کد خبر: 8079
1400/08/01 - 16:59


رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان زنجان:

هیئت پزشکی ورزشی مسئولیت مرگ مغزی ورزشکاران را نمی‌پذیرد

صدیقه دهنایی: در مسابقات از آمبولانس‌های اورژانس استفاده می‌کنیم وگرنه آمبولانس هیئت دارای کمترین امکانات بوده و هیئت هیچ مسئولیتی در رابطه با حوادث غیرقابل پیش‌بینی نظیر ضربه مغزی را قبول نمی‌کند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان زنجان با اشاره به برگزاری مسابقات کشوری موی‌تای که اخیرا به میزبانی زنجان برگزار شد، می‌گوید: این مسابقات 124 ساعت تنش برای امدادگران و اعضای و کادر هیئت پزشکی ورزشی استان زنجان بود! چر که هیئت پزشکی ورزشی استان زنجان جزو معدود استان‌هایی است که آمبولانس در شان خود را ندارد!

صدیقه دهنایی، رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان زنجان شنبه یکم آبان‌ماه جاری در نشست خبری با اشاره به تاثیرپذیری این هیئت از تعطیلی‌ اجباری اماکن ورزشی به علت شیوع کروناویروس اظهار کرد: در 2 سال اخیر میزان فعالیت‌های ورزشی به حداقل‌ترین میزان خود رسید! در این مدت تعداد بیمه ورزشی کاهش چشمگیری داشت تا جایی که دست به تعدیل نیرو زده و حتی بخش اداری در هفته فقط چند روز یکبار فعال بودند اما خوشبختانه در سال جاری و با صدور مجوز فعالیت باشگاه‌ها و سایر اماکن ورزشی توانستیم وضعیت را احیا کرده و در حوزه قهرمانی و فرهنگی فعالیت‌های خود را از سر بگیریم.

دهنایی با اشاره به خدمات درمانی، تغذیه و ورزش، حرکات اصلاحی و غیره در این هیئت از پیگیری‌ها برای تبدیل زنجان به قطب حرکات اصلاحی کشور خبر داد.

دهنایی پوشش مسابقات ورزشی در 7 ماهه امسال در بخش آقایان و خانم‌ها را به ترتیب 273 و 78 ساعت اعلام کرد و گفت: یکی از این مسابقات، مسابقات خطرناک موی‌تای بود که کادر هیئت با وجود محدودیت تجهیزات تلاش کردند بهترین خدمات را ارائه کنند.

مشکلات تجهیزات و متخصص در کلینیک هیئت پزشکی ورزشی استان زنجان

وی در رابطه با کمبود تجهیزات از جمله فیزیوتراپ و آمبولانس به صدای زنجان گفت: کمبود فیزیوتراپ یکی از مشکلاتی است که کل کشور با آن مواجه است، پیگیری‌های متعددی برای حضور کارشناس مربوطه در کلینیک کرده‌ایم اما با توجه به مشکلات مالی که هیئت دارد و از سویی انتظار بالای فیزیوتراپ‌ها نتوانسته‌ایم در جذب کارشناس مربوطه موفق باشیم. ناگفته نماند یکی از فیزوتراپان در مجموعه همدل و همراه ما بود که بنا به دلایلی نمی‌توانند با هیئت همکاری داشته باشند و ما به دنبال فیزیوتراپ دیگری هستیم.

البته به نظرم کلینیک فقط به معنی بودن فیزیوتراپی نیست و ما باید برای موفقیت بر روی چیزهایی که داریم متمرکز شویم! در کلینیک خدماتی نظیر ماساژ و سایر فعالیت ورزشی به بهترین نحو به مراجعان ارائه می‌شود و با گروه‌های ورزشی و مردمی ارتباط خوبی داریم.

دهنایی در بخش دیگری از اظهارات خود نبود آمبولانس را یکی از مشکلات دانست و گفت: مسابقات کشوری موی‌تای (بانوان و مردان) که به میزبانی زنجان برگزار می‌شد 124 ساعت تنش برای امدادگران و اعضای و کادر هیئت پزشکی ورزشی استان زنجان بود! زنجان جزو معدود استان‌هایی است که آمبولانس در شان خود، ندارد! در مسابقات از آمبولانس‌های اورژانس استفاده می‌کنیم وگرنه آمبولانس ما دارای کمترین امکانات بوده و هیئت پزشکی ورزشی استان نمی‌تواند هیچ مسئولیتی در رابطه با حوادث غیرقابل پیش‌بینی نظیر ضربه مغزی را قبول کند! امیدواریم ارگان‌های دولتی نسبت به تامین این تجهیزات همکاری کنند!

