کد خبر: 1588
1398/12/07 - 10:21


گزارش صدای زنجان از آخرین وضعیت مسافرت‌های نوروزی با شیوع کرونا؛

لطفا سفر نروید

شیوع کرونا در چند روز اخیر تاکنون منجر به تعطیلی نهادهای آموزشی، فرهنگی و موزه‌ها شده است، در سکوت وزارتخانه‌ای که قرار است مسیر گردشگری کشور را ترسیم کند، آژانس‌های مسافرتی خود دست به کنسل‌ کردن تورهای گردشگری تا آخر هفته جاری زده‌اند. تماس‌ها با بدنه مدیریتی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تا زمان تنظیم این گزارش بی‌نتیجه بود و حاکی از این است که تاکنون برنامه‌ای جامعه یا دستوری برای رسیدگی به این بحران تنظیم نشده است، هنوز توصیه‌نامه‌ای برای کاهش سفرها یا مشخص‌ کردن مقصدهای پرخطر طراحی و اعلام نشده است

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- نیمه دوم سال ۹۸ روزهای خوبی برای صنعت گردشگری نبود. کنسل ‌شدن تورهای ورودی به ایران، کنسل ‌شدن پروازهای بین‌المللی، قرار گرفتن ایران در نواحی قرمز خطر، کنسل ‌شدن تورهای ورودی چینی‌ها در سال نوی چینی و حالا کرونا .

شیوع کرونا در چند روز اخیر تاکنون منجر به تعطیلی نهادهای آموزشی، فرهنگی و موزه‌ها شده است، در سکوت وزارتخانه‌ای که قرار است مسیر گردشگری کشور را ترسیم کند، آژانس‌های مسافرتی خود دست به کنسل‌ کردن تورهای گردشگری تا آخر هفته جاری زده‌اند. تماس‌ها با بدنه مدیریتی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تا زمان تنظیم این گزارش بی‌نتیجه بود و حاکی از این است که تاکنون برنامه‌ای جامعه یا دستوری برای رسیدگی به این بحران تنظیم نشده است، هنوز توصیه‌نامه‌ای برای کاهش سفرها یا مشخص‌ کردن مقصدهای پرخطر طراحی و اعلام نشده است.

در این میان اما نگاهی به صفحه‌های مراکز تورگردانی در اینستاگرام نشان می‌دهد که در انفعال وزارت میراث فرهنگی، تورهای گردشگری، بدون صدور آیین‌نامه‌ای از سمت وزارت گردشگری اقدام به کنسل کردن تورهای خود تا آخر این هفته کرده‌اند.

در حالی که در روزهای اخیر کویت پروازهای ورودی خود از مقصد ایران را کنسل اعلام کرده است، عراق بخشی از مرزهای زمینی خود را به روی ایران بست و شهروندان ترکیه‌ای خواستار منع ورود ایرانی‌ها در روزهای نوروز این کشور شده‌اند، وزارت میراث ‌فرهنگی و گردشگری جز تعطیل‌ اعلام‌کردن موزه‌ها اقدام دیگری صورت نداده است. این در حالی است که ترکیه و گرجستان هم مرزهای خود را به روی ایرانیان بسته‌اند.

در این خصوص اویس کیانی، رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری، با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ پرواز ورودی به داخل ایران وجود ندارد، گفت: توریست‌های ورودی با توجه به وضعیت موجود و شیوع کرونا در برخی از استان‌های کشور برخلاف میل باطنی خود بلیت‌های مسافرتی خود را کنسل کرده‌اند.

وی ادامه داد: شرکت هواپیمایی ترکیش آنلاین اعلام کرده است که تا 23 آپریل هیچ پروازی به ایران نخواهد داشت و برخی از شرکت‌های هواپیمایی دیگر نیز پروازهای خود را با توجه به شرایط موجود به تعویق انداخته‌اند. این شرکت‌ها پس از 23 آپریل تمهیداتی را برای سفر به ایران ریخته‌اند ولی با توجه به فرصت محدودی که از تعطیلات باقی می‌ماند به نظر نمی‌رسد که بتوان از این فرصت برای جذب گردشگر استفاده کرد.

رییس مرکز متخصصین راهنمایان گردشگری کشور افزود: با وجود شیوع کرونا در کشور متاسفانه پروازهای ورودی لغو شده‌اند و میزان گردشگران ورودی امسال صفر خواهد بود. از طرفی برخی از گردشگران که در داخل کشور هستند، سفر خود را کوتاه‌تر کرده‌اند و موردی خود بنده در استان داشتم که بنا بود تا یک هفته دیگر در استان بماند ولی با توجه به شرایط موجود سفر خود را کوتاه‌تر کرد و تا پس فردا از کشورخارج می‌شود و به جهت وضعیت موجود گردشگر ورودی به داخل کشور نداریم و تا زمانی که اوضاع به وضعیت سفید بازنگردد، این شرایط ادامه خواهد داشت.

کیانی خاطرنشان کرد: در خصوص سفرهای داخلی اما به نظر می‌رسد که  شرایط موجود چندان اهمیتی برای مردم نداشته است چرا که  با وجود شیوع این بیماری در شهر رشت و مشاهده شدن دو مورد بیمار کرونا مردم با تعطیلی مدارس به سمت رشت مسافرت کرده‌اند.

