کد خبر: 1538
1398/11/13 - 9:5


در نشست خبری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مطرح شد

پرواز «سیمرغ» از 15 بهمن

فاطمه کرباسی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: پنجمین سالی است که همزمان با تهران موفق به اکران فیلم‌های فجر در استان شده‌‍ایم و علاقه مندان و اهالی سینما دیگر نیازی نیست که برای تماشای فیلم‌های این جشنواره به تهران سفر داشته باشند و می‌توانند در سینماهای استان شاهد این رخداد عظیم فرهنگی باشند

پایگاه خبری صدای زنجان

 زهره میرعیسی‌خانی - فاطمه کرباسی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: پنجمین سالی است که همزمان با تهران موفق به اکران فیلم‌های فجر در استان شده‌‍ایم و علاقه مندان و اهالی سینما دیگر نیازی نیست که برای تماشای فیلم‌های این جشنواره به تهران سفر داشته باشند و می‌توانند در سینماهای استان شاهد این رخداد عظیم فرهنگی باشند.

وی با اشاره به اینکه از شاخص‌های مهم و اثر گذار هر جامعه‌ای تولید و مصرف کالاهای فرهنگی است، افزود: ما در سطح جهانی باید نسبت به تولید فیلم‌ها، کتاب‌ها و نشریات توجه داشته باشیم چرا که برآورد میزان این موارد در سطح هر کشور تفاوت بین جوامع مختلف را از نظر فرهنگی نشان می‌دهد.

این مسئول افزود: از شنبه 12 بهمن ماه سینمای سیار خرمدره به بهره برداری می‌رسد و با شروع کار این سینما و سینمای کوچکِ سینما «روشا» در واقع شش سینما در سطح استان فعال خواهند بود و با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته که سینمای امید پردیس را در شهر قیدار راه اندازی شد.

وی ادامه داد: در شهرستان ابهر نیز بخش خصوصی به امر سینما ساختن ورود کرده است و یک فضای تفریحی فرهنگی را در حال سازماندهی هستند که در همین فضا دو سینما را نیز برای این شهرستان در نظر گرفته شده است که امید است به زودی این مراکز آماده بهره‌برداری قرار بگیرند و شاهد فعالیت 9 سینما در سطح استان زنجان باشیم ضمن اینکه این اتفاق تاثیرات و تبعات مهمتری در فرهنگ خانواده‌ها ایجاد می‌کند.

کرباسی افزود: ستاد بزرگداشت دهه فجر 22 کارگروه و کمیته‌کاری را شکل دادند که کمیته کارگروه فرهنگی مسئولیتش با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که مجموعه حوزه هنری و معاونت سینمایی اداره توانستند کارهای خوبی را در این زمینه انجام دهند؛ با حضور 18 مجموعه فرهنگی و 3 نهاد مجموعه خانه مطبوعات، انجمن سینمای جوان و یکی از موسسات قرآنی و فرهنگی، برنامه‌های فرهنگی به بحث و بررسی گذاشته شد که بالغ بر 214 برنامه فرهنگی در طی ده روز دهه فجر به اجرا در خواهد آمد که شامل نمایشگاه‌های کتاب، رونمایی و نقد کتاب، شب شعر و آزمون‌های قرآنی و برگزاری جشنواره‌ها و غیره است. همچنین با شروع ایام دهه فجر سه پویش  با همکاری نهادهای فرهنگی استان برگزار  خواهد شد که این پویش‌ها عبارتند از پویشهای «من یک سلیمانی هستم» به پیشنهاد صدا و سیمای استان زنجان، و پویش «پرچم» که با همت سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود. همچنین پویش «انتقام سخت» که به همت اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی است، برگزارخواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد:16 بهمن ماه محفل بزرگ انس با قرآن را داریم که مجری اصلی اداره تبلیغات اسلامی همراه با دارالقرآن هست که سایر دستگاه‌های فرهنگی  این دو مجموعه را همراهی می‌کنند و نهایتا روز دوشنبه با مسئولین اداره فرهنگ و ارشاد استان همراه با انجمن ادبی استان شب شعر «طلوع» را خواهیم داشت.

