کد خبر: 1388
1398/09/06 - 14:15


سوال معاون وزیر راه‌وشهرسازی از مسئولان زنجانی:

چرا پروژه «داودقلی- دلجویی» تمام نشد؟

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بنا به اظهارات پیمانکار مربوطه، پروژه خیابان داودقلی-دلجویی پس از گذشت چهار سال و با وجود اتمام زمان ساخت، هنوز تکمیل نشده است از بلاتکلیفی پروژه‌های بازآفرینی شهری در استان انتقاد کرد

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بنا به اظهارات پیمانکار مربوطه، پروژه خیابان داودقلی-دلجویی پس از گذشت چهار سال و با وجود اتمام زمان ساخت، هنوز تکمیل نشده است از بلاتکلیفی پروژه‌های بازآفرینی شهری در استان انتقاد کرد.

سیدمحمد پژمان دیروز در نشست با توسعه‌گران، سازندگان و مشاوران پروژه‌های شهری زنجان که در محل سالن جلسات پارکینگ طبقاتی پامچال واقع در محور دلجویی برگزار شد، با اشاره به کسب تجربه از آموخته‌های بومی، ملی و بین‌المللی برای اجرا و توسعه پروژه‌های بازآفرینی شهری و توسعه بافت‌های قدیمی شهرها اظهار کرد: در حال حاضر با تلاش‌های انجام گرفته شرایط برای هرگونه تغییر و تحول در فضای مبلمان شهری مهیا ست.

پژمان با بیان اینکه خوشبختانه اقدامات انجام گرفته در حوزه بازآفرینی شهری در زنجان کم نبوده و منابع مالی صرف شده طی این سال نیز معقول بوده است، اظهار کرد: مردم این شهر طعم خوش این پروژه‌ها پس از اجرا را چشیده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای پیگیری اهداف مربوط به توسعه بافت‌های قدیمی نباید از دولت جهت صرف منابع مالی انتظار داشت، عنوان کرد: با توجه به حجم بالای منابع موردنیاز برای عملی کردن پروژه‌ها، ورود و تزریق منابع مالی به پروژه از توان دولت خارج است، این مهم نیازمند عزم حاکمیت و بخش خصوصی است.

پژمان با بیان اینکه سرمایه‌گذار برای سود و منفعت شخصی اجرای پروژه را در دست می‌گیرد، بر لزوم عدم ایجاد موانع پیش پای بخش خصوصی از سوی ارگان‌های دولتی و مسئولان شهری تاکید کرد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه بنا به اظهارات پیمانکار مربوطه (شرکت جهاد نصر)، پروژه خیابان داودقلی- دلجویی پس از گذشت چهار سال و با وجود اتمام زمان ساخت، هنوز تکمیل نشده است از بلاتکلیفی پروژه‌های بازآفرینی شهری در استان و کشور انتقاد کرد.

این مسئول تاکید کرد: پروژه‌های شهری در حوزه بازآفرینی نباید بلاتکلیف بماند و مسئولان ذیربط باید به این مهم توجه جدی داشته و علت بلاتکلیفی پروژه را پیگیری کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نتیجه هر اقدام توسعه‌ای ایجاد تغییر و تحول در نظام اقتصادی از جمله اشتغالزایی، بهبود و رونق کسب و کار است، عنوان کرد: گردش مالی که در پی خرید انواع مواد و مصالح ساختمانی و بکارگیری نیروی کار به وجود می‌آید، اقتصاد را از حالت انجماد خارج می‌کند.

توسعه‌گران بازیگران اصلی بازآفرینی شهر

وی با اشاره به نقش توسعه‌گران و دست‌اندرکاران پروژه‌های بازآفرینی شهری تاکید کرد: در بازآفرینی شهری در وهله نخست باید به بافت قدیمی توجه کرد و اهداف توسعه‌ای را در راستای ایجاد رضایتمندی مردم و ارتقا سطح زندگی و معیشت آنان تدوین و عملی کرد.

