کد خبر: 1525
1398/11/07 - 10:22


در آئین اختتامیه پنجمین جشنواره سراسری رسانه‌ای ابوذر انجام شد؛

تقدیر از خبرنگار صدای زنجان

آیین اختتامیه پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر با عنوان «رسانه امیدبخش، جامعه قدرتمند» و با حضور غلامرضا سلیمانی، رئيس سازمان بسیج مستضعفین، محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسعود بصیری، مسئول بسیج رسانه و جمعی از مسئولان و مدیران رسانه‌ها و خبرگزاری‌های کشور در سالن سوره مهر حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم الهام احمدی، خبرنگار حوزه اجتماعی و شهری روزنامه صدای زنجان مورد تقدیر قرار گرفت.

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان- آیین اختتامیه پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر با عنوان «رسانه امیدبخش، جامعه قدرتمند» و با حضور غلامرضا سلیمانی، رئيس سازمان بسیج مستضعفین، محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسعود بصیری، مسئول بسیج رسانه و جمعی از مسئولان و مدیران رسانهها و خبرگزاری‌های کشور در سالن سوره مهر حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم الهام احمدی، خبرنگار حوزه اجتماعی و شهری روزنامه صدای زنجان مورد تقدیر قرار گرفت.

به گفته مسعود بصیری، مسئول سازمان بسیج رسانه این جشنواره در 29 استان برگزار و بیش از 15 هزار اثر دریافت شد و در نهایت 217 اثر به جشنواره سراسری راه یافت.

محمدخدادی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد در این مراسم با تأکید بر این‌که پایان جشنواره ابوذر باید آغاز عملیات رسانه‌ای ابوذر باشد، بیان کرد: مبادا صرفاً  جشنواره برای جشنواره باشد چرا که در شرایط کنونی نباید انتظار کارکرد رسانه از رسانه را داشته باشیم چرا که این کارکرد در مهارت هر فرد است و نباید به رسانه به دید یک شغل نگاه کرد.

وی با تأکید بر اهمیت قدرت محتوا در حوزه رسانه‌ای تصریح کرد:« امروز متأسفم که بگویم ما در کمیت رسانه موفق بوده‌ایم، اما در محتوا ضعیف عمل کردیم از همین رو امروز مهم‌ترین موضعی که رسانه باید به آن بپردازد شناخت مخاطب است و این موضوع باید بخش اول رسانه‌ها قرار گیرد.

ضرورت خروج رسانه‌ها از فضای خام فروشی

این مسئول  با بیان این‌که رسانه‌ها باید از فضای خام فروشی بیرون بیایند و محصولاتشان را تبدیل به فراورده کنند، یادآور شد: موضوع شناسی، مهم‌ترین پیام حاج قاسم بود، پیامی که حاج قاسم در سیل، در تصویر، در کلام، در عمل و در تمامی رفتارها و فعالیت‌های خود نسبت به کشورش داشت مشخص بود، آنجایی که لازم بود اقتدار داشته باشد، اقتدار و آنجا که لازم بود محتوای مناسب باشد، محتوا ارائه می‌کرد .

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد با تأکید بر این‌که نمی‌شود در مورد رسانه صحبت کرد و نام حاج قاسم سلیمانی را نبرد، افزود: ما حاج قاسم را بیشتر یک مجاهد رسانه‌ای می‌دانیم تا یک مجاهد نظامی، چرا که او با فکر، اندیشه، ایمان، اعتقاد و باور، قدرت انتقال پیام داشت و بر بستر محتوا نشست و بجای بیان، عمل کرد، محتوای او قدرتش بود، این محتوا باعث شد تا سیلی اصلی را به جریان رسانه‌ای آمریکا بزند.

مهم‌ترین کارکرد رسانه‌ها باید تولید محتوا و تبدیل آن به اعتماد عمومی باشد

وی با اشاره به این‌که تولید محتوا و تبدیل آن به اعتماد عمومی باید عنوان مهم‌ترین کارکرد رسانه‌ها قرار گیرد، بیان کرد: باید باور کنیم که مدافعان حرم، تنها مدافع خاک حرم نبودند بلکه مدافع ارزش و حرمت آن بودند، لذا قدرت ما رسانه‌ها هم باید مبارزه با ظلم، تبعیض و مبارزه با انسان‌هایی باشد که انسان‌ها را به اسم انسانیت و به بهانه‌های دروغین می‌کشند.

خدادی اضافه کرد: پایانی بر جهاد رسانه‌ای نیست چرا که مبارزه با جهل پایان ندارد و این وظیفه رسانه است که راه و مسیر حسین ابن علی(ع)، امام خمینی(ره)، رهبر انقلاب و همه کسانی که به انسان و انسانیت می‌اندیشند را رها نکنند و بر فناوری سوار شوند، امروز شایعه بر بستر بی‌اطلاعی سوار می‌شود و نباید فراموش کنیم که هزاران نفر در سراسر جهان برای ایجاد شک در مردم مجهز شده‌اند تا تشکیک را در باورهای و ذهن مردم ایجاد کنند.

وی با اشاره به این‌که جریان رسانه‌ای ما باید امروز شبهات را شناسایی کرده و در زمان خود  پدافندی و یا آفندی عمل کند، تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا قبل از این‌که سر کار برود کار رسانه‌ای می‌کند چرا که باور دارد همه جنگ‌ها و نزاع‌هایی که رخ داده بی‌نتیجه بوده‌اند، بنابراین جنگ افکار عمومی را آغاز کرده است، لذا جریان رسانه‌ای ما باید امروز شبهات را شناسایی کند و در مواقعی پدافندی و در جایی آفندی عمل کند.

