کد خبر: 1508
1398/10/29 - 9:9


مدیر پیشین سینما بهمن در گفت‌وگو با صدای زنجان:

جای فیلم دیدن، سینماست

پرویز آزادی: سینمای خانگی و اتوبوسی، هَووی سینما شده‌اند

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- مدیر پیشین سینما بهمن و هنرمند پیشکسوت عرصه سینما که در اکران بیش از یک هزار فیلم در سینماهای زنجان نقش داشته، معتقد است: فیلم را باید در سینما تماشا کرد. از نظر او سینمای خانگی و فیلم‌هایی که در اتوبوس‌های برون‌شهری برای مسافران به نمایش گذاشته می‌شود هَووی سینما شده‌ و این صنعت را ذلیل کرده است.

سینما رفتن و تماشای فیلم، یکی از بهترین تفریح‌ها از سالیان دور در بین مردم بوده است. البته در مقطعی از زمان این صنعت با افت نسبی مخاطبان مواجه شد اما امروزه شاهد پر بودن سالن‌های سینما هستیم.

چندی پیش هفتمین هفته فیلم و عکس زنجان به میزبانی سینما بهمن زنجان برگزار و از پرویز آزادی برای 56 سال فعالیت سینمایی و هنری تجلیل به عمل آمد.

آزادی که از حدود 13 سالگی با هنر عکاسی قدم به عرصه سینما گذاشته است در گفت‌وگو با صدای زنجان عنوان می‌کند: داشتن دوربین عکاسی برایم مثل یک رویا بود، اما با تحمل هر سختی که بود آن را تهیه کردم. برای حضور در سینما کسی حمایتم نکرد در واقع من با هنر عکاسی و عکس‌هایی که تهیه کرده بودم وارد هنر سینما شدم.

شاید برای‌تان جالب باشد او نخستین کسی است که اوایل دهه 70 استعمال سیگار در سینما را ممنوع کرد. به دنبال این تصمیم فرهنگی بسیاری از سینماهای کشور از جمله تهران به تبعیت از زنجان استعمال سیگار در سالن‌های سینما را ممنوع اعلام کردند.

آزادی که از قدیمی‌ترین سینماگران استان محسوب می‌شود کارگردانی و تدوین فیلم‌های مختلف کوتاه از جمله فیلم داستانی 5 دقیقه‌ای «دزدان ناشی» در پنجمین جشنواره سینمای جوان استان، فیلم 16 دقیقه‌ای «مکافات» به تهیه‌کنندکی موسسه سینمایی بنیاد مستضعفان زنجان در سومین جشنواره سینمای جوان زنجان (فیلم و عکس) را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

آزادی می‌گوید: وقتی سال 1345 در زنجان حضور یافتم، پنج سینما در شهر وجود داشت اما به دلیل اینکه سینماداری برایم صرف نکرد، ناچار شدم به تهران بازگردم.

این پیشکسوت عرصه سینما با اشاره به بازگشت خود به زنجان در اوایل انقلاب اسلامی و اداره سینماهای قدس و یاسمن تصریح می‌کند: در آن زمان این صنعت با بی‌مهری مواجه بود و کسی به عنوان فرهنگ به سینما نگاه نمی‌کرد. برای بازسازی و بهسازی سینما، آستین‌ها را بالا زدیم، حتی در یکی از روزها 2 هزار و 500 نفر در یک روز برای تماشای فیلم به سینما مراجعه کردند. در آن زمان از تهران برای کار دعوت شدم، در این راستا حتی چند سالی در حوزه جذب و هدایت بازیگر به هنر سینما در زنجان فعالیت کردم.

در زندگی هر چه داشتم فدای سینما کردم

آزادی با بیان اینکه در زندگی هر چه داشتم فدای سینما کردم، با اشاره به مشکلات سینماداری ادامه می‌دهد: سینما تعطیلی ندارد، من آنقدر از شدت علاقه به کارم چسبیدم که از گذر روزگار بی‌خبر بودم و مناسبت‌های مهم سال از جمله عید نوروز و سیزده‌بدر را متوجه نشدم.

وی با اشاره به رونق سینمای ایران پس از انقلاب می‌گوید: سینما بعد از انقلاب دست به دست چرخید، اداره این صنعت مدتی به بنیاد، سپس به حوزه هنری و بعدها به صورت اجاره‌ای به بازیگران و موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز واگذار شد. من در این فاصله چند فیلم کوتاه کار کردم.

این هنرمند که معتقد است نگرش خانواده‌های ایرانی پس از انقلاب به سینما مثبت شد، می‌افزاید: قبل از انقلاب مردم به ویژه خانواده‌های سنتی تصور مثبتی نسبت به سینما نداشتند، بسیاری از مردم به سینما، کافرخانه می‌گفتند، پس از انقلاب، سینما خود را اصلاح کرد و توانست جایگاه ویژه‌ای بین خانواد‌ها داشته باشد. در حال حاضر بسیاری از بانوان به راحتی برای تماشای فیلم موردنظر خود در سینما حاضر می‌شوند بدون اینکه خانواده مشکلی داشته باشد.

سینما‌داری کار پیچیده و دشواری که در دوره و زمان‌های مختلف هر حرکت و هر نسیم کوتاهی این بنای سست را مورد هجوم قرار داده است. آسیب‌پذیری این صنعت را می‌توان دورتر از مرکز و در شهرستان‌ها به وضوح دید. در چند دهه گذشته پنج سینما در شهر زنجان فعال بود اما هم اکنون شهر ما با دو سینما و اکران چند فیلم، روزگار می‌گذراند.

