کد خبر: 4263
1399/06/23 - 9:55


صدای زنجان مشکلات ناشی از تعطیلی ادامه‌دار باشگاه‌های ورزشی را بررسی می‌کند

ورزش در آی.سی.یو

باشگاه‌داران زنجانی: فقط 2 ماه دیگر این وضعیت را تحمل می‌کنیم/ رؤسای هیئت‌های ورزشی استان: باشگاه‌های زنجان در آستانه ورشکستگی

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تعطیلی 7 ماهه باشگاه‌های ورزشی زنجان به‌خاطر شیوع کروناویروسِ موجی از انتقادات جامعه ورزش را به همراه داشته است. باشگاه‌داران، مربیان و رؤسای هیئت‌ها معتقدند اگر قرار است در باشگاه‌های زنجان تا مدت نامعلومی بسته بماند، اخذ وام‌ کرونایی مساوی با بدهکار شدن آنهاست چرا که تنها منبع 99 درصد باشگاه‌داران و مربیان از محل فعالیت باشگاه‌ها است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، وزیر ورزش و جوانان اردیبهشت‌ماه امسال طی جلسه‌ای با فعالان صنعت ورزش گفت: در این زمینه در دولت تسهیلاتی مصوب شده بطوریکه به میزان هر پرسنلی که این باشگاه‌ها دارند و حق بیمه پرداخت می‌کنند، تا سقف ١٦ میلیون برای سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت وام ١٢ درصد تعلق می‌گیرد که ٨ میلیون برای حقوق و ٨ میلیون برای هزینه باشگاه‌ها خواهد بود.

میزان تنفس این تسهیلات برای باشگاه‌های خصوصی از سوی مسئولان وزارت ورزش و جوانان، چهار ماه و مدت پرداخت ٢ سال عنوان شده اما ظاهرا در زنجان تعدادی از باشگاه‌داران موفق به دریافت وام نشده‌اند.

وام بلاعوض بدهید

مهران زرگری، رئیس هیئت بدنسازی استان زنجان معتقد است باشگاه‌های خصوصی در مقایسه با باشگاه‌های دولتی که مشمول بخشش در اجاره‌بها شدند، چه به لحاظ مالی و چه به لحاظ روانی متحمل خسارت گردیدند.

رئیس هیئت بدنسازی استان زنجان با بیان اینکه اکنون باشگاه‌داران هفت ماه است که برای باشگاه‌های خالی اجاره‌بها پرداخت می‌کنند، می‌گوید: تعطیلی باشگاه‌های ورزشی با تصمیم ستاد مبارزه با کرونا انجام‌شده است و من یا مدیرکل ورزش و جوانان استان در خصوص بازگشایی باشگاه‌های ورزشی نمی‌توانیم کاری کنیم.

رئیس هیئت بدنسازی استان با بیان اینکه انتظار داشتیم در شرایط کنونی، مسئولان ذیربط وام بلاعوض به باشگاه‌داران اعطا کنند نه تسهیلات در قالب قرض‌الحسنه می‌گوید: تعدادی از باشگاه‌داران برای دریافت وام ثبت‌نام کردند و عده‌ای نیز از خیر آن گذشتند. طی هفت ماه تعطیلی ناشی از کرونا، به طور متوسط هر باشگاهی حداقل 60 میلیون تومان متضرر شده است. مشکل فعلی تنها اجاره‌بها نیست، ضمن اینکه متوسط اجاره ماهانه باشگاه‌های بدنسازی 4 تا 15 میلیون تومان است. از سوی دیگر بسیاری از باشگاه‌داران چک برگشتی دارند، درآمد روزانه خود را از دست داده‌اند، مربیان هم حداقل، حقوق ماهانه‌شان را از دست داده‌اند. 99 درصد باشگاه‌داران و مربیان از این محل ارتزاق می‌کنند. تعطیلی 7 ماهه باشگاه‌ها چه معنایی دارد؟ مسئولان طوری رفتار می‌کنند که انگار ما در باشگاه‌ها، کرونا تولید می‌کنیم!

