کد خبر: 1409
1398/09/17 - 9:29


در گفت‌و‌گو با کارگردان فیلم کوتاه «گاف» عنوان شد:

فیلم کوتاه؛ باید همه را در برگیرد

فیلم کوتاه «گاف»، داستان پسر جوانی را به تصویر می‌کشد که در مسیر رفتن به مراسم خواستگاری با اتفاقاتی روبرو می‌شود. این فیلم، با بازی اکبر هادی‌نژاد و شهرام یوسفی مقابل دوربین رفته است

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- فیلم کوتاه «گاف»، داستان پسر جوانی را به تصویر می‌کشد که در مسیر رفتن به مراسم خواستگاری با اتفاقاتی روبرو می‌شود. این فیلم، با بازی اکبر هادی‌نژاد و شهرام یوسفی مقابل دوربین رفته است.

فیلم شرایطی را به تصویر کشیده است که ممکن است، همه آدمها در زندگی روزمره خود با آن مواجه شوند و در واقع مضمون این فیلم، یک جمله را به بیننده می‌گوید، و آن هم این است که: «همواره مراقب رفتارهایمان باشیم!»

این فیلم؛ در بهار سال  98 با محوریت مباحث اجتماعی و در مدت زمان 15 دقیقه به تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران دفتر زنجان تولید شده است. 

حسن مهرآذر با اشاره به اینکه«گاف» فیلم کوتاه 15 دقیقه‌ای است، گفت: به طور کلی استاندارد جهانی فیلم‌های کوتاه پانزده دقیقه است و تلاش ما بر این بود که این فیلم نیز در پانزده دقیقه به اتمام برسد‌. ضمن اینکه  تولید این فیلم  به تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوان استان زنجان طی امسال به پایان رسید.

وی ادامه داد: این کار با موضوع و محوریت اجتماعی و با مضمون ازدواج و خواستگاری است و در واقع ماجرای یک پسر جوان است که تاکسی دربستی می‌گیرد تا خانواده خود را بردارد و به خواستگاری دختری برود و  در مسیر، پسر یک رفتارهای ناشایست و غیراخلاقی را نشان می‌دهد که در نهایت به مقصد که می‌رسند‌، متوجه می‌شود که راننده تاکسی پدر دختری است که او به خواستگاریش  می‌رود و فیلم در همان نقطه به پایان می‌رسد.

مهرآذر افزود: فیلم کوتاه ساختاری برای خود دارد که‌ غالبا کارگردان‌ها سعی می‌کنند در فیلم‌های کوتاه مکان‌های کمتری داشته باشند و مضمون کامل انتقال یابد. در فیلم کوتاه ما با یک ایده و خط اصلی مواجه هستیم  و به نظر میرسد فیلم کوتاه ظرفیت این موضوع را ندارد که در آن به موضوعات فرعی بپردازیم.

این کارگردان افزود: کل داستان این فیلم در داخل تاکسی اتفاق می‌افتد و با یک ضربه به مخاطب کار شروع می‌شود و با یک ضربه نهایی نیز به پایان می‌رسد‌.

مهرآذر با اشاره به اینکه بومی گرایی فیلم را به یک مکانی محدود می‌کند و اکثر تولیدات این شکلی به جشنواره‌های بین‌المللی ورود پیدا نمی‌کنند،گفت: در این نوع کارها، مثلا یک کارگردان می‌آید و در خصوص قوم بختیاری یک فیلمی می‌سازد در حالیکه در بیرون از مرز ما شناختی بر روی قوم بختیاری وجود ندارد. در صورتی که  هدف ما شرکت در جشنواره‌ها نباشد و تنها به هدف ایجاد فیلم‌های مستند این موضوع را به‌تصویر بکشم و فرهنگ و لباس و زبان و آداب و رسوم آنها را  به مخاطب نشان بدهیم و آن را فراگیر کنیم  میتوانیم در این زمینه موفق عمل کنیم. ضمن اینکه تاکنون شخصا  این چنین فیلمی نساخته‌ام و نمی‌توانم به این سمت حرکت کنم.

این کارگردان خاطرنشان کرد: همه فیلمسازان علاقه‌مندند تا در تمام جهان دیده شوند و حرفی که می‌زنند همه مخاطبین را در بر گیرد.ح ال این مخاطب در آفریقا باشد یا در آمریکا و یا در  فرانسه،فیلم باید برای او قابل درک باشد.

 وی افزود: معیارهای مشخصی در زمینه شرکت درجشنواره‌های خارجی وجود ندارد ولی به نظر می‌رسد در جشنواره‌های خارجی به تایم کوتاه و نداشتن دیالوگ توجه می‌شود و اینکه فیلم بتواند حرف اصلی خود را با تصویر به پیش ببرد از نکات مهم مربوط به دنیای فیلمسازی است. همچنین اینکه کارگردان چه چیزی برای ارائه کردن به  تاریخ سینما دارد و چه چیزی را به تاریخ سینما اضافه می‌کند خود مساله ای است که باید به آن توجه شود.

وی با اشاره به اینکه فیلم کوتاه جزو فیلم‌های خاص محسوب می‌شود،گفت: هدف فیلم کوتاه در واقع ارتقای زبان سینما است و یعنی من فیلمساز کوتاه باید کاری بکنم که زبان سینما پیشرفت کند و امروز بایستی از الگوسازی و پیرو فیلمسازان دیگر بودن باید دوری کنیم.

این کارگردان افزود: اگر روزگاری مردم نمی‌توانستند با فیلم کوتاه ارتباط برقرار کنند به این جهت بوده است که با آن بیگانه بودند و تا زمانی که شبکه‌های مجازی فراگیر نبود،همچنان نسبت به این نوع فیلم بیگانه بودند چرا که فیلم کوتاهی که می‌ساختیم مکانی برای عرضه نداشت و جایی برای اکران و نمایش نبود و تلویزیون  تحت هیچ شرایطی سراغ فیلم کوتاه نرفته است.

وی با اشاره به اینکه حق فیلم کوتاه به هیچ وجه ادا نشده است‌، اظهار کرد‌: چندین سال است که به دلیل  فضای مجازی و شرکت فیلمسازان در جشنواره‌های خارجی و دولتی فیلم کوتاه جایگاه خود را پیدا کرده است و مسئولین از سینمای بلند بیشتر  از این نوع فیلم حمایت می‌کنند واگر فیلم کوتاه ما  پیشرفت کند، مردم به آن هم عادت می‌کنند و در این زمان فیلم کوتاه هم مخاطب عام و خاص خود را نیز پیدا می‌کند‌.

مهر آذر با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه فیلمسازی گفت: هر فیلمی با توجه به شرایط داستانی دارای مشکلات متفاوتی است اما عمده مشکل یک فیلمساز می‌تواند ضعف مالی باشد که اکثر فیلمسازها در استانها با مشکل کمبود بودجه دولتی برای ساخت فیلم مواجه هستند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانفیلم کوتاه «گاف»حسن مهرآذرانجمن سینمای جوانان ایران دفتر زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1409


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»