غلامرضا محمدی: عدم کارایی نظام آموزشی کشور! متاسفانه زیاد درس میخوانیم اما بیکیفیت!/مدیرکل فنی و حرفهای استان: عمده ترین علت بیکاری در زنجان؛ فقدان مهارت آموزی است
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: ناترازی کنونی در حوزه آموزش منجر به ایجاد شکاف توانمندی
مهارتی شده که تقریبا از هر دو نفر یک نفر در بازار کار دچار فقر مهارتی است.
غلامرضا
محمدی روز چهارشنبه در کارگروه شورای مهارت استان زنجان (8 مردادماه 1404) که در
سالن استانداری برگزار شد با بیان اینکه در حوزه آموزشهای مهارتی، نگرانیهای جدی
وجود دارد، افزود: چرخه اشتغال اهمیت دارد و فرایندی است که در آن کارجو با کسب شایستگی
ها و مهارت های لازم، شغل مد نظر را با ارزیابی شایستگی های کنونی و دریافت آموزش
ها به دست می آورد.
وی با
بیان اینکه ۳۰ درصد از رشد اقتصادی هشت درصدی هدفگذاری شده در کشور باید از طریق
بهرهوری محقق شود، گفت: عمدتا این مهم به بهرهوری نیروی کار مربوط است.
محمدی
با بیان اینکه فردی که در یک سال آموزش مهارتی بیشتری ببیند، در بلندمدت حدود سه
درصد به بهرهوری و ۱۰ درصد به دستمزد او افزوده میشود، افزود: در برخی کشورها،
نرخ رشد بهرهوری به چهار درصد رسیده که نشان دهنده اهمیت جدی آموزشهای فنی و
حرفهای است.
وی با
بیان اینکه نظام آموزش مهارتی کشور در مقایسه با دیگر کشورها وضعیت مناسبی ندارد،
گفت: رتبه میانگین نظام آموزشی ایران در بین ۱۴۰ کشور حدود ۶۱ است یعنی دانشآموزان
و دانشآموختگان کشور در سطح بالایی از مطالعه قرار دارند اما در مهارتهای لازم
برای ورود به بازار کار رتبهای بسیار پایینتر یعنی ۱۳۶ را دارند. عدم کارایی
نظام آموزشی کشور را شاهدیم، در واقع زیاد درس میخوانیم اما بیکیفیت! شاید در زمینه
نیروی کار با شرایط بحران مهارتی مواجه باشیم.
معاون
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ناترازی کنونی در حوزه آموزش منجر به ایجاد
شکاف توانمندی مهارتی شده که تقریبا از هر دو نفر یک نفر در بازار کار دچار فقر
مهارتی است.
وی
اضافه کرد:به دلیل پایین بودن سازگاری آموزشها با نیازهای بازار، کمتر از نیمی از
افراد جویای کار قادر به بهرهبرداری از مهارتهای کسب شده و یافتن شغل مناسب
هستند.
معاون
وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: علاوه بر این، نظام آموزش
عالی و فنی حرفهای تنها حدود ۲۸ درصد از نیازهای بازار را برآورده میکنند که این
رقم تقریبا نصف میانگین جهانی است.
وی
اضافه کرد: تغییرات سریع فناوری و نیازهای جدید، ضرورت بازنگری در نظامهای آموزشی
را بیش از پیش آشکار میسازد.
محمدی
در بخش دیگری از سخنان خود افزود: مسئولیت اجتماعی شرکتها و سرمایهگذاریهای
بلندمدت در توسعه زیرساختهای آموزشی به عنوان رویکردی استراتژیک و سودآور برای
جامعه و مردم، مورد تأکید است.
وی
اظهار داشت:به عنوان نمونه، معاونت علمی ریاست جمهوری مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال
اعتبار مالیاتی را برای توسعه زیرساختهای آموزش فنی و حرفهای در نظر گرفته و در
وزارت نیرو، توافق شده است که ۱۰۰ کارگاه انرژیهای تجدیدپذیر و نوین در سراسر
کشور تجهیز شود.