وی افزود: جشنواره فیلم فجر استان امسال از 15 بهمن ماه شروع به کار خواهد کرد و آن چیزی که در این زمینه گفته شده بود این بود که تنها یکی از سینماهای استان می‌تواند کاندید اکران فیلم‌های فجر باشد که با پیگیری‌های صورت گرفته توانستیم مجوز هر دو سینما استان یعنی سینما «بهمن» و سینما «روشا» را در زمینه پخش فیلم‌های فجر را بگیریم.

کرباسی خاطرنشان کرد: فیلم فجر تحت عناوین «سیمرغ» برای بزرگسالان و «پروانه‌ها» برای کودکان به اجرا در خواهد آمد که با همکاری آموزش و پرورش طرف صبح ما نمایش پروانه‌ها را خواهیم داشت که در این برنامه پنج فیلم برای دانش آموزان به صورت رایگان اکران خواهد شد و این فیلم‌ها شامل «بیست و سه نفر»، «کاتی و ستاره»، «منطقه پرواز ممنوع»، «تورنا 2» ، قطار آن شب است که به صورت رایگان برای دانش‌آموزان به اجرا در می‌آید.

این مسئول با اشاره به اینکه فیلمهای جشنواره فجر هم‌زمان هم در سینما بهمن و هم سینما بهمن به اکران در‌می‌آیند، افزود: 14 فیلم بزرگسال اما از روز سه شنبه هفته آینده شروع می‌شود و تا دوشنبه هفته پس از آن ادامه خواهد داشت و فیلمهای «خوب، بدو جلف 2»، «پوست»، «دشمن» و «مغز استخوان» و «روز بلوا» و «من میترسم» و «روز صفر» و «آتاپای» و «سه گام حبس» و «آن شب» و «قصیده گاو سفید» و «تومان» و «کشتار‌گاه» و «لباس شخصی» از جمله فیلمهایی هستند که در طی این هفت روز به نمایش گذاشته خواهند شد که با توجه به اعتراضاتی که سال گذشته در خصوص اینکه کیفیت فیلم‌های انتخابی برای شهرستان‌ها آن طور که باید و شاید نیست امسال ما سعی کردیم فیلمهایی را انتخاب کنیم که کیفیت بهتری را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه همزمان با این برنامه‌ها اداره کل فرهنگ و ارشاد به دنبال برگزاری آزمون قرآن و عترت بود که خوشبختانه این آزمون در صبح روز جمعه 11 بهمن به پایان رسید که حدود 2 هزار و 406 نفر در این آزمون مشارکت داشتند که در چهار گروه آزمون دادند که نتایج به زودی اعلام خواهد شد و این برنامه در واقع یکی از برنامه‌هایی است که موجب گرایش جامعه به سمت مفاهیم ومعانی قرآن می‌شود و این حرکت یک حرکت کاملا سنجیده‌ای است.

 در ادامه محمود علیمحمدی، معاون هنری و سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد استان با اشاره به اینکه روز 15 بهمن مراسم افتتاحیه جشنواره فجر به همراه افتتاح سینمای کوچک مجموعه روشا و تقدیر و تشکر از هنرمند مطرح استانی «محمود نظرعلیان» را خواهیم داشت، گفت: جناب نظرعلیان امسال، سال پر کاری را داشتند و از پنج فیلمی که امسال کار کردند 2 فیلم به جشنواره فجر راه یافت که این فیلم‌ها عبارتند از «پوست» و «سه گام حبس» که ما در حالی از این جشنواره استقبال خواهیم کرد که از این هنرمند به پاس سالها تلاش خود در بازیگری تقدیر خواهیم داشت.

وی همچنین افزود: همچنین کارت‌هایی برای خبرنگاران به عنوان خبرنگاران ویژه جشنواره فجر در نظر گرفته‌ایم که دوستان خبرنگار هر یک از این فیلمها را بخواهند ببینند با ارائه این کارت می‌توانند به صورت رایگان به تماشای این فیلمها بنشینند.

