کد خبر: 1368
1398/08/25 - 9:6


صدای زنجان از زمزمه‌های افزایش قیمت نان از ابتدای آذر‌ماه سال جاری گزارش می‌دهد

قیمت نان، تا آذر می‌پزد

مدیرکل غله: آرد با قیمت فعلی تا پایان آبان‌ماه در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد/ معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کننده سازمان صنعت و معدن استان: افزایش قیمت نان قبل از تصویب قانونی و ابلاغ رسمی، ممنوع است/ رئیس اتحادیه نانوایان زنجان: از ابتدای آذرماه قیمت نان افزایش می‌یابد

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- نانوایان می‌گویند سال‌هاست با وجود افزایش شدید هزینه‌های تولید، تغییری در قیمت رسمی نان حاصل نشده است. در مقابل مسئولان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان می‌گویند نان قابل مقایسه با سایر اقلام نیست چرا که دولت مبالغ کلانی را از محل یارانه به آن اختصاص می‌دهد و از سویی جزو اقلام ضروری و اساسی خانوارهاست.

به نظر می‌رسد افزایش هزینه‌های سربار شامل دستمزد، هزینه‌های جاری، اجاره بهاء و اعتراض نانوایان سبب شده تا مسئولان استان هم به فکر افزایش قیمت نان بیفتند.چند روز پیش بود که معاون امور اقتصادی استاندار زنجان در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها با اشاره به افزایش 8 تا 10 درصدی قیمت نان در سال گذشته گفت: به جز سال قبل، چندین سال است که قیمت نان در استان افزایش نداشته و با توجه به افزایش دستمزد، هزینه‌های جاری، افزایش اجاره‌های مغازه و غیره نیاز جدی هست تا در قیمت نان تجدیدنظرهایی انجام شود.

فرامرز نیک‌سرشت با اشاره به اینکه تهران شاخص‌هایی را در تعیین نرخ جدید نان تعریف کرده بود، عنوان کرد: ما جلسه ای در این خصوص برگزار و سعی کردیم قیمت نان در زنجان از میانگین قیمت استان‌های همجوار بیش‌تر نشود. با این وجود دست نگه داشتیم تا ببینیم استان‌های دیگر در اجرا چه مکانیزمی را پیش می‌گیرند.

معاون اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه متاسفانه بعد از یک ماه دست نگه داشتن استان‌های دیگر اجرا نکردند و از طرفی با افزایش قیمت آرد مواجه شدیم، گفت: اگر ما نرخ را اجرا می‌کردیم دوباره نیاز به تجدیدنظر داشت تا بتواند افزایش قیمت آرد را هم پوشش بدهد.

سهمیه با قیمت فعلی تا پایان ماه جاری پاسخگوی نیاز نانوایی‌هاست

در این رابطه مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان آرد را یکی از آیتم‌های تاثیرگذار در تعیین نرخ نان اعلام کرد و گفت: البته در این زمینه باید سایر عوامل از جمله افزایش هزینه‌های مربوط به اجاره بها، دستمزد و سایر هزینه‌های جاری را در نظر گرفت.

محمد ایزدی با بیان اینکه متوسط گندم مصرفی برای نانوایی 150 هزار تن است، اضافه کرد: 90 هزار تن از این گندم برای نانوایی‌های یارانه‌پز و 60 هزار تن نیز برای نیمه‌یارانه‌ای تخصیص پیدا می‌کند.

ایزدی قیمت گندم برای تولید آرد یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای را به ترتیب 665 تومان و 900 تومان عنوان کرد و افزود: در سامانه بانک سپه سهمیه هر نانوا تعیین شده که افراد طی 2 تا 3 مرحله می‌توانند نسبت به واریز وجه آرد ماهانه خود اقدام کنند پس از پرداخت مبلغ، سهمیه مدنظر توسط شرکت حمل و نقل به مقصد حمل و در درب نانوایی تخلیه می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان در مورد امکان افزایش قیمت آردی که توسط این مجموعه بین نانوایان توزیع می‌شود به صدای زنجان گفت: آردهای توزیع شده با قیمت فعلی تا پایان آبان‌ماه پاسخگوی نیاز نانوایان است.

