کد خبر: 1569
1398/11/28 - 0:25


گفت‌وگوی صدای زنجان با بازیکن زنجانی تیم بسکتبال لیگ برتری

از آینده بسکتبال زنجان ناامیدیم

مهدی کریمی: رابطه حرف اول را می‌زند

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- بازیکن زنجانی تیم بسکتبال نیروی زمینی با بیان اینکه برای ۹۰ درصد جامعه بسکتبال زنجان ثابت شده که اگر در این شهر بمانند هیچ آینده‌ای نخواهند داشت، می‌گوید: در زنجان به ورزش بسکتبال از پایه تا رده جوانان اهمیت می‌دهند اما همین که ورزشکاران این حرفه مشتاق به رسیدن به سکوهای بالاتر هستند، مسئولان در همان نقطه عطف، دیگر کاری به کارش ندارند مگر اینکه، شخص برای رسیدن به هدفش به عنوان بازیکن در تیم‌های خارج از استان فعالیت کند.

مهدی کریمی از 15 سال پیش ورزش بسکتبال را به امید رسیدن به سکوهای افتخار آغاز کرده و تا کنون در رده‌های پایین نظیر مینی بسکتبال، نونهالان، نوجوانان و جوانان، لیگ دسته دو و یک و تیم ملی جوانان حضور داشته است.

کریمی به مدت دو سال در تیم لیگ دسته دومی گالوانیزه زنجان، یک سال در تیم لیگ دسته یکی مس کرمان، یک سال در تیم ملی جوانان حضور داشته و در حال حاضر در تیم نیروی زمینی ورزش بسکتبال را ادامه می‌دهد.

او به دلیل مصدومیت از ناحیه زانو و پاره‌گی رباط صلیبی که مربوط به بازی بین تیم‌های نیروی زمینی و اکسون تهران بود تا 5 ماه آینده نمی‌تواند تیم نیروی زمینی (لیگ امید و بزرگسال) را همراهی کند.

این ورزشکار 23 ساله با خود عهد کرده بدون توجه به موج‌های منفی، مسیری که انتخاب کرده را با قدرتی مثال‌زدنی طی کند. او عاشق بازی تیم بسکتبال حرفه‌ای NBA آمریکاست و الگوهایش «صمد نیکخواه‌بهرامی»، بازیکن تیم ملی بسکتبال ایران و ژجیانگ گلدن بال و «کوبی برایانت مرحوم»، بازیکن بسکتبال بازنشسته آمریکایی و تاجر است که تمام ۲۰ سال دوران بازی‌اش را در تیم لس آنجلس لیکرز در اتحادیه ملی بسکتبال گذراند، هستند.

مهدی کریمی در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به علاقه‌مندی بیش از حد خود به ورزش بسکتبال می‌گوید: در دانشگاه زنجان در رشته ریاضی کاربردی گرایش کامپیوتر مشغول به تحصیل بودم اما به دلیل دعوت شدنم به اردوی تیم ملی و رفت‌وآمدهای متعدد بین زنجان و تهران در سال 94 و پس از تحصیل در چهار ترم این رشته از ادامه تحصیل انصراف دادم.

کریمی که در حال حاضر دانشجوی ترم پنج رشته تربیت‌بدنی در دانشگاه پیام نور است با اشاره به برگزاری منسجم و منظم مسابقات بسکتبال در لیگ‌های مختلف از سوی مسئولان و ورزش‌دوستان تهران از غافل بودن مسئولان از استعدادهای بسکتبالیست‌های زنجانی انتقاد می‌کند و می‌گوید: وقتی در هر تریبونی از بسکتبال زنجان و مشکلات و نقاط ضعفش حرفی می‌زنیم به یک صنفی برمی‌خورد! اما من هر چه که از نظر من حقیقت است را با صراحت تمام با هدف ارتقا سطح بسکتبال شهرم می‌گویم. طی پانزده سال فعالیتم در رشته بسکتبال باید بگویم، زنجان سرشار از استعداد بوده است اما متاسفانه این ظرفیت‌ها و استعدادها هیچ وقت پرورش داده نشد.

گرفتاری بسکتبال در تور بی‌برنامه‌گی

وی در تشریح علت نبود جایگاه مطلوب برای ورزش بسکتبال با وجود استعدادهای فراوان ورزشکاران در رده‌های مختلف سنی عنوان می‌کند: مطمئنا این مشکل از نبود مربی حرفه‌ای و کاربلد نشات نمی‌گیرد. در حال حاضر مربیان فعال در زنجان از مربی‌های برتر کشور محسوب می‌شوند که برای رشد و پیشرفت شاگردان خود تلاش‌ کرده و می‌کنند. مشکل اصلی به عدم حمایت از بسکتبالیست‌ها در رده‌های بالاست.