 این مسئول افزود: یکی از موضوعات دیگری که ما از ابتدای سال گذشته به جد دنبال می‌کردیم بحث برگزاری پویش «مد و لباس» بوده است که 16 بهمن ماه در محل سینما سنتر ما جشنواره ای تحت عنوان «زنجانی بپوشیم» را برگزار خواهیم کرد که  شعار این جشنواره «یک مانتو، یک دنیا تجربه است» و تقریبا تولیدی‌های موجود در زنجان در همین مجموعه حضور خواهند داشت تا این فعالیت را برنامه‌ریزی کنیم. همچنین در حدود 24 بهمن ماه همزمان با حشنواره موسیقی فجر کشور، جشنواره موسیقی استان زنجان نیز کار خود را شروع خواهد کرد که بسیار جالب است که یک گروه از تهران و یک گروه از مشهد در خواست شرکت در این جشنواره موسیقی را کرده‌اند و در صورت تایید امیدواریم مهمان‌هایی را از شهرهای دیگر داشته باشیم.

 در ادامه ابراهیم قاسمی، معاون فرهنگی و رسانه‌ای فرهنگ و ارشاد استان زنجان با اشاره به اینکه دو مطلب برای ارزیابی عملکرد این اداره اهمیت دارد، افزود: یکی از این موارد شاخص‌های ارزیابی عملکرد است که به صورت برنامه توزیع شده است و در سطح کشور باید آن را انجام بدهند و در حوزه فرهنگی هم مهم‌ترین شاخص‌ها فعالیت در عرصه کتاب  و چاپ آن و مطبوعات است که طبق شاخصهای در نظر گرفته شده در این زمینه از سوی وزارتخانه همه ساله زنجان توانسته است به اهداف تعیین شده بالای 90 درصد دست یابد.

وی ادامه داد: یکی از دستاوردهای زنجان در طی امسال جشنواره کتاب و مطبوعات بوده است که 12 استان در طی امسال این جشنواره را در سطح استان خود برگزار کدند که زنجان هم یکی از این استانها بود که در این زمینه موفق بود و اولین استانی بودیم که نمایشگاه مطبوعات همزمان با نمایشگاه کتاب باشد که این امر الگویی برای تمام استان‌ها شد و همین طور در بخش دیگر برمی‌گردد به حوزه چاپ کتاب که برنامه‌هایی که در این زمینه داریم که مقرر شده بود این موارد به مرحله اجرا در آوردیم.

قاسمی افزود: برای ایام دهه فجر ما برنامه‌های مختلفی را در نظر گرفتیم که یکی از این موارد خرید از مولفین استانی است که در چند روز آینده کمیته خرید کتاب از مولفین استانی برگزار خواهد شد و در این زمینه برنامه ریزی می شود تا چه کتاب‌هایی از مولفین استانی خریداری شود.

در ادامه آزادی، مسئول سینما روشا سنتر استان زنجان، با اشاره به اینکه سینما روشا سنتر استان زنجان دارای یک سالن اصلی با 242 صندلی و یک سالن کوچکتر دارای 42 صندلی است، گفت: در طی یک سال افتتاح این سینما بالغ بر 42 فیلم در این سینما اکران شده است و فرودین ماه سال گذشته با داشتن 12 هزار و 133 مخاطب، شلوغترین ماه اکران فیلم در این سینما بوده است.

وی ادامه داد: 60 درصد خرید بلیت از این سینما به صورت اینترنتی و بالغ بر 40 درصد آن به صورت مستقیم از گیشه است و آمارها بیانگر این موضوع است که ژانر کمدی بیشترین مخاطب را در بین  سایر ژانرها داشته است.

در ادامه «محمود نظرعلیان»، پیشکسوت عرصه تئاتر و سینما اظهار کرد: جشنواره فیلم‌های فجر در واقع فرصتی است برای اینکه اهالی فرهنگ و هنر به تماشای فیلمهای خوب بنشینند و این جشنواره در واقع این فرصت را برای مخاطبین خود فراهم می‌‍‌کند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانفرهنگ و ارشاد زنجانفاطمه کرباسیفیلم فجر
sedayezanjannews.ir/nx1538


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»