پژمان با بیان اینکه معتقدیم اقدامات مربوط به حفظ بافت قدیمی در کنار توسعه نیازمند مطالعات عمیق فکری، اقتصادی و اجتماعی است، اضافه کرد: مدیریت شهری و دست‌اندرکاران پروژه‌ها که صرفا به بازگشایی مسیر و احداث خیابان می‌اندیشند و رضایتمندی و نظر مردم برایشان چندان اهمیتی ندارد و به بیانی دیگر به بدنه پروژه و ابعاد مختلف آن فکر نمی‌کنند، پروژه آن‌ها در سطح عموم چندان محبوبیتی ندارد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با تاکید بر اینکه زیربنای تصمیمی که با هدف نوسازی بافت اخذ می‌شود باید باب میل ساکنان بوده و جذاب و اقتصادی باشد، ابراز کرد: هدف نخست بازافرینی ثروت‌آوری و رونق اقتصادی و ارتقا ارزش ریالی خانه‌های مستقر در مسیر پروژه است.

پژمان با بیان اینکه باید پروژه‌های بازآفرینی شهری را با زندگی امروزی تطبیق دهیم، عنوان کرد: ما تمامی مشوق‌ها و تسهیلات را به سرمایه‌گذار اعطا می‌کنیم تا او هم به اهداف توسعه‌ای حوزه بازآفرینی شهری توجه کرده و تمامی برنامه‌ها را در آن مسیر اجرایی کند، ما از کسی که حال و حوصله توجه به اهداف نامبرده را ندارد هیچ‌گونه توجیهی را پس از اجرا، حین و اتمام کار نمی‌پذیریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ما به هیچ عنوان رقیب مردم نیستیم و تنها برای ایجاد زمینه رشد و رفاه آنان وارد عرصه بازآفرینی شهری شده‌ایم، اجرای پروژه‌های محلی و بومی را ظرفیت مهم برای توسعه مناطق اعلام کرد و گفت: در این مسیر ضروری است رویکردمان اقتضایی باشد و نباید تنها به فکر تخریب بنای قدیمی و مدرن‌سازی و ایجاد معابر نباشیم این موضوع باید مورد توجه اعضای شورا و مسئولان شهرداری باشد و از ظرفیت انبوه‌سازان و توسعه‌گران بهره‌مند شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی سرمایه‌گذاری را تنها مسیر تحول و توسعه دانست و تاکید کرد: منافع عمومی باید در پروژه‌های بازآفرینی مدنظر باشد.

وی ادامه داد: ضروری است تا توسعه‌گران با همراهی مسئولان شهری و اجرایی، مردم را برای همراه بودن با انبوه‌سازان و مشاوران ترغیب کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه در کشور حدود 140 هزار هکتار بافت فرسوده با گونه‌های مختلف وجود دارد، افلزود: این بافت‌ها شامل بیش از 5 میلیون واحد مسکونی (خانوار) شامل 20 میلیون نفر است.

پژمان با تاکید بر لزوم حل مسئله و شتاب‌دهی به پروژه‌های بازآفرینی شهری در این نقاط عنوان کرد: زمان نوسازی باید به دهه‌ها برسد.

این مسئول ناپایداری خانه‌ها را مهم‌ترین نگرانی مسئولان و برنامه‌ریزان کشور دانست و گفت: اگر زلزله رخ دهد شدت آسیب جانی به ساکنان بسیار بالاست. در حال حاضر زندگی ساکنان به لحاظ رفاهی اصلا مناسب نیست و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در این بافت‌ها و یا نواحی نزدیک به این مناطق رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: طبیعتا وقتی این همه نگرانی و آسیب می‌بینیم در وهله نخست خود خانوارها و سپس منظره ظاهری مناطق و نواحی همجوار تحت‌الشعاع آن قرار می‌گیرد.

برای توسعه، نباید چشم به درآمدهای نفتی داشته باشیم

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به عدم توان دولت برای اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری عنوان کرد: به دلیل محدودیت در منابع دولتی، رفع این مشکلات از جیب دولت و از محل درآمد نفت ممکن نیست.