معاون
وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: با توجه به پویا بودن
بازار کار و نرخ بالای بیکاری و بیمهارتی در میان نسل جوان (۱۵ تا ۲۵ ساله)، نیاز
است که با مشارکت فعال بخشهای اقتصادی و زیستبوم آموزش، همآفرینی و تحول در
نظام آموزش مهارتی صورت گیرد. این تغییر باید منجر به ایجاد چرخهای بین آموزش و
اشتغال شود که بتواند نیازهای بازار را برآورده کند.
** مراکز
آموزشهای مهارت پیشرفته و نوین در سطح کشور تاسیس می شود
محمدی همچنین
در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه برای تحقق این چشم انداز تفاهم نامه هایی
بین وزارتخانه های فناوری ارتباطات و تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا شده است،
افزود: در این راستا مراکز آموزش های مهارت پیشرفته و نوین در سطح کشور تاسیس می
شود.
وی
اضافه کرد: یکی از این مراکز با مشارکت اداره کل ارتباطات و آموزش های فنی و حرفه
ای استان زنجان در حال راه اندازی است که مقرر شد با سرعت بیشتری پیگیری شود که
منابع لازم آن نیز تامین شده است.
محمدی
افزود: این آموزشها در رشته هایی از قبیل هوش مصنوعی، رایانه شهری و اینترنت اشیا
خواهد بود که در این زمینه باید ظرفیت های استان زنجان در صنایع و مهارت های پیشرفته
مد نظر قرار گیرد.
وی
اظهار داشت: هم اکنون در حوزه آموزش های مهارتی، زیرساخت های بزرگی در کشور در
قالب بیش از هفت هزار هنرستان، تعداد زیادی واحد دانشگاهی و ۷۰۰ مرکز دولتی آموزش
های فنی و حرفه ای وجود دارد که به گروه های هدف خدمات می دهد.
وی
اضافه کرد: با توجه به فرسایش زیرساخت های فناوری و منابع انسانی به نوسازی و
بهسازی در این زمینه نیاز داریم تا بتوانیم مهارت های پیشرفته و نوین را متناسب با
بازار کار و اشتغال جدید ارائه کنیم.
محمدی
به برنامه های پیش روی این سازمان اشاره کرد و افزود: بخش عمده ای از برنامه های
سازمان از طریق هم افزایی و تقویت مشارکت ها اجرا می شود و بیش از ۸۰ درصد آموزش
های مهارتی از همین مسیر صورت می گیرد.
وی با
تاکید بر اینکه آموزش ها در درون صنعت پویاتر است، گفت: این سازمان به این سمت پیش
می رود و استان زنجان نیز با توجه به ظرفیت های زیاد، دو تفاهم نامه شامل شکل گیری
کنسرسیوم یا ائتلاف مهارت و همچنین مهارت های فنی و حرفه ای را امضا کرده است. همه
دستگاه های دولتی و خصوصی باید در توسعه آموزشهای فنی و حرفه ای همراهی کنند.
وی یادآور
شد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای «برنامه وفاق برای ایران ماهر» را طراحی کرده که
در آن نیازهای زیرساختی و فرصتهای سرمایهگذاری در حوزه آموزش فنی و حرفهای و
فناوریهای پیشرفته مشخص شده است.
به
گفته محمدی، هدف این است که با همکاری بخش خصوصی، زیرساختهای آموزشی توسعه یابد و
اکوسیستم مهارتی کشور تغییر کند.
