کد خبر: 1555
1398/11/20 - 9:47


صدای زنجان مشکلات فعالان چرخه تولید گوشت پس از اعلام خبر خرید تضمینی گوساله زنده از سوی شرکت پشتیبانی امور دام را بررسی می‌کند

خواب یک‌شبه برای گوشت

گاوداری‌های صنعتی: از شرایط اعلامی مشخص است شرکت پشتیبانی قصد خرید ندارد/ کشتارگاه‌ها: خواستند گوشت‌های منجمد وارداتی منقضی در انبارها را روانه بازار کنند/ رئیس اتحادیه قصابان زنجان: شایعه صادرات گوشت قرمز، بازار را متشنج کرده است/ معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان: این ادعاها را نمی‌پذیریم

پایگاه خبری صدای زنجان


لیلا محمدی- به دنبال واردات بی‌رویه گوشت، اشباع بازار و مشکلاتی که در بازار عرضه گوشت قرمز برای دامداران به وجود آمد، وزیر صنعت دستور داد تا خرید تضمینی گوساله زنده با قیمت هر کیلو ۲۷ هزار تومان در سراسر کشور عملیاتی شود.

خرید تضمینی گوساله زنده در راستای جلوگیری از متضرر شدن تولیدکنندگان از روز سه‌شنبه، هشتم بهمن‌ماه کلید خورد و قرار بود در هفته گذشته دستورالعمل اجرایی آن به استان‌ها ارسال شود اما معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی پنجشنبه هفته قبل (17 بهمن ماه) در گفت‌وگو با صدای زنجان اعلام کرد تاکنون هیچ ابلاغیه‌ای برای خرید تضمینی گوساله زنده توسط این سازمان وصول نشده است.

آغاز خرید تضمینی گوساله زنده

با افزایش وزن گوساله‌های پرواری طی چند ماه گذشته، دامداران نسبت به انباشت گوشت زنده در دامداری‌ها معترض شدند، بر همین اساس شرکت پشتیبانی امور دام با هدف حمایت از تولید، اعلام کرد: هر کیلو گوشت گوساله زنده را به میزان 27 هزار تومان از دامداران خریداری می‌کند.

هشتم بهمن حسن عباسی‌معروفان در حاشیه بازدید از «تخلیه و بارگیری غلات و نهاده‌های دامی در مجتمع بندری بندر امام خمینی(ره)»، در جمع خبرنگاران با اشاره به خرید تضمینی دام از دامداران گفت: ما به ازای هر کیلوگرم گوشت گوساله زنده ٢٧ هزارتومان پرداخت می‌کنیم، اگر قیمت بالاتر بود، دامدار می‌تواند در بازار آزاد، دام خود را عرضه کند و اگر پایین‌تر از آن عرضه شد، ما خرید می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور درباره قیمت عرضه گوشت این دام‌ها افزود: اگر قیمت لاشه گوساله زنده ٢٧ هزارتومان باشد به طور متوسط حدود ٥٤ هزارتومان می شود که این میزان برای مصرف کنندگان در بازار باید به طور متوسط حدود ٦٠ هزارتومان باشد.

بر این اساس دولت به هیچ وجه دام سنگین زنده از تولیدکنندگان خریداری نمی کند زیرا امکان نگهداری دام سنگین را ندارد، بنابراین، با خرید گوشت استحصالی و ذخیره سازی می‌تواند این محصول را برای تنظیم بازار عرضه کند. مسئولان شرکت پشتیبانی امور دام گفتند: تولیدکنندگان هیچ اجباری برای عرضه دام سنگین خود به شرکت پشتیبانی امور دام ندارند و اگر قیمت دام زنده تولیدکنندگان در بازار کمتر از 27 هزار تومان باشد می‌توانند گوشت استحصالی خود را به این قیمت به شرکت بفروشند تا جلوی ضرر و زیانشان گرفته شود. در صورتی که قیمت دام سنگین گوساله در بازار بیش از 29 هزار تومان باشد، خرید در صورت درخواست تولیدکنندگان انجام می‌شود.