پژمان با بیان اینکه وقتی در زنجان ظرفیت برای سرمایه‌گذاری و توسعه وجود دارد مجموعه مدیریت استان، مسئولان شهری و سرمایه‌گذاران باید وارد میدان شده و با همفکری یکدیگر و در تعامل نزدیک با مردم، راهکارهای محلی ارائه دهند، اضافه کرد: معتقدیم ورود مجلس و دولت برای توسعه بافت‌های قدیمی شهری و تزریق منابع ناکامی می‌آورد. در زنجان اگر پروژه‌ها در چند سال اخیر با همت دست‌اندرکاران انجام می‌شد شاهد اتفاقات خوب و تکمیل بیش از 10 پروژه در حوزه بازآفرینی شهری بودید. متاسفانه این بخش را افراد جدی نمی گیرند و فکر می کنند گره‌های کشور با پول نفت باز می شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه موضوعات محلی نباید به مباحث ملی تبدیل شود، ابراز کرد: موضوع محلی راه حل محلی می‌طلبد در نتیجه مردم و دست‌اندرکاران مناطق بهتر از هر کس دیگری می‌توانند نسخه توسعه برای محل زندگی خود بپیچند.

اجرای 2 هزار پروژه در بافت‌های قدیمی کشور با اعتبار 4 هزار میلیارد تومان

معاون وزیر راه و شهرسازی با عنوان اینکه با اندک منابع و محدودیت زمان در کل کشور 2 هزار پروژه در بافت‌های قدیمی جهت رفع کمبودهای زیرساختی و زیربنایی در حال اجراست، اضافه کرد: در این حوزه اعتباری نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان هزینه می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابراز کرد: در بافت‌های قدیمی، بناهای تاریخی یا بافت تاریخی داریم که شناسنامه و هویت مردم و شهر محسوب می‌شوند. در این زمینه هیچ اختلافی با میراث فرهنگی وجود ندارد و ما هم به دنبال حذف هویت مردم و شهرها نیستیم. اگر امکان احیا با حفظ کالبد و بافت وجود داشته باشد بناها مرمت می‌شوند. نکته دوم نیز ساکنان این بافت هستند که قبل از هر اقدامی باید سازگاری را ایجاد کنیم.

این مسئول ادامه داد: همانطور که گفته شد هیچ اختلافی با دوستان میراث فرهنگی نداریم مشاوران باید مطالعات انجام دهند که پس از بررسی مباحث مربوط به یک پلاک بین ما و میراث فرهنگی، موارد با ساکنان و مردم در میان گذاشته می‌شود که اگر مورد موافقت محلی‌ها قرار نگرفت، موضوع برای اصلاح مورد پیگیری و بررسی قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در مورد زمان اتمام پروژه‌های بازآفرینی و تحویل آن به مردم نیز گفت: بنا داشتیم سال‌های 97 و 98 پروژه‌های بازآفرینی به بهره‌برداری برسد اما فکر می‌کنم بخشی تا پایان سال جاری و بخشی نیز به طور قطع تا پایان سال 99 به پایان برسد.

تاکید بر لزوم اجرای پروژه‌های بازآفرینی در بافت‌های ناکارآمد

معاون عمرانی استاندار نیز در این نشست توجه به کیفیت را یکی از اهداف مهم تعریف شده در اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری دانست و با اشاره به نگرانی‌های موجود برای در سایه قرار گرفتن این پروژه‌ها با اجرای پروژه‌های ملی مربوط به مسکن در سطح کشور تاکید کرد: باید نسبت به اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری در بافت‌های قدیمی و ناکارآمد شهر در کنار پروژه‌های ملی توجه ویژه شود چرا که نگاه جدی به توسعه بافت شهری حرکت در مسیر حفظ هویت شهری است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمدیرعامل شرکت بازآفرینی شهریمحور داودقلی- دلجوییمعاون عمرانی استاندار زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1388


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»