کد خبر: 1617
1398/12/20 - 11:4


صدای زنجان وضعیت باشگاه‌های ورزشی خصوصی در روزهای هجمه کرونا را بررسی می‌کند

خیمه کرونا روی ورزش

مدیرکل ورزش و جوانان استان: باور کنید راهی جز تعطیلی نبود/ رئیس هیئت ورزش بدنسازی و پرورش اندام استان: تعطیلی تنها راهکار نبود، مسئولان عجولانه تصمیم گرفتند/ باشگاه‌داران و مربیان: کارمند دولتی نیستیم که با تعطیلی، سر ماه حقوق به حساب‌مان واریز شود

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- تعطیلی این روزهای باشگاه‌های پرورش اندام و بدنسازی به دنبال شیوع کروناویروس به یکی از موضوعات مهم و پرچالش هیئت و اداره کل ورزش و جوانان استان تبدیل شده است. از یک سو مسئولان اداره کل ورزش و جوانان می‌گویند در اجرای سیاست‌ها و مصوبات قرارگاه زیستی پدافند غیرعامل الزام داشته و دارند اما رئیس هیئت بدنسازی و پرورش اندام استان اعتقاد دارد تصمیم مسئولان عجولانه بوده و تعطیلی باشگاه‌ها منجر به افزایش بار روانی جامعه و زیان جبران‌ناپذیر به باشگاه‌داران می‌شود.

 به دنبال شیوع کروناویروس در کشور مسئولان ذیربط تصمیم به تعطیلی کلیه اماکن ورزشی استان از جمله باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام گرفتند. مربیان و صاحبنظران این رشته می‌گویند: مسئولان با این اقدام فقط یک روی سکه یعنی سلامتی مردم که در جای خود مهم است را دیده‌اند و از بارهای منفی ناشی از خسارت مالی به باشگاه‌داران و مربیان و خانه‌نشینی و انزوای بیش از 16 هزار ورزشکار که معلوم نیست تا کی باید خود را در خانه حبس کنند غفلت کرده‌اند. به باور کارشناسان، در شرایط کنونی، ورزش می‌توانست در کنار درمان، در حوزه پیشگیری و کاهش استرس جامعه نقش مؤثری ایفا کند.

چند روز پیش ستاد مقابله با کرونا در ورزش با صدور اطلاعیه شماره ۵ از تعطیلی تمامی اماکن و باشگاه های ورزشی و مسابقات و لیگ‌های مختلف و تمرینات ورزشی باشگاه‌ها در سراسر کشور خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به گزارش های ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر ادامه شرایط موجود در خصوص شیوع این بیماری و لزوم اقدامات پیشگیرانه، به استحضار می‌رساند تمام رویدادهای ورزشی سراسر کشور از جمله لیگ های فوتبال، تمام اماکن ورزشی و تمرینات تیم های باشگاهی تا پایان سال تعطیل خواهد بود.

بدیهی است تصمیمات مقتضی درباره فعالیت‌های ورزشی فروردین ماه، پس از بررسی شرایط روز در اطلاعیه‌های بعدی اعلام خواهد شد.

ستاد مقابله با کرونا در ورزش به  ورزشکاران و عموم مردم شریف ایران توصیه می‌کند حسب توصیه‌های وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مسافرت های غیر ضروری خودداری کرده و به پویش «در خانه می مانیم و ورزش می کنیم» بپیوندند.

این اطلاعیه و خبر تعطیلی اماکن ورزشی به مذاق بسیاری از باشگاه‌های ورزشی استان که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، خوش نیامده است. باشگاه‌داران و مربی‌های رشته بدنسازی و پرورش اندام می‌گویند: تصمیم‌گیری مسئولان بدون در نظر گرفتن وضعیت مالی و معیشتی فعالان حوزه ورزشی که به صورت اجاره‌ای اداره می‌شود، بوده است.

جیب‌های خالی

در حال حاضر نزدیک 170 باشگاه خصوصی در حوزه بدنسازی و پرورش اندام در سطح استان فعالیت دارند که روزانه به طور متوسط 100 ورزشکار خانم و آقا از فضاها و تجهیزات ورزشی بهره‌مند می‌شوند.

