کد خبر: 1467
1398/10/11 - 8:55


یک مسئول با تأیید تخلف نانوایان در کاهش وزن چانه‌ها گفت:

1.5 سال است وزن چانه‌ها آب می‌رود

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان: 10 گرم که تخلف نیست/ معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صمت استان: جریمه بیش از 236 واحد نانوایی شهرستان زنجان به دلیل کاهش وزن چانه/ معاون اداره کل غله استان: اگر قیمت نان بالا رود، خروج غیرمجاز آرد از شبکه کاهش می‌یابد

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- صنف نانوایان معتقدند به دلیل ثبات قیمت نان از سال 1393 تاکنون و افزایش هزینه‌های جانبی، نانوایان دچار ضرر و زیان‌ شده‌اند، با توجه به افزایش هزینه‌ها و ثابت نگه داشتن قیمت نان، برخی از نانوایان نیز مجبور به کاهش وزن چانه شده‌اند، البته در برخی موارد مشاهده می‌شود که نانوایی‌ها فروش آرد را به پخت نان ترجیح می‌دهند!

این روزها که پس از سهمیه‌بندی بنزین قیمت برخی اقلام در بازار بی سروصدا افزایش یافته، اعتراض صنف نانوایان نیز بالا گرفته است. قرار بود آذرماه امسال تصمیمی برای نرخ‌گذاری قیمت نان از سوی برنامه‌ریزان اتخاذ شود که با ایام گرانی بنزین مصادف شد و عملا قیمت‌ها تغییر نیافت.

مسئولان دولتی نیز با بیان اینکه چند سال است قیمت نان در استان تغییر نکرده و مسکوت مانده است، می‌گویند: این مشکلات منجر به وقوع تخلفات از سوی نانوایان شده اما تا زمانی که قیمت جدید تعیین نشده هیچ واحد صنفی حق کم‌فروشی و گران‌فروشی را ندارد.

کاهش وزن چانه‌ها ناچیز و در حد 10 گرم است

کمال الماسی، رئیس اتحادیه نانوایان زنجان در این باره در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به عدم نرخ‌گذاری اصولی در رابطه با نان طی سال‌های گذشته تا به امروز عنوان کرد: متاسفانه با وجود افزایش قیمت تمامی اجناس و خدمات در بازار، از سال 93 به بعد قیمت نان افزایش نیافته است و دیگر نانوا نمی‌داند چگونه چانه‌ها را وزن کند. تخلفات نانوایان بیشتر در ارتباط با کم بودن وزن چانه است، البته نمی‌توان نام این موضوع را تخلف گذاشت، وزن چانه‌ها به هیچ عنوان کاهش نیافته و پائین‌تر از نرم کشوری نیست این کاهش وزن چانه‌ها ممکن است تنها 10 گرم باشد.

الماسی با بیان اینکه شرایط در حال حاضر به گونه‌ای است که اگر وزن چانه کمی هم کاهش یابد قابل پخت نمی‌شود، ابراز کرد: وزن مصوب چانه‌ لواش، بربری و سنگک به ترتیب 150 گرم و 500 و حدود 500 گرم است.

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان با اشاره به افزایش قیمت نان در تهران و برخی استان‌های کشور افزود: در زنجان نیز مسئولان مربوطه برای افزایش قیمت نان جلسات متعددی برگزار کردند، همچنان منتظر نتایج آن هستیم.

الماسی در مورد بسته‌های حمایتی دولتی به نانوایان نیز گفت: برای تغییر قیمت نان چند پیشنهاد از جمله کاهش قیمت حامل‌های انرژی، کاهش قیمت آرد، کاهش حق بیمه پرداختی از سوی نانوایان و غیره را به مسئولان مربوطه ارائه کرده‌ایم که امیدواریم یکی از این پیشنهادات مورد قبول واقع شود.

کم‌فروشی نانوایی‌های استان

صنف نانوایان معتقدند به دلیل ثبات قیمت نان از سال 1393 تاکنون و افزایش هزینه‌های جانبی، نانوایان دچار ضرر و زیان‌ شده‌اند، با توجه به افزایش هزینه‌ها و ثابت نگه داشتن قیمت نان، برخی از نانوایان نیز مجبور به کاهش وزن چانه شده‌اند، البته در برخی موارد مشاهده می‌شود که نانوایی‌ها فروش آرد را به پخت نان ترجیح می‌دهند!

