کد خبر: 1490
1398/10/22 - 9:41


گزارش صدای زنجان از سرانجام مسدود شدن ضلع غربی سبزه میدان سبزه‌میدان و اعتراضات مردمی به آن

سازش یا اجبار

چند روز پیش مسدود شدن خیابان ضلع غربی سبزه میدان و ضلع شرقی زینبیه در امتداد خیابان امام به درخواست پیمانکار برای انجام ادامه گودبرداری‌ها چند ساعت بیشتر طول نکشید چرا که برخی از اصناف و کسبه و شهروندان بر این موضوع معترض بوده و راهنمایی و رانندگی نیز از مسدود شدن این محور جلوگیری کرد چرا که معتقد بود باید محور جایگزین مناسبی با ظرفیت لازم برای بار ترافیکی این محدوده پیش‌بینی شود

پایگاه خبری صدای زنجان

سوژه مردمی؛

گزارش صدای زنجان از سرانجام مسدود شدن ضلع غربی سبزه میدان سبزه‌میدان و اعتراضات مردمی به آن

سازش یا اجبار

الهام احمدی- چند روز پیش مسدود شدن خیابان ضلع غربی سبزه میدان و ضلع شرقی زینبیه در امتداد خیابان امام به درخواست پیمانکار برای انجام ادامه گودبرداری‌ها چند ساعت بیشتر طول نکشید چرا که برخی از اصناف و کسبه و شهروندان بر این موضوع  معترض بوده و راهنمایی و رانندگی نیز از مسدود شدن این محور جلوگیری کرد چرا که معتقد بود باید محور جایگزین مناسبی با  ظرفیت لازم برای بار ترافیکی این محدوده پیش‌بینی شود.

مشکل اصلی در محور جایگزین وجود سه پلاک است که باید تملک شده تا محور به طول کامل بازگشایی شود، دلیل عدم تملک این سه پلاک نیز به توافق نرسیدن شهرداری و مالکان این پلاک‌ها بر سر قیمت است، از قرار معلوم مالکان قیمت کارشناسی تعیین شده را قبول ندارند در حالی که در وضعیت فعلی برای جلوگیری از هدر رفت زمان و خسارت‌های وارده این محور باید بازگشایی شود چون محور جایگزین دیگری وجود ندارد.

عدم مسدود شدن مسیر تا تعیین تکلیف مسیر جایگزین

به گفته سرهنگ علی اصغر شیرمحمدی، رئیس پلیس راهور زنجان، پلیس راهنمایی و رانندگی با بستن مسیر مخالف بود و همین مخالفت را نیز منتقل کرد از همین رو در جلسه‌ای که با حضور فرمانداری در این زمینه برگزار شد و ما بر عدم مسدود شدن مسیر تا زمانی که مسیر جایگزین ایجاد شود تأکید کردیم.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر خیابان 4 متری که قرار بود جایگزین مسیر مسدود شده باشد به هیچ عنوان جوابگوی ترافیک نیست، خاطرنشان کرد: در این مسیر یک ساختمان باید تملک شده و پس از آن معبر بازگشایی شود تا بتوان آن را جایگزین محور مذکور کرد.

سرهنگ علی اصغر شیرمحمدی با تأکید بر این‌که محور جایگزین دیگری جز این محور 4 متری وجود ندارد، تصریح کرد: محور ضلع غربی سبزه میدان و ضلع شرقی زینبییه توسط پیمانکار پروژه مسدود شده بود ولی با مخالفت پلیس راهور این کار عملیاتی نشد تا محور جایگزین تعیین تکلیف شود.

مسدودی این محور و جایگزینی خیابان 4 متری قبلاً در شورای ترافیک مطرح نشده بود

وی در پاسخ به این سوال که چرا پلیس راهور نظرات خود را در زمان بررسی طرح اجرایی سبزه‌میدان و محدودیت‌های ترافیکی آن موضوع عدم پاسخگویی یک خیابان 4 متری برای ترافیک منطقه را عنوان نکرده است، بیان کرد: موضوع محور مسدودی و نیز خیابان 4 متری جایگزین در شورای ترافیک مطرح نشده بود که پلیس راهور بخواهد نظرات خود را اعلام کند.

به گفته این مسئول قسمت شرق پروژه کارهای زیادی وجود دارد که پیمانکار می‌تواند فعلاً در آن ضلع فعالیت کند تا محور جایگزین برای آن تعیین تکلیف شده و معبر را مسدود کنیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی زنجان به ضرورت ایجاد پارکینگ در پروژه اشاره داشته و یادآور شد: در ابتدا مشاور طرح پارکینگ لازم در پروژه مد نظر قرار داده بود ولی شهرداری این موضوع را نادیده گرفته است در حالی که در پروژه باید پارکینگ در نظر گرفته شود.

شورای ترافیک استان مرجع تصمیم‌گیری است                                                                                                                                             رضا عسگری، فرماندار زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان در مورد ضرورت مسدود شدن محور مذکور برای انجام عملیات گودبرداری و اعتراض برخی از کسبه و بازاریان و شهروندان این‌گونه عنوان کرد: در جریان اعتراض بازاریان و کسبه در مورد ضلع غربی سبزه میدان و ضلع شرقی زینبییه هستم، به طور یقین در اجرای هر پروژه‌ای محدودیت‌هایی اعمال می‌شود در مورد پروژه سبزه‌میدان نیز با توجه به این‌که موضوع ترافیکی در بین بوده و مرجع تصمیم‌گیری شورای ترافیک استان است.

