کد خبر: 1593
1398/12/10 - 9:18


صدای زنجان از نخستین جلسه رسمی و علنی شورای شهر با حضور عضو جدید گزارش می‌دهد

شورا، نقطه، سرخط

شهردار منتخب شورا انصراف داد/ بقیه اعضای علی‌البدل در راه‌اند

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- جلسه رسمی شورای شهر زنجان پنج شنبه گذشته در غیاب چهار عضو شورا (سجاد خدایی، حمیدرضا حمیدی، اسماعیل دویران و مسعود مرادخانی) که گفته می‌شود درگیر پرونده‌های قضایی هستند با معرفی اولین عضو علی‌البدل و با حضور 5 عضو دیگر شورای شهر برگزار شد. در این جلسه رزاق محمدی به عنوان عضو علی‌البدل به جای سجاد خدایی به جمع 5 عضو حاضر دیگر یعنی احمد نصیری، عباس راشاد، امامعلی دادخواه، کاظم افشارچی و سیدرحمان احمدی پیوست.

از آنجایی که به دلیل نبود چهار عضو از 9 عضو شورا با اعلام فرماندار زنجان، شورای شهر از رسمیت افتاده بود و امکان برگزاری جلسه رسمی وجود نداشت، پنج شنبه با حضور رضا عسگری، فرماندار زنجان و علی محمودی، مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری زنجان، معرفی یک عضو علی‌البدل و نیز برگزاری انتخابات هیئت رئیسه و تعیین چهارمین رئیس شورای دور پنجم، جلسه رسمیت یافت.

پس از برگزاری انتخابات مذکور عباس راشاد با پنج رأی موافق از ۶ رأی ماخوذه به عنوان رئیس شورای شهر زنجان منصوب شد و احمد نصیری نیز با ۶ رأی نایب رئیس شورا شد. همچنین رزاق محمدی که به تازگی به ترکیب شورای شهر زنجان پیوسته است با ۶ رأی به عنوان منشی شورای شهر زنجان انتخاب شد.

انصراف شهردار 10 روزه

خبری که در این جلسه از سوی فرماندار زنجان اعلام و تعجب همگان را برانگیخت انصراف شهردار منتخب شورای شهر، بعد از بازداشت و پس از آن استعفای معصومی شهردار وقت زنجان بود.

سهندعلی فلاحی که حدود 10 روز از انتخاب وی به عنوان شهردار زنجان می‌گذرد و مدارک وی برای استعلام و تأیید در وزارت کشور در حال بررسی است در نامه‌ای کتباً انصراف خود را اعلام کرد.

با مطرح شدن موضوع انصراف فلاحی، احمد نصیری با ارائه پیشنهادی عنوان کرد که باید از فلاحی بخواهیم تا دلایل این انصراف خود را اعلام کند اگر گمان می‌کند در بین اعضا شورا انشقاق وجود دارد ما امروز با انتخابات هیئت رئیسه ثابت کردیم که این موضوع وجود ندارد که امامعلی دادخواه و رحمان احمدی و کاظم افشارچی نیز با این پیشنهاد موافقت کردند.

عباس راشاد در پاسخ به پیشنهاد نصیری این‌گونه عنوان کرد که آقای فلاحی وقتی کتباً دلیل انصراف خود را اعلام کرده و به فرماندار و مسئولان استانی نیز ارائه دادند به نظر می‌رسد که تصمیم‌شان قطعی است و از آنجایی که به صورت پنهانی دلیل انصرافشان را نوشتند اگر صلاح باشد وقت شورا را نگیریم و سریعاً وارد انتخاب شهردار جدید شویم و یا این‌که موضوع سرپرست جدید شهرداری را در پیش بگیریم.

رزاق محمدی نیز با این نظر راشاد موافقت کرد و افزود: از آنجایی که مدرک لیسانس آقای فلاحی تولیدات کشاورزی بوده و مغایر با تحصیلات عنوان شده برای کسب سمت شهرداری است که شاید وزارت کشور بر همین موضوع ایراد وارد کند.

