کد خبر: 138
1396/06/09 - 19:46


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در نشست خبری عنوان کرد:

برگزاری نهمین نمایشگاه بزرگ کتاب زنجان در آبان‌ماه

سمیه میناخانی- نهمین نمایشگاه بزرگ ناشران کشور به همراه نمایشگاه مطبوعات، در صورت تامین اعتبار از یازدهم تا هفدهم آبانماه در زنجان برگزار می‌شود.

پایگاه خبری صدای زنجان

ناصر مقدم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اعلام این خبر در مصاحبه مطبوعات دیروز خود اظهار داشت: با توجه به نیاز مراکز آموزشی و دانشجویان به برخی کتب خارجی، در نمایشگاه کتاب امسال برای اولین بار بخش ویژه‌ای برای کتب خارجی تدارک دیده شده است.

به گزارش صدای زنجان، وی در خصوص محل برگزاری نمایشگاه نیز اعلام کرد: پیگیری لازم برای برگزاری این نمایشگاه کتاب در محل نمایشگاه کاسپین انجام گرفت ولی هنوز به نتیجه نرسیده است و به احتمال زیاد محل آن همچون سال گذشته در ساختمان مصلی زنجان خواهد بود.

مقدم از برگزاری همزمان نمایشگاه مطبوعات با این نمایشگاه خبر داده و افزود: امسال با پیگیری اداره کل، دو دوره آموزش خبرنگاری مقدماتی و پیشرفته نیز در زنجان برگزار می‌شود.

بیشترین شرکت‌‌کننده جشنواره موسیقی در بخش سنتی و محلی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان بیشترین تعداد شرکت‌کننده در پنجمین جشنواره موسیقی آوای امید استان زنجان را در بخش موسیقی سنتی و محلی اعلام کرد.

وی با اشاره به شرکت 270 هنرجو در بخش تک‌نوازی این جشنواره گفت: 27 گروه نیز در بخش گروه‌نوازی شرکت کرده‌اند که این میزان استقبال، بی‌نظیر است.

مقدم با تاکید بر بیشترین مشارکت هنرجویان در بخش سنتی و محلی اظهار داشت: این امر نشان از علاقه‌مندی هنرمندان این استان به موسیقی سنتی و اصیل دارد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص بازبینی نشدن بخشی از آثار موسیقی در این جشنواره تاکید کرد: برگزاری جشنواره‌ها به منظور تشویق هنرجویان و حمایت از آنان محسوب می‌شود و عدم بازبینی، برای حذف نشدن تعداد کثیری از هنرجویان در این جشنواره بود.

مقدم با اشاره به نقدهایی که هر ساله به داوری جشنواره‌ در مرحله بازبینی صورت می‌گیرد، افزود: برای افزایش استقبال هنرجویان و پیشگیری از دل‌زدگی هنرمندان جوان از شرکت در این جشنواره، امسال داوری همه آثار را بر عهده داوران اصلی جشنواره گذاشتیم که خود از هنرمندان مطرح کشوری محسوب می‌شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان انتخاب داوران از میان هنرمندان مطرح کشوری را برای پیشگیری از ایجاد حرف و حدیث در بحث داوری دانسته و ادامه داد: هم‌اکنون داوران بخش سنتی انتخاب شده و داوران بخش پاپ نیز تا به زودی انتخاب می‌شوند و در اولین روز جشنواره که روز جمعه 10 شهریورماه برگزار می‌شود، در زنجان حضور خواهند داشت.

پنجمین جشنواره موسیقی آوای امید استان زنجان هزمان با دهه ولایت و امامت، از دهم تا هفدهم شهریورماه در دو بخش گروه نوازی و تک‌نوازی در فرهنگسرای  امام خمینی(ره) زنجان برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه آن در سالن فرهنگسرای هلال احمر خواهد بود.

برگزاری سومین جشنواره رسانه‌های استان بر اساس فراخوان

سومین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های استان زنجان از نظر شکلی دقیقا بر اساس فراخوان بوده و از نظر اجرایی مثل هر برنامه دیگری ایراداتی داشته که طبیعی بوده است.

این نظر ناصر مقدم، مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی استان زنجان در واکنش به حاشیه‌های مطرح شده در خصوص این جشنواره بود که وی افزود: با اطمینان خاطر اعلام می‌کنم که هیچ اعلام نظری در مورد آثار توسط خانه مطبوعات انجام نگرفته و صرفا موضوع تطبیق اصل آثار با آثار بارگذاری شده در سایت مطرح بود و همه آثار بدون کم و کاست به داوران جشنواره ارسال شده است.

وی با اشاره به تاکید وزارت فرهنگ و ارشاد بر تعیین خانه مطبوعات استان به عنوان دبیر اجرایی جشنواره ادامه داد: بهتر بود که تطبیق آثار در محل اداره یا خانه مطبوعات انجام می‌گرفت ولی انجام این کار در دفتر یکی از نشریات نیز بدون اشکال است چون هیچ دخل و تصرفی در آثار اتفاق نیفتاده و موضوع محرمانه‌ای در میان نبود.

مقدم با اشاره به سابقه معاونت خود از دهه 80 در زنجان و برگزاری جشنواره‌های متعدد در استان اظهار داشت: در هیچ کدام از این جشنواره‌ها تمایلی به دانستن اسامی برندگان جشنواره نداشته‌ام و اگر در روز جشنواره حرف‌هایی زده شده ناشی از ذوق‌زدگی فردی بوده است.