اسماعیل مسلمی، معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه بیش از 1.5 سال است که برخی از نانوایی‌های استان وزن چانه را کاهش داده‌اند، تاکید کرد: طبق قانون این اقدام نانوایان تخلف است و در صورت مشاهده وزن چانه‌های پائین واحدهای مختلف جریمه می‌شوند.

مسلمی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از 300 واحد متخلف در رابطه با کم‌فروشی در زمینه کاهش چانه‌های نان در سطح استان متخلف شناخته شده‌اند که 236 مورد آن مربوط به شهرستان زنجان بوده است، در مورد بازار سیاه آرد سهمیه‌ای گفت: سهمیه هر واحد صنفی آن قدر نیست که مازاد تولید داشته باشند حتی عده‌ای از آن‌ها به علت کافی نبودن آرد نسبت به سهمیه‌شان معترض‌اند. منکر نیستیم در برخی موارد نانوایی‌ها برای جبران هزینه اقدام به فروش ازاد آرد می‌کنند که نظارت‌های لازم انجام می‌گیرد.

مسلمی با بیان اینکه هر گونه تصمیم‌گیری در رابطه با افزایش قیمت نان بر عهده کارگروه گندم، آرد و نان استان است، ابراز کرد: از ابتدای مهرماه سال جاری قیمت نان در تهران افزاش یافته و تاکنون نیز حداکثر 6 استان کشور نسبت به قیمت گذاری نان اقدام کرده‌اند. در زنجان هم جلسات مربوطه برگزار شد اما بنا به صلاح دید مسئولان نرخ‌گذاری تا به امروز انجام نگرفت.

خروج غیرمجاز آرد از شبکه مصرف

ستار رحمنی، معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان نیز با بیان اینکه سهمیه آرد در استان تغییری نداشته و نسبت به نرم کشوری بالا هم هست، اضافه کرد: سالانه هر نفر طبق نرم کشوری 120 کیلوگرم سهمیه دارد که سهمیه استان نسبت به جمعیت بیش از یک میلیون نفری بالاست.

رحمنی با بیان اینکه قیمت نان از سال 93 به بعد افزایش قابل توجهی نداشته و تنها به میزان جزئی تغییراتی در نرخ نان طی حدود 2 سال گذشته اعمال شده است، ادامه داد: با وجود اعلام نرخ جدید نان در چند استان کشور هنوز در زنجان قیمت جدید اعلام نشده است که این موضوع سبب اعتراض نانوایان شده است.

وی در مورد فروش آرد سهمیه‌ای توسط نانوایان که ممکن است به علت به صرفه نبودن پخت نان باشد به صدای زنجان گفت: ممکن است نشتی بابت خروج آرد دولتی از شبکه که بابت جبران ضرر و زیان نانوایی‌ها است توسط برخی نانوایان انجام گیرد که اگر قیمت جدید نان اعلام شود این فروش آرد به حداقل رسیده و با انباشت نان در نانوایی‌ها مواجه می‌شویم.

معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان با اشاره به سهمیه آرد ماهانه 12 هزار تنی نانوایی‌های یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای یا آزادپز سابق اضافه کرد: قیمت نان یارانه‌ای با احتساب گندم هر کیلوگرم گندم 665 تومان و قیمت نان آزاد با احتساب گندم هر کیلوگرم 900 تومان تعیین شده است که مجموع تخفیف از این دو گندم، اختصاص 12 هزار تن سهمیه آرد به صورت ماهانه به استان زنجان است.

رحمنی ادامه داد: البته به منظور تامین نیاز مصرف داخل استان، آدر به صورت فوق‌العاده بین برخی‌ از نانوایی‌ها توزیع و روند خدمت رسانی انان به مصرف‌کنندگان نیز از سوی ارگان‌های نظارتی انجام می‌گیرد.

این مسئول با بیان اینکه توجیه اقتصادی پخت نان برای نانواها پائین است، ابراز امیدواری کرد با افزایش قیمت نان میزان خروج غیرمجاز آرد از شبکه کاهش یابد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاننانوایی های زنجاناداره کل غله زنجانکم فروشی نانوایان
sedayezanjannews.ir/nx1467


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»