کد خبر: 1402
1398/09/16 - 9:44


گلایه‌های هنرمند زنجانی در بازدید از غرفه صدای زنجان در دهمین نمایشگاه بزرگ کتاب و مطبوعات استان

هنر ناشناخته

مهدی برج‌خانی: مسئولان میراث فرهنگی گفتند حمایت نمی‌کنیم، فقط مدرک می‌دهیم

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان- هنرمند زنجانی كه از ضایعات و اجناس دورریختی، وسایل تزئینی و حتی شبه عتیقه می‌سازد، می‌گوید: از مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواست کردم با توجه به استقبال شهروندان با سنین مختلف مکانی را برای برگزاری کلاس آموزشی اختصاص دهند اما تنها پاسخی که شنیدم این بود «جا نداریم، فقط مدرک می‌دهیم!».

افرادی هستند كه با خلاقيت مي‌توانند اشیایی را كه قابلیت استفاده ندارند را با ایده و نوآوری به وسايل قابل استفاده و حتی شگفت‌انگيز تبديل كنند.

همه‌ ما دورريزهای مختلفي داريم كه برای خلاص شدن از شرشان آن‌ها را درون سطل زباله‌ شهرداری می‌اندازيم. اما كمتر كسی به اين فكر می‌كند كه سرنوشت اين اشيای مندرس و كهنه چه می‌شود.

همه‌ دورريزهای ما سر از كارخانه‌های بازيافت در نمي‌آورند. عده‌ای هستند كه برای درست كردن ميز و صندلی و هر شی تزئينی و به درد بخور ديگری، اين دورريختنی‌‌ها را جمع‌آوری کرده و با چاشنی خلاقیت وسایلی نو و دست اول درست می‌کنند.

«مهدی برج‌خانی» هنرمند 60 ‌ساله زنجانی که در یکی از محله‌های قدیمی زنجان سمساری دارد با سير به دوران خردسالی خود می‌گوید از 10 سالگی برای به دست آوردن وسايل اوليه مورد نياز خود به اشیایی که دیگر قابلیت استفاده مجدد را نداشتند علاقه‌مند بودم.

او كه از ضایعات و اجناس دورریختی، وسایل تزئینی و حتی شبه عتیقه می‌سازد، تاکید می‌کند: تمامی ساخته‌هایش برگرفته از تجسم و فکر و ذهنش است و همه این‌ها به علاقه‌ای که به اشیای قدیمی دارم برمی‌گردد.

برج‌خانی اشیای قدیمی که از بین می‌رود را احیا کرده و با نوآوری آن را به اجناس قدیمی که شباهت زیادی با عتیقه دارد، تبدیل می‌کند.

به اعتقاد برج‌خانی انسان تبدیل به چیزی می‌شود که به‌ آن فکر می‌کند، روی هر چیزی تمرکز کنید، آن را جذب می‌کند. هرچیزی را که در ذهنتان مجسم کنید، می‌توانید انجامش دهید. تجسم کمک می‌کند بتوانید افکار و اعمال خود را هدایت کنید و با آگاهی، تمرکز و هدفمندی بیشتری زندگی کنید. بنابراین تجسم، روشی فوق‌العاده برای استفاده از نیروی خلاقیت افکار است و باعث می‌شود بتوانید از این نیروی قدرتمند برای بهبود همه‌ی جنبه‌های زندگی خود بهره ببرید.

هر که برای نخستین بار با ماکت‌ها، اجناس چوبی سنتی و اشیایی که احیا کرده، رو به رو می‌شود اولین سئوالی که در ذهنش ایجاد می‌شود این است كه او چطور با وسايلی كه ما روزانه دور می‌ریزیم مي‌تواند اشيای قابل استفاده درست كند؟ با این وجود كارهای اين هنرمند زنجانی با وجود نو بودن تقریبا ناشناخته مانده است.

برج‌خانی می‌گوید: فقط كافی است خلاقيت، سليقه و كمی هنر داشته باشيد تا بتوانید ذهن خود را پرورش دهید.

همین چند وقت پیش بود که برج‌خانی با نمایش ذوق خود در انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی در زنجان شناخته شد.

برج‌خانی با بیان اینکه نخستین چیزی را که ساختم به یاد ندارم، اضافه می‌کند: هشت سال پیش عَلَم ساختم که یکی از مشتریانم آن را به قیمت 750 هزار تومان خرید. جمع‌آوری مجسمه‌ها از جمله شیر و گوزن برنجی، کبوتر نقره‌کاری شده که برای ساخت عَلَم استفاده کردم پنج سال طول کشیده بود. اگر این عَلَم را به من بفروشند حاضرم 10 میلیون تومان بپردازم.

برج‌خانی که امیدوار است با حمایت مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط این هنرش را در سطح مدارس و بین نوجوانان توسعه دهد، می‌گوید: از مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواست کردم با توجه به استقبال شهروندان با سنین مختلف مکانی را برای برگزاری کلاس آموزشی اختصاص دهند اما تنها پاسخی که شنیدم این بود «جا نداریم، فقط مدرک می‌دهیم!»، گفتم برای مدرک نیامده‌ام اما آنان برای حمایت از این هنر فقط به صدور مدرک اکتفا کردند. تنها لطف‌ مسئولان این بوده که در دقیقه نود و درست نخستین روز این برنامه اطلاع دهند که در دهمین نمایشگاه بزرگ کتاب و مطبوعات استان (11 تا 16 آذر 98) می‌توانم غرفه داشته باشم.

المان‌های شهری باید به گونه‌‌ای طراحی شوند که هم در زیبایی شهر، موثر واقع شوند و هم اطلاعات کاملی از ویژگی‌های اقلیمی، فرهنگی و آداب و رسوم آن شهر را به بیننده انتقال دهند. در حال حاضر عمده المان‌های سطح شهر زنجان تقلید شده از سایر نقاط کشور و یا بسیار ضعیف هستند، برج‌خانی در پاسخ به سؤالی برای همکاری با شهرداری در حوزه ارائه ایده، طراحی و ساخت المان‌های شهری زنجان که برگرفته از فرهنگ مردمان این منطقه باشد، عنوان می‌کند: شهرداری از من در حوزه ساخت اشیای تزئینی جهت زیباسازی فضای شهری خواستار همکاری شد اما بنا به دلایلی ترجیح دادم با این مجموعه همکاری نکنم.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمهدی برج‌خانیمیراث فرهنگی زنجانالمان های شهری
sedayezanjannews.ir/nx1402


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»