وی اعلام اسامی برندگان جشنواره را محرمانه ندانسته و افزود: البته شیرینی هر جشنواره‌ای به اعلام نتایج در محل برگزاری جشنواره است و برای بنده فرقی نمی‌کند که چه کسی برنده شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان یکی از برنامه‌های دکتر صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را ترویج فرهنگ گفتگو دانسته و ادامه داد: امیدواریم بعد از این کمتر صحبت کرده و بیشتر گوش دهیم و خبرنگاران نیز بتوانند در روزی که به نام خبرنگار نام‌‌گذاری شده، حرف‌های خود را مطرح کنند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص جداکردن بخش خبرگزاری‌ها از رسانه‌های مکتوب در داوری جشنواره مطبوعات نیز گفت: این موضوع به معاونت مطبوعاتی وزرات فرهنگ و ارشاد ارجاع داده می‌شود و اگر امکان‌پذیر بود، این کار را انجام خواهیم داد.

این مقام مسئول با تشکر از زحمات خانه مطبوعات در برگزاری این دوره جشنواره اظهار داشت: باید سعی کنیم چنین برنامه‌هایی تداوم داشته باشد و تبدیل به یک مطالبه از مدیران کل آینده شود، در کنار آن، نواقص برنامه را نیز باید برطرف کرد، هر کاری که انجام گیرد ایراداتی هم دارد و ما این موضوع را می‌پذیریم و سعی داریم آن را جبران نماییم.

وی ادامه داد: باید با حسن‌ نیت به این موضوع نگاه کنیم و اشکالات را برطرف سازیم چون هیچ کاری بی‌عیب و نقص نیست در مورد جشنواره اخیر نیز کوچکترین تعمدی در کار نبوده است.

مقدم در خصوص چاپ کتاب جشنواره نیز اعلام کرد: این کتاب تا پیش از برگزاری جشنواره سال آینده منتشر شده و در اختیار اهالی رسانه قرار می‌گیرد.

برگزاری جشنواره ارزش همزمان با روز ملی سینما

جشنواره استانی فیلم و عکس ارزش، امسال همزمان با روز ملی سینما در زنجان برگزار می‌شود.

مقدم با اعلام این خبر گفت: در راستای حمایت و تشویق هنرمندان بومی، تصمیم گرفتیم امسال این جشنواره را به صورت استانی برگزار کنیم تا کسانی که در ابتدای این راه قرار دارند مورد تشویق و حمایت قرار گیرند.

وی با اشاره به آثار رسیده به این جشنواره اعلام کرد: در بخش فیلم 55 اثر و در بخش عکس 185 اثر و هشت مجموعه عکس از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام وصول شده است که در روز اختتامیه از برگزیدگان تجلیل می‌شود.

مقدم همچنین به برگزاری بیست و نهمین جشنواره تئاتر در استان زنجان نیز اشاره کرده و افزود: در این جشنواره نیز 20 اثر از شهرستان‌های زنجان، ابهر، خرمدره، طارم و خدابنده شرکت کرده بودند که در مرحله بازبینی سه اثر انصراف داده و بعد از بازبینی 9 گروه به مرحله نهایی جشنواره راه یافتند.

وی زمان برگزاری این جشنواره را از بیستم تا بیست و سوم شهریورماه اعلام کرد که در فرهنگسرای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان از برگزاری جایزه ادبی منزوی نیز خبر داده و گفت: فراخوان این جایزه تا یک ماه آینده منتشر خواهد شد.

راه‌اندازی اولین سینمای بخش خصوصی در دهه فجر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام موافقت اصولی ساخت سینما توسط بخش خصوصی در زنجان گفت: امیدواریم تا دهه فجر امسال اولین سینمای بخش خصوصی راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به موافقت کمسیون بند پنج برای این کار، تاکید کرد: طی سال‌های اخیر حرکت خوبی برای ساخت سینما  در زنجان آغاز شده است که یکی از نمونه‌های آن ساخت پنج سالن سینما با ظرفیت 700 صندلی در مسیر جاده گاوزانگ زنجان با مشارکت بنیاد مسکن است.

این مقام مسئول ادامه داد: امروزه صنعت سینما به یک صنعت سودآور تبدیل شده است بر همین اساس از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی درخواست داریم که در استان زنجان به این حرکت بپیوندند چرا که سوددهی آن کمتر از سایر حوزه‌ها نیست.

وی از حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد برای ساخت سینما خبر داده و افزود: تا سقف 150 میلیون تومان به صورت بلاعوض برای ساخت سینما کمک می‌شود.

مقدم اجرای طرح "سلام سینما" در شهرهای فاقد سالن سینمایی را در راستای کمک معاونت سینمایی به این بخش توصیف کرده و گفت: با توجه به اینکه در اغلب شهرها، بخش خصوصی تمایل زیادی به مشارکت در ساخت سالن سینما ندارد، از سال 94 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فکر افتاد تا با بررسی مجتمع‌های فرهنگی و هنری ادارات فرهنگ و ارشاد، از این سالن‌ها به عنوان سینما استفاده کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان راه‌اندازی سنما سیار شهرستان خدابنده را در این راستا عنوان کرده و افزود: اگر استقبال از این طرح انجام بگیرد، سینما سیار به صورت دائمی در این شهرستان باقی خواهد ماند و امیدواریم تا پایان سال سینما سیار در شهرستان‌های ابهر و خرمدره نیر راه‌اندازی شده و شهرستان طارم نیز سال آینده به این حرکت بپیوندد.

 

#  روزنامه صدای زنجان ، فرهنگ، نمایشگاه کتاب

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx138


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»