کد خبر: 8336
1400/10/18 - 16:19


بازیکن زنجانی سابق لیگ برتر فوتبال کشور اظهار کرد:

رد گم کردن با آمارهای ورزشی

سعید بیات: وضعیت زنجان با وجود استعدادهای مختلف ورزشی در تمامی رشته‌ها و نه فقط فوتبال، خوب نیست و به ضرس قاطع می‌توانم بگویم ورزش به معنای حقیقی، در زنجان تعطیل شده است! هر آمار و ارقامی که می‌دهیم فقط رد گم کنی است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- برخی از فوتبالی‌های زنجان نظیر سعید بیات، بازیکن اسبق تیم لیگ برتری گل گهر سیرجان و مسئول فنی مرکز استعدادیابی که زیرنظر وزارت ورزش و جوانان در رشته فوتبال فعالیت می‌کند، معتقدند در کسب رتبه 28 استان زنجان در فوتبال، مقصر تمامی مسئولان استانی حتی ارشد هستند نه فقط مسئولان ورزشی!

سعید بیات، فوتبالیست اسبق زنجانی تیم لیگ برتری گل گهر سیرجان مانند سایر فوتبالیست‌ها، این رشته را از زمین‌های خاکی آغاز کرده و در 12 سالگی توانسته به صورت حرفه‌ای آن را در میادین ورزشی ادامه دهد.

او از سال 78 در سطح نونهالان و نوجوانان و سپس جوانان در تیم «شاهین طیور» زنجان با اسپانسری کشتارگاه صنعتی طیور توپ زده اما پس از قبولی در دانشگاه راهی تهران شده و در کنار تحصیلات، فوتبال را نیز ادامه و در رده امید و سپس جوانان در تیم استقلال تهران بازی کرده است.

قبولی در دانشگاه و سفر به تهران برایم شانس آورد

بیات که هم‌اکنون 33 سال سن دارد به صدای زنجان می‌گوید: با قبولی در یکی از دانشگاه‌های تهران شانس به او رو کرده است چرا که در آن دوره، فقط تا 16 سالگی فوتبالیست‌های زنجانی می‌توانستند در رده امید وارد تیم شوند و برای رده بزگسالان تیم خاصی نبود تا استعدادهایشان را شکوفا کنند! قبولی در دانشگاه سبب شد تا پس از 17 الی 18 سالگی خود را در تیم‌های تهرانی محک بزنم!

او نزدیک به 1.5 سال است دیگر در هیچ تیمی بازی نمی‌کند، آخرین حضورش در فوتبال بازی برای تیم گل گهر سیرجان بود.

بیات که در حال حاضر مسئول فنی مرکز استعدادیابی زیرنظر وزارت ورزش و جوانان است به صدای زنجان می‌گوید: در راستای استعدادیابی از افراد 16 تا 22 ساله، اتحادیه‌ بازیکنان حرفه‌ای تشکیل شده و بنده به عنوان مسئول فنی کمیته در کنار سایر اساتید و دلسوزان فوتبال سعی داریم با شناسایی این استعدادها و پرورش‌شان، آنها را به تیم‌های لیگ برتر و یک معرفی کنیم.

وی با اشاره استعدادهای نهفته فوتبال در بین بازیکنان زنجانی عنوان می‌کند: در تلاشیم تا زمینه برای شناسایی استعدادهای زنجانی‌ها را فراهم کرده و مسیر را برای حضورشان در تیم‌های لیگ برتری و دسته یک فراهم کنیم.

نادر بلباسی، رئیس هیئت فوتبال استان زنجان نیز با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از تجارب تمامی فوتبالی‌های استان برای بهبود جایگاه فوتبال با اشاره به برنامه فدراسیون در حوزه استعدادیابی‌ (بانوان و آقایان) می‌گوید: استعدادیابی افراد زیر 16 سال انجام شده است. ما علاقمندیم تا از نظرات پیشکسوتان و فوتبالی‌های زنجان از جمله آقای بیات که در فوتبال از افراد نام‌آشنا هستند و در زمینه پرورش استعدادهای فوتبالی نیز تجربه دارند، بهره ببریم.