مسئول یکی از باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه بخش خصوصی تنها قربانی تصمیمات غیرکارشناسی مسئولان بوده است، تاکید می‌کند: بخش خصوصی اگر فعال باشد، درآمد هم دارد اگر فعالیت نکند قطعا سود و درآمدی ندارد. دولت با تعطیلی ادارات و مدارس و سایر اماکن به کارمندان خدمت هم کرده است، هم در حفظ جان آن‌ها و جلوگیری از ابتلا به کروناویروس و هم واریز حقوق و دستمزد کارکنان در آخر ماه! اما برای فعالان بخش خصوصی هیچ برنامه‌ای ندارد و فقط اصرار بر تعطیلی اماکن ورزشی دارد، ما هم متوجهیم که سلامتی مهم است اما برای اکثر باشگاه‌داران و مربیان که نان‌آور خانه‌ایم، کسب درآمد مهم‌تر از سلامتی‌مان است!

مهران زرگری، رئیس هیئت ورزش بدنسازی و پرورش اندام استان می‌گوید: از چند روز پیش به دنبال شیوع کروناویروس و بر اساس بخشنامه اداره کل ورزش و جوانان استان کلیه باشگاه‌ها و اماکن عمومی و خصوصی ورزشی از جمله باشگاه‌های پرورش اندام و بدنسازی شیفت آقایان و بانوان تا اطلاعات ثانوی تعطیل شده است.

رئیس هیئت ورزش بدنسازی و پرورش اندام استان با اشاره به فعالیت 170 باشگاه خصوصی تصریح می‌کند: باشگاه‌دارها سربازان و پیام آوران سلامتی و تندرستی جامعه محسوب می‌شوند که در شرایط کنونی که کشور در مواجهه با ویروس کرونا قرار گرفته است، باید حمایت شوند نه منزوی.

زرگری با بیان اینکه اکثر باشگاه‌داران دوشغله نیستند و تنها منبع درآمد آن‌ها باشگاه ورزشی است، عنوان می‌کند: متاسفانه اکثر این اماکن استجاری هستند و در حال حاضر به دلیل تعطیلی باشگاه‌ها، بیش از 100 مربی در کنار 170 باشگاه‌دار شدیدا در امرار معاش دچار مشکل شده‌اند.

وی با اشاره به نتیجه نرسیدن رایزنی‌ها و پیگیری‌های هیئت برای جلوگیری از تعطیلی نشدن باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام استان ادامه می‌دهد: هیئت ورزش بدنسازی و پرورش اندام استان به خاطر حفظ سلامت و نشاط ورزشکاران و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، تابع تمهیدات پیشگیرانه مسئولان امر شد. در حال حاضر باشگاه‌های بدنسازی و پرورش این استان تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند اما امید است با فروکش کردن تب و تاب بیماری کروناویروس، باشگاه ها فعالیت مجدد خود را در آینده بسیار نزدیک آغاز کنند.

زرگری با تاکید بر اینکه ای کاش مسئولان در تعطیلی باشگاه‌ها و اماکن ورزشی عجولانه تصمیم نمی‌گرفتند، می‌گوید: باشگاه‌ها می‌توانستند با شرایط خاص و رعایت بهداشت فعالیت خود را ادامه دهند. همانطور که در حال حاضر بسیار از مراکز از جمله فروشگاه‌هی زنجیره‌ای، گیم‌نت‌ها و سایر مراکز رفاهی و خدماتی با حفظ اصول بهداشتی به کار خود ادامه می‌دهند.

برای تعطیل نکردن باشگاه‌ها به هر دری زدم اما نشد

رئیس هیئت ورزش بدنسازی و پرورش اندام استان با اشاره به دلخوری برخی باشگاه‌داران از این هیئت می‌گوید: دستور تعطیلی تمامی اماکن ورزشی از جمله باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام، بر اساس مصلحت ملی بوده و هیئت هیچ نقشی در آن نداشته است. به عنوان مسئول هیئت پیگیری مسائل فنی با من است و متولی صدور مجوز و ابطال آن هم نیستم. از شرایط فعلی شرمنده‌ام. به هر دری زدم که تعطیل نکنند اما نشد!

