کد خبر: 1441
1398/09/30 - 10:34


عضو شورای شهر با اشاره به بحث‌های حوزه ساماندهی و مدیریت پسماندهای زنجان گفت:

مردم به ما می‌خندند

جلسه بررسی راهکارهای ساماندهی و مدیریت پسماندهای شهر زنجان پنج‌شنبه گذشته با حضور فرماندار زنجان و برخی از اعضای شورا از قبیل احمد نصیری، امامعلی دادخواه، کاظم افشارچی و در غیاب مابقی اعضا شورا برگزار شد. در این جلسه موضوع مطالعه موردی مدیریت پسماند در شهر زنجان راهبردها و گزینه‌های پیش رو با حضور علی دهنوی، رئیس پژوهشکده پسماند دانشگاه اصفهان، مجتبی حشمت‌نژاد مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان و حسن سرجوقیان مدیرعامل شرکت مبارز مورد بحث و بررسی قرار گرفت

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- جلسه بررسی راهکارهای ساماندهی و مدیریت پسماندهای شهر زنجان پنج‌شنبه گذشته با حضور فرماندار زنجان و برخی از اعضای شورا از قبیل احمد نصیری، امامعلی دادخواه، کاظم افشارچی و در غیاب مابقی اعضا شورا برگزار شد. در این جلسه موضوع مطالعه موردی مدیریت پسماند در شهر زنجان راهبردها و گزینه‌های پیش رو با حضور علی دهنوی، رئیس پژوهشکده پسماند دانشگاه اصفهان، مجتبی حشمت‌نژاد مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان و حسن سرجوقیان مدیرعامل شرکت مبارز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدا احمد نصیری، عضو شورای شهر خطاب به فرماندار زنجان با تأکید بر این‌که مدیریت پسماند شهری از عهده یک سازمان خارج بوده و باید همه دستگاه‌ها مشارکت لازم را داشته باشند، گفت: در حال حاضر موضوع پسماند از کم‌کم به معضلی برای مردم شهر تبدیل می‌شود از همین رو باید در حوزه پسماند به سمت فعالیت‌های عملیاتی پیش رفته و از بحث سخنرانی، همایش و شعاردهی خارج شویم چون اگر در کارها فقط شعار دهیم و عمل نکنیم مردم به ما می‌خندند.

این عضو شورا با اشاره به این‌که بودجه‌ای که به گفته سرمایه‌گذار فعلی در حوزه مدیریت پسماند زنجان مورد نیاز است باید در بودجه سال آینده شهرداری زنجان لحاظ شود، بیان کرد: سرمایه‌گذاری که شیوه کار خود را در این جلسه شرح داد در حوزه مدیریت پسماندهای شهری و حمل زباله توانمند هستند از همین رو با اختصاص بودجه مورد نیاز امیدواریم سال آینده شاهد اقدامات عملیاتی در این بخش باشیم.

وی با بیان این‌که در استان‌های مختلف کارهایی در حوزه مدیریت پسماند انجام شده است، یادآور شد :اصفهان تجربه خوبی در این بخش دارد که می‌توان از آن بهره برد و باید هرچه سریع‌تر فکری به حال پسماند شهر زنجان کرد.

ضرورت کاهش هزینه‌های پنهان در بحث زباله‌های خانگی

نصیری با اشاره به این‌که بحث فرهنگ‌سازی باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: بیش از ۳۵ درصد زباله‌ها مواد غذایی است از همین رو هزینه پنهان زیادی در این زمینه وجود دارد که باید این هزینه‌ها کاهش یابد.

 وی با تأکید بر این‌که برای تولید این محصولات ۹ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شود، خاطرنشان کرد: باید برای زباله‌های این مواد نیز مدیریت درستی داشته باشیم.

