کد خبر: 1448
1398/10/03 - 9:50


رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان در نشست با خبرنگاران مطرح کرد:

خریدوفروش مکمل‌ها بیرون از باشگاه‌ها

شش باشگاه به علت توزیع مکمل و رقص پلمپ شد

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان یکشنبه در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به اقدامات این هیئت در قالب کمیته‌های تخصصی اظهار کرد: فعالیت در زمینه درمان فیزیکی و توانبخشی آسیب‌دیدگان ورزشی، ارائه خدمات روان‌شناختی و مشاوره حضوری تمامی ورزشکاران و برگزاری کارگاه‌های آموزرشی ویزه مربیان، ورزشکاران و فعالیت پژوهشی، بازرسی و نظارت بر سلامت اماکن ورزشی، اعزام تیم‌های پزشکی و کارشناسان واجد صلاحیت علمی- پزشکی به مسابقات ورزشی و اردوهای داخل و خارج کشور از جمله وظایف تعیین شده برای هیئت است که توسط کمیته‌های ذیربط پیگیری می‌شود.

صدیقه دهنایی صدور کارت عضویت خدمات درمانی (بیمه ورزشی)، پرداخت هزینه‌های درمان برای ورزشکاران آسیب‌دیده تا سقف معین سالانه و هزینه‌های جراحی، دندان‌پزشکی، فیزیوتراپی و هزینه‌های سرپایی را از دیگر وظایف هیئت پزشکی ورزشی اعلام کرد.

دهنایی با اشاره به مدت چهار ساله خدمت خود در استان تصریح کرد: زمانی که از سال 94 مسئولیت اداره هیئت پزشکی ورزشی را پذیرفتم به جز یک دفتر هیچ امکاناتی وجود نداشت اما به تدریج با همکاری و همفکری تلاشگران هیئت، اقدامات در چارچوب وظایف تبیین شده در سطح گسترده پیگیری و نتایج قابل قبول حاصل شد.

وی با بیان اینکه ساختمان فیزیکی هیئت پزشکی ورزشی استان دارای سه طبقه بوده و تمامی خدمات آموزشی و اطلاع‌رسانی با حضور متخصصان به متقاضیان ارائه می‌شود، ادامه داد: برپایی کلاس‌های آموزشی و ورزشی در رابطه با سلامت و حرکات اصلاحی از جمله تاکیدات هیئت برای ارتقا سلامت جامعه است.

به دنبال فیزیوتراپیست

دهنایی با اشاره به تجهیز کامل بخش فیزیوتراپی در طبقه همکف ساختمان هیئت پزشکی ورزشی استان اضافه کرد: با توجه به اینکه کمبود فیزیوتراپیست این مرکز فعلا فعالیت خود را آغاز نکرده است، البته این مهم یکی از مشکلات کشور است و مختص زنجان نیست.

افزایش افراد تحت پوشش بیمه ورزشی

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان ضمن ارائه گزارشی از تعداد افراد تحت پوشش بیمه ورزشی افزود: تعداد کارت بیمه ورزشی صادر شده در سال 96 و 97 به ترتیب 42 هزار و 400 و 44 هزار و  346 مورد بوده که این میزان در سال 98 به 46 هزار و 975 مورد رسیده است.

دهنایی با اشاره به اینکه افزایش آمارهای مربوط به صدور کارت بیمه ورزشی با ارتقای سلامت جامعه ارتباط مستقیم دارد از برگزاری دوره تئوری مربیگری درجه 3 با همکاری هیئت کاراته، تشکیل کلاس با موضوعات روانشناسی برای مربیان رده سنی پایه درسال 98، دوره احیا و کمک‌های اولیه در سال 97 و 98، برگزاری کلاس پیشگیری از آسیب‌های ورزشی و امدادگری ورزشی ویژه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان خبر داد.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان با اشاره به ارائه خدمات مشاوره حرکات اصلاحی در سال 97 به بیش از 100 نفر در محل کلینیک این هیئت اضافه کرد: تا پایان آذر 98، 150 نفر از خدمات مشاوره کلینیک هیئت بهره‌مند شده‌اند.

دهنایی با بیان اینکه در سال قبل 30 نفر تحت پوشش مشاوره تغذیه قرار گرفتند، ابراز کرد: تا پایان آذرماه سال جاری این میزان به بیش از 70 نفر رسید.

وی تعدار مشاوره فردی و گروهی در حوزه روانشناسی را بیش از 80 مورد اعلام کرد و با اشاره به استقرار ایستگاه رایگان تست فشار خون و غیره بنا به مناسبت‌های مختلف تصریح کرد: این میزان در سال 98 به 8 مورد رسید.