زرگری ادامه می‌دهد: مقرر شده تسهیلات کرونایی 16 میلیون تومانی به مدیر باشگاه و وام 6 تا 7 میلیون تومانی به مربی باشگاه‌ها اعطا شود. به شخصه برای دریافت این وام، ثبت‌نام نکردم، چرا که نمی‌توانم به دلیل تعطیلی ناشی از کرونا، اقساط وام‌های قبلی دریافتی‌ام را بپردازم.

مسئولان لطفا به فکر باشگاه‌داران باشید

یکی از باشگاه‌داران و مربیان فعال در رشته ووشو که نخواست نامی از وی در گزارش منتشر شود در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: من و شریکم در این 7 ماه از جیب خودمان کرایه را به مالک ساختمان پرداختیم. هنوز موفق به اخذ وام نشده‌ایم. اگر روند تعطیلی ادامه دار باشد دیگر نمی‌توانیم بدون کسب درآمد، کرایه باشگاه را بپردازیم، فعالان ورزش همانند سایر صنوف، خانواده دارند و آینده! تا کی باید چشم انتظار رقتن کرونا باشیم؟ گیریم کرونا تا 2 الی 3 سال آینده نیز در زنجان و ایران باقی ماند، ما نباید زندگی کنیم؟ به بهانه کرونا چرا کمر همت به تضعیف باشگاه‌داران و بیکاری آن‌ها بسته‌اید؟

وی که چند سالی است مجوز فعالیت دریافت کرده است، عنوان می‌کند: تجهیزاتمان را با اخذ وام بانکی خریداری کرده‌ایم، هنوز قسط‌شان تمام نشده است. در باشگاه باید باز باشد تا اگر موفق به دریافت وام کرونایی شدیم بتوانیم سر ماه اقساط‌مان را پرداخت کنیم. مسئولان لطفا به فکر باشگاه‌داران باشید.

همه باشگاه‌داران موفق به دریافت تسهیلات نشده‌اند

علی سپهری، رئیس هیئت تکواندو استان زنجان در خصوص اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به باشگاه‌داران و جامعه ورزشی خسارت دیده از کرونا، می‌گوید: متاسفانه همه کسانی که شرایط دریافت این تسهیلات را داشتند، موفق به دریافت این تسهیلات که انتظار داشتیم بلاعوض باشد، نشدند. هر چند معتقدیم این میزان تسهیلات نمی‌تواند جواب‌گوی مشکلات جامعه ورزشی که به واسطه کرونا با آن دست به گریبان شده‌اند، باشد.

بر اساس آمارهای استخراجی ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر ورزشکار در رشته تکواندو فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۱۶۴ نفر مربی داور (۳۰ زن و ۱۳۴ مرد) هستند.

سپهری با بیان اینکه خسارتی که ورزش از تعطیلی‌های ناشی از کرونا دید به این زودی‌ها تمامی ندارد، اعلام کرد: صرف نظر از خسارت مالی که به باشگاه‌داران و مربیان وارد شد، نگران آن هستیم که چگونه حدود ۱۶۰ مربی را دور خود جمع کنیم، فقط صدور دستور بازگشایی اماکن ورزشی کافی نیست باید مسئولان در این زمینه تدبیری بیاندیشند.

رئیس هیئت تکواندو استان زنجان با اشاره به خسارت جبران‌ناپذیر تعطیلی ناشی از کرونا به باشگاه‌داران و مربیان عنوان کرد: ۲ نفر از باشگاه‌داران ما که در کارنامه خود تجربه مربیگری تیم ملی را دارند، قصد جمع‌آوری تجهیزات خود به دلیل طولانی شدن تعطیلی اماکن ورزشی و خسارت وارده ناشی از تعطیلی را داشتند که با پیگیری هیئت تکواندو این اتفاق رخ نداد. از این وضعیت ناخرسندیم، فقط در زنجان سختگیری‌ها در خصوص فعالیت باشگاه‌های ورزشی اعمال می‌شود، این در حالی است که در سطح کشور شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی با رعایت پروتکل بهداشتی فعالیت می‌کنند.

