کد خبر: 1425
1398/09/23 - 9:4


معاون اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان در گفت‌وگو با صدای زنجان از تعیین تکلیف برنج‌های آلوده خارجی خبر داد

پایان ضیافت برنج‌های آلوده

معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان در گفت‌وگو با صدای زنجان از تعیین تکلیف برنج‌های اروگوئه‌ای ممنوعه که از حدود سه سال قبل در انبارهای این مجموعه نگهداری می‌شود خبر داد

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان در گفت‌وگو با صدای زنجان از تعیین تکلیف برنج‌های اروگوئه‌ای ممنوعه که از حدود سه سال قبل در انبارهای این مجموعه نگهداری می‌شود خبر داد و گفت: طبق تصمیمات مسئولان ذیربط کشوری، 500 تن برنج اروگوئه‌ای ذخیره شده در انبارهای اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان برای مصارف صنعتی اختصاص داده می‌شود.

اواخر سال95 بود که ۳۳ هزار تن برنج از اروگوئه وارد کشور شد که سهم استان ۵۰۰ تن بود اما بلافاصله در ۱۸ اسفندماه همان سال طی نامه‌ای از طرف شرکت بازرگانی دولتی ایران به استان‌ها اعلام شد که این برنج‌ها تا زمان وصول نتایج آزمایشگاهی و صدور مجوز قابلیت مصرف کالا بدون هیچ دخل و تصرف و به‌صورت جداگانه متعاقب دستورالعمل‌های مربوط و با رعایت اصول و مقررات بهداشتی، قرنطینه‌ای نگهداری شود.

در آن زمان معاونت غذا و دارو اعلام کرد: با آزمایش‌هایی که بر روی این برنج‌ها انجام داده مانع از توزیع ‌شده برنج‌های اروگوئه‌ای شده است.

با توجه به حساسیت‌های به وجود آمده و تاکیدات مسئولان، تاکنون اجازه توزیع 500 تن برنج در سطح استان صادر نشده و این محموله در انبارهای اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان نگهداری می‌شود.

معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان در گفت‌وگو با صدای زنجان از تعیین تکلیف برنج‌های اروگوئه‌ای ممنوعه خبر داد و گفت: طبق تصمیمات مسئولان ذیربط کشوری، 500 تن برنج اروگوئه‌ای ذخیره شده در انبارهای اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان برای مصارف صنعتی اختصاص داده می‌شود.

ستار رحمنی در مورد زمان اجرای این تصمیم عنوان کرد: مطمئنا این برنج‌ها به هیچ عنوان مصرف خوارکی ندارند و به بخش صنعت هدایت می‌شوند، در باره زمان اجرای این تصمیم هم مسئولان کشوری در حال رایزنی هستند.

ورود برنج‌ وارداتی و شکر به بازار

وی با بیان اینکه به هیچ عنوان در زنجان نگرانی در مورد کمبود برنج وجود ندارد و در حال حاضر در تامین ذخائر استراتژیک برنج استاندارد مشکلی نداریم، از ورود یک هزار تن برنج هندی 1121 به استان خبر داد و گفت: این محموله از بنادر به مقصد زنجان حمل می‌شود.

معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان با عنوان اینکه ورود و توزیع این برنج بر اساس حواله‌ها و مجوزهایی که از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران به اداره کل تکلیف شده است، اضافه کرد: همانطور که گفته شد تنها برند اعلامی از سوی شرکت برنج هندی 1121 بوده است، البته ورود و توزیع سایر برندهای برنج هندی و پاکستانی ممکن است از سوی بخش خصوصی و تجار وارد استان شود که ارتباطی به اداره کل غله و خدمات بازرگانی ندارد.

معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان قیمت برنج هندی 1121 در محل درب انبار را 6 هزار و 300 تومان اعلام کرد و در مورد قیمت خرده‌فروشی آن نیز گفت: قیمت برنج هندی 1121 پس از احتساب هزینه حمل‌ونقل و بسته‌بندی از سوی معاونت حمایت از حقوق مصرف‌کننده سازمان صمت استان اعلام می‌شود.

رحمنی از برنامه تکلیف شده شرکت بازرگانی دولتی ایران به اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان در زمینه حمل نزدیک به 5 هزار تن شکر به مقصد زنجان خبر داد و افزود: از این میزان حدود 50 درصد شکر در استان ذخیره شده است و مابقی نیز طی روزهای آتی وارد زنجان می‌شود.

معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان قیمت مصوب از درب انبار برای کالای شکر را 4 هزار و 50 تومان اعلام کرد و در مورد مبدا این کالا نیز گفت: شکر خام وارده در داخل کارخانجات کشور تصفیه می‌شود، شکر موردنیاز استان نیز از خراسان شمالی وارد زنجان می‌شود.

رحمنی در مورد برنامه مسئولان برای ذخیره و توزیع روغن موردنیاز مردم استان تاکید کرد: فعلا هیچ برنامه‌ای برای تامین نیاز بازار توسط اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان وجود ندارد، البته بسته به تصمیمات استانی یا کشوری می‌توانیم به این مقوله ورود کنیم.

عرضه برنج پاکستانی توسط بخش خصوصی در زنجان

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم در این رابطه در گفت‌وگو با صدای زنجان تاکید کرد: در بازار مشکلی برای تهیه اقلام اساسی موردنیاز خانوارها وجود ندارد و تمامی تصمیمات برای کنترل قیمت از سوی مسئولان ستاد تنظیم بازار استان انجام گرفته است.

اسماعیل مسلمی با اشاره به ورود برنج پاکستانی و هندی به بازار کشور و به تبع آن استان اظهار کرد: دو نوع برنج هندی وارد استان شده است. مسئولیت توزیع برنج 1121 هندی به قیمت 6 هزار و 850 تومان با اداره کل غله و خدمات بازرگانی است. بخش خصوصی نیز برنج هندی با کیفیت متفاوت را به قیمت مصوب 8 هزار تومان (قیمت برای خرده‌فروشی 7 هزار و 850 تومان) توزیع می‌کند.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اضافه کرد: برنج پاکستانی به قیمت مصوب 8 هزار و 900 تومان از طریق خرده‌فروشان و بنکداران در حال توزیع است.

مسلمی با بیان اینکه برنج موردنیاز استان توسط بنکداران تامین می‌شود، تاکید کرد: برنج‌های انبار شده در استان هنوز تمام نشده اما با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و پاسخگویی به نیاز خانوارها برنج‌های وارداتی در سراسر استان توزیع می‌شود.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبرنج های آلودهغله زنجانستار رحمنی
sedayezanjannews.ir/nx1425


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»