وی در پاسخ به این سؤال که اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان به عنوان دستگاه دولتی و متولی ورزش در رابطه با تامین آمبولانس که از نیازهای اساسی هیئت پزشکی ورزشی استان زنجان است، چه کمکی کرده است به صدای زنجان گفت: مدیرکل فعلی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان برای رفع نیازهای هیئت کمک‌های شایانی داشته‌اند اما با توجه به هزینه میلیاردی برای تامین یک دستگاه آمبولانس استاندارد، نیاز هست تا مسئولان ارگان‌های ذیربط نیز در کنار اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان باشند!

فوت 3 ورزشکار حین فعالیت‌های ورزشی!

این مسئول در مورد تعداد ورزشکاران فوتی ناشی از حوادث ورزشی ابراز کرد: متاسفانه قبل از کرونا، در سال 97، حدود 3 ورزشکار فوتی به ثبت رسیده است.

دهنایی در بخش دیگری از اظهارات خود به تعداد بیمه‌های ورزشی استان اشاره کرد و افزود: تعداد بیمه ورزشی استان به 53 هزار فقره رسیده بود اما این روند در سال 99 تعداد بیمه‌های ورزشی کاهش یافته و به زیر 15 هزار نفر رسید! خوشبختانه در نیمسال نخست سال جاری و با آغاز به کار اماکن ورزشی و بلامانع بودن فعالیت‌ها این تعداد به 25 هزار مورد رسیده است.

وی پوشش تعداد قابل توجهی از گروه‌های سنی مختلف جهت واکسیناسیون را در افزایش بیمه ورزشی تاثیرگذار دانست و عنوان کرد:    تصور می‌کنیم میزان بیمه ورزشی تا پایان سال افزایش چشمگیری داشته باشد!

ورزشکاران نسبت به بیمه ورزشی اقدام کنند

دهنایی سقف خدمات بیمه‌ای برای هر فرد را 17 میلیون تومان و هزینه صدور بیمه ورزشی را 40 هزار تومان اعلام کرد و گفت: ورزش و فعالیت‌های مربوط به آن گاهی با حوادث و آسیب‌هایی برای اهالی ورزش به خصوص ورزشکاران همراه بوده و برای آنان خسارت‌هایی نیز به وجود آورده است، بیمه ورزشی به عنوان یکی از راه‌های پیش‌گیری و جبران خسارت حوادث و آسیب‌های ناشی از فعالیت‌های ورزشی بوده و می‌تواند کمک شایانی به رشد ورزش کشور باشد.

به گفته او، بیمه ورزشی قراردادی است بین فدراسیون پزشکی ورزشی و ورزشکار، که در آن فدراسیون متعهد می­شود در قبال دریافت حق بیمه‌ای که ورزشکار پرداخت می‌کند در صورت وقوع حادثه و بروز آسیب ورزشی، طبق مقررات خود غرامت درمان را بر اساس تعرفه های دولتی پرداخت ‌کند. دریافت این کارت به منزله اطلاع و قبول شرایط مندرج در آئین نامه موجود در هیئت پزشکی ورزشی و فدراسیون است.

دهنایی با تاکید بر اینکه هیئت به هیچ عنوان هزینه مکمل‌های ورزشی را پرداخت نکرده و فقط هزینه دارو و خدمات مربوطه را متقبل می‌شود، در رابطه با امکان بهره‌گیری ورزشکار آسیب‌دیده از خدمات پزشکان خارج از استان از جمله تهران گفت: در زنجان پزشکان متخصص خوبی داریم اما اگر ورزشکاری علاقمند به بهره‌گیری از خدمات پزشکان تهران بود با هماهنگی هیئت می‌توانند به مرکز کشور بروند و مشکلی وجود ندارد.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانهیئت پزشکی ورزشیدهنایی
sedayezanjannews.ir/nx8079


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»