مردم و دلسوزان شهر نگران وضعیت شورا هستند

رضا عسگری، فرماندار زنجان در این جلسه با اشاره به این‌که امروز شاهد همدلی خوبی از سوی اعضای شورا بودیم و اتفاقی که برای مجموعه شهری رخ داد، مایه تأسف شد اما امیدواریم در آینده این مسیر تکرار نشود و این خلا و وقفه به وجود آمده در فعالیت‌های عمرانی شهر جبران شود، بیان کرد: مردم و جریانات مختلف و همه کسانی که دلسوز شهر هستند از اتفاقات رخ داده نگران و ناراحتند و امید داریم شاهد تکرار این مسائل در شورای شهر نباشیم.

وی با بیان این مطلب که  طبق قانون باید منتظر تشکیل هیئت حل اختلاف و تعیین تکلیف اعضای باقی مانده شورا می‌شدیم ولی از ظرفیت‌های قانونی در این بخش برای معرفی یک عضو علی‌البدل استفاده کردیم، تصریح کرد: امروز ما شاهد حضور یکی از اعضای علی‌البدل شورا هستیم و به طور یقین بر اساس آنچه در قانون پیشبینی شده باید منتظر رأی هیئت حل اختلاف باشیم یا این‌که اگر بخواهیم از ظرفیت تبصره هفت قانون استفاده کرده و دو ماه غیبت اعضا را انتظار بکشیم.

فرماندار زنجان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود کسانی که نمایندگی مردم را بر عهده دارند کمتر تحت تأثیر نهادهای حاکمیتی بوده و بازخواست شوند.

وی با اشاره به این‌که شهرداری یکی از ارگان‌های اثرگذار در حوزه‌های عمرانی و اجتماعی شهر محسوب می‌شود، افزود: انتظار می‌رود تا با کمک اعضای شورا و رسانه‌ها بتوان با همگرایی، اسنجام و همدلی در مسیر خدمت‌گذاری به مردم گام‌های موثری را برداشت.

سلب عضویت عضو شورا منوط به تأیید شورای حل اختلاف است

عسگری با تأکید بر این‌که رویکرد قانون‌گذاران حمایت از شوراهاست از همین رو حساسیت‌های ویژه‌ای برای عزل یک عضو شورا وجود دارد، اضافه کرد: سلب عضویت یک عضو شورا باید به تأیید شورای حل اختلاف برسد از سوی دیگر طبق قانون هر عضو به دلیل موجه و یا غیر موجه می‌تواند تا 6 ماه در شورا حضور نداشته باشد و این حالت موقت نباید بیشتر از 6 ماه به طور انجامد.

این مسئول با بیان این مطلب که تاکنون منتظر سپری شدن 2 ماه مهلت تعیین شده و نیز تعیین تکلیف پرونده‌های تشکیل شده برای اعضای بازداشتی بودیم، یادآور شد: با توجه به شرایط به وجود آمده برای اعضای شورا و صدور رأی تعقیب قضایی، اعضای بازداشتی تا 6 ماه امکان حضور در شورا را ندارند به همین لحاظ ما از نخستین عضو دعوت کردیم که در شورا حضور داشته باشد و با رعایت قانون اعضای علی‌البدل دیگر نیز به ترتیب آرا به شورا دعوت می‌شوند.

وی با بیان این‌که حد نصاب اعضای شورای اسلامی شهر زنجان 6 نفر است، اضافه کرد: از همین رو از اعضای شورا می‌خواهیم که در جلسات تصمیم‌گیری و تأیید مصوبات همگی حضور داشته باشند چرا که در غیر این صورت جلسه رسمیت نمی‌یابد.

