کد خبر: 1390
1398/09/09 - 9:36


گفت‌و‌گوی صدای زنجان با عکاس زنجانی برگزیده مسابقه بین‌المللی روسیه

عکس موفقیت

«آرین بهمنی» عکاس زنجانی توانست دیپلم افتخار مسابقات عکاسی بین‌المللی روسیه در ژانر رنگ سفید تاپ ۴ درصد و تاپ ۱۶ درصد عکاسی را در بین ۳ هزار و۹۷ عکاس و ۷هزار و۷۶۳ عکس از آن خود کند

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی خانی- «آرین بهمنی» عکاس زنجانی توانست دیپلم افتخار مسابقات عکاسی بین‌المللی روسیه در ژانر رنگ سفید تاپ ۴ درصد و تاپ ۱۶ درصد عکاسی را در بین ۳ هزار و۹۷ عکاس و ۷هزار و۷۶۳ عکس از آن خود کند.

مسابقه بزرگ بین‌المللی35AWARDS  در سال ۲۰۱۵ توسط موسسان جامعه عکس حرفه‌ای                      35 photo.pro  تاسیس شد. در سال اول، ۳۶ هزار نفر از ۱۱۰ کشور در آن شرکت کردند. در سال ۲۰۱۶ بیش از ۷۶ هزار نفر شرکت کردند.
در این مسابقه توجه ویژه‌ای به سیستم رأی‌گیری در ۳ مرحله معطوف می‌شود، به همین دلیل قادر به پردازش تعداد زیادی از دانلودها هستند. در هر مرحله، معیارهای انتخاب سخت‌تر می‌شوند و به طور مداوم در حال بهبود برای بی‌طرفانه‌تر کردن انتخاب‌ها هستند .اهداف این مسابقه شامل یافتن ۱۰۰ اثر برتر سال در دسته‌بندی‌های مختلف و از سال ۲۰۱۷ معرفی ۱۰۰ عکاس برتر سال بر اساس ۳ اثر برتر است.

در این خصوص با«آرین بهمنی» عکاس جوان زنجانی که به نظر می‌رسد آینده درخشانی را در حوزه عکاسی داشته باشد به مصاحبه نشستیم. او برای اولین بار در این مسابقه شرکت کرده است و در اولین دوره شرکت خود توانسته است خوش بدرخشد. که بخشی از این مصاحبه را در زیر می‌توانید بخوانید:

آقای بهمنی در خصوص مسابقه بزرگ بین‌المللی AWARDS 35 میزانی توضیح بدهید؟

مسابقات بین‌المللی35awards عکاسی روسیه که یکی از مسابقات معتبر عکاسی در سطح جهان است هر سال در ژانرهای مختلف برگزار می‌شود که هر کدام از این ژانرها در سال یک بار در سال برگزار می‌شود. در این خصوص باید اذعان کنم که دو ماه گذشته فراخوان ژانر رنگ سفید داده شد که پس از برگزاری این ژانر نتایج و نفرات برگزیده آن هفته پیش اعلام شد که بنده توانستم در این ژانر در بین 3097 عکاس شرکت کننده از کل جهان و در بین 7763 عکس ارسالی به این مسابقه تاپ 4درصد عکس و تاپ 16 درصد عکاسی برگزیده شوم و همچنین دیپلم افتخار این مسابقات رو از استان زنجان کسب کنم.

از مشکلات عکاسی در استان بگویید و محدودیت‌هایی که به عنوان یک عکاس با آن مواجهید؟

عکاسی در زنجان با محدودیت‌هایی رو به رو است که از جمله آن می‌توان به نبودن گالری برای برگزاری نمایشگاه‌های گروهی اشاره کرد که این مشکل همواره موجب مشکلاتی برای عکاسان زنجانی بوده است. همچنین نداشتن امنیت شغلی از دیگر دغدغه‌های مربوط به عکاسان است، بیمه نبودن عکاسان به ویژه عکاسان خبری نیز از دیگر دغدغه های پیش روی این قشر است. متاسفانه رویه به گونه‌ای است که کار مهم را؛ ما عکاسان انجام می‌دهیم و در واقع وقایع روز جامعه را به وسیله عکس به تصویر می‌کشیم اما هیچ حمایتی از ما صورت نمی‌گیرد که همین امر نیز موجب دلسرد شدن هنرمندان این عرصه می‌شود.