این بسکتبالیست زنجانی با بیان اینکه در زنجان از رده پایه تا رده جوانان به بسکتبالیست‌ها بهاء داده می‌شود اما پس از آن ورزشکار بدون اینکه مورد حمایت ارگانی باشد به حال خود رها می‌شود، خاطرنشان می‌کند: تیم تهران‌ یا خوزستان که از رده پایه ورزشکار به جامعه بسکتبال تحویل می‌دهند می‌توانند الگوی خوبی برای زنجان باشند. من از رده پایه بسکتبال را آغاز کردم با 12 نفر از بسکتبالیست‌های همین شهر که می‌توانستند در پوزیشن‌های مختلف در تیم بازی کنند و من در بین‌شان نفر چهارم یا پنجم به لحاظ استعداد بودم اما اکنون از این تعداد تنها دو نفر باقی مانده‌ایم، من و شاهین مقدم!

آینده‌ تار برای بسکتبالیست‌های زنجان

کریمی با بیان اینکه برای ۹۰ درصد جامعه بسکتبال زنجان ثابت شده که اگر در این شهر بمانند آینده‌ای نخواهند داشت، تصریح می‌کند: در زنجان به ورزش بسکتبال از پایه تا رده جوانان اهمیت می‌دهند اما همین که ورزشکاران این حرفه مشتاق به رسیدن به سکوهای بالاتر هستند، مسئولان در همان نقطه عطف، دیگر کاری به کارش ندارند مگر اینکه، شخص برای رسیدن به هدفش به عنوان بازیکن در تیم‌های خارج از استان فعالیت کند.

بازیکن زنجانی تیم نیروی زمینی با بیان اینکه زنجان از تیم مس کرمان کم ندارد به روزهای بهاری و سبز این ورزش طی سال‌های گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: در سال‌های گذشته که زنجان دارای تیم لیگ برتری بسکتبال بود بیش از 7 هزار تماشاچی داشت که با عشق بازیکنان را تشویق می‌کردند، همین موضوع سبب رشد بسکتبال در رده‌های پایه شده بود. من معتقدم تا وقتی در لیگ برتر تیم نداشته باشیم نمی‌توانیم در رده‌های بزرگسال پیشرفت قابل محسوسی کنیم.

کریمی که معتقد است مشکل بسکتبال زنجان نه به حوزه داوران ارتباط دارد و نه به مربیان این ورزش تاکید می‌کند: ریل‌گذاری در بسکتبال زنجان درست است، مسئولان باید برای جذب اسپانسر و تشکیل تیم منسجم و یکدست بسکتبال تلاش کنند و در این بین حتما به قراردادهایی که با ورزشکاران منعقد می‌کنند توجه داشته باشند. زیرا بازیکنی که هیچ پشتوانه مالی ندارد، نمی‌تواند با دستان خالی در ورزش حرفه‌ای حضوری اثربخش داشته باشد.

روایت تلخ

او با اشاره به خط خوردن اسمش از ترکیب تیم ملی جهت شرکت در مسابقات آسیایی در دقایق پایانی در حدود 4 سال پیش عنوان می‌کند: در روز پایانی اسمم از لیست نهایی خط خورد، متاسفانه آنقدر که از بازیکن خوزستانی حمایت شد از من هیچ حمایتی صورت نگرفت. به من شب گفتند انتخاب شدی اما صبح فردا گفتند اسمت خط خورده است!

بسکتبالیست زنجانی تیم لیگ برتری نیروی زمینی ادامه می‌دهد: همه می‌دانند در بسکتبال، رابطه حرف اول را می‌زند. هر که رابطه بیشتری دارد جایگاه بهتری هم دارد، اما این درست نیست باید شایسته سالاری باشد.