خودداری دامداری‌ها از فروش دام

پیش از اعلام این خبر، واحدهای دامداری هر کیلو گوشت گوساله زنده را بین ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان می‌فروختند اما جذب آن به علت ورود زیاد گوشت منجمد گوساله وارداتی کم بود. برخی فعالان در واحدهای فرآوری و بسته‌بندی گوشت قرمز با بیان اینکه متاسفانه دامداری‌ها پس از اعلام خرید تضمینی گوساله زنده از فروش دام خود به کشتارگاه‌ها خودداری می‌کنند، اعلام کردند: لاشه با استخوانی که قبلا هر کیلوی آن را 45 تا 47 هزار تومان خریداری می‌کردیم را پس از اعلام این خبر از سوی شرکت امور پشتیبانی دام به قیمت 52 هزار تومان نیز نمی‌توانیم خریداری کنیم.

قصدشان حمایت نیست، فروش گوشت‌های منجمد منقضی وارداتی است

فعالان زنجیره تولید گوشت قرمز (گوساله) که افزایش حداقل 15 تا 20 درصدی قیمت گوشت در آستانه عید نوروز 99 را نتیجه برنامه‌ریزی‌های یک شبه مسئولان دولتی می‌دانند، معتقدند: با توجه به شروط اعلامی، شرکت پشتیبانی امور دام به هیچ عنوان قصد خرید تضمینی گوساله زنده از دامداران را ندارد، بلکه در صدد افزایش اختلاف فاحش بین قیمت گوشت گرم داخلی و گوشت منجمد وارداتی موجود در انبارهای این شرکت است تا مردم را مجبور به خرید این محصولات کند، آن هم محصولاتی که در آستانه منقضی شدن هستند.

نگرانی از انباشت دام زنده 

یکی از دامداران در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه دامداری‌های صنعتی نگران انباشت گوشت در گاوداری‌ها هستند، اقدام شرکت پشتیبانی امور دام در این برهه از زمان را ضربه مضاعف به تولید اعلام کرد.

وی شرایط اعلامی برای خرید گوساله‌های زنده را خنده‌دار دانست و گفت: قیمت هر کیلو گوساله 300 کیلویی در بازار 35 هزار تومان است و کسی آن را به میزان 27 هزار تومان به مشتری عرضه نمی‌کند، از سویی دیگر پرواربندها گوساله‌های 300 تا 400 کیلویی را خریداری و پس از رساندن به 500 تا 600 کیلو نسبت به فروش دام‌های سنگین اقدام می‌کنند، با این اوصاف اصلا گوساله 300 تا 400 کیلویی وجود ندارد که شرکت پشتیبانی دام آن را خریداری کند.

با توجه به دستورالعمل این طرح، قمیت هر کیلوگرم گوشت استحصالی برای مصرف کنندگان بین 54 تا 55 هزار تومان خواهد بود. طرح خرید گوشت استحصالی دام سنگین تا اطلاع ثانوی و جلوگیری از ضرر تولید کنندگان ادامه می‌یابد. شرکت پشتیبانی امور دام کشور گوشت گوساله استاندارد با وزن بین 300 تا 400 کیلوگرم را خریداری می‌کند و دام زنده با اوزان بالاتر را نمی‌خرد.

تکذیب می‌کنیم

با وجود نشر اظهارات عباسی‌معروفان، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور خرید تضمینی گوساله زنده تاکنون در زنجان شروع نشده است. فعالان اقتصادی در چرخه تولید گوشت قرمز معتقدند شرکت پشتیبانی امور دام کشور با توجه به شرایطی که اعلام کرده به هیچ عنوان قصد خرید تضمینی گوشت گوساله را نداشته و اعلام خبر مذکور از سوی مدیرعامل این شرکت صرفا در راستای خارج کردن تمامی گوشت‌های منجمد وارداتی در آستانه منقضی شدن، بوده است.

محمدعلی صادقی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان ضمن رد هرگونه اظهار نظر مبنی بر اعلام خبر خرید تضمینی گوساله زنده از سوی شرکت پشتیبانی امور دام با هدف افزایش اختلاف بین قیمت گوشت گرم و گوشت منجمد وارداتی جهت فروش گوشت‌های خارجی که در آستانه منقضی شدن هستند را رد کرد و گفت: این ادعاها را قبول نمی‌کنیم، چندی پیش به دنبال اعطای تسهیلات به واحدهای پرواربندی، قیمت دام بالا رفت، تا جایی که به علت نبود خریدار، واحدهای دامداری با مازاد دام مواجه شد.