نگاه یک عکاس نسبت به مسائل روز چگونه باید باشد؟

یک عکاس به وقایع پیرامون خود نسبت به یک فرد معمولی با جزئیات بیشتر و دقیق نگاه می‌کند و همین موضوع مسلما می‌تواند در زاویه دید عکاس نسبت به مسائل روز هم تاثیر بگذارد به طوری که یک عکاس این مسائل را با نگاهی دقیق تر می نگرد و به دنبال به تصویر کشیدن آن است.

عکاس چه کسی است؟ آیا کسی که با گوشی همراه هم عکس می‌گیرد و در صفحه‌های شخصی خود در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارد هم عکاس محسوب می‌شود؟

ابزاری که به وسیله آن عکسی گرفته می‌شود چندان اهمیت ندارد. به نظر من در واقع کسی که با گوشی موبایل عکاسی می‌کند اگربتواند قواعد و اصول عکاسی را رعایت کند، به عنوان عکاس شناخته خواهد شد. منظوم این است که مهم این نیست که با دوربین حرفه‌ای به عکاسی بپردازد بلکه مهم این است که وقتی عکسی گرفته می‌شود تا حد امکان تمام نکات فنی عکس را رعایت کنید، از جمله کادربندی عکس که خیلی مهم هست.

چند سال در رشته عکاسی فعالیت دارید؟

عکاسی رو حول و حوش یک سال است که به طور جدی و حرفه‌ای دنبال می‌کنم و در این یک سال تمام تلاشم را کرده‌ام که به این حوزه به صورت حرفه‌ای در این زمینه ورود پیدا کنیم.

آیا لزوما برای یک اینکه بتوان شخصی را عکاس دانست باید آن شخص تحصیلات آکادمیک در این زمینه داشته باشد یا خیر؟

نیازی نیست که کسی در این حوزه تحصیلات آکادمیک داشته باشد که به عنوان عکاس شناخته شود، به نظر من کسی می‌تواند در زمینه عکاسی موفق باشد؛ که با علاقه وارد این حوزه شود و پشتکار و تلاش داشته باشد تا روز به روز پیشرفت بیشتری کند.

یک عکاس برای اینکه بتواند جهانی شود و در سطح‌های بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشد چه باید بکند؟

برای اینکه یک عکاس بتواند جهانی بشود و در سطح بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشد در وهله اول باید با علاقه به این موضوع بپردازد چرا که علاقه سهم مهمی در تلاش و پشتگار یک عکاس خواهد داشت و این خود موضوعی پر اهمیت است. در کنار آن تلاش خود را در این حوزه مضاعف کند. همچنین عکاسان بایستی آثار عکس‌های مطرح عکاس‌های بزرگ را به بررسی کنند تا از استادان این هنر راهنمایی بگیرند و به تمام نکات فنی عکس را باید رعایت کند و اینکه در مسابقات بین‌المللی معتبر شرکت کند تا شناخته بشود.

حرف آخر؟

متاسفانه در استان مشکلی که وجود دارد این است که رسانه‌ها عکس عکاس را کپی می‌کنند بدون اینکه نامی از آن عکاس بیاورند. خواهشی که که از فعالان اصحاب رسانه از جمله خبرگزاری‌ها دارم این است که وقتی عکسی را از عکاسی کار می‌کنند حتما نام عکاس رو ذکر کنند، درج نکردن نام عکاس عکس مورد استفاده در واقع به نوعی توهین به عکاس محسوب می‌شود که امید است در این زمینه کمتر شاهد این موضوع در رسانه‌های استان باشیم.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآرین بهمنیسابقات عکاسی بین‌المللی روسیهعکاسی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1390


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»