مسئول واگذاری تیم فوتبال دسته 2 زنجان همه مسئولان استان بودند!

برخی از فوتبالی‌های زنجان معتقدند: مسئولان فوتبالی (هیئت قبل) و مسئولان اداره کل ورزش و جوانان چرا مشکلات ورزش را به نبود اسپانسر و خصوصی بودن کارخانجات بزرگ زنجان ربط می‌دهند؟ چه کسی گفته است مس رفسنجان دولتی است و به همین دلیل است که از تیم فوتبال حمایت می‌کند؟ در این استان، استاندار فرهنگ حمایت از ورزش را بین صنایع نهادینه کرده است! مسئولان هیئت فوتبال استان و اداره کل ورزش و جوانان آیا این مهم را از طریق استانداری پیگیری کرده و به ثمر رسانده‌اید؟ چرا مشکلات را به گردن اسپانسر می‌اندازید؟ مگر شهرداری زنجان برای تیم لیگ دسته دو که واگذار کردید، خرج نمی‌کرد؟

برخی دیگر نیز معتقدند اگر اعضای هیئت سابق فوتبال استان صداقتی با اسپانسرها داشتند، همین حالا نیز شورای شهر و شهرداری برای اسپانسر شدن تیم‌های فوتبال زنجان پیشقدم می‌شدند نه اینکه وقتی اسم فوتبال و بحث اسپانسرینگ می‌آید از گفتنش هم واهمه داشته باشند.

گذشته را رها کنید، راهکارتان برای ارتقا فوتبال زنجان را بگویید!

اما نادر بلباسی، رئیس هیئت فوتبال استان زنجان معتقد است برای رفع مشکلات فوتبال باید گذشته را رها کرد و با برنامه‌ریزی منسجم و همراهی به دنبال جذب اسپانسری بود که همه رقم ورزش فوتبال زنجان را حمایت مالی کند.

او با تاکید بر اینکه نظر تمامی فوتبالی‌ها برای ارتقا وضعیت فوتبال استان زنجان مورد توجه هیئت است، عنوان می‌کند: در شرایط فعلی که مشکلات اقتصادی حاکم بر ورزش است، فقط مسئولان ورزشی نمی‌توانند مسئله را حل کنند بلکه باید استاندار، مدیران اجرایی، حتی امام جمعه و بخش خصوصی نیز پای کار باشند.

بلباسی با اشاره به درخواست هیئت فوتبال استان جهت دیدار با استاندار زنجان عنوان می‌کند: با توجه به اینکه آقای استاندار نیز فرد فوتبالی هستند، تصور می‌کنیم جلسه با ایشان نتیجه‌بخش باشد. البته هیئت رایزنی‌های خود را با بخش خصوصی و صاحبان صنایع به ویژه روی آغاز کرده است.

وی «نبود اسپانسر» را مشکل اصلی فوتبال استان اعلام کرد و گفت: قصد مقایسه زنجان با فوتبال اصفهان را ندارم چرا که بین فوتبال زنجان و اصفهان بیش از 50 سال فاصله است! پشت باشگاه فولاد مبارکه سپاهان اصفهان، کارخانه فولاد است اما پشت فوتبال زنجان چه کسی است؟ پشت ما خالی است! کدام کارخانه بزرگ زنجان از فوتبال حمایت می‌کند؟ ما قصد داریم اخلاق‌مدارانه و البته بدون رودروایسی این مسائل را در حضور استاندار مطرح کنیم.