ضرورت تسریع در انجام پروژه سبزه‌میدان

فرماندار زنجان با تأکید بر این‌که در این دوره از شورا اقدامات خوبی در شهر انجام شد و شاهد آغاز برخی از پروژه‌های محوری در شهر بودیم، افزود: امیدواریم از این پس پروژه‌های محوری همچون سبزه‌میدان که از مطالبات به حق شهروندان است با قدرت و سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

این مسئول با یادآوری این مطلب که رویکرد فرمانداری کمک به شورای شهر است، خاطرنشان کرد: اعضای فعلی با وجود فشارهای افکار عمومی توانست فعالیت‌های خود را به پیش ببرد.

وی با اشاره به این‌که با فرارسیدن فصل کاری شهرداری و آغاز فعالیت‌های عمرانی، 6 عضو شورای شهر روزهای پرکاری را در پیش دارند، بیان کرد: برای جبران وقفه پیش آمده در فعالیت‌های عمرانی شهر اعضای شورا باید تلاش بیشتری داشته باشند.

فرماندار زنجان از انصراف شهردار منتخب زنجان خبر داد و اضافه کرد: انتخاب شهردار زنجان نیز باید به عنوان یکی از اولویت‌های شورای شهر باشد، شهردار باید با رأی قاطع اکثریت اعضا انتخاب شود.

وی با بیان این‌که شهردار منتخب باید آشنا به امور شهری و مدیر جهادی و انقلابی باشد، تصریح کرد: شهردار زنجان باید فردی باشد که در مسیر خدمت به مردم آمادگی هرگونه ایثارگری را داشته باشد.

صدور رأی تعقیب قضایی برای برخی اعضا شورای بازداشتی

عباس راشاد، رئیس شورای شهر زنجان نیز در این جلسه با اشاره به این‌که برای تعدادی از اعضای شورا قرار نظارت قضایی صادر شده است، گفت: با این شرایط این اعضا مجاز به حضور در جلسات شورا نیستند از همین رو باید هرچه سریع‌تر شرایط حضور اعضای جدید فراهم شود.

وی با تأکید بر این‌که شورای شهر لحظات تلخی را سپری می‌کند و انتظار نداشتیم بعد از دو سال فعالیت نفس‌گیر این وضعیت را شاهد باشیم، خاطرنشان کرد: متأسفانه شورا از متن به حاشیه رفت و تلاش‌های انجام شده را زیر سوال برد.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان همچنین به انصراف شهردار زنجان نیز اشاره کرد و یادآور شد: در وضعیت کنونی و با انصراف فلاحی باید برای یک دوره سرپرست جدید انتخاب کنیم  یا این‌که سریعاً به دنبال انتخاب شهردار جدید باشیم.

شهردار باید بومی باشد

رزاق محمدی، عضو جدید شورای شهر زنجان نیز در این جلسه ضمن ابزار تأسف از وضعیت به وجود آمده در شورای شهر بر انتخاب شهردار بومی تأکید کرد، افزود: امیدوارم در این مدت باقیمانده با همکاری و همفکری مسئولان استان برای شهر زنجان موثر باشم.

وی با بیان این مطلب که وقتی شورای شهر از مردم رأی می‌گیرد باید مدیریت شهری را نیز از بین همین مردم انتخاب کند، اضافه کرد: مردمی که انتخاب می‌کنند باید انتخاب شوند از همین رو باید یک شهردار ساعی و پرتلاش از هر منطقه برای شهر انتخاب شود.

در پایان نیز روسای کمیسیون‌های مختلف شورای شهر و اعضای آن انتخاب شدند به طوری که رزاق محمدی به عنوان رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر، سید رحمان احمدی، رئیس کمیسیون بودجه و امور حقوقی شورای شهر زنجان، احمد نصیری، رئیس کمیسیون نظارت و پیگیری و امامعلی دادخواه نیز ریاست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر زنجان را عهده‌دار شدند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشورای شهر زنجانرزاق محمدیعضو علی البدل شورا
sedayezanjannews.ir/nx1593


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»