وی با یادآوری حمایت مسئولان هیئت بسکتبال و نماینده مجلس بازیکن خوزستانی و پیگیری علت حذف نام وی از لیست نهایی تیم ملی بسکتبال عنوان می‌کند: به دنبال حضور نماینده مجلس مربوطه به فدراسیون، اعتراض رئیس هیئت بسکتبال که گفت با این وضع رانت و رانت‌بازی دیگر با فدارسیون همکاری نمی‌کند، پس از مدتی بازیکن به تیم ملی دعوت شد. حمایت مسئولان سبب شد تا این بازیکن در ترکیب تیم ملی حاضر شود. حمایت برای بازیکن یکی از گزینه‌های مهمی است که سبب دلگرمی او می‌شود و می‌تواند آینده‌اش را دگرگون کند. در زنجان مدیرکل وقت که اصلا تا زمان خطر خوردن نامم از لیست نهایی تیم ملی بسکتبال نمی‌دانست تیم بسکتبالی در زنجان هست یا نه، تنها به صورت نمادین با من دیدار کرد.

 کریمی ضمن قدردانی از حمایت‌های بی‌دریغ هیئت بسکتبال استان تاکید کرد: این حمایت‌ها ارزشمند است، قبول دارم که امکانات در شهرستان‌ها محدود است اما آنچه که انتظارش را داشتم مسئولان هیئت بسکتبال از من حمایت نکردند.

این بسکتبالیست ضمن تاکید بر لزوم تدوین برنامه از سوی شهرداری و شورای شهر برای تیم‌داری و حمایت مالی از تیم‌های ورزشی در لیگ‌های مختلف می‌گوید: شهرداری‌ بندرعباس و گرگان به عنوان اسپانسر از تیم‌های بسکتبال حمایت می‌کنند، این موضوع در تمامی شهرها در جریان است اما به هیچ عنوان از سوی مسئولان شهری زنجان مورد توجه قرار نگرفته است.

جواب سربالای مدیران و مسئولان به اهالی ورزش

وی با اشاره به دیدگاه غیرقابل قبول و غیرمنطقی برخی مدیران و دستگاه‌ها به ورزش و ورزش حرفه‌ای عنوان می‌کند: چهار سال قبل وقتی به عنوان بازیکن در ترکیب تیم ملی جوانان حضور داشتم، برای درخواست حمایت از ورزش بسکتبال به استانداری مراجعه کردم و درخواست دیدار با استاندار را داشتم، اما معاون استاندار وقت با لحنی تند گفت «مگر تو چه کسی هستی که این حرف‌ها را می‌زنی، فعلا پر کردن چاله چوله‌های شهر برای ما مهم‌تر از ورزش است»، با شنیدن این سخنان به سطح درک و دیگاه مسئولان پی بردم و پس از آن دیگر نه به استانداری و نه به هیچ ارگان دیگری مراجعه نکردم.

کریمی با اشاره به فعالیت کارخانجات و واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ در زنجان تصریح می‌کند: آرزویم است است شرکت ایران ترانسفو که یکی از کارخانجات مهم کشور محسوب می‌شود اسپانسر تیم بسکتبال زنجان شود.

وی ضمن قدردانی از اسپانسر تیم بسکتبال گالوانیزه زنجان خاطرنشان می‌کند: مسئولان مربوطه طی یک سال که اسپانسری تیم را بر عهده داشتند به صورت حرفه‌ای و اصولی از تیم حمایت جانانه کردند که نمونه این حمایت را در شهر زنجان ندیده‌ام. درست است تیم نتیجه نگرفت اما این‌ها دلیلی برای لغو حمایت نبود. شهرداری گرگان از وقتی بسکتبال را شروع کردم در لیگ برتر تیم داری می‌کند در ۱۰ سال این تیم در ته جدول بوده اما با حمایت اسپانسر و تلاش عوامل و بازیکنان پارسال تیم عنوان نایب قهرمانی گرفت و امسال هم احتمال قهرمان شدن دارد.

پس زدن بازیکنان بومی در زنجان

کریمی با اشاره به دریافتی پائین بازیکنان بومی در مقایسه با بازیکنان غیربومی در تیم گالوانیزه زنجان خاطرنشان می‌کند: من نسبت به بازیکن غیربومی که در تیم گالوانیزه حضور داشت دریافتی کمی داشتم، این اختلاف دریافتی‌ها ‌نصف به نصف بود. برای هر بازیکنی حمایت مالی یکی از گزینه‌های مهم است خب مشخص است اگر چنین رویکردی ادامه داشته باشد هیچ بازیکنی در هیچ ورزشی رغبت و اشتیاقی برای ماندن در شهر و دیارش را ندارد و گرنه ما به شهرمان غیرت داریم و مایلیم دل تماشاگران و طرفداران زنجانی را شاد کنیم.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمهدی کریمیبسکتبال زنجانتیم بسکتبال نیروی زمینی
sedayezanjannews.ir/nx1569


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»