 این مسئول خاطرنشان کرد: با این وجود، این شرایط مسلما بر روی گردشگری نوروزی تاثیر خواهد گذاشت و به آن لطمه خواهد زد و قطعا پیش بینی 70 میلیونی سفرهای نوروزی که توسط میراث فرهنگی شده بود؛ رخ نخواهد داد.

رییس مرکز متخصصین راهنمایان گردشگری کشور اظهار کرد: بسیاری از مراکز عرضه کننده بلیط‌های نوروزی، مراکز خود را تعطیل کرده‌اند و به خانه‌های خود رفته‌اند. بسیاری از بلیت‌های پیش فروش سفرهای داخلی و خارجی کنسل شده است و به نظر می‌رسد که چاره‌ای در این زمینه وجود ندارد و باید شرایط را پذیرفت.

وی با اشاره به اینکه  با این وجود نمی توان مردم را از سفر کردن منع کرد، گفت: رعایت موازین بهداشتی در سفر در این برهه زمانی باید به بهترین نوع ممکن صورت گیرد. ضمن اینکه توصیه می‌شود از سفر به شهرهایی که با این بیماری درگیرند به شدت خودداری شود چرا که این سفرها باری بر روی دوش استان‌هایی است که با این بیماری در گیرند.

این مسئول با اشاره به اینکه افراد باید پیش از مسافرت، حتما نسبت به سلامت خود آگاهی داشته باشند، افزود: چکاپ پیش از سفر توصیه‌ای است که می‌توان به مسافران در این شرایط کرد که حتما باید مورد توجه افرادی که قصد سفر دارند قرار بگیرد.

 در ادامه کامیار اسکندریون، رییس جامعه هتلداران استان زنجان، با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا خواه یا ناخواه میزان مسافران نوروزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: این گونه نیست که هیچ اتفاقی نیفتد و به هر حال این مساله سفر را در ایام نوروز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: از اقداماتی که در سطح جوامع هتل‌داران کشور صورت گرفت این بود که اعلام کردیم تا نهایت رعایت بهداشت را در خصوص مقابله با این بیماری رعایت کنند. از جمله این تمهیدات، میتوان استفاده از اقلام فردی به جای اقلام فله‌ای که سابق بر این در هتلها استفاده می‌شد نظیر قند و شکر و نمک اشاره کرد که توصیه شده است که این موارد به صورت فله‌ای مورد استفاده قرار نگیرد وبه صورت پک و بسته بندی شده باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه هتل‌ها می‌دانند که بهداشت را در هر زمینه‌ای و هر موقعیت و زمانی باید رعایت شود، گفت: با این وجود  با توجه به شرایط موجود تاکید ما بر دقت در این زمینه بیشتر شد و بنا شد تا بر روی کارکنان و نظافت فردی آنها  نظارت بیشتری شود و پوشیدن دستکش بهداشتی و ماسک و غیره در دستورالعمل هتل‌ها قرار گرفت. ضمن اینکه رعایت این موارد تنها خاص هتلها نیست و عموم مردم باید نسبت به رعایت این موارد حساس باشند.

اسکندریون افزود: بر روی گند زدایی اطراف هتل‌ها تاکید داشتیم و با توجه به اینکه نزدیک سال نو هستیم و زمان مناسبی برای گندزایی این نقاط است تاکید داشتیم که مثل هر سهال این مکان‌ها گندزایی شوند و امسال این کار را با تاکید بیشتری انجام بدهند.

این مسئول با اشاره به اینکه ضدعفونی اتاقهای هتلها از کاسه دستشویی و حمام گرفته تا موارد بالاتر هر ساله انجام می‌شود، افزود: نوارهای ضدعفونی شده که به کاسه دستشویی و حوله‌ها  متصل می‌شوند و بیانگر ضد عفونی شدن این موارد است، پیش از این نیز صورت می‌گرفته است اما امسال تاکید بیشتری بر روی این موارد شده است چرا که هتل‌ها باید یک مکان امنی برای مسافر به لحاظ بهداشتی باشد .

اسکندریون خاطرنشان کرد: کلیه هتل‌ها دارای آیین‌نامه و شیوه‌نامه رزو و ابطال رزو و کنسلی اتاق‌ها هستند و بر اساس این حتی در مواقع خاص نیز نسبت به موقعیت تصمیم گرفته می‌شود منتهی هنوز از سوی دولت اعلام وضعیت خاص نشده است. ضمن اینکه ما به همه همکاران اعلام کرده‌ایم که با مردم تعامل داشته باشند چرا که یک وضعیتی هست که پیش آمده است و باید به هر حال رعایت حال مهمان‌ها را بکنند و مردم رعایت کنند و بر اساس شیوه‌نامه این موضوع مدیریت خواهد شد و با مردم تعامل خواهد شد تا مشکلی در این زمینه پیش نیاید.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکرونا ویروسسفرهای غیر ضروریکنسل کردن بلیط های سفر
sedayezanjannews.ir/nx1588


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»