کد خبر: 1604
1398/12/17 - 9:8


گفت‌وگوی صدای زنجان با نماینده هنرمندان در پویش مردمی مبارزه با کرونا؛

بارقه‌های امید

«پویش مردمی مبارزه با کرونا» چند روزی است که در زنجان راه افتاده است و در این مدت کم مورد استقبال جوانان زیادی قرار گرفته است. همراهان این پویش هر شب در سطح شهر گشته و مراکز عمومی و خیابان‌ها و معابر را ضد عفونی می‌کنند تا در این بحران کمکی در جهت ارتقای بهداشت عمومی شهروندان بردارد. کمکی که مسلما سهم قابل توجهی در افزایش بهداشت عمومی و کاهش ابتلای مردم به بیماری کرونا خواهد داشت

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- در زمانه‌ای که بیماری کرونا در تمام کشور شیوع یافته است و کمبود یا عدم توزیع صحیح لوازم و تجهیزات بهداشتی و مواد ضدعفونی در سطح شهر دیده می‌شود و گروهی در این میان با احتکار ماسک و دستکش درصدد بهره‌بردن از فرصت‌های اقتصادی خود هستند و جان مردم و همنوعانشان برای آن‌ها ارزشی کمتر از سودی که از احتکار لوازم بهداشتی می‌برند، است؛ هستند کسانی که با میل باطنی و رضایت خاطر دست به اقدامات خودجوش در جهت ضدعفونی کردن معابر و اماکن‌ عمومی می‌زنند و همچنین با توزیع ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی درصدد کمک به اقشاری بر می‌آیند که شاید توانایی خرید این لوازم و یا درک درستی از اتفاقاتی که می‌افتند را نداشته باشند.

جوانانی که با راه‌اندازی یک پویش حس همنوع دوستی را، بهانه‌ای برای این قرار داده‌اند تا شبها تا صبح بیدار بمانند و  با رعایت تمام نکات بهداشتی در صدد افرایش بهداشت عمومی شهر و همشهریان بر‌آیند چرا که همگی در کشتی نشسته‌ایم که با ایجاد کوچکترین سوراخی در بدنه آن همگی غرق خواهیم شد.

«پویش مردمی مبارزه با کرونا» چند روزی است که در زنجان راه افتاده است و در این مدت کم مورد استقبال جوانان زیادی قرار گرفته است. همراهان این پویش هر شب در سطح شهر گشته و مراکز عمومی و خیابان‌ها و معابر را ضد عفونی می‌کنند تا در این بحران کمکی در جهت ارتقای بهداشت عمومی شهروندان بردارد. کمکی که مسلما سهم قابل توجهی در افزایش بهداشت عمومی و کاهش ابتلای مردم به بیماری کرونا خواهد داشت.

در این خصوص، «مصطفی جعفری»، رهبر پویش مبارزه با کرونا و هنرمند و فعال سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه پویش مردمی مبارزه با کرونا  به همت مردم زنجان آغاز به کار کرده است، گفت: من در تهران سر یک کار سینمایی بودم که یکی از دوستان تماس گرفت و گفت که اگر قرار است این کار را بکنیم ما در کنار شما هستیم. در ابتدا یک هسته 5 نفره از کسبه، بازاریان و سمن‌ها هستیم و بنده نیز به عنوان نماینده قشر هنری در این پویش حضور پیدا کردم.

وی ادامه داد: پس از اینکه این پویش را راه انداختیم، این پویش به صورت کاملا مردمی ادامه پیدا کرد. در روز اول هیچ کمکی از هیچ ارگانی دریافت نکردیم ولی با تلاش نماینده این گروه با تمام ارگان‌ها از علوم‌پزشکی گرفته تا شهرداری وارد رایزنی شد که حتی دانشگاه علوم پزشکی کارشناس خود را برای توضیح در مورد مخلوط کردن محلول‌ها و نحوه صحیح درست کردن محلول ضد‌عفونی و نظارت بر آن فرستادن و یعنی بر این امر نظارت هم می‌شود.

این هنرمند افزود: روز اولی که شروع کردیم حدود ده نفر بودیم ولی شب چهارشنبه 14 اسفند ماه این تعداد به 80 نفر رسید که به نظر می‌رسد رفته رفته مشارکت مردم بیشتر شود و پیش‌بینی من برای شب پنج‌شنبه 200 نفر است که در حال آماده سازی لوازم بهداشتی برای این تعداد افراد هستیم.

وی افزود: این پویش در حال حاضر یک مکان و دفتر برای جذب و دریافت کمک مردمی دارد و در طول روز هم نزدیک 30 تا 40 نفر به ما کمک می‌کنند و به صورت شبانه روز 150 نفر درگیر هستند و این موضوع دارد، اطلاع رسانی می‌شود و مشارکت مردم در این زمینه در حال افزایش است.

وی افزود: از بازاریان به ما خیلی کمک کردند و مسئول جذب کمک‌ها از دریافت مقدار زیادی مواد ضدعفونی کننده خبر داد ضمن اینکه ما دریافت‌کننده هیچ نوع کمک نقدی نیستیم و تنها لوازم بهداشتی مثل ماسک و دستکش و مواد ضدفونی کننده آن هم به تعداد افرادی که در این پویش مشارکت دارند و مواد ضدعفونی که  برای ضد عفونی کردن اماکن و خیابان‌ها نیاز است.