صادقی ابراز کرد: تاکنون ابلاغیه مربوط به خرید تضمینی گوساله زنده توسط این سازمان وصول نشده است اما ما پس از دریافت خبر مربوط به اظهارات مسئولان ذی‌ربط شرکت پشتیبانی امور دام از طریق کانال‌های خبری نسبت به شناسایی دامداری‌های دارای دام سنگین (گوساله)300 تا 400 کیلوگرمی اقدام کردیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به محدودیت دام سنگین 300 تا 400 کیلوگرمی نسبت به دام مازاد موجود در سطح استان عنوان کرد: در حال حاضر دام به دلیل تغذیه، سنگین وزن شده است. تاکنون برای اجرای طرح خرید تضمینی گوساله زنده در زنجان، حدود 250 راس دام سنگین دارای میانگین وزن 500 کیلوگرم در 20 گاوداری صنعتی استان شناسایی شده است.

صادقی با اشاره به روش شناسایی دام سنگین با وزن مشخص در گاوداری‌های سنتی نیز گفت: با اجرای طرح پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری دام‌های روستائیان، دام‌های حائز شرایط در لیست مربوط به خرید تضمینی گوساله زنده وارد می‌شوند.

جدال با افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار

دامداران صنعتی و سنتی، قصابان و مسئولان کشتارگاه‌های زنجان با اشاره به شرایط خرید تضمینی گوشت گوساله از دامدار از سوی شرکت پشتیبانی امور دام کشور می‌گویند: این شرکت به هیچ عنوان قصد خرید تضمینی گوشت گوساله را نداشته و تنها با این شایعه سبب افزایش قیمت دام زنده و به تبع آن قیمت گوشت قرمز گوساله در بازار شده است.

بهلول بیات، رئیس اتحادیه قصابان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به متشنج شدن بازار گوشت قرمز پس از اعلام خرید تضمینی گوساله زنده عنوان کرد: شایعه شده که شرکت پشتیبانی امور دام با خرید تضمینی گوساله زنده قصد صادرات گوشت قرمز را دارد، وضعیت بازار شکننده شده، حدود 15 روز است که قیمت را به سختی کنترل کرده‌ایم.

وی با اشاره به قیمت فروش گوشت زنده گوساله به میزان 35 هزار تومان درب دامداری‌ها تصریح کرد: با تلاش‌های فراوان قیمت گوشت گوساله اعم از خالص و مخلوط را به میزان 78 و 70 هزار تومان در بازار رساندیم اما با طرح شرکت پشتیبانی امور دام و شایعه صادرات گوشت قرمز، قیمت این فرآورده به بیش از 85 هزار تومان می‌رسد.

بیات در مورد واکنش زودهنگام بازار گوشت قرمز زنجان با وجود عدم ارسال ابلاغیه به سازمان جهاد کشاورزی استان جهت خرید تضمینی گوساله زنده افزود: 90 درصد خرید دام‌های زنجان از مراکز خرید اصفهان و بوئین‌زهرا (قزوین) انجام می‌پذیرد، در نتیجه تاثیرپذیری بازار زنجان از اطلاعیه خرید تضمینی شرکت امور پشتیبانی دام کاملا طبیعی است.

وی با بیان اینکه اظهارات مسئولان مربوطه در زمینه خرید تضمینی گوساله زنده به هیچ عنوان عملیاتی نمی‌شود چرا که تعداد دام‌های زیر 400 کیلوگرم بسیار محدود است، اضافه کرد: آقایان فقط با اعلام این خبر سبب افزایش قیمت دام زنده شدند که این افزایش قیمت به تدریج به زیان فعالان چرخه تولید و در نهایت مصرف‌کننده می‌شود. 

رئیس اتحادیه قصابان زنجان با بیان اینکه واسطه‌ها و دلالان از این آشفته بازار بیش‌ترین سود را می‌برند، تاکید کرد: با توجه به متشنج شدن بازار گوشت قرمز دیگر نمی‌توانیم در آستانه عید نوروز 99 قیمت گوساله را تعدیل کنیم و به ناچار باید حدود هشت درصد سود قصابی‌ها در قیمت این کالا اعمال شود.

به منظور پیگیری اقدامات و برنامه‌ریزی مسئولان دولتی در کنترل بازار گوشت در ماه‌های پایانی سال 98 با اسماعیل مسلمی، معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صمت تماس‌ گرفته شد اما وی پاسخی نداد!

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانخرید تضمینی گوساله زندهبازار گوشت قرمزاتحادیه قصابان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1555


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»