وی ادامه داد: در چند روز گذشته با وجود اعتراضات برخی از کسبه و بازاریان نسبت به مسدود شدن محور قرار بر این شد که شورای ترافیک استان راهکارهای لازم را مورد بررسی قرار داده و تصمیم نهایی اتخاذ شود.

فرماندار زنجان پروژه سبزه‌میدان را یکی از پروژه های محوری و عمومی شهر دانسته و عنوان کرد: باید تمام تلاش خود را برای اتمام پروژه در مهلت 2 ساله انجام دهیم ضمانت‌های اجرایی لازم در این زمینه  نیز از شهرداری و پیمانکار اخذ شده است تا بهانه‌ای برای تأخیر پروژه وجود نداشته باشد.

وی با بیان این مطلب که مهم‌ترین دغدغه ما در مورد پروژه سبزه‌میدان بروز موانعی این چنینی برای به تأخیر افتادن اتمام پروژه است، بیان کرد: از آنجایی که مشکل منابع مالی یکی از مهمترین دلایل به سرانجام نرسیدن پروژه‌هاست از همین رو برای پروژه سبزه میدان از ابتدا منابع مالی مورد نیاز مشخص شد و مشکلی به لحاظ اعتباری نبوده و باید سبزه‌میدان در مدت تعیین شده آماده تحویل باشد.

عسگری با اشاره به این‌که برای جلوگیری از هدررفت زمان قرارداد پروژه سبزه‌میدان به گونه‌ای منعقد شده که هم زمان با انجام فعالیت‌های مطالعاتی و طراحی و دریافت مصوبه‌های مورد نیاز، بخشی از عملیات اجرایی نیز در حال انجام است، یادآور شد: در حین انجام عملیات اجرایی مطمئناً با موانعی همچون محدودیت‌های ترافیکی مواجه خواهیم شد که با هماهنگی شورای ترافیک باید این موضوع نیز حل و فصل شود.

وی با تأکید بر این‌که قبول داریم در حین انجام هر پروژه‌ای مشکلاتی برای محیط پیرامون به وجود آمده و ناچار به اعمال برخی محدودیت‌ها برای انجام پروژه در مدت زمان مقرر هستیم، افزود: اتخاذ تدابیر لازم برای ایمنی پروژه نیز یکی از دلایل اعمال محدودیت‌ها در حین انجام پروژه است که این نیز باید در شورای ترافیک بحث و تصمیم‌گیری شود.

فرماندار زنجان با اشاره به این‌که در تلاشیم تا انجام پروژه سبزه‌میدان کمترین مشکل را برای محیط پیرامون خود که شرکای اجتماعی محسوب می‌شوند را به همراه داشته باشد، یادآور شد: ضمن عذرخواهی از شهروندان به دلیل محدودیت‌های اعمال شده، آنان نیز برای به سرانجام رسیدن پروژه در مدت زمان مقرر صبورانه همکاری‌های لازم را داشته باشند.

چالش اختلاف شهرداری و مالکان سه پلاک بر سر قیمت

عباس راشاد، عضو شورای شهر زنجان نیز به ضرورت تملک سه پلاک واقع در محور جایگزین خیابان امام در پروژه سبزه میدان اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی در مورد تملک این سه پلاک در میزان ارزش‌گذاری آن‌هاست که مالکان و شهرداری در مورد قیمت‌ها به توافق نرسیدند.

به گفته این عضو شورا طبق آخرین جلسه برگزار شده اعضای شورای شهر بر ضرورت تعیین تکلیف تملک این پلاک‌های واقع در محور تأکید داشته و رویه‌ای تعریف کردیم که این موضوع در کمترین زمان حل و فصل شود.

عضو شورای شهر زنجان در پاسخ به این سوال که اگر مالکان این سه پلاک در نهایت با شهرداری به توافق نرسیده و تقاضای قیمت‌های خارج از عرف را داشته باشند شورای شهر و شهرداری چه راهکاری بر این موضوع پیش‌بینی کرده است، افزود: شهرداری قیمت کارشناسی ارائه داده است و تأکید شورا بر این است که توافق بینابینی بین مالکان و شهرداری انجام شود از دستگاه‌های متولی ناظر نیز درخواست کردیم تا در این زمینه نظارت‌های لازم را داشته باشند تا از بروز هرگونه سوء استفاده‌ای در این بین جلوگیری شود.

پرداخت خسارت 500 میلیون تومانی به ازای هر ماه

راشاد با تأکید بر این‌که نمی‌خواهیم روش ماده 8 و 9 که اشاره بر تملک اجباری دارد را در پیش بگیریم، خاطرنشان کرد: به علت تأخیر رخ داده در انجام پروژه تاکنون شهرداری 500 میلیون تومان خسارت دیده است و از سوی دیگر تملک اجباری نیز زمانبر بوده و حداقل سه ماه به طول می‌انجامد که به ازای هر ماه تأخیر 500 میلیون تومان باید خسارت پرداخت کنیم به همین دلیل به جای پرداخت این خسارت مایلیم شهرداری با مالکان بر سرقیمت زمین‌ها به توافق برسند تا کار هر چه سریع‌تر ادامه پیدا کند.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های ناظر در این موضوع ورود کنند تا در نهایت اگر ضرورتی بر تملک اجباری بود شهرداری در بازه زمانی مشخص اقدامات عملیاتی را انجام دهند تا بیش از این به دلیل تأخیر در انجام پروژه متحمل خسارت نشویم چرا که کل پروژه باید در دو سال به اتمام برسد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپروژه سبزه میدان زنجانفرماندار زنجانرئیس پلیس راهور زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1490


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»