کد خبر: 1561
1398/11/26 - 1:2


صدای زنجان وضعیت خیاطان زنجانی در سال «تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی» را پیگیری می‌کند

روزهای وصله‌دار

رئیس اتحادیه خیاطان زنجان: برنامه‌‌ریزی مسئولان برای تحقق شعار سال هنوز به صنف خیاطان نرسیده است/ تولیدی‌های لباس: با ورود پوشاک چینی و ترک، سهمی در بازار نداریم/ خیاط‌های زنجانی: خسته‌مان کردند

پایگاه خبری صدای زنجان

#سوژه_مردمی



لیلا محمدی- رئیس صنف خیاطان زنجان با اشاره به تعطیلی 50 درصدی واحدهای تولیدی، خانگی و سفارشی‌دوز دوخت لباس اعلام کرد: متاسفانه با وجود پیگیری‌ها، هیچ یک از جلسات ستاد تسهیل رفع موانع تولید و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نفعی برای این صنف نداشته و مسئولان ذی‌ربط استانی برای تحقق شعار سال مدنظر رهبری مبنی بر «تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی» قدمی برنداشته‌اند، به نظر می‌رسد برنامه‌‌ریزی مسئولان برای تحقق شعار سال هنوز به صنف خیاطان نرسیده است!

یکی از مهمترین نتایج رونق تولید، رشد اقتصادی و رونق اقتصادی است. رشد اقتصادی کشور در گرو رونق تولید داخلی است و توجه به این امر و تدوین برنامه‌های اثربخش و دقیق سبب اشتغال‌زایی، توسعه ظرفیت‌های داخلی، ارتقا سطح معیشت خانواده‌ها و رونق و آبادانی جوامع می‌شود.

فعالان اقتصادی معتقدند با توجه به این که فعالیت‌های تولیدی سود کمی دارند باید توسط دولت حمایت شوند، در این بین اعطای وام‌های کم بهره می‌تواند بهترین راهکار برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های مدیران کارکشته و با تجربه در بخش تولید باشد. برای رونق دادن تولید داخلی لازم است نظام بانکی کشور سامان‌دهی شود و به جاى نگاه تجارى بر تسهیلات اعطایى، رویکرد حمایتی را در پیش گیرد.

مهم‌ترین تهدید برای رونق فعالیت‌های اقتصادی بحث قاچاق کالا به داخل کشور است که می‌تواند تولید داخلی را از پا درآورد. بنابراین لازم است اقدامات لازم برای مقابله با قاچاق کالا از سوی مسئولان دستگاه‌های ذیربط صورت گیرد.

هجوم اجناس خارجی به بازار بی‌دفاع داخلی

بنا بر آمارهای ارائه شده از سوی محمدعلی افشاری، رئیس اتحادیه خیاطان مردانه زنجان، 800 خیاط زنانه، مردانه و پیراهن‌دوز بعلاوه 300 تولیدی لباس به ثبت رسیده که بیش از 55 درصد این واحدها ناچار به تعطیلی شده‌اند.

صاحب یکی از تولیدی‌‌های لباس نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه فعالان این صنف به هیچ عنوان چشم به حمایت دولت برای ایجاد اشتغال نداشته و خود با همت والا، دست به خوداشتغالی زده‌اند تا درآمدی حلال داشته باشند، ابراز کرد: دوران جوانی را با کارگری در کارگاه‌های خیاطی در زنجان و سپس تهران آغاز کردم، درسال ۸۵ به زنجان بازگشتم و آنچه را که آموخته بودم با کوله باری از تجربه در اختیار شاگردانم گذاشتم.

این فعال اقتصادی بیمه را بزرگترين مشكل میان کارگر و کارفرما دانست و گفت: پیگیری‌های بسیاری برای تحت پوشش قرار دادن کارگران و استفاده آنان از مزایای بیمه انجام داده‌ایم اما متاسفانه هزینه بالای پرداخت حق بیمه و عدم حمایت دولت از کارگران این کارگاه‌ها سبب شده تا اهدافمان محقق نشود.

وی با اشاره به تاثیرپذیری این صنف از رکود بازار در سال ۹۵ خاطرنشان کرد: در روزهای پایانی سال هم باوجود اینکه تولیدات داخلی در بازار پوشاک پاسخگوی نیاز بازار است ولی متاسفانه ورود پوشاک چینی و ترک باعث شده تا بازهم حمایتی از ما نشود و نتوانیم آنگونه که درخور تلاش‌مان است سهمی در بازار پوشاک داشته باشیم. متاسفانه هیچ دستگاه نظارتی در عمل نسبت به مقابله با این فرآیند احساس مسئولیت نمی‌کند.

انباشت پوشاک در انبارها

وی با بیان اینکه قاچاق پوشاک نیمی از خیاطان و تولیدکنندگان را بیکار کرده و بسیاری از محصولات تولید شده در انبارها مانده و نمایشگاه‌های بهاره هم منفعتی برای تولیدکنندگان ندارد، در مورد وضعیت این روزهای خیاط‌ها عنوان کرد: قدرت مالی مردم کاهش یافته است و این عامل به علاوه واردات بی‌رویه قاچاق باعث شده است که افزایش تقاضا در بازار شب عید مورد انتظار خیاطان نباشد.