راهبر این پویش با اشاره به اینکه با اشاره به مشارکت مردم در تامین مواد بهداشتی نیز افزود: مردم نیز مشارکت قابل توجهی در زمینه تامین ماسک و دستکش موادضدعفونی کننده دارند و در حال حاضر نیز در حال گسترش است و ما برای 34 روز خود تمام امکانات را داریم و شهرداری نیز در این زمینه کمک کرده است و بنا است تا مواد ضدعفونی کننده در اختیار ما قرار بدهد و این ارگان‌ها در حال حاضر کمک می‌کند.

جعفری با اشاره به اینکه تنها موردی که این پویش دارد و باد به آن توجه داشت این است که این پویش تا آخر مردمی خواهد بود ولی از کمک همه استفاده خواهد کرد، گفت: تا دو روز اول راه اندازی این پویش از سوی علوم پزشکی هیچ کمکی به ما صورت نگرفت گرچه پزشکان به صورت خودجوش در گروه ما حضور دارند و خودشان به بهداشت نظارت می‌کنند.

وی با اشاره به اماکنی که ضدعفونی می‌شوند، گفت: در شب اول راه‌اندازی این پویش با توجه به اینکه امکانات کمی داشتیم، در ابتدا اماکن و خیابان‌های اصلی شهر را ضدعفونی کردیم ولی تیم ما زنجان را به چهار نقطه مساوی تقسیم کرد و تمام مناطق را هر شب ضدعفونی می‌کنیم و برای مثال یک گروهمان مناطق علی آباد، اسلام آباد، جانبازان و الهیه و گروه دیگر بلوار پایین، شهرک شهدا و خیابان ضیایی و امیرکبیر و یک گروه دیگر هم گروه که ورزشکاران هم به ما ملحق شدند که در این زمینه بسیار به ما کمک کردند و این گروه شهرک‌های اقماری را ضدعفونی کردند و با توجه به اینکه شب‌ها تا ساعت 5 صبح در خیابان‌ها هستیم و شاهد تلاش نیروهای خدوم شهرداری را در این زمینه می‌بینیم شهرداری و نیروی انتظامی و سایر ارگان‌ها فقط خیابان اصلی و وسط شهر هستند و ما با هماهنگی که با ارگان‌ها انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که مراکز اصلی شهر را ارگان‌ها انجام می‌دهند و ما تلاش کردیم تا شهرک‌های اقماری و خیابان‌ها و معابری که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند را ضد عفونی کنیم که تک تک دستگاه‌های خودپرداز، اماکن عمومی و مسجدها و آموزشگاه‌ها را انجام می‌دهیم و بیشتر توان خود را برای ضدعفونی کردن حاشیه‌ها و شهرک‌های اقماری گذاشته‌ایم.

این مسئول خاطرنشان کرد: شعار این پویش در ابتدای امر این است که هر کس باید با رعایت بهداشت فردی شمعی را در استان خود روشن کند و از همین جهت تمام افرادی که در این کمپین هستند باید ابتدا بهداشت فردی خود را مد نظر داشته باشند و سپس در جهت ضدعفونی و بهداشت عمومی گام بردارند. از همین منظر دوستانی که وارد این کمپین شدند و گفتند که ما دستکش و یا ماسک استفاده نکنیم را با در نظرگرفتن شرایط به قسمت‌های دیگر این کمپین راهنمایی کرده‌ایم تا ضمن مشارکتی که در این کمپین دارند، سلامت آن‌ها را نیز در نظر گرفته باشیم و به صورت مستقیم در گیر ضدعفونی کردن معابر نشوند و بر روی این مساله (رعایت بهداشت افراد کمپین) یک تیمی هم وجود دارد که نظارت دارد.

جعفری افزود: به امید خدا این حرکت ادامه‌دار خواهد بود و در مرحله اول با شکست کرونا و در مراحل بعد با در نظر گرفتن شرایط به اقدامات دیگر روی خواهیم آورد و تا زمانی که ما امکانات داشته باشیم و دوستان در کنار ما باشند این حرکت را ادامه خواهیم داد.

 راهبر این کمپین خاطرنشان کرد: این کمپین علاوه بر اینکه در زمینه ضد‌عفونی کردن سطح شهر فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد، کارهایی نظیر در اختیار قرار دادن مواد ضدعفونی در اختیار مغازه‌داران و کسبه در جهت ضدعفونی کردن مغازه‌ها نیز بر می‌آییم و از آن‌ها می‌خواهیم که خود یک پویش باشند و مغازه خود را ضد عفونی کنند و فعالیت‌های این پویش تنها محدود به خیابانها نیست. ضمن اینکه ما بسته‌های ضدعفونی و بهداشتی را آماده  می‌کنیم و در اختیار افراد بی بضاعت قرار می‌دهیم تا گامی در جهت ارتقای بهداشت عمومی برداشته باشیمضمن اینکه چون این امورتوسط خیرین صورت می‌گیرد این موارد را زیاد رسانه‌ای نمی‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه با شناسایی خانواده‌های نیازمند به همیاری این کمپین، بسته‌هایی را در اختیار این خانواده‌ها قرار می‌دهیم، گفت: این روند در واقع در جهت کمتر آسیب دیدن خانواده‌ها کم برخوردار است و در واقع با تهیه این بسته‌ها تلاش داریم بهداشت عمومی را تا میزانی افزایش دهیم.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمصطفی جعفریپویش مردمی مبارزه با کرونازنجان
sedayezanjannews.ir/nx1604


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»