** کارگاهها
و مراکز صلاحیت دار فنی و حرفهای استان زنجان تجهیز میشوند
نرگس
مرادخانی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان هم در ادامه گفت: طبق برنامه
ریزی صورت گرفته با معاون اول رییس جمهور ۱۲۰ میلیارد ریال از یک محل و همچنین ۴۰۰
میلیارد ریال تسهیلات از محل ماده ۱۱۱ قانون کار و علاوه بر آن تسهیلات استانی برای
تجهیز کارگاهها و مراکز صلاحیت دار فنی و حرفهای استان اختصاص مییابد. به دنبال
آن هستیم تا آموزشهای فنی و حرفهای در استان به گونهای توسعه یابد که پاسخگوی نیازهای
روز بازار کار و فناوریهای نوین باشد.
وی با
بیان اینکه زنجان ظرفیتها و پیشینه قوی در حوزه آموزش مهارتی دارد، گفت: با همکاری
همه دستگاههای اجرایی، آموزش و پرورش، اداره کار، اتاق بازرگانی و نهادهای دیگر
تلاش می شود تا بیشترین بهرهبرداری را از آموزشهای فنی و حرفهای داشته باشیم.
مرادخانی
افزود: برای نخستین بار در استان، مسئولیتهای اجتماعی به شکل چارچوبمند تعریف میشود
تا همه دستگاهها و فعالان اقتصادی بر اساس برنامهای مصوب، منابع خود را به توسعه
زیرساختهای آموزشی و مهارتی اختصاص دهند.
وی
اضافه کرد: با هماهنگی صورت گرفته، مقرر شد حداقل ۵۰ درصد از ظرفیت مراکز تخصصی
آموزش فنی و حرفهای به آموزشهای پیشرفته و بهروز اختصاص یابد و در این زمینه
تفاهمنامههایی با دستگاههای مرتبط امضا شده است.
معاون
هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان همچنین بر اهمیت بهروزرسانی آموزشهای مهارتی
با توجه به تغییرات سریع فناوری تأکید کرد و گفت: ارتباط مستمر با کشورهای منطقه و
بهکارگیری فناوریهای نوین از اولویتهای ماست تا دانش و مهارت نیروهای استان
همواره بهروز و کاربردی باشد.
مرادخانی
خاطرنشان کرد: با مدیریت هدفمند منابع و سرمایهگذاری مناسب در تلاش هستیم تا سهم
استان زنجان در بازار مهارت و اشتغال افزایش یابد تا گامهای مؤثری در توسعه
اقتصادی استان برداشته شود.
تغییر
در ترکیب بازار کار استان زنجان
مدیرکل
تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز در این جلسه گفت: نرخ مشارکت اقتصادی
در استان زنجان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.
به
گفته طیب جعفری، نرخ مشارکت اقتصادی مطلق کشور حدود ۴۱ تا ۴۲ درصد بوده درحالیکه این
نرخ در استان زنجان در حدود دو درصد بالاتر از میانگین کشوری است. بررسیها نشان میدهد
در سال گذشته با وجود کاهش رشد اشتغال در کشور، نرخ مشارکت اقتصادی در زنجان افزایش
یافته است در حالیکه در کشور، نرخ بیکاری در حال رشد بوده و بخشی از افراد حتی از
بازار کار خارج شدهاند، اما استان زنجان ضمن حفظ نسبت اشتغال، توانسته نیروهای جدید
جویای کار را نیز جذب کند.
مدیرکل
تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به تغییر ترکیب بازار کار استان،
گفت: در گذشته سهم بخش کشاورزی در اشتغال استان دو برابر میانگین کشوری بود، بهطور
مثال، زمانیکه در کل کشور حدود ۱۵ درصد نیروی کار در کشاورزی فعال بودند، این رقم
در زنجان به ۳۳ درصد رسید، اما در سالهای اخیر و با اجرای سند توسعه استان، شاهد
افزایش قابل توجه سهم بخش خدمات هستیم.
وی با
بیان اینکه سهم اشتغال در بخش خدمات استان طی چند سال گذشته از ۳۳ درصد به بیش از
۴۲ درصد رسیده است، افزود: این رشد نشاندهنده اثرگذاری سیاستهای توسعهای و هدایت
منابع به سمت بخش خدمات بوده و زنجان با این روند در حال نزدیک شدن به میانگین
کشوری در بخش خدمات است.