این تولیدکننده در مورد توان تولیدکنندگان برای صادرات پوشاک تصریح کرد: اکثر تولیدکنندگان این صنف خرد هستند و قدرت صادرات ندارند، از سویی دیگر بسیاری از مقررات تولیدی، بیمه و مالیات سد راه تولیدکننده است که سبب شده هیچ تولیدکننده‌ای به بازار خارج امیدی نداشته باشد.

وقتی دخل و خرج با هم نمی‌خواند

راه اندازی کارگاه‌های تولید و مشاغل خانگی که به وضعیت اقتصادی خانواده‌ها جان تازه‌ای می‌بخشد، فرصت خودکفایی بانوان و مادران سرپرست خانوار به ویژه جویندگان کار برای بهبود وضعیت معیشت را فراهم می‌کند.

کسب و کار و مشاغل خانگی یکی از زمینه‌های افزایش مشارکت مردم در اقتصاد و از جمله راهکارهای مناسب برای توسعه اشتغال‌های خرد و متوسط به ویژه برای بیکارانی است که دارای مهارت کافی در انجام برخی از کارها هستند، اما به دلیل بازار نامناسب اشتغال نمی‌توانند جذب بازار شوند. فعالیت اقتصادی در محیط خانگی موجب امکان مشارکت اعضای خانوار برای انجام یک فعالیت اقتصادی مشترک بوده و جلوگیری از رفت و آمدهای شهری، صرفه‌جویی در هزینه‌های اجتماعی و در کنار خانواده بودن از مزایای مشاغل خانگی است.

یکی از بانوان خیاط در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به تاثیر مشاغل خانگی نظیر خیاطی در بهبود وضعیت معیشتی خانوارها گفت: با فعالیت در این حرفه توانسته‌ام باری را از دوش همسرم بردارم و در تامین مخارج خانه کمک حال او باشم، اما در دو سال اخیر با افزایش قیمت انواع کالاها و اجناس و به تبع آن مواد اولیه موردنیاز خیاطی و کاهش دستمزدها، وضعیت فعالان این صنف مطلوب نیست.

وی با انتقاد از ورود پارچه‌های خارجی بی‌کیفیت به بازار عنوان کرد: متاسفانه مشتریان به دلیل قیمت پائین این پارچه‌ها در مقایسه با جنس ایرانی، نسبت به خرید آن اقدام کرده و از خیاط انتظار دارند تا طبق ژورنال یا مدلی که مدنظرشان است نسبت به دوخت اقدام کنیم. تحویل کار باکیفیت بر روی چنین پارچه‌هایی که زمان دوخت‌شان هم بالاست، به همین راحتی‌ها نیست.

این بانوی خیاط، افزایش قیمت خرج‌کار لباس در تولید و دوخت و کاهش مشتری را از دلایل اصلی افول این حرفه اعلام کرد و گفت: ورود اجناس خارجی چینی و ترک به کشور سبب شده تا مردم دیگر تمایلی برای دوخت لباس نداشته باشند.

افول حرفه خیاطی 

محمدعلی افشاری، رئیس اتحادیه خیاطان مردانه زنجان با بیان اینکه 800 خیاط زنانه، مردانه و پیراهن‌دوز بعلاوه 300 تولیدی لباس به ثبت رسیده که بیش از 55 درصد این واحدها ناچار به تعطیلی شده‌اند، اضافه کرد: متاسفانه خیاط‌های شخصی‌دوز از مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور و استان ضربه دیده و بیشترین تعطیلی‌ها نیز مربوط به این گروه بوده است.

افشاری اضافه کرد: پیش از این در خیابان امام 25 واحد خیاطی، در سبزه‌میدان 13 واحد خیاطی فعال بودند اما در حال حاضر هیچ اثری از این واحدها نمانده و به دلیل مشکلات اقتصادی فعالان صنف مجبور به تغییر شغل شده‌اند. در خیابان طالقانی و فردوسی به ترتیب نزدیک به هشت و 9 واحد خیاطی مشغول بودند اما در این خیابان‌ها تنها یک واحد فعال مانده است.

وی با بیان اینکه در خیابان مدرس عمده خیاطان به علت کهولت سن و یا مشکلات اقتصادی نسبت به تعطیلی واحد خود اقدام کرده‌اند، عنوان کرد: با افزایش فشارهای اقتصادی و عدم حمایت از این صنف، بسیاری از خیاطان فعال در پاساژها و مغازه‌ها برای مشغول شدن در شغل‌هایی نظیر نگهبانی قصد کنار کشیدن از این حرفه را دارند.

افشاری با بیان اینکه در حال حاضر خیاطان زنجانی تنها طی یک هفته یکی دو دست لباس سفارش قبول می‌کنند و این تعداد سفارشات جوابگوی هزینه‌های زندگی آنان نیست، ابراز کرد: افزایش کرایه بهای مغازه‌ها نیز سبب شده تا این صنف بیش از پیش در مقابل مشکلات اقتصادی کمر خم کند.

