کد خبر: 1514
1398/11/01 - 10:22


گفت‌وگو با برگزیده زنجانی جشنواره فیلم کوتاه مبین؛

نبود تجهیزات به‌روز؛ اولین مشکل فیلمسازان

فیلم کوتاه «عروسک» به نویسندگی و کارگردانی بهمن تلخابی و تهیه کنندگی حوزه هنری زنجان، در بخش انتخاب مردمی جشنواره ملی فیلم مبین موفق به کسب دیپلم افتخار شد

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- دیپلم افتخار جشنواره ملی ۱۱۴ ثانیه‌ای مبین به فیلم «عروسک»، اثری از حوزه هنری زنجان تعلق یافت.

فیلم کوتاه «عروسک» به نویسندگی و کارگردانی بهمن تلخابی و تهیه کنندگی حوزه هنری زنجان، در بخش انتخاب مردمی جشنواره ملی فیلم مبین موفق به کسب دیپلم افتخار شد.

جشنواره مبین با موضوعات سبک زندگی و آموزه‌های اخلاقی، قصص قرآن، ایثار و شهادت، سیمای پیامبر اسلام(ص)، نیکی به پدر و مادر و صله رحم، نماز و واجبات الهی، آثار و برکات نیکی در زندگی مردم، کسب روزی حلال و معاملات اسلامی، انفاق، جهاد، پوشش و عفاف، توجه به محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی و یا در بخش‏‌های جنبی آن باعنوان تربیت فرزند و دانشجویی برگزار شد که استقبال بسیار خوبی از آن صورت گرفت.

در این جشنواره در مجموع ۲۴۴ اثر به دبیرخانه جشنواره واصل شد که پس از بررسی و مرحله نخست انتخاب، ۴۷ اثر به مرحله دوم و داوری نهایی راه یافتند.

در این خصوص «بهمن تلخابی» با اشاره به اینکه فیلم عروسک، فیلمی صد ثانیه‌ای است که با همکاری حوزه هنری زنجان ساخته شده است، گفت: در ابتدا یک تیم 7 نفره بودیم و بر روی فیلمنامه‌های خود کار می‌کردیم و بالغ بر 6 ماه زمان صرف آماده‌سازی فیلمنامه شد تا فیلم نامه‌ها حاضر شود و فیلمنامه‌ها به حوزه هنری ارائه داده شد و آن‌ها نیز آن را تایید کردند و زمانی برای پیش تولید این فیلم‌ها در نظر گرفته شد تا فیلم ساخته شود.

وی ادامه داد: این فیلم با محوریت آسیب‌های اجتماعی ساخته شد و در مورد رفتار والدین با کودکان است که فیلم کوتاه بنده نیز در مورد کودکی است که در خانواده‌ای زندگی می‌کند که دارای مشکلاتی است و برخورد مادر با این کودک تا یک میزانی مشکل ساز است که‌ به این موضوع اشاره دارد که برخورد والدین با کودک چه اثراتی را می‌تواند در زندگی کودکان داشته باشد.

تلخابی با اشاره به اینکه این فیلم در واقع دومین فیلم ساخته من است، افزود: این فیلم به جشنواره مبین ارسال شد و در این جشنواره رتبه سوم را در بخش انتخاب مردمی جایزه گرفت.

این کارگردان با اشاره به اینکه قریب بر دو تا سه سال است که وارد فیلمسازی شده است، گفت: به نظر می‌رسد شرایط ساخت فیلم کوتاه در استان به مراتب نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است و فعالیت‌ها در این حوزه در حال افزایش است اما تنها نکته‌ای که وجود دارد بحث تجهیزاتی است که در جهت فیلمسازی به آن نیازمند هستیم که دوستانی که در حوزه هنری استان هستند و یا در انجمن سینمای جوان در حال فعالیت هستند اگر بتوانند تجهیزات خود را ارتقا بدهند مسلما فیلمسازان بهتر می‌توانند کار کنند.

وی با اشاره به اینکه تمام سعی ما این است که فیلم‌هایی با دیدگاه‌های جهانی بسازیم، افزود: این موضوع خود نیازمند این است که یک فیلمنامه خوب ارائه کنیم.

این کارگردان با اشاره به اینکه در گذشته فیلم کوتاه به این شکل که امروز است، وجود نداشت، اظهار کرد: در گذشته فیلمسازان بیشتر به دنبال ساخت فیلم‌های بلند بودند اما با ورود فیلم کوتاه به فضاهای مجازی و استقبال مردم از آن فیلم کوتاه دارد کم کم جایگاه خود را در میان مردم پیدا می‌کند و مطمئنا با رجوع به فضای مجازی فیلم‌های کوتاه زیادی است که مخاطبان ببینند و فیلم کوتاه‌هایی که بتوان که روی فیلمنامه‌های آن کار کرد و یک فیلمنامه خوب داشته باشد مطمئنا تاثیرگذاری‌اش در جامعه بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته فیلم کوتاه بسیار کم دیده می‌شد، افزود: امروز اما فیلم کوتاه به واسطه فضای مجازی بسیار توسعه یافته و مخاطبین بالایی را پیدا کرده است به طوری که شاهد هستیم در حوزه بین‌المللی و ملی فیلم‌های کوتاه بسیار خوب دارند کار می‌کنند و دوستانی هستند که  در سطح کشوری و بین‌المللی در این حوزه مقام آورده‌اند و جوایز بسیاری را در سطح جهان و کشور از آن خود کرده‌اند.

تلخابی با اشاره به اینکه مطمئنا می‌توان فرهنگ ایرانی را در قالب فیلم کوتاه گنجاند، گفت: تنها موضوعی که در این زمینه وجود دارد این است که کارگردانان باید برای نوشتن یک فیلمنامه ای با این ویژگی‌ها زمان بگذارند و سرمایه‌گذارانی که در غرب نیز بر روی فیلم کوتاه سرمایه می‌گذارند نیز در واقع به دنبال همین موضوع هستند و مسلما فرهنگ خود را در قالب فیلم کوتاه به نمایش می‌گذارند و مطمئا همان منطقه خود را به تصویر می‌کشند.

وی با اشاره به اینکه مدتی است که فیلمهای کوتاه در سینمای هنر و تجربه  در سینما اکران می‌شوند، گفت: این کار‌ برای اولین بار در تهران انجام شد و پس از آن  در استان نیز پیرو این طرح ما نیز فیلم‌هایی را در استان به این شکل پخش کردیم و مسلما فیلم کوتاه فیلم کوتاه به جز فضای مجازی می‌تواند مسیر خود را پیدا کند و باید توجه داشت که ذهنیت مردم امروز بیش از هر زمان دیگری به سمت فیلم کوتاه گرایش داد و مردم امروز حوصله تماشای فیلم‌های بلند را ندارد و همین موضوع بر جذب آن‌ها به سمت فیلم‌های کوتاه بسیار تاثیر گذاشته است و این موضوع بیانگر این است که فیلم کوتاه می‌تواند بیش از این‌ها در میان مخاطبین خود جایگاه پیدا کند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبهمن تلخابیفیلم عروسکحوزه هنری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1514


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»