این عضو شورای شهر به کمبودها و مشکلات تجهیزاتی در سازمان آتش‌نشانی زنجان اشاره کرد و  افزود: بنده به رئیس سازمان آتشنشانی در ارتباط با تهیه خودروی ویژه و همچنین نردبان مورد نیاز آتش‌نشانی تأکید داشته و درخواست کردم که هرچه زودتر این موضوع عملیاتی شود.

نصیری در واکنش به صحبت‌هایی که گفته می‌شود با توجه به ساختمان‌سازی موجود در زنجان، ‌آتش‌نشانی نیاز به نردبان 51 متری و حتی بلندتر ندارد، نیز گفت: شاید تاکنون اتفاقی رخ نداده است اما اگر یکبار حادثه روی دهد، این نیاز احساس می‌شود از همین رو مسئولان باید موضوع را جدی تلقی کنند.

به دنبال روش‌های معمولی و عملیاتی در مدیریت پسماند هستیم نه آرامان‌گرایانه

حمیدرضا حمیدی، رئیس شورای شهر زنجان نیز در این جلسه با بیان این‌که در اصفهان کارهای معمولی در حوزه مدیریت پسماند انجام شده است و ما نیز در زنجان به دنبال همین روش‌های معمولی و عملیاتی هستیم چرا که پیش از این با انتخاب روش‌های آرمانگرایانه نتوانستیم کاری از پیش ببریم و موضوع را عملیاتی کنیم.

وی با تأکید بر این‌که باید برای پسماند شهر زنجان برنامه عملیاتی پیاده کنیم، تا مشکل یک بار برای همیشه برطرف شود، تصریح کرد: شهر زنجان چند سالی است که در حوزه بازیافت و مدیریت پسماند با مشکل مواجه است، هر چند در سال‌های گذشته برنامه‌هایی عنوان شد ولی به مرحله اجرا نرسید از همین رو امیدواریم با بهره‌مندی از توان شهرهایی که تجربه موفقی داشتند بتوانیم این مشکل را نیز در زنجان برطرف کنیم.

رئیس شورای شهر زنجان با اشاره به این‌که کار در حوزه پسماند باید کاملاً اجرایی باشد، ادامه داد:  در سال‌های گذشته طرح‌های مختلفی ارائه شد ولی هیچ‌کدام عملیاتی نبود و باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

طرح مورد تصویب در بحث مدیریت پسماندها نباید با تغییر مدیریت دچار وقفه شود

در ادامه رضا عسگری، فرماندار زنجان نیز با بیان این‌که باید طرح مورد مطالعه و تصویب شده در حوزه مدیریت پسماندهای شهر زنجان در مسیری پیش رود که با تغییر مدیریت دچار وقفه و یا تغییر مجدد نشود، افزود: این موضوع در سند توسعه و امایش استان به عنوان راهبرد اصلی مد نظر قرار گیرد.

وی به اولویت اصلی قرار دادن مسائل زیست محیطی در حوزه مدیریت پسماند اشاره کرد و گفت: در این حوزه باید کاملاً آرامانگرایانه به موضوع توجه کرده تا جایی که به صفر رساندن پسماندها را در دستور کار قرار دهیم چرا که با در نظر گرفتن حداقل‌ها به اهداف مورد نظر نرسیده و هزینه‌ها چندین برابر می‌شود.

این مسئول با تأکید بر این‌که یکی از اولویت‌های اصلی مورد انتظار موضوع تهیه طرح جامع و همزمان با آن بررسی طرح‌های موفق در حوزه مدیریت پسماند است، خاطرنشان کرد: مسائل زیست محیطی هر روز آسیب‌های جدی را بر جامعه و محیط زیست وارد می‌کند از همین رو اولویت اصلی باید مسائل زیست محیطی باشد.

فرماندار زنجان با اشاره به این‌که در حوزه پسماند کارهای جدی در زنجان وجود دارد که باید مورد توجه قرار گرفته و اقدامات نهایی در این حوزه انجام شود، افزود: برای کاهش نگرانی‌های زیست محیطی در زنجان باید اقدامات عملیاتی را شاهد باشیم.