 خسته‌مان کردند

یکی از خیاط‌های زنجانی که به گفته خودش به علت کاهش سفارشات در واحد تولیدی که در آن مشغول بود به ناچار از این حرفه دست کشیده و در حال حاضر در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر فعالیت می‌کند، عنوان کرد: صاحب تولیدی با کاهش سفارشات دوخت لباس و پوشاک، تصمیم به کاهش دستمزدهای شاغلان این واحد گرفت. من و بسیاری از همکارانم که بیش از 7 سال سابقه کار خیاطی داشتیم به اجبار ادامه ندادیم.

وی با اشاره به سفارش دوخت لباس فرم دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی به خارج از استان تصریح کرد: عدم حمایت از این صنف از سوی مسئولان ارشد استانی و نظارت‌های رنگ‌باخته برای جلوگیری از پوشاک قاچاق سبب شد تا از این شغل خسته شوم.

تهیه لباس فرم کارکنان دستگاه‌های اجرایی، نظامی و خصوصی از خارج از زنجان

رئیس اتحادیه خیاطان مردانه زنجان با بیان اینکه قبل از انقلاب و حدود چهار سال پس از انقلاب سفارشات دوخت لباس‌هاس فرم نظامی توسط واحدهای خیاطی و تولیدی‌های داخل استان پذیرفته می‌شد، اضافه کرد: در حال حاضر اطلاع از مراکز تولید و دوخت لباس‌های فرم نظامی‌های داخل زنجان اعم از ارتش، سپاه و نیروی انتظامی ندارم اما ما با توجه به تجربه کاری که داریم خواهان دریافت سفارشات از سوی این نیروها هستیم.

محمدعلی افشاری با بیان اینکه دستگاه‌ها اجرایی و دولتی سفارشات خود برای تهیه لباس‌های فرم کارکنان را به تولیدی‌های خارج از استان از جمله تهران، تبریز و مشهد می‌دهند، ادامه داد: چند سال پیش یکی از شرکت‌های معروف زنجان سفارش دوخت  2 هزار و 200   دست کت و شلوار را به یکی از تولیدی‌های خارج از استان را داد اما به دلیل عدم تجربه خیاطان این واحد، کارخانه هم لباس‌های فرم را برای تعمیر به اتحادیه آورد تا در داخل زنجان اقدامات لازم برای تعمیر و دوخت مجدد انجام شود. از این موردهای مشابه به میزان فراوان دیده‌ایم. ما از بانک‌ها وام نمی‌خواهیم، همین که برای تهیه لباس‌های فرم کارکنانشان به قیچی دست خیاطان زنجانی اعتماد کنند برای ما کافیست.

قیچی کُند خیاطان

افشاری با اشاره به فعالیت خیاطان افغانی در تولیدی‌های تهران و شهرهای بزرگ از ادارات و ارگان‌های اجرایی استان و مسئولان ارشد خواست تا سفارشات مربوط به دوخت لباس فرم کارکنان را به اتحادیه خیاطان ارائه دهند تا به جای کارگران افغانی، کارگران زنجانی مشغول کار شده و چراغ تولیدی‌های زنجان خاموش نشود.

رئیس اتحادیه خیاطان مردانه زنجان اضافه کرد: این مشکلات سبب شده تا خیاطان خبره زنجان دیگر برای تربیت شاگرد همتی نداشته باشند، اگر این بی‌وفایی‌های مسئولان به این صنف تداوم یابد دیر یا زود سرنوشت هنرمندان فعال در صنعت مسو چاقو برای خیاطان زنجانی تکرار می‌شود.

افشاری با اشاره به ورود پارچه‌های بی‌کیفیت خارجی به کشور و به تبع آن استان از مبادی مرزی نظیر جلفا و بانه و مشکلات در تولید و دوخت لباس و پوشاک بی‌کیفیت با ماندگاری پائین از دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان صمت خواست تا نسبت به نظارت بر بازار توجه جدی داشته باشند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر انعکاس مشکلات صنف خیاطی به مسئولان مربوطه و پیگیری مسائل در جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی افزود: یک سال پیش مشکلات صنف را در قالب نامه‌ای نوشتم، جواب سربالا شنیدم. در جلسات سازمان صمت و اتاق اصناف بارها از درد خیاطان زنجانی صحبت کرده‌ام اما جواب منطقی نشنیده‌ام. هیچ یک از جلسات ستاد تسهیل رفع موانع تولید و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نفعی برای این صنف نداشته و مسئولان ذیربط استانی برای تحقق شعار سال مدنظر رهبری مبنی بر «تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی» قدمی برنداشته‌اند، به نظر می‌رسد برنامه‌‌ریزی مسئولان برای تحقق شعار سال هنوز به صنف خیاطان نرسیده است!

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانخیاطان زنجانمواد اولیه خیاطانلباس های چینی
sedayezanjannews.ir/nx1561


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»