در انتظار دریافت تسهیلات

محمد علوی، یکی از این باشگاه‌داران زنجانی و مربی اسبق تیم ملی تکواندوی ایران است که به دنبال تعطیلی ادامه‌دار باشگاه‌های ورزشی ناشی از شیوع کروناویروس به ناچار اقدام به فروش تجهیزات ورزشی باشگاه و تعطیلی کرد اما با وساطت مسئولان هیئت، منصرف شد.

او در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به پرداخت ماهانه 2 میلیون تومانی بابت اجاره باشگاه می‌گوید: 5 مربی آقا و خانم از محل فعالیت باشگاه ارتزاق می‌کردند اما تعطیلی 7 ماهه در کنار خسارت مالی که برای من و سایر مربیان ایجاد کرد سبب شده تا تعداد زیادی از ورزشکاران را نیز از دست بدهیم. حدود 100 نفر در این باشگاه به عنوان ورزشکار فعالیت می‌کردند که با هر بار اعلام تعطیلی باشگاه‌ها تعداد آن‌ها تا 10 نفر کاهش یافت. من مطمئنم اگر تصمیمی برای بازگشایی باشگاه‌ها از سوی ستاد کرونا اعلام شود دیگر هیچ ورزشکاری در باشگاه حضور نمی‌یابد مگر افراد انگشت شماری که خود را برای مسابقات ملی آماده می‌کنند!

علوی با اشاره به وضعیت اسفناک مربیانی که هم باشگاه‌شان اجاره‌ای است و هم تنها منبع درآمدشان از محل آموزش تکواندو است، می‌گوید: هر زمان مسئولان خواستند تصمیم‌ بر تعطیلی باشگاه‌ها و اماکن ورزشی بگیرند، برای جلوگیری از اعتراض در جامعه، بحث تسهیلات را پیش کشیدند، تسهیلاتی که بلاعوض نیست و به در صورت ادامه‌دار بودن تعطیلی، وام‌گیرنده‌ها نیز در ردیف بدهکاران قرار می‌گیرند. البته این را هم بگویم برای اخذ تسهیلات کرونایی جهت تامین مبلغ کرایه 7 ماه اقدام هم کردیم اما موفق به دریافت آن نشدیم!

در آستانه ورشکستگی؟

این باشگاه‌دار تصریح می‌کند: ستاد کرونا فعالیت ورزش‌های دارای برخورد را ممنوع کرده، پومسه (اجرای فرم) هیچ برخوردی ندارد، باشگاه‌های تکواندو با رعایت پروتکل بهداشتی و فاصله اجتماعی می‌توانند بدون اینکه مشکلی پیش بیاید، فعالیت داشته باشند. امیدواریم گوشی برای شنیدن اظهارات مدیرکل و مسئولان اداره کل ورزش و جوانان استان که نماینده جامعه ورزشی از جمله باشگاه‌ها هستند در ستاد کرونای استان شنیده شود.

علوی با بیان اینکه در این 7 ماه تعطیلی 14 میلیون تومان بابت کرایه باشگاه پرداخت کرده‌ام، تاکید می‌کند فقط یک الی دو ماه می‌تواند این شرایط را تحمل کند و اگر نتیجه‌ای گرفته نشود ناچار است برخلاف میلش کرکره باشگاه را برای همیشه پائین بیاورد.

این باشگاه‌دار ضمن انتقاد از سیاست یک بام و دو هوای مسئولان در قبال ورزش تاکید می‌کند: مسئولان از یک سو می‌گویند ورزش ضامن سلامتی است، از سوی دیگر می‌گویند عامل انتشار و منشا شیوع کروناست! ما کدام یک از این دو دیدگاه متناقض را قبول کنیم؟

مربی اسبق تیم تکواندوی ایران با اشاره به اصرار مسئولان نسبت به تعطیلی اماکن و باشگاه‌های ورزشی در شرایط کرونایی می‌گوید: در حال حاضر تمامی صنوف و واحدها اجازه فعالیت یافته‌اند، حتی مراکز تفریحی و تفننی که محل تجمع اشخاص بدون رعایت فاصله‌های اجتماعی است! با این وجود باشگاه‌ها هنوز مجوز فعالیت در شهر زنجان را نیافته‌اند. متاسفانه این تصمیم سبب شده تا دیدگاه جامعه نسبت به ورزش تغییر کند، در نگاه عموم این تصور ایجاد شده که باشگاه‌ها، منشا و مرکز نشر کرونا هستند، حتی اعتماد خانواده‌ها نیز سلب شده است. وقتی اعتراض کردیم گفتند باشگاه‌دار است و به فکر پولش! من چگونه در شرایطی کار کنم که تمام مردم تصورشان این است که من به جامعه ضربه می‌زنم، خب در چنین وضعیتی جمع کردن باشگاه بهترین راهکار بود اما رئیس هیئت به محض اطلاع از تصمیمم از من خواست تا کمی دست نگه دارم.

منتظر تصمیم ستاد کرونا در خصوص بازگشایی باشگاه‌ها هستیم

محمدعلی حمزه‌پور، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان نیز با اشاره به اینکه در شهرستان‌های وضعیت زرد کرونایی مانعی برای فعالیت باشگاه‌های ورزشی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد، تاکید می‌کند: بر اساس آخرین تصمیم ستاد کرونا، باشگاه‌های ورزشی در شهرستان زنجان که دارای وضعیت قرمز کرونایی است، اجازه فعالیت ندارند.

وی در مورد قرارگیری باشگاه‌های ورزشی در شرایط ورشکستگی به علت تداوم تعطیلی ناشی از شیوع کروناویروس تصریح می‌کند: بر اساس آمارها تاکنون بیش از 10 میلیارد تومان باشگاه‌های دولتی و خصوصی بابت تعطیلی ناشی از کرونا خسارت دیده‌اند. باشگاه، تنها منبع درآمد بسیاری از باشگاه‌داران است،  اداره کل ورزش و جوانان استان بر این موضوع کاملا آگاه بوده و به شدت موضوع بازگشایی این مراکز طبق پروتکل بهداشتی مدنظر ستاد کرونا را برای جلوگیری از ورشکستگی باشگاه‌ها پیگیری می‌کند.

باشگاه‌دارانی که موفق به دریافت تسهیلات نشده‌اند به ادارات ورزش شهرستان‌ها مراجعه کنند  

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان در واکنش به ادعای تعدادی از مسئولان باشگاه‌ها و مربیان مبنی بر عدم دریافت تسهیلات کرونایی با وجود پیگیری‌های متعدد نیز می‌گوید: در رابطه با اعطای تسهیلات مشکلی وجود ندارد. بیش از 200 باشگاه ورزشی تا کنون ثبت‌نام و در مجموع بیش از 600 میلیون تومان نیز دریافت کرده‌اند. اگر تا به امروز کسی به هر دلیلی موفق به دریافت تسهیلات نشده است می‌تواند موضوع را از طریق ادارات ورزش و جوانان شهرستان‌ها پیگیری کند.

حمزه‌پور با اشاره به اینکه وام‌های اعطایی دارای نرخ بهره 12 درصدی است که وام‌گیرنده باید در طول 24 ماه مبلغ را برگرداند، در مورد ناکافی بودن میزان وام اعطایی و به صرفه نبودن دریافت آن در شرایطی که منبع درآمد باشگاه‌داران که باشگاه ورزشی است مشخص نیست چه زمانی مجوز فعالیت کسب می‌کنند، عنوان می‌کند: نرخ این وام و میزان آن در دست ما نیست. مسئولان کشوری اعلام کردند 13 دستگاه از جمله ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها می‌توانند از این وام بهره‌مند شوند، اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان نیز نسبت به ثبت‌نام و پیگیری برای دریافت وام به افراد حائز شرایط اقدام کرد.

روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتعطیلی باشگاه های زنجانمهران زرگریورزش و جوانان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4263


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»