمدرضا شهبازی، مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان در پاسخ به صدای زنجان در زمینه اجرای نامطلوب قانون جامع حمایت از معلولان در زنجان با وجود گذشت بیش از یک سال از ابلاغ آن به ویژه در بخش مناسب‌سازی و نبود حتی یک تاکسی یا اتوبوس برای استفاده معلولان گفت: به طور یقین الزام قانونی برای اجرایی شدن این قانون و ملزم بودن دستگاه‌هایی همانند شهرداری به منظور رعایت مناسب‌سازی در حمل و نقل عمومی برای استفاده معلولان وجود دارد ولی پیگیری‌های لازم برای اجرایی شدن این موارد باید از سوی ستاد هماهنگی و نظارت بر مناسب‌سازی انجام شود.

به گفته این مسئول ستاد هماهنگی و نظارت بر مناسب‌سازی کشور به ریاست وزیر کشور و رئیس سازمان بهزیستی دبیر آن تعیین شده است. بنا بر گزارشات اعلامی فعالیت‌های خوبی در این ستاد در حال انجام بوده و کمیته مربوطه باید نظارت‌های لازم را برای اجرایی شدن بندهای این قانون داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که ستاد هماهنگی و نظارت بر مناسب‌سازی که به ریاست استاندار تشکیل می‌شود، خاطرنشان کرد: ارگان‌هایی که در اجرایی شدن بندهای قانون جامع حمایت از معلولان کم‌کاری می‌کنند شناسایی کرده و به هیئت دولت و مجلس ارسال کنند.

شهبازی با تأکید بر این‌که اهرم‌های تشویقی برای اجرای این قانون نیز برای دستگاه‌ها تعریف شده است و‌ نشان‌هایی نیز اعطا می‌شود، بیان کرد: در طرح شهید رجایی نیز موضوع رعایت مناسب‌سازی از سوی دستگاه‌ها 30 امتیاز دارد.

پشت نوبت نداریم

وی در ادامه به اقدامات انجام شده در دفتر توانمندسازی معلولان اشاره کرد و یادآور شد: کمک به افراد دارای ضایعه نخاعی و پرداخت حق پرستاری به تمامی 26 هزار نفر معلول ضایعه نخاعی پرداخت می‌شود از همین رو در حال حاضر پشت نوبت در این بخش نداریم.

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی با تأکید بر این‌که در حال حاضر به طور میانگین 200 هزار تومان حق پرستاری به معلولان ضایعه نخاعی پرداخت می‌شود، بیان کرد: امیدواریم با اختصاص اعتبار و تخصیص 77 میلیارد تومان، حق پرستاری معلولان ضایعه نخاعی را به دو برابر افزایش دهیم.

این مسئول با اشاره به این‌که امسال قرار بود 12 هزار میلیارد تومان از محل اجرایی شدن قانون حمایت از جامع معلولان به سازمان بهزیستی پرداخت شود، یادآور شد: تاکنون ریالی از این اعتبارات واریز نشده است که در صورت اختصاص، بخشی از مشکلات از جمله پایین بودن حق پرستاری معلولان برطرف می‌شود.

وجود 570 هزار نفر معلول جسمی و حرکتی

وی با بیان این‌که مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری یکی از موثرترین اقدام برای فرد معلول که تأثیر مستقیمی بر میزان ناتوانی فرد دارد، بیان کرد: مناسب‌سازی منازل معلولان در دستور کار بوده و برای این منظور 67 میلیارد تومان امسال اعتبار اختصاص داده شده بود.

شهبازی با بیان این مطلب که هزینه در نظر گرفته شده  برای مناسب‌سازی منزل یک معلول در حال حاضر چهار میلیون و 400 هزار تومان است، گفت: برای این مبلغ با توجه به افزایش قیمت ‌ها حتی نمی‌توان یک بالابر تهیه کرد.

وی با تأکید بر این‌که در حال حاضر به دلیل عدم اختصاص اعتبارات نمی‌توانیم بودجه بیشتری را اختصاص دهیم، عنوان کرد: در حال حاضر بیش از  570 هزار نفر معلول جسمی و حرکتی داریم که همه آن‌ها نیازمند مناسب‌سازی منازلشان هستند از همین رو مناسب‌سازی 17 هزار مورد در سال کافی نبوده و این قشر حق دارند دلخور باشند.

مناسب‌سازی 4200 خودروی معلولان

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی با اشاره به این‌که در سال گذشته 4 هزار و 200 خودرو مناسب‌سازی شده تا معلولان حضور موثرتری را در جامعه داشته باشند، بیان کرد: در سال‌های گذشته 4 هزار و ۷۰۰ خودرو از معافیت حداقل ۳۰ میلیون تومانی مالیاتی برخوردار شده‌اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های انجام شده از سوی سازمان بهزیستی دولت موافقت خود را با واردات 500 دستگاه خودرو اعلام کرده است هر چند در وضعیت موجود عملیاتی شدن موضوع مشکل است.