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد با بیان این‌که سربازان رسانه‌ای ما رزمندگان خط مقدم مقابله با تحقیر مردم ایران هستند، خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم که در شرایط امروز سربازان رسانه‌ای ما نباید انتظار کارکرد رسانه را از رسانه داشته باشند قدرت رسانه در فرد است و این مهارت نیازمند افزایش دانسته‌های ما و مهم‌تر از همه مجهز شدن به زبان‌های خارجی است.

وی با بیان این‌که نتیجه و کارکرد جشنواره رسانهای ابوذر باید توسعه توانایی مجاهدان رسانه‌ای و تسلط آن‌ها به زبان خارجی باشد، خاطرنشان کرد: نکته دیگر در این مسیر شناخت جریانات رسانه‌ای است امروز دشمن در مغز بچه‌های ما وارد شده و دفاع از ایران و انقلاب اسلامی در قدم اول تکلیف فردی است و با داشتن یک تلفن همراه می‌توان دفاع و حتی به دشمن حمله کرد، می‌توان در مقابل آنچه به عنوان دروغ منتشر می‌شود، دفاع کنید.

عملیات روانی دشمنان با استفاده از ظرفیت رسانه‌های داخلی  خنثی می‌شود

در ادامه این مراسم سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز با اشاره به این‌که نقش و ظرفیت‌های رسانه در کشور همچنان ناشناخته است از همین رو با حفظ تنوع سلیقه‌ها می‌توانیم اهداف ثابت و مشترکی را پیش ببریم، بیان کرد: این مسأله به تقویت استحکام مسیری که طی می‌کنیم کمک کرده و عملیات روانی دشمنان با استفاده از ظرفیت رسانه‌های داخلی  خنثی می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که داستان کاهش ارزش پول ملی ما چیزی جز این نیست که رسانه‌های بیگانه آن را رقم زدند، خاطرنشان کرد: ظاهر اقتصاد ما نشان می‌دهد که نباید با چنین کاهشی مواجه می‌شدیم.

رییس سازمان بسیج مستضعفین با بیان این‌که دشمنان برای پیشگیری از شکل‌گیری هویت ایرانی و اسلامی چالش‌های بسیاری همانند طرح تجزیه و جنگ علیه کشور ما راه انداختند، یادآور شد:  مقام معظم رهبری تأکید دارند که ما باید به سطحی از توانمندی برسیم که زبان فارسی انتقال‌دهنده دانش در جهان باشد تا بتوانیم در جهان تمدن‌ساز باشیم.

وی با اشاره این‌که این انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیاری دارد اما بازیابی هویت ایرانی اسلامی در سایه انقلاب اسلامی کمتر بیان شده است، گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به طور هوشمندانه توسط نظام سلطه، ما به عنوان کشوری شناخته می‌شدیم که در پازلی که بلوک شرق و غرب برایمان چیده بودند باید رفتار می‌کرد.

سردار سلیمانی با تأکید بر این‌که غربی‌ها دستاوردهای ایرانی و اسلامی ما را بردند و نهضت ترجمه را به راه انداختند، بیان کرد: آن‌ها دارایی‌ها و ارزش‌ها را منکوب و غارت کردند در صورت مخالفت نیز بازجویی و زندان و شکنجه به همراه داشت.

وی با اشاره با این‌که نقش رسانه در معرفی این توانمندی ایران اسلامی در تمدن سازی و تقابل با دشمنانی که می‌خواهند این باور را از ما بگیرند بسیار مهم است، بیان کرد: سبک زندگی غربی و ترویج آن در دستور کار رسانه‌های نظام سلطه قرار دارد و اگر تحت تأثیر نشر افکار و ایده و ارزش‌های غربی قرار بگیریم ما را از جمع جدا خواهند کرد.

سردار سلیمانی در بخش دیگر سخنان خود خنثی کردن عملیات پیچیده روانی دشمنان، تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی، پرورش جوانان، مطالبه‌گری خواسته‌های مردم، مبارزه با فساد، جلوگیری از رانت و ویژه‌خواری از جمله فعالیت‌های رسانه‌ای ما می‌تواند باشد.

اگر رسانه‌ها اطلاعات را گزینشی در اختیار مردم قرار ندهند اوضاع کشور درست می‌شود

در بخش دیگر این مراسم، احمد توکلی از نمایندگان پیشین مجلس شورای اسلامی این‌گونه بیان کرد: « من وقتی می‌خواهم خودم را معرفی کنم می‌گویم رسانه‌ای هستم. مردم برای تصمیم‌گیری محتاج به اطلاعات درست هستند  این چنین است که مردم می‌توانند امر به معروف و نهی از منکر کنند. اگر رسانه به رسالت خود در این راستا درست عمل کند و اطلاعات را گزینشی در اختیار مردم قرار ندهند اوضاع کشور درست خواهد شد.»

وی با تأکید بر این‌که مردم با اطلاعات درست می‌توانند مسئولان را امر به معروف و نهی از منکر کنند، یادآور شد: بسیاری از شرورهای یقه سفید در مسند قدرت هستند اگر بتوانیم آن‌ها را معرفی کنیم اوضاع جامعه به نیکی تغییر می‌کند.

در پایان این مراسم نیز از احمد توکلی، آمنه سادات ذبیح‌پور و مادر شهید حسین مهاجری تقدیر شد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانالهام احمدیجشنواره ابوذررسانه
sedayezanjannews.ir/nx1525


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»