زرگری با بیان اینکه تعطیلی باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام بدون شک ضربه مهلکی به مربیان و صاحبان آن وارد خواهد کرد، عنوان می‌کند: عمده این باشگاه‌ها خصوصی هستند و ماهانه به طور متوسط 3 تا 20 میلیون تومان باید به عنوان مبلغ اجاره‌بها کنار بگذارند، از سویی دیگر باید به فکر پرداخت قبوض آب، برق و گاز باشند، با تعطیلی باشگاه‌ها به طور قطع مسئولان اماکن ورزشی بخش خصوصی مستاجر با مشکل جدی مواجه می‌شوند.

درخواست برای حمایت مالی از باشگاه‌داران

رئیس هیئت ورزش بدنسازی و پرورش اندام استان از استاندار تقاضا کرد تا برای حمایت از جامعه ورزشی، خسارات افراد را از طریق برنامه‌های مشخص اعم از هماهنگی با شرکت‌های خدمات رسان برق، آب و گاز برای تقسیط مبالغ قبوض و اعطای تسهیلات بانکی قرض‌الحسنه جبران کنند.

تمرین؛ پشت درهای بسته

در حال حاضر تعدادی از باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام برای جلوگیری از زیان اقتصادی خود پشت درهای بسته فعالیت می‌کنند. مربی یکی از این باشگاه‌ها در گفت‌وگو با صای زنجان با بیان اینکه سلامتی ورزشکاران مهم‌ترین اصل برای مسئولان باشگاه است، تاکید می‌کند: قبل و بعد از حضور ورزشکاران در باشگاه با رعایت اصول بهداشتی نسبت به ضدعفونی محل اقدام می‌کنیم تا مشکلی پیش نیاید.

وی با بیان اینکه به دنبال انتشار اخبار مربوط به تعطیلی اماکن ورزشی، عده‌ای از ورزشکاران از ما خواستند تا باشگاه را تعطیل نکنیم، اضافه می‌کند: شاید در ظاهرا تمرین پشت درهای بسته عدم تمکین به مقررات باشد، اما مسئولان باید بپذیرند که تصمیم‌شان هیجانی و احساسی بود نه منطقی! آن‌ها فقط دستور تعطیلی دادند و چاره‌ای برای مشکلاتی که پس از تعطیلی، باشگاه‌داران و مربیان را تهدید می‌کند نیاندیشیده‌اند.

مانع نمی‌شوم

رئیس هیئت ورزش بدنسازی و پرورش اندام استان در این باره در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه به گوشم رسیده که ورزشکاران در برخی از باشگاه‌ها پشت درهای بسته تمرین می‌کنند، می‌گوید: ما می‌توانستیم بار روانی و استرس ناشی از شیوع کروناویروس را به اماکن ورزشی گسیل کرده و آن را مدیریت کنیم، در حال حاضر تمامی مدارس و اماکن علمی و دانشگاهی تعطیل است، جوانان برای تخلیه انرژی نیاز به ورزش و حضور در باشگاه دارند. روزانه به طور متوسط 100 ورزشکار خانم و آقا در 160 تا 170 باشگاه بدنسازی و پرورش اندام فعالیت می‌کنند، ما می‌توانستیم از بار روانی به بیش از 16 هزار جوان بکاهیم. هم‌اکنون بار روانی تعطیلی باشگاه‌ها و اماکن ورزشی، تمامی فعالان ورزشی را دیوانه کرده است، اگر تعطیلی‌ها ادامه‌دار باشد مطمئن باشید دیر یا زود دچار بحران روانی هم می‌شویم.

وی با بیان اینکه من به عنوان رئیس هیئت ورزش بدنسازی و پرورش اندام استان نمی‌توانم درِ باشگاه‌هایی که در شرایط کنونی به ناچار به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند را بزنم و مانع فعالیت ورزشی تعداد معدودی جوان شوم، تصریح می‌کند: می‌توانستیم با تشکیل اکیپی با حضور ناظران هیئت، مسئولان بهداشت نسبت به نظارت از شرایط بهداشتی برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در اماکن ورزشی اقدام کنیم. بسیاری از باشگاه‌داران برای مقابله با ویروس و سلامتی ورزشکاران مبالغ هنگفتی بابت خرید مایع ضدعفونی‌کننده و شوینده‌ها پرداخت کرده‌اند.

