کد خبر: 1577
1398/11/30 - 10:45


گزارش صدای زنجان از وضعیت قاچاق در بازار لوازم خانگی

قاچاقِ معتبر

رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي و اداري زنجان اعلام کرد: قاچاق اجناس درجه 3 چینی و تبدیل مارک آن‌ها به ال.جی و سامسونگ

پایگاه خبری صدای زنجان

زهرا احمدی- در سال‌های اخیر همواره موضوع قاچاق کالا و راهکارهای مقابله با آن از جمله مهم ترین چالش های اقتصادی و سرفصل های برنامه ای اصلی اقتصاد کشور و در دستور کار دولت ها قرار گرفته است. امروز مشخص شده که تا زمانی که سودآوری قاچاق کالا بیشتر از تولید و عرضه محصولات تولید داخل است، صرف مبارزه فیزیکی با محصولات قاچاق موجب بهبود این مشکل نمی شود.

اگر گذرتان به بازار لوازم خانگی بیفتد قطعاٌ کالاهایی با برندهای معتبر خارجی در فروشگاهها رخ نمایی می‌کنند و این سوال پیش می آید که این اجناس با وجود تحریم‌ها چگونه وارد کشور می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی زنجان معتقد است: این اجناس و کالاهایی که در فروشگاه‌ها با برندهای معتبر وجود دارد بیشتر قاچاق بوده که در مرز بانه برندهای لوازم درجه سه چین از قبیل توشیبا و مدیا توسط قاچاقچیان از بدنه لوازم جدا شده و مارکهای ال.جی و یا سامسونگ نصب می‌شود و با قیمت گزافی به مشتریان فروخته می‌شود و این علاوه بر قاچاق، تقلب نیز است که یک جرم محسوب می‌شود.

ضمانت نامه شرکتی در بازار وجود ندارد

شاید بارها شاهد فروش انواع لوازم خانگی به ویژه یخچال، ماشین لباسشویی و ظرفشویی با برندهای معتبر در سایتهای دیوار و شیپور و ارزانتر از بازار باشید که به اجناس بانه مشهور هستند که با دیدن امکانات بالای این اجناس درج شده و قیمتهای پایین آنها، تحریک به خرید آن می‌شویم ولی باید توجه کرد که این اجناس برخلاف ظاهر فریبنده از کیفیت پایینتری برخوردار هستند. در ادامه برای پیگیری بیشتر با یکی از فروشندگان اجناس بانه گفتگو داشتیم.

این فروشنده لوازم بانه معتقد است: کالاهایی که وارد کشور میکند از ضمانت نامههای شرکتی برخوردار بوده که نصاب شرکت اقدام به نصب لوازم خانگی می‌نماید.

وی ادعا میکند: ضمانت نامههای کالاهایی که ازبانه وارد میکند شامل دو سال تعویض با پنج سال خدمات پس از فروش است.

لوازم خانگی موجود در بازار ضمانت نامه شرکتی ندارند

محمد احمدی در پاسخ به این اظهارات ابراز میکند: این اجناسی که به صورت قاچاق وارد کشور میشود از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند و علاوه برآن هیچ ضمانت نامه شرکتی نداشته و خود افراد که به صورت قاچاق لوازم را وارد کشور میکنند اقدام به تهیه ضمانت نامههای شرکتی مینمایند که همه تقلبی است.

وی در ادامه تصریح میکند: به ندرت لوازم با برند معتبر و ضمانت نامه شرکتی در بازار وجود دارد که مردم باید برای تهیه اجناس با کیفیت از فروشگاههای معتبر خریداری کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی استان با اشاره به ضمانت نامه های شرکتی لوازم خانگی خاطر نشان میکند: ضمانت نامه گلدیران و سام الکترونیک ضمانت نامههای شرکتی اجناس ال.جی و سامسونگ است که مردم در صورت خرید لوازم با این برندها به این نوع ضمانتنامه‌ها دقت کنند.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان نیز با بیان اینکه پلیس هر ساله طرحهای مختلفی در مبارزه با قاچاق اجرا میکند، می گوید: در کشفیات سالانه پلیس از قاچاق مقدار قابل توجهی لوازم خانگی کشف میشود که به گمرک مرجوع میشود و یا در صورت کیفیت پایین اقدام به معدوم سازی می‌شود.

سرهنگ جعفر  رحمتی با اذعان به اینکه امسال قاچاق لوازم خانگی افزایش داشته است، اظهار می‌کند: در سال جاری کشفیات پلیس از لوازم خانگی صوتی و تصویری نسبت به سالهای قبل افزایش یافته ولی سایر لوازم خانگی با کاهش 72 درصدی همراه بوده است.

وی می‌افزاید: کشفیات در زمینه لوازم بازی و سرگرمی قاچاق در استان افزایش یافته به طوریکه امسال 400 مورد کشفیات در این زمینه داشتیم ولی قاچاق لوازم آشپزخانه نسبت به سال قبل کاهش 65 درصدی داشته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی زنجان در ادامه با اشاره به اقدامات دولت برای جلوگیری از ورود لوازم خانگی قاچاق می‌گوید: دولت برای کاهش و جلوگیری قاچاق، واردکنندگان ملزم به تهیه کد شناسه کالا شوند که قرار بود از بهمن ماه امسال اجرایی شود که با گذشت یک ماه هنوز عملیاتی نشده تا فرصتی برای فروش اجناس موجود در انبارها شود که پیش بینی میشود از ابتدای سال آینده در کشور اجرا شود.

کد شناسه کالا چیست؟

کد شناسه کالا حاوی اطلاعاتی است که ضمن شفافیت مسیر تجارت کالا، حقوق مصرف‌کننده را هم با اطلاع از صحت اطلاعات کالا حفظ می‌کند. با کد شناسه کالا و شناسه‌دار شدن گروه‌های مختلف کالایی بازرسان می‌توانند با بررسی و مشاهده بارکد، کالاهای بی‌هویت و قاچاق را از کالاهایی که از مبادی رسمی و قانونی وارد کشور شده‌اند، تشخیص دهند.

به گزارش اداره کل تعزیرات حکومتی استان، امسال تعداد 595 پرونده در بخش قاچاق کالا و ارز به شعب این اداره کل وارد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 46 درصد افزایش دارد. که بیشترین محموله‌های قاچاق که در استان رسیدگی می‌شود، مربوط به البسه، نفت‌گاز، سیگار و لوازم خانگی است و به علت تاثیر منفی قاچاق در اقتصاد کشور، تعزیرات حکومتی به جدیت با قاچاقچیان برخورد می‌کند؛ و چون قاچاق کالا، پدیده‌ای وسیع و گسترده است، برای مبارزه با این پدیده، باید از ظرفیت دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی به ‌ویژه رسانه‌ها استفاده کرد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقاچاق لوازم خانگیبانهبازار لوازم خانگی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1577


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»