عمده
ترین علت بیکاری در زنجان؛ فقدان مهارت آموزی است
محمدرضا
انصاری، مدیرکل آموزش فنی و حرفه استان زنجان هم در این نشست گفت: عمده ترین علت بیکاری
در این استان ناشی از مشکلات ساختاری بازار کار و فقدان مهارت آموزی است.
انصاری
به وظایف اصلی سازمان آموزش فنی و حرفهای بر اساس قوانین و مقررات مربوطه اشاره
کرد و افزود: این وظایف شامل طراحی و اجرای برنامههای مهارتی در مناطق شهری،
روستایی، مراکز زندانی و مراکز آموزش عالی است. برنامههای آموزشی باید تخصصی،
مرتبط با نیازهای بازار کار و بر اساس استانداردهای شغلی و شایستگیهای حرفهای
تدوین شوند.
انصاری
یادآور شد: هدف از این برنامهها، تربیت نیروی ماهر و کارآمد است که بتواند نقش
مؤثری در رشد اقتصادی و توسعه جامعه ایفا کند. برنامهها باید تقاضامحور بوده و با
نیازهای بازار و مشاغل مختلف همسو باشند، که این امر از طریق شناسایی مشاغل و تدوین
استانداردهای مربوطه انجام میشود.
وی با
بیان اینکه در حوزه ظرفیتهای مهارتآموزی، اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان
زنجان ۱۳ مرکز آموزش ثابت در بخش دولتی دارد گفت: علاوه بر آن تیمهای سیار شهری
شامل ۵۲۵ کارگاه مرکز و ۴۹۷ کارگاه روستایی در حوزه عشایری فعال است.
انصاری
افزود: همچنین، ۹۶ کارگاه در جوار زندان برای آموزش مهارتهای عملی وجود دارد، در
مراکز آموزش عالی، ۵۵ مرکز مشاوره حضوری و ۷۴ مرکز کارگاهی و وبین کارگاهی فعال
هستند که در بنگاههای اقتصادی استان فعالیت میکنند.
وی با
بیان اینکه جامعه هدف این سازمان برای آموزش ها شامل ۱۹ گروه مختلف است، گفت: از
جمله دانشآموزان، فارغالتحصیلان، دانشجویان، متقاضیان مهارتآموزی در مناطق
روستایی و شهری، کارجویان، ساکنان سکونتهای غیررسمی، زنان خانهدار، معتادان
بهبود یافته، زندانیان، سربازان وظیفه، شاغلان بنگاههای اقتصادی و سایر اقشار
مرتبط را در بر می گیرد.
انصاری
تصریح کرد: نقش آموزشهای مهارتی در توانمندسازی این افراد و کاهش نرخ بیکاری و
افزایش نرخ مشارکت اقتصادی استان اهمیت دارد.
مدیرکل
آموزش فنی و حرفهای استان زنجان ادامه داد: سهم اشتغال در بخش خدمات ۴۲.۹ درصد،
صنعت ۳۳.۵ درصد و کشاورزی ۲۳.۶ درصد و بیشترین اشتغال در حوزه خدمات بوده که نشاندهنده
اهمیت آموزشهای مهارتی در این بخش است.
وی با
بیان اینکه نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ سال و بیشتر استان حدود ۷.۳ درصد است گفت: در گروه
سنی ۱۸ تا ۳۵ سال، نرخ بیکاری حدود ۱۳ درصد است.
انصاری
افزود: عمده جمعیت بیکار مردان در گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال قرار دارند، که پتانسیل
بالایی برای پذیرش آموزشهای مهارتی در استان دارند. کمبود مهارت تنها عامل بیکاری
نیست و نیاز به استانداردسازی مشاغل و مهارتها، بهویژه در مشاغل نوظهور و آیندهپژوه،
احساس میشود.
انتهای
پیام/