زرگری با اشاره به اینکه با تصمیم مسئولان علاوه بر ورزشکاران، مربیان و باشگاه‌داران هم دچار بحران شده‌اند به تفاوت شرایط کارکنان بخش دولتی و خصوصی پرداخته و می‌گوید: بخش دولتی تکلیفش مشخص است، چه تعطیل باشد چه نباشد سر ماه دستمزد کارکنان پرداخت می‌شود اما بخش خصوصی به اندازه‌ای که کار می‌کند، درآمد دارد. تعطیلی بخش خصوصی مساوی با ورشکستگی است.

رئیس هیئت ورزش بدنسازی و پرورش اندام استان با بیان اینکه ما هم معتقدیم که باید دست به دست هم دهیم و از انتقال ویروس کرونا جلوگیری کنیم، عنوان می‌کند: مسئولان تا دیروز می‌گفتند ورزش فرهنگ و ضامن سلامتی جامعه است، چرا باید این بخش را به این روز بیاندازند؟ اکثر مربیان تحت پوشش هیچ بیمه حمایتی نیستند، من جواب آن‌ها را چه بدهم؟ آیا به این فکر کرده‌اید که شب عید آن‌ها با چه رویی باید به منزل بروند؟

باشگاه‌های ورزشی متخلف تعطیل می‌شوند

علی خلیلی، مدیرکل ورزش و جوانان استان در گفت‌وگو با صدای زنجان تاکید می‌کند: فعالیت کلیه اماکن ورزشی دولتی و خصوصی به خاطر حفظ سطح سلامت فعالان در عرصه ورزش و کاهش نگرانی مردم به ویژه خانواده ها، تا اطلاع ثانوی ممنوع است و باشگاه های بدنسازی و پرورش اندام نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

خلیلی با بیان اینکه هیئت بدنسازی و پرورش اندام و باشگاهداران باید تابع تصمیمات و تمهیدات باشند تا سلامتی خود و ورزشکاران با تهدید و خطر مواجه نشود، می‌گوید: باشگاهدارانی که نسبت به دستورالعمل ابلاغی پابند نباشند از طریق مراجع ذی‌صلاح نسبت به پلمب و تعطیلی باشگاه اقدام می‌شود.  

وی با بیان اینکه این اداره کل تابع سیاست‌ها و مصوبات قرارگاه زیستی پدافند غیرعامل است، اضافه می‌کند: برابر مصوبه قرارگاه زیستی پدافند غیرعامل، هرگونه فعالیت ورزشی گروهی و تجمعی و برگزاری رقابت‌ها در سطح این استان، لغو شده و این دستورالعمل ابلاغی به منظور پیشگیری از شیوع کرونا ویروس برای تمام ارگان های دولتی، هیئت‌های ورزشی و بخش خصوصی، لازم‌الاجرا است.

خلیلی با بیان اینکه هدف از ورزش، حفظ و ارتقا سطح سلامت و ایجاد نشاط و شادابی در بین افراد و جامعه است، تاکید می‌کند: با توجه به احتمال آلودگی و شیوع بیماری کرونا ویروس، لازم است افراد ازجمله فعالان عرصه ورزشی از حضور جمعی و گروهی در اماکن عمومی خودداری کنند.

برنامه‌های حمایتی ازفعالان ورزشی بخش دولتی و خصوصی

مدیرکل ورزش و جوانان استان در مورد نحوه حمایت این دستگاه برای جلوگیری از زیان مالی به جامعه ورزشی و باشگاه‌داران به صدای زنجان می‌گوید: اداره کل با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا در کشور باعث شده است تا بخشی از فعالیت‌ها در راستای سلامتی مردم، تعطیل شود، افزود: اماکن ورزشی، یکی از این بخش‌ها بوده و از هفته گذشته شاهد تعطیلی همه فعالیت‌های ورزشی در استان هستیم که همین مسئله می‌تواند مشکلات دیگری را به وجود بیاورد.

وی با تاکید بر اینکه سلامتی مردم در اولویت همه برنامه‌ها قرار داشته و تعطیلی اماکن ورزشی نیز در همین راستا اتخاذ شده است، تصریح کرد: امروز در شرایطی قرار داریم که بیش از هر زمان دیگری به همدلی و انسجام برای مقابله با این بیماری نیاز داریم و با توجه به اینکه تعطیلی اماکن ورزشی می‌تواند مشکلاتی را برای فعالان این بخش به وجود آورد، لذا تصمیم بر این شد تا اجاره‌بهای اماکن تحت پوشش این اداره‌کل از کسانی که این مکان‌ها را اداره می‌کنند، اخذ نشود.