قیمت نان باید کارشناسی‌شده باشد

آذر ماه سال ۹۳ بود که اصلاح قیمت نان با وعده بهبود کیفیت کلید خورد و نان رسما گران شد؛ این در حالی است که با گذشت پنج سال از این ماجرا و افزایش شدید هزینه‌های تولید تغییری در قیمت رسمی نان حاصل نشده و همین امر با انتقاد شدید نانوایان رو به رو شده است.

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان با بیان اینکه با وجود تمامی مشکلات نانوایان عدم افزایش قیمت نان را چندین سال تحمل کردند، ابراز کرد: افزایش هزینه‌های جاری سبب شد تا مسئولان تنها قیمت لواش را افزایش دهند. البته نانوایان به هیچ عنوان به فکر خود نیستند ما هم موافقیم که باید در افزایش نرخ نان وضعیت اقتصادی خانوارها را در نظر گرفت.

کمال الماسی با اشاره به فعالیت یک هزار و 610 واحد نانوایی در سراسر استان تصرح کرد: افراد شاغل در این واحدها نیز به دنبال کسب روزی حلال هستند تا روزگار خود را بچرخانند، در نتیجه مسئولان باید در قطعی کردن نرخ نان هم شرایط نانوا و هم وضعیت مصرف‌کننده را لحاظ کنند.

الماسی با بیان اینکه اتحادیه قیمت پیشنهادی خود برای انواع نان را در قالب گزارشی تهیه کرده که با افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت همراه است، تاکید کرد: این قیمت پیشنهادی در جلسه مربوط به قیمت نان در حضور مسئولان ارشد استانی و مدیران دستگاه‌های اجرایی ارائه می‌شود که امیدواریم تصویب شود.

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان با تاکید بر اینکه ما موافق نرخ‌های کارشناسی شده هستیم و قطعا آنچه از سوی مسئولان مربوطه استان در جلسه تصویب شود مورد قبول است، از افزایش قیمت نان از یکم آذرماه در سراسر استان خبر داد.

حساسیت دولت در نرخ‌گذاری‌های مربوط به نان قابل درک است

 با وجود ثبات قیمت نان در پنج سال گذشته و افزایش هزینه‌های تولید نانوایان به شدت معترضند و می‌گویند که برای جبران هزینه‌ها چاره‌ای جز کاهش وزن چانه ندارند که این امر به سبب تولید نان بی کیفیت در افزایش دورریز تاثیر به سزایی دارد و در مقابل مسئولان امر به سبب آنکه نان قوت اصلی بسیاری از اقشار جامعه به شمار می‌رود در شرایط فعلی اقتصاد حاضر به افزایش قیمت آن نیستند که ادامه این روند دیگر رمقی برای ادامه تولید نمی‌گذارد.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه نان کالایی نیست که دولت به راحتی از کنار قیمت آن بگذرد، تاکید کرد: نان قابل مقایسه با سایر اقلام نیست چرا که دولت مبالغ کلانی را از محل یارانه به آن اختصاص داده در نتیجه حق دارد که با جدیت آن را کنترل کرده و از افزایش غیرمنطقی نرخ آن جلوگیری کند.

اسماعیل مسلمی ضمن تاکید بر لزوم اصلاح و ساماندهی نانوایی‌های متخلف که نسبت به تغییر وزن چانه‌ها اقدام می‌کنند به افزایش قیمت نان در تهران اشاره کرد و گفت: قبل از تصویب قانونی و ابلاغ نباید هیچ واحد نانوایی نسبت به افزایش قیمت اقدام کند.

مسلمی با بیان اینکه قیمت نان در کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان به ریاست استاندار مطرح و تصمیم‌گیری لازم نیز اتخاذ می‌شود، اعلام کرد: این جلسه برای بررسی و افزایش قیمت نان تا به امروز (سه‌شنبه 21 آبان ماه) تشکیل نشده است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت نانغله زنجاناتحادیه نانوایان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1368


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»