نحوه جمع‌آوری پسماند در زنجان نگران‌کننده است

وی با بیان این‌که امروز پسماند مشکلاتی برای زنجان ایجاد کرده است، گفت: در حال حاضر در زنجان به نگرانی از مسائل زیست محیطی پسماندها در مقصد باید به این موضوع توجه داشت که نحوه جمع‌آوری پسماند نگران‌کننده‌تر شده است.

عسگری با تأکید بر این‌که ما نیازمند عملکرد سریع در حوزه پسماند و خروج از شرایط فعلی هستیم، بیان کرد: ما باید برای دو سه دهه آینده در حوزه پسماند برنامه داشته باشیم.

این مسئول به بازدیدهای انجام شده از مهتر چای محل دفن زباله‌ها اشاره کرد و یادآور شد: متأسفانه شیوه کار در این محل و دفن پسماند قابل قبول نبوده و در واقع اقدام خاصی نیز انجام نشده است.

وی با اشاره به این‌که بسیاری از استان‌ها در حوزه پسماند اقداماتی آغاز کرده و خوب هم وارد عمل شده‌اند، بیان کرد: شهرداری و شورای شهر زنجان نیز به این موضوع ورود کرده و اقدامات خوبی نیز انجام شده ولی بنا به دلایل مختلف از سرعت عمل مورد انتظار مطلوبی برخوردار نبوده است از همین رو باید در زنجان نیز برنامه‌ریزی کرده و اقدامات لازم را انجام دهیم.

فرماندار زنجان با بیان این‌که در صورت فراهم ساختن شرایط لازم کل استان از مزایای بهبود اوضاع زیست محیطی بهره‌مند می‌شود، تصریح کرد: شرایط فعلی گواه آن است که باید به حوزه مدیریت پسماند ورود جدی داشته باشیم تا هر چه سریع‌تر از شرایط موجود خارج شویم.

وی با تأکید بر این‌که برای حصول نتیجه نیاز داریم که صفر تا ۱۰۰ مجموعه پسماند را مدیریت کنیم، خاطرنشان کرد: اگر چنین نباشد همانند مباحث برون‌سپاری موفقیت لازم حاصل نمی‌شود.

عسگری با اشاره به این‌که مباحث زیست محیطی باید به صورت کامل مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: اگر هدف‌گذاری درست باشد، قطعاً به نتیجه مطلوبی می‌رسیم.

ضرورت تهیه طرح جامع مدیریت پسماند با نگاه علمی و تخصصی

وی با بیان این‌که در اولویت نخست باید تهیه طرح جامع مدیریت پسماند را با نگاه علمی و تخصصی در دستور کار قرار دهیم، یادآور شد: طرح جامع مذکور با استناد به اسناد بالادستی بوده و فرصت خوبی برای شناسایی نقاط ضعف و قوت و ناکامی‌ها در این بخش است.

این مسئول با بیان این مطلب که هر چند اقدامات در حوزه مدیریت پسماند دیرهنگام بوده ولی باید از تجربه استان‌های دیگر نیز بهره‌مند شویم، بیان کرد: موضوع مدیریت پسماند باید شهرستانی و استانی دیده شده و ضرورتی ندارد برای هر منطقه و یا روستایی یک طرح در نظر گرفته و هزینه کنیم.

توجه به بهزیستی زندگی شهری در مدیریت پسماند ضروری‌تر از نگاه هزینه‌ای و درآمدی است

امامعلی دادخواه، دیگر عضو شورای اسلامی شهر زنجان ضمن انتقاد از نگاه صرف هزینه‌ای و درآمدی به موضوع مدیریت پسماند گفت: متأسفانه در پروژه‌های شهرداری نگاه کمیت‌گرایی حاکم بوده و به پروژه‌ها با نگاه هزینه‌ای و درآمدی توجه داریم در حالی که بخش مهم موضوع در حوزه پسماندها توجه به ایجاد زندگی سالم و بهزیستی زندگی شهری است.