تا سال قبل سینما بهمن در شهر زنجان بعد از تخریب دو سالن قدیمی یاسمن و قدس، تنها سالن باقی مانده استان فعالیت می‌کرد. زمستان سال 97 نیز سینما روشا، نخستین سینمای بخش خصوصی استان با یک سالن به ظرفیت 250 نفر افتتاح شد. بنا بر اظهارات فعالان عرصه سینما برای هر 50 هزار زنجانی یک صندلی سینما وجود دارد، این در حالی است که طبق معیارهای استاندارد، این میزان به ازای هر 16 نفر یک صندلی سینما باید وجود داشته باشد.

بسیاری از هنرمندان سینما معتقدند از بین 80 فیلمی که در سال ساخته می‌شود، تنها پنج یا شش فیلم وجود دارد که می‌تواند اقتصاد سالن‌های سینما را پوشش دهد. آنان معتقدند اکثر فیلم‌هایی که در طول سال اکران می‌شود، سبب ضرر سینماداران شده است چرا که مخاطب سینما را به دلیل نداشتن جذابیت و پیام به سینما رفتن ترغیب نمی‌کند. با این اوصاف ما در نیمه دوم هر سال با این مشکل مواجهیم.

اگر می‌خواهیم برنامه‌ریزی دقیقی برای یک سال سینمای کشور داشته باشیم، باید فیلم‌ها حداقل از استاندارد متوسط کیفی برخوردار باشند. به نظر می‌رسد توجه به کیفیت فیلم و ذائقه مخاطب در تهیه محتوای فیلم دو گزینه مهم برای جلب مردم باشد.

استقبال کم از سینما

پرویز آزادی، مدیر سابق سینما بهمن زنجان با اشاره به ثبت بیش از 600 سالن سینما در سطح کشور، استقبال از صنعت سینما را کمرنگ می‌داند و عنوان می‌کند: این مشکل در استان‌ها و شهرهای کوچک پررنگ‌تر است. در اصفهان، شهرداری به عنوان تسهیل‌گر از ساخت و احداث سینما استقبال می‌کند اما متاسفانه در استان‌های کوچکی همچون زنجان مسئولان برخی دستگاه‌ها به جای حمایت، سنگ‌اندازی می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: قبلا سینما ابهت داشت. سینماهای فعلی اصلا شبیه به سینما نیست و بیش‌تر شبیه سالن است. مساحت سالن سینما باید وسیع و بزرگ باشد تا بتوانیم امیدوار به پیشرفت اساسی صنعت سینما باشیم.

این هنرمند با یادآوری ناراحتی مردم در پی بسته شدن سینمای قدس به فعالیت سینماهای بهمن و روشا به ترتیب با ظرفیت 231 و 250 نفر اشاره می‌کند و می‌گوید: مسئولان مربوطه در نظر دارند در دل سینمای روشا، سالنی را احداث کنند. به شخصه با سالن‌های کوچک موافق نیستم. آرزو دارم پردیس‌های سینمایی در سطح استان ایجاد شود. البته کسی منکر وضعیت سینمای زنجان پس از آغاز به کار سینما روشا نیست اما باید بپذیریم که هنوز نتوانسته‌ایم به مولفه مشتری‌پسندی در اکران فیلم‌ها جامه عمل بپوشانیم.

آزادی با اشاره به عدم توجه فیلم‌سازان و فعالان امر به محتوا خاطرنشان می‌کند: قبلا فعالان این عرصه به محتوای فیلم در راستای توجه و احترام به سلیقه مخاطب نگاه ویژه‌ای داشتند اما در حال حاضر این مهم مغفول مانده است.

سینمای خانگی و اتوبوسی؛ هَووی سینما

این هنرمند پیشکسوت عرصه سینما که در اکران بیش از یک هزار فیلم در سینماهای زنجان نقش داشته، معتقد است: فیلم را باید در سینما تماشا کرد. از نظر او سینمای خانگی و فیلم‌هایی که در اتوبوس‌های برون‌شهری برای مسافران به نمایش گذاشته می‌شود هَووی سینما شده‌ و این صنعت را ذلیل کرده است.

وی عدم توجه به پارکینگ در ساخت سینما را از مشکلات و معضلات این صنعت می‌داند و می‌گوید: نبود پارکینگ و ایجاد پیاده راه سبزه‌میدان دو عامل مهم در کاهش استقبال از سینما است که به هیچ عنوان از سوی مسئولان جدی گرفته نشده است.

آزادی با آرزوی رونق روزافزون سینما ابراز می‌کند: به شخصه سینما را لازمه زندگی می‌دانم و معتقدم ایجاد سینما و اقدام مربوط به ارتقای فرهنگ تماشای فیلم در سینما می‌تواند راهکاری برای لذت بردن از زندگی باشد.

این هنرمند پیشکسوت ضمن قدردانی از بدرقه خاطره‌انگیز مسئولان شهرداری، حوزه هنری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و پرسنل سینما بهمن و موسسه فرهنگی بهمن سبز، برای سینمای زنجان آرزوی موفقیت کرد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپرویز آزادیسینمای زنجانسینما بهمن زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1508


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»