رصد نامحسوس باشگاه‌های ورزشی

دهنایی در بخش دیگری از اظهارات خود به نتایج بازرسی‌ از باشگاه‌های مختلف اشاره کرد و با تاکید بر لزوم رصد نامحسوس باشگاه‌ها گفت: در هشت ماهه نخست سال جاری 491 مورد بازرسی از باشگاه‌ها انجام گرفته است که شش مورد به دلیل تخلفات پلمپ و برای 37 مورد نیز اخطاریه پلمپ صادر شده است.

عذرا واسعی، رئیس ستاد نظارت هیئت ورزشی پزشکی استان نیز در این نشست توسعه ورزش همگانی و ایجاد شور و نشاط در بین عموم را از اهداف اداره کل ورزش و جوانان دانست و از ورود این هیئت برای پیشگیری از آسیب اجتماعی و دوره‌های آموزشی و ترویجی خبر داد.

واسعی با اشاره به 491 مورد بازرسی‌ انجام گرفته از 195 باشگاه دارای مجوز در زنجان تا به امروز با همکاری معاونت غذا و فرمانداری با هیئت پزشکی ورزشی استان اعلام کرد: هیئت ورزشی پزشکی استان امسال طرح «سلامت در باشگاه‌ها» را با همکاری مرکز بهداشت با هدف رصد میزان سلامت و نظافت باشگاه‌ها اجرایی کرد که دارای فرایند خوبی بوده است.

پلمپ شش باشگاه به علت توزیع مکمل و رقص

رئیس ستاد نظارت هیئت ورزشی پزشکی استان با اشاره به ارائه تذکر کتبی در 42 مورد افزود: این موارد مربوط به فعالیت‌های غیرقانونی از جمله فروش انواع مکمل‌ بوده است.

وی با تاکید بر اینکه باشگاه‌های ورزشی به هیچ عنوان اجازه توزیع و تجویز مکمل را ندارند، ابراز کرد: افراد در نظر داشته باشند که مکمل را زیر نظر پزشک و از طریق داروخانه‌ها دریافت و مصرف کنند.

واسعی با اشاره به ثبت 22 مورد تعهد باشگاه‌های متخلف، تعداد باشگاه غیرمجاز را سه مورد و تعداد کشف مکمل‌ها را سه مورد عنوان کرد و از پلمپ 6 باشگاه در سال جاری به علت فروش مکمل‌ ورزشی و رقص خبر داد.

رئیس ستاد نظارت هیئت ورزشی پزشکی استان با بیان اینکه هدف ما برخورد با باشگاه‌ها نیست، ادامه داد: از 37 اخطاریه مربوط به پلمپ اداره امکان 31 مورد توسط باشگاه‌دارهای ذیربط رفع و تنها 6 مورد منجر به پلمپ شد.

وی با بیان اینکه سه مورد از تخلفات مربوط به ارائه مکمل نیز بوده که اقدام به برخورد شده است، گفت: این موضوع به صفر درصد نمی‌رسد چون اگر حتی در باشگاه نیز از این کار جلوگیری شود، خرید و فروش این اقلام در بیرون و حتی خودروها انجام خواهد شد.

واسعی با اشاره به تهیه منشور مورد نظر باشگاه‌ها بیان کرد: این موضوع برای ضابطه مند شدن فعالیت‌ها شکل گرفته است.

واسعی با اشاره به افزایش کرایه اماکن ورزشی و مشکلات اقتصادی خانوارها خواستار عدم دریافت مالیات از باشگاه‌دارها شد و گفت: معتقدیم برای توسعه ورزش در جامعه باید مسئولان مربوطه برای کاهش فشار اقتصادی نسبت به دریافت مالیات از باشگاه‌دارها تجدیدنظر کنند و یا راهکاری برای حل آن ارائه دهند.

رئیس ستاد نظارت هیئت ورزشی پزشکی استان به طرح توسعه ورزش همگانی و قهرمانی و استعدادیابی در مناطق کم برخوردار اشاره کرد و گفت: تاکنون نزدیک به 500 فرد کم‌برخوردار ساکن کوی فاطمیه، مهدیه و وحدت با همکاری اداره کل آموزش و پرورش شناسایی و از خدمات رایگان بهره‌مند شده‌اند.

وی با اشاره به وجود پتانسیل‌های قوی در مناطق کم‌برخوردار در حوزه ورزش به همکاری هیئت ورزشی پزشکی در شناسایی افراد با انجمن‌های خیریه استان از جمله ترنم مهر باران، مهدی موعود(عج) و روزبه نیز اشاره کرد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانهیئت پزشکی و ورزشی زنجانصدیقه دهناییخریدوفروش مکمل های ورزشی
sedayezanjannews.ir/nx1448


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»