این مسئول با بیان اینکه در شرایط فعلی همه ما باید به گونه‌ای رفتار کنیم تا بتوانیم مشکلاتی را به خاطر شیوع بیماری کرونا در کشور به وجود آمده است را مرتفع کنیم، ادامه داد: بی‌تردید هدف از ورزش، ایجاد نشاط و سلامتی در جامعه است، به همین علت در شرایط کنونی تعطیلی اماکن ورزشی می‌تواند بهترین تصمیم برای تداوم سلامتی در جامعه و مقابله با شیوع این بیماری باشد.

بنا به اظهارات مدیرکل ورزش و جوانان استان در حال حاضر ۱۰۱ مکان ورزشی دولتی توسط مستاجران اداره می‌شود، اضافه می‌کند: اجاره ماهیانه این اماکن بیش از ۱۵۰ میلیون تومان بود که باید به خزانه دولت واریز می‌شد اما اداره کل با یافتن راهکارهای قانونی، این اماکن مشمول بخشودگی در پرداخت اجاره‌بها شدند.

خلیلی در مورد برنامه‌های این اداره کل برای حمایت از فعالان ورزشی بخش خصوصی عنوان می‌کند: در حال حاضر به دلیل محدودیت در منابع دولتی نمی‌توانیم از این بخش حمایت مالی داشته باشیم. ما معتقدیم با به راه‌اندازی کمپین می‌توانیم مشکل مربوط به اجاره باشگاه‌ها را تا حدودی برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه جامعه ورزشی تلاش می‌کند در راستای ایجاد همدلی در جامعه برای مقابله با شیوع بیماری کرونا، پیش‌قدم باشد، ابراز می‌کند: درخواست ما از کسانی که اماکن خود را در اختیار باشگاه‌داران قرار داده‌اند، این است که با توجه به تعطیلی این اماکن و با توجه به اینکه تنها منبع درآمدی این افراد از همین راه است، به همین خاطر در صورت امکان، اجاره‌بهای خود را در مدتی که این اماکن تعطیل است، از مستاجرهای خود دریافت نکنند. البته در این زمینه به صورت مستقیم وارد شده و با صاحبان اماکن استیجاری برای افزایش این همدلی رایزنی‌هایی داشته‌ایم و بیشتر صاحبان قول‌های مساعد داده‌اند که از باشگاه و اماکن ورزشی مستاجر تا زمانی که تعطیل هستند مبلغی بابت اجاره دریافت نکنند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان با بیان اینکه انتظار داریم سایر اصناف و کسبه نیز در این راستا پیش‌قدم باشند، خاطرنشان کرد: شیوع بیماری کرونا در کشور باعث شده است تا برخی از فعالیت‌های اقتصادی با مشکل مواجه شود، به همین خاطر از صاحبان اصناف و مالکانی که اماکن خود را اجاره داده‌اند، انتظار داریم هوای مستاجرهای خود را در این ایام داشته باشند.

لطفا شرایط را درک کنید

خلیلی در مورد فعالیت زیرزمینی برخی باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام برای جلوگیری از زیان اقتصادی تاکید می‌کند: خوشبختانه از زمانی اجرای این مصوبه در استان تمامی باشگاهداران نسبت به اجرای دستورالعمل ابلاغی در خصوص تعطیلی باشگاه ها، اقدام کردند که این نشان از پایبندی آنان به قانون و مقررات است. تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر فعالیت زیرزمینی باشگاه‌ها و اماکن ورزشی در استان به ثبت نرسیده است.

وی شیوع کروناویروس در جامعه را تهدید جدی برای نابودی نشاط اجتماعی اعلام می‌کند و با اشاره به نقش مهم ورزش برای جلوگیری از این بیماری تاکید می‌کند: ورزشکاران و فعالان ورزشی می‌توانند در تشویق مردم برای در خانه ماندن به وظیفه حرفه‌ای و ورزشی خود عمل کند چرا که سلامتی بسیار مهم‌تر از خسارت مالی و اقتصادی به قشر خاص جامعه است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتعطیلی باشگاه های خصوصیشیوع کروناهیئت بدنسازی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1617


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»