بلباسی با تاکید بر اینکه «اگر نام زنجان در ورزش کشور گم شده به ان دلیل است که تیم فوتبالی وجود ندارد» می‌گوید: اگر شهرمان فوتبال داشته باشد، نام زنجان در سطح کشور مطرح می‌شود. الان همه می‌گویند چرا زنجان تیم نمی‌خرد! فکر نمی‌کنم فدراسیون تیم بدهد، اگر هم چنین کاری کند امتیاز تیم کمتر از 5 الی 6 میلیارد تومان نیست! در ضمن برای ماندگاری تیم نیازمند اسپانسر قوی هستیم که این مهم با همراهی تمامی مسئولان استانی محقق می‌شود.

مسبب جایگاه ته جدولی زنجان در فوتبال، تمامی مسئولان استان‌اند!

سعید بیات، فوتبالیست زنجانی نیز که مسبب جایگاه ته جدولی استان زنجان در رشته فوتبال را تمامی مسئولان ارگان‌ها می‌داند نه فقط هیئت فوتبال (سابق) و اداره کل ورزش و جوانان استان می‌گوید: وضعیت زنجان با وجود استعدادهای مختلف ورزشی در تمامی رشته‌ها و نه فقط فوتبال، خوب نیست و به ضرس قاطع می‌توانم بگویم ورزش به معنای حقیقی، در زنجان تعطیل شده است! هر آمار و ارقامی که می‌دهیم فقط ردگم کنی است!

بازیکن اسبق تیم گل‌گهر سیرجان که عدم حمایت جدی از فوتبال را علت اصلی واگذاری امتیاز تیم دسته دو زنجان می‌داند، عنوان می‌کند: نداشتن تیم دسته یک، دو و غیره را نمی‌توانیم به گردن شخص یا ارگان خاصی بیاندازیم! پایه ورزش در زنجان مشکل دارد! در شهرهای مختف ایران تمامی ارگان‌ها از استانداری، فرمانداری، امام جمعه و غیره دست در دست هم تیم‌های ورزشی را حمایت کرده و تیم‌ها نیز در سطح لیگ‌ افتخارآفرینی می‌کنند. اما این هماهنگی در زنجان اصلا وجود ندارد!

همین حالا در شهر تبریز 2 تیم لیگ برتری، 2 لیگ دسته یک، 3 تا 4 لیگ دسته 2، 5 الی 6 تیم لیگ دسته سه وجود دارد اما در زنجان ما حتی نتوانستیم تیم دسته دو را حفظ کنیم! مسئولان ورزشی می‌گویند که تمامی تلاشش را برای حفظ تیم کرده‌اند اما ظاهرا مسئولان سایر ارگان‌ها که باید حامی می‌شدند از این کار امتناع کرده‌اند!

برای این تیم در ان زمان باید حداقل 1.5 میلیون تومان هزینه می‌شد اما استانداری و باقی ارگان‌ها برای حمایت مالی پیشقدم نشده‌اند! بخش خصوصی هم توان مالی برای حمایت از تیم نداشته پس چاره‌ای جز واگذاری امتیاز نبوده است!

زنجان برای موفقیت در ورزش باید به لحاظ اسپانسر مالی تقویت شود

بیات با تاکید بر اینکه زنجان برای موفقیت در ورزش باید به لحاظ اسپانسر مالی تقویت شود، یادآور می‌شود: نزدیک به 12 سال پیش تیم واترپلو در میادین ورزشی حرف برای گفتن داشت! در رشته کشتی، بدمینتون، بسکتبال، والیبال و رشته‌های رزمی جزو استان‌های سرآمد هستیم اما حیف که کسی نیست تا برای تقویت این استعداد کاری کند!

او با بیان اینکه شما الان به فدارسیون‌های ورزشی از جمله جودو، والیبال و فوتبال بروید، اصلا اسمی از زنجان نیست!، معتقد است: خانم افسانه چترنور که در رشته فوتبال در لیگ برتر فعالیت می‌کند و عضو تیم ملی است هم با تلاش‌های شبانه‌روزی خود و حمایت خانواده‌اش به این جایگاه رسیده وگرنه در زنجان هیچ حمایتی ندیده است!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانفوتبال زنجانسعید بایتهیئت فوتبال
sedayezanjannews.ir/nx8336


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»