وی با اشاره به این‌که معتقدم در بحث مدیریت پسماندها شاید ضرر و زیان به همراه داشته و هزینه‌بر باشد ولی مهم‌تر از آن ایجاد زندگی شهری بهتر و سالم برای افراد جامعه است، یادآور شد: بارها در سخنان اعضای شورا و شهرداری و برخی از مسئولان بر توجه به کمیت فعالیت‌ها و پروژه‌ها تأکید می‌شود که این موضوع باید در عمل نیز به اثبات برسد.

این عضو شورا با بیان این‌که با همه ادعاهای مطرح شده ما در مرحله ارزش مادی هستیم، یادآور شد: قفس آهنی در شهر ایجاد کردیم که هر روز نیز توسط آن تهدید می‌شویم.

وی با تأکید بر این‌که در شهرداری هم همواره به بحث کمیت توجه شده در صورتی که باید کیفیت پروژه‌ها مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: در مقوله پسماند نیز بهزیستی مورد توجه است.

به گفته عضو شورای اسلامی شهر زنجان در کنار پسماندهای خانگی، پسماندهای صنعتی نیز باید مورد توجه قرار گیرد چرا که این پسماندها سلامت شهر را به خطر می‌اندازد از همین رو باید برای دفع آن فکر اساسی شود.

مدیریت پسماند در زنجان باید 20 سال پیش آغاز می‌شد

در پایان غلامحسن احمدی، معاون خدمات شهری شهرداری زنجان احمدی با اشاره به این‌که مدیریت پسماند باید ۱۵ یا ۲۰ ماه قبل انجام می‌شد، خاطرنشان کرد: گاهاً فعالیت‌ها و مطالعات یک ساله در این بخش با یک ادعای سرمایه‌گذار به باد می‌رفت.

وی با اشاره به این‌که در مورد انعقاد قرار داد با سرمایه‌گذار خارجی که قرار بود از پسماندها برق تولید کند نیز ما به دنبال کار ویژه و بهینه بودیم، بیان کرد: متأسفانه بحث نوسانات ارز سبب شد که این سرمایه‌گذار منصرف شود که اگر تا انتهای سال این اتفاق رخ ندهد سال آینده از ظرفیت بومی استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که همواره زباله در اذهان عمومی منفی جا افتاده است، خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته مکرر درباره معضلات زباله سخن گفته شده، اما راهکارعملیاتی را تاکنون در این حوزه شاهد نبودیم.

این مسئول با بیان این‌که شهرداری تا به امروز به مدیریت پسماند آن چنان که باید و شاید ورود پیدا نکرده است که همین اقدام دیرهنگام خود حسن و عیب‌هایی را به همراه داشت، گفت: چون اقدامات سایر شهرها نتیجه خوبی نداشته از همین رو به نظر می‌رسد شهرداری زنجان نیز کمی در این باره با تعلل عمل می‌کند.

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان در ارتباط با بحث آتش‌نشانی نیز بیان کرد: من این باور را ندارم که ما برخلاف کمبودهایی که داریم، نردبان ۷۵ متری برای آتش‌نشانی بگیریم چون بسیاری از ساختمان‌های ما قابلیت استفاده از این نردبان را ندارند، پس باید به جای نردبان، ایمنی ساختمان‌ها رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه در طول ۱۰ سال گذشته ما حتی در ماموریت‌ها نیاز به نردبان 37 متری هم نداشتیم، گفت: ۹۷ درصد عملیات‌های آتش‌نشانی دارای تجهیزات فرسوده است از همین رو به جای صرف هزینه گزاف برای خرید نردبان‌ 75 متری به دنبال نوسازی این تجهیزات باشیم.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشورای شهر زنجانپسماندهای شهر زنجانشهرداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1441


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»