کد خبر: 1625
1398/12/24 - 0:55


گفت‌وگو با نماینده کمپین مردمی تولید ماسک پارچه‌ای در زنجان؛

ماسک مهربانی

گروهی از همشهریان و شهروندان زنجانی در کارگاه خیاطی خود اقدام به تهیه و توزیع ماسک کرده اند. گروهی که بدون هیچ چشم‌داشت و تنها به سبب اینکه افراد کمتری درگیر این بیماری شوند، به تهیه ماسک پارچه‌ای اقدام می‌کنند و بین افراد و اقشاری که نیاز بیشتری به ماسک دارند توزیع می‌کنند. اقشاری مثل نانوایان، رانندگان تاکسی، شهروندان ساکن مناطق حاشیه‌ای و محروم استان که نیاز بیشتری به این دست اقلام دارند

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- ساکنان بسیاری از کشورهای جهان این روزها همزمان با شیوع نوع جدیدی از ویروس کرونا به استفاده از ماسک‌های بهداشتی روی آورده‌اند.

حدود دو هفته از ورود ویروس کرونا به کشور می‌گذرد و این حالت اضطرار و مراقبت از خود کم‌کم با سبک زندگی مردم عجین شده است؛ البته این روزها تا حدودی از ترس و اضطراب ابتدایی این معضل کاسته شده و اغلب مردم به شستشو و ضد عفونی کردن مداوم عادت کرده‌اند اما هنوز تقاضای بیش از حد برای برخی اقلام بهداشتی پابرجاست؛ از جمله این اقلام می‌توان به ماسک‌های بهداشتی اشاره کرد.

همه ویروس‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که از ماسک‌های بهداشتی معمولی عبور می‌کنند. ویروس‌ها از طریق قطراتی که هنگام عطسه و سرفه از مجاری تنفسی پخش می‌شوند از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شوند. این قطرات کوچک بر روی دست‌ها و سطح اشیاء در محیط پخش می‌شوند. افراد بعدها با دست دادن با یکدیگر یا دست کشیدن بر روی سطح اشیاء با این قطرات در تماس قرار می‌گیرند. آنها سپس دست خود را به چشمان، بینی و دهان خود می‌مالند و به این ترتیب ویروس منتقل می‌شود.

ماسک‌ها می‌توانند مانع از انتقال قطرات بزرگی شوند که پس از عطسه و سرفه دیگران در هوا پخش می‌شوند. این امر به این معنا است که استفاده از ماسک‌های بهداشتی بی‌فایده نیست .این در حالی است که فردی که ماسک زده نمی‌تواند بینی و دهان خود را با دست لمس کند و به این ترتیب امکان ابتلای او به ویروس به دنبال تماس دست‌هایش با سطح اشیاء کاهش می‌یابد.

با وجود نقش پیشگیرانه ماسک‌های بهداشتی باید توجه داشت که دانشمندان همچنان در حال تحقیق در مورد راه‌های انتقال نوع جدید ویروس کرونا هستند. نتیجه بررسی تحقیق‌های مختلف در مورد انتقال ویروس سارس در سال ۲۰۱۷ نشان داده بود که استفاده از ماسک‌های بهداشتی تا حدی در جلوگیری از انتقال این ویروس موثر است. با این حال دانشمندان در آن زمان تاکید کرده بودند که در این زمینه شواهد موجود پراکنده و یافته‌ها متناقض است.

از طرفی نیز اختلاف فاحشی بین قیمت ارایه شده این محصول در درب کارخانه و قیمتی که به دست مردم می‌رسد وجود دارد. ماسک‌های جراحی تولید شده در درب کارخانجات با قیمت حدود ۴۵۰ تومان به فروش می‌رسد اما این مبلغ در داروخانه به چند ده هزار تومان هم می‌رسد. این اختلاف قیمت از کمبود این محصول و فراهم شدن فضا برای سوداگران، سودجویان و محتکران خبر می‌دهد که رفع آن راهکاری به جز تامین نیاز کشور ندارد.امروز واحد‌های تولیدکننده ماسک وظیفه‌ای بیشتر از یک تولید کننده بر عهده دارند؛ تامین اقلامی مثل ماسک، مواد شوینده و مواد ضد عفونی کننده از حالت عادی خارج شده و نیاز به عملکردی جهادی دارد.