شهبازی در رابطه با گروه دسترس‌پذیری در حوزه مناسب‌سازی نیز افزود: مناسب‌سازی امکانات فضاها، تجهیزات، معابر، جامعه و برای افراد تحت پوشش آن جامعه را همه افراد باید انجام دهند.

ساخت مسکن برای معلولان با همکاری بسیج سازندگی

وی با تأکید بر این‌که سال گذشته ۱۵ هزار مسکن افراد دارای معلولیت توسط سازمان بهزیستی مناسب‌سازی شده و امید است ۲۰ هزار خانه را برای افراد معلولیت در سال‌جاری مناسب‌سازی کنیم، بیان کرد: در این زمینه سازمان بهزیستی تفاهم‌نامه‌ای را با بسیج سازندگی در دو بخش منعقد کرده است که از جمله آن ساخت مسکن برای افراد دارای معلولیت و ۱۰ هزار مورد مناسب‌سازی مسکن برای این افراد است.

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی گفت: اکنون ۱۶ هزار نفر معلول از کمک‌هزینه دانشجویی استفاده می‌کنند و امید است در سال‌جاری دانشجویانی که در دانشگاه آغاز به تحصیل کرده‌اند، کمک‌هزینه دریافت کنند.

سه درصد روستاهای کشور تحت پوشش بهزیستی نیستند

وی با اشاره به این‌که توان‌بخشی مبتنی بر جامعه یک رویکرد اجتماع‌محور است که تلاش می‌کند با استفاده از پتانسیل‌های جامعه در جهت توان‌بخشی آن جامعه اقداماتی را انجام دهد، خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰ سال است که ۹۷ درصد روستاهای کشور تحت پوشش این خدمات قرار دارند و ۳ درصد (۱۳۰۰ روستا) از روستاها به دلایل مختلف از جمله مسائل استانی که امکان حضور افراد در این روستا وجود ندارد، تحت پوشش این خدمات قرار نگرفته‌اند.

وی در رابطه با سیاست‌های گروه توان‌بخشی مبتنی بر جامعه  CBR، افزود: در وهله اول این گروه به دنبال افزایش کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت و خانواده آنان در مناطق روستایی و محروم یا کمتر برخوردار است. فعالیت‌هایی که در "CBR" انجام می‌شود، همه فعالیت‌های توان‌بخشی با بهره‌گیری از پتانسیل اجتماعی تلاش می‌کند در روستاها انجام داده یا تسهیل کند.

این مسئول تصریح بر این‌که حدود ۴۸۲ هزار نفر در روستاهای کشور شناسایی شده و خدمات دریافت می‌کنند، یادآور شد: این تعداد تقریباً شامل یک‌سوم افراد تحت پوشش در بخش توان‌بخشی سازمان بهزیستی می‌شود. سازمان بهزیستی، یک میلیون و ۴۷۳ هزار نفر از افراد معلول را تحت پوشش خود قرار داده است.

شهبازی با اشاره به یکی از کارهایی که «CBR» با هزینه کم انجام می‌دهد، ادامه داد: اشتغال در کشور یکی از معضلات کشور است و با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری و ایجاد یک شغل پایدار برای یک نفر در سازمان مشکل است، سازمان بهزیستی در روستاها به افراد با مبلغ کمی از خوداشتغالی کمک می‌کند تا باری از زندگی و مشکلات آنان را کم کند.

ایجاد 154 شغل روستایی در زنجان

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی با بیان این‌که زنجان در منطقه CBR خود، ۹۰۸ روستا را تحت پوشش خود قرار داده است که در شش ماهه اول امسال ۱۵۴ شغل روستایی ایجاد کرده است، بیان کرد: باید امروزه از خدمات مالی خرد استفاده شود تا افراد معلول و خانواده‌های آنان خودکفا شده و بتوانند کارهای اقتصادی انجام دهند و در بخش اشتغال نیز به خود کمک کنند.

این مسئول با تأکید بر این‌که به ورزش به‌عنوان اهرم و ابزار ایجاد توانمندی نگاه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: ورزش درمانی در دستور کار قرار گرفته است، هم‌اکنون ورزش و بازی‌های بومی و محلی در بین خانواده‌های روستایی معلولان در سه استان اجرا می‌شود.

شهبازی در رابطه با فعالیت‌های دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی، خاطرنشان کرد: دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی با همکاری دفتر فرهنگی اجتماعی سازمان بهزیستی، اقداماتی در این زمینه انجام می‌دهد که هم‌اکنون  ۱۶ هزار نفر معلول از کمک‌هزینه دانشجویی استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که در سال‌جاری برای دانشجویانی که در دانشگاه آغاز به تحصیل ‌کنند کمک‌هزینه دریافت می‌کنند، تصریح کرد: در تلاشیم تا هزینه‌هایی نیز برای فرزندان افراد معلول از این خدمات استفاده کرده و از این کمک‌هزینه تحصیل استفاده کنند، زیرا معلولی که سرپرست خانواده است، مشکلات زیادی دارند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبهزیستی زنجانمناسب سازیمدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی
sedayezanjannews.ir/nx1353


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»