علی‌رغم اظهارات وزیر صمت بر روند رو به رشد تهیه و توزیع ماسک، هنوز نیاز کشور برطرف نشده و حتی اعتراض وزیر بهداشت را به همراه داشت. رضا رحمانی، وزیر صمت در واکنش به این موضوع گفت: فرآیند توزیع اقلام بهداشتی مورد نظر، نیازمند اصلاح جدی است و حتما باید به مردم  اطلاع‌رسانی شود تا برای تهیه ملزومات بهداشتی مورد نیاز خود به مراکز بهداشت و درمان و دانشگاه‌های علوم پزشکی مراجعه کنند.

 در چنین شرایطی گروهی از همشهریان و شهروندان زنجانی در کارگاه خیاطی خود اقدام به تهیه و توزیع ماسک کرده اند. گروهی که بدون هیچ چشم‌داشت و تنها به سبب اینکه افراد کمتری درگیر این بیماری شوند، به تهیه ماسک پارچه‌ای اقدام می‌کنند و بین افراد و اقشاری که نیاز بیشتری به  ماسک دارند توزیع می‌کنند. اقشاری مثل نانوایان، رانندگان تاکسی، شهروندان ساکن مناطق حاشیه‌ای و محروم استان که  نیاز بیشتری به این دست اقلام دارند.

در این خصوص «عباس احمدی» در خصوص این کمپین مردمی گفت: این کمپین به همت برخی از خیاطان و خیرین راه اندازی شده است و تنها به بهانه اینکه بتواند در این شرایط کاری برای شهروندان زنجانی انجام بدهد، فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: ما در این کارگاه تنها به تهیه ماسک پارچه‌ای می‌پردازیم و ماسک‌های تولید شده را بین اقشار مختلف جامعه توزیع می‌کنیم.

نماینده این کمپین مردمی خاطرنشان کرد: اقلام مورد نیاز برای تهیه ماسک پارچه و کش است که این اقلام و وسایل تاکنون توسط خیرین تهیه شده و در اختیار ما قرار گرفته است.

احمدی افزود: افرادی که در کمپین حضوردارند، همگی بدون هیچ چشم‌داشتی و تنها به سبب کمک کردن به همشهریان در زمینه پیشگیری از ابتلا به کرونا در این کمپین حضور دارند و فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد : این کمپین با همکاری و همیاری 10 تا 12 نفر فعالیت دارد و از آغاز فعالیت خود، بالغ بر 7 تا 8 هزار ماسک تولید کرده است و در اختیار مردم و همشهریان قرار داده است.

احمدی با بیان اینکه در حدود 8 روز است که این کمپین مردمی اقدام به تهیه ماسک کرده است‌، گفت: در این کمپین سعی می‌کنیم با حفظ تمام نکات بهداشتی ماسک‌ها را تهیه و بسته بندی کنیم و در اختیار عموم مردم به ویژه اقشاری که نیاز بیشتری به ماسک و این گونه اقلام دارند؛ قرار دهیم.

نماینده این کمپین مردمی افزود: خوشبختانه تا امروز خیرین ما را در زمینه تامین مواد اولیه کمک کرده‌اند اما نکته‌ای که در این چند روز در‌گیر آن بودیم، کمبود «کش» بوده است که طی این چند روز در سطح بازار کم شده است یا حداقل ما به سختی آن را تهیه کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه امید است که هر چه سریع‌تر این بیماری در سطح کشور ریشه‌کن شود، گفت: امید است که هر چه زودتر این بیماری از سطح استان رخت بربندد ولی در صورت ادامه داشتن این بیماری ما نیز کار و فعالیت خود را متوقف نخواهیم کرد و تا زمانی که به امید خدا دیگر نیازی به تولید ماسک پارچه‌ای نباشد، فعالیت خود را ادامه خواهیم داد.

احمدی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه تولید ماسک توسط این کمپین محدود است و نیاز جامعه بسیار بالا است،افزود: تلاش خود را مبنی بر اینکه ماسک‌های تولید شده به اقشار نیازمند این ماسک‌ها برسد، کرده‌ایم و در این زمینه نیروهای خدمات شهری،نانوایان و رانندگان تاکسی در اولیت کاری ما قرار گرفت و در کنار آن نیز با شناسایی گروه‌های کمتر برخوردار در نواحی حاشیه‌ای تلاش کردیم تا به ایم افراد که نیاز بیشتری به این اقلام دارند کمک کنیم و خدمات برسانیم.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتولید ماسک در زنجانکمپین مردمی تولید ماسکعباس احمدی